Indeling op middelbare - omgekeerd verhaal

20-04-2026 10:52 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?
Vlak voor de meivakantie kregen wij een mailtje van de nieuwe school van onze oudste: "Je bent toegelaten, hoera! We hebben je ingedeeld in een vwo/gynmasium klas." Ik dacht dat dit een tikfout was, want kind heeft een havo/vwo advies, en mailde dit de school. Het bleek echter geen foutje. "Bij de plaatsing hebben wij zorgvuldig gekeken naar welk brugklastype het beste aansluit bij de capaciteiten, leerhouding en ontwikkeling van (naam kind). Op basis van het complete beeld dat wij hebben gekregen, zijn wij tot de conclusie gekomen dat een plaatsing in de gymnasium/atheneum-brugklas het meest passend is." Ik vind dit heel vreemd, omdat hierover niet met ons of school gecommuniceerd is. Heb ook teruggemaild, maar inmiddels was het vrijdag. Ze hebben me even gebeld en gezegt dat we na de vakantie in gesprek gaan, maar het zorgt bij mij voor onrust dat dit nog zo lang gaat duren. Ik blijf er over nadenken. Het is me inhoudelijk nu helemaal niet duidelijk waar ze dit op baseren.

Wij zien, en dat heb ik ze duidelijk gemaakt, kind helemaal niet als een vwo/gym kandidaat. Iep was 788 totaal, waarvan taal er erg uitspringt, op 4 vd onderdelen 100%. Rekenen zit echter op 1F niveau, hier zat op basisschool een grote achterstand (ruim 1,5 jaar), maar heeft kind goed ingelopen toen er eindelijk extra begeleiding voor rekenen kwam. We zijn daardoor van een voorlopig TL/havo advies naar Havo/vwo gegaan, maar deze indeling van de school vind ik heel vreemd, voelt voor mij alsof ze meer bezig zijn met de juiste aantallen leerlingen in de klassen dan echt kijken naar mijn kind. Kind is heel talig, maar ook nog een jonge leerling, met concentratie uitdagingen, ik denk dat ze het heel goed kan doen op de havo, maar niet meteen op vwo.

Dus ervaringen gevraagd: bij wie is kind ooit ook hoger ingedeeld dan verwacht? Zijn jullie hierin meegegaan? Hoe heeft dit uitgepakt?
Waarom bespreek je het niet met de leerkracht van groep 8?
Die kent jouw kind goed. Heeft de middelbare school ook een havo/vwo brugklas?
Maar qua leeftijd maakt het natuurlijk niks uit of het een havo, havo/vwo of vwo brugklas is.
Heel eerlijk? Ik werk zelf als leidinggevende op een middelbare school, en ik denk dat dit de school beter uitkomt bij de klassenindeling. Een voorbeeld: er hebben zich 70 leerlingen aangemeld voor havo/vwo en 50 voor atheneum/gymnasium. Als je 10 leerlingen ‘doorschuift’ naar a/g, past het totaal in 4 klassen en dat is voordeliger dan de 5 klassen die je nu nodig hebt. Omdat veel scholen kampen met (financiële) tekorten, is het gebruikelijk om daar in ieder geval naar te kijken. Een extra klas kost de school circa 120.000 euro.

Wat ik heel vreemd vind, is dat het zonder overleg is gegaan. Bij ons op school bellen we in dat geval met zowel de groep 8-leerkracht als de ouders en bespreken we een mogelijk hogere plaatsing.

Ik zou hier in jouw geval dus inderdaad wel een ding van maken… Als het niet passend is bij je kind, maken ze maar lekker plek in die havo/vwo-klas!
-Nienke- schreef:
20-04-2026 11:06

Ik zou hier in jouw geval dus inderdaad wel een ding van maken… Als het niet passend is bij je kind, maken ze maar lekker plek in die havo/vwo-klas!
Maar is er een havo/vwo-klas?
Waitingforthenight schreef:
20-04-2026 10:52
Kind is heel talig, maar ook nog een jonge leerling, met concentratie uitdagingen
Als jij leeftijd een argument vindt is er juist iets te zeggen voor gymnasium, want daar zitten ook nogal eens kinderen die een jaar hebben overgeslagen.
Graftak!
@Pelle: Ik heb de mails van de middelbare school doorgestuurd naar de huidige juf, met de vraag of ze mee wil denken/praten. Het was alleen op een heel ongunstig moment, dus heb voor de vakantie begon nog niet met haar kunnen praten.

@-Nienke-, ja zo'n gevoel kreeg ik ook, maar heel raar om dit niet eerst te bespreken. Is geen goed begin qua vertrouwen in deze school. Telefonisch werd wel aangegeven dat alle opties nog open liggen, maar heel irritant dat ik nu 2wkn moet wachten voor we kunnen overleggen.
-Nienke- schreef:
20-04-2026 11:06
Heel eerlijk? Ik werk zelf als leidinggevende op een middelbare school, en ik denk dat dit de school beter uitkomt bij de klassenindeling.
Ik denk dit ook. Zou er ook niet blij mee zijn want als niet 100% duidelijk is of vwo het niveau is dat jouw kind aankan dan moet het misschien na een jaar afstromen, komt in een andere klas terecht, dus dan had het beter kunnen starten in een havo/vwo brugklas.
@Pelle: Er zijn zeker havo/vwo klassen, het is een grote scholengemeenschap met alle verschillende niveaus.
@Lady*Voldemort: Leeftijd hoeft wat ons betreft niet doorslaggevend te zijn. Wij vinden de houding van kind hierin het meest belangrijk eigenlijk, dingen doen voor school voelen nu al erg als 'moetjes', de vrije tijd is heilig. Ik zie kind daarom niet op een schoolniveau waar ze erg hard haar best moet doen. Denk dat succeservaringen veel motiverender zijn dan het moeten bijbenen van een hoog tempo. Op rekenniveau moet de stof echt indalen, meer herhaling nodig enzo, heb het gevoel dat dat bij wiskunde en andere exacte vakken ook zo zal zijn.
@Nienke: wat is het maximum aantal leerlingen dat in één klas mag worden geplaatst. Is dat dertig of zijn daar geen specifieke aantallen voor?
@cognac: Precies! Je kunt het wat mij betreft beter goed doen in havo/vwo 1, dan in op vwo+ onvoldoendes scoren en afstromen.
Deze school heeft zijn eigen aantallen die zij hanteren, per niveau loopt dat uiteen van 30 tot max 32 kinderen per klas.
Maakt het veel uit? Het is maar een globale voorsortering, het echte niveau wordt pas gedurende de brugklas gekozen toch? Ze zal vast alsnog naar havo kunnen doorstromen als dat beter past. De klassen kunnen nooit heel ver uit elkaar liggen want in de tweede komen er kinderen uit beide klassen bij elkaar.

(Ik vind trouwens de term vwo/gymnasiumklas vreemd. Gymnasium is één van de twee vwo-richtingen. Ik zou verwachten vwo-klas of atheneum/gymnasiumklas.)
@Sappho, ik schreef het niet helemaal goed, ze noemen het zelf een gymnasium/atheneum-brugklas en willen haar dan de atheneum stroming laten volgen. Natuurlijk kan er nog vanalles veranderen, na de brugklas verandert er nog veel, maar het lijkt me voor haar niet fijn als ze het meteen niet bij kan benen. Dat is niet fijn voor je zelfvertrouwen.
Ik lees altijd dat er in een h/v brugklas ook op vwo-niveau wordt lesgegeven, dus dat zou dan toch niet veel uitmaken bij hetzelfde aantal uren in beide klassen?
cognac schreef:
20-04-2026 11:19
Ik denk dit ook. Zou er ook niet blij mee zijn want als niet 100% duidelijk is of vwo het niveau is dat jouw kind aankan dan moet het misschien na een jaar afstromen, komt in een andere klas terecht, dus dan had het beter kunnen starten in een havo/vwo brugklas.
Bij ons werd er na de brugklas sowieso gehusseld. Dus dan kom je altijd in een nieuwe klas terecht.
Nee dat denk ik ook niet. Een docent die ik ken zei alleen, als je vwo wilt gaan doen dan moet je in een havo/vwo klas een 7,5 gemiddeld halen om na de brugklas naar vwo te gaan. Als je op vwo niveau start dan stroom je gewoon door met 6jes. Dus dat zou een argument kúnnen zijn. Maar ik heb het idee dat wij een pragmatisch kind hebben, dat haar sociale leven en alle creatieve dingen die ze graag doet op nr. 1 zet. En nu is ze nog niet volop aan het puberen ;-) dus denk dat havo het beste bij haar past.
Wat vindt je kind er zelf allemaal van?
Graftak!
ik zou gewoon even diep ademhalen en na de meivakantie overleggen met de leerkracht en dan in gesprek gaan met de middelbare school.

Een moeder van een vriend van zoon vond haar zoon ook absoluut geen vwo kind. Dus gestart in havo/vwo en vanaf jaar 2 alsnog vwo. Leerkracht groep 8 adviseerde ook vwo, maar moeder wilde havo.

In de havo/vwo brugklassen zitten overwegend kinderen met havo-advies. Jouw dochter heeft havo/vwo-advies. Bij ons gaven ze overigens geen dubbele adviezen.
Volgens mij kregen ze bij ons wel dezelfde toetsen, maar niet dezelfde cijfers.
Klas van dochter heeft weleens per ongeluk een havo cijfer gekregen, terwijl ze dus in een vwo brugklas zat. Dat cijfer was dus voor de havo/vwo klassen. Bij ons moesten leerlingen in een havo/vwo klas gemiddeld een 7 staan om naar vwo 2 te gaan.
Is het niet juist vanwege de talen? Zeker als dat eruit springt kan gymnasium passend zijn.
Maar alsnog vreemde gang van zaken.
Quincy2 schreef:
20-04-2026 11:36
Ik lees altijd dat er in een h/v brugklas ook op vwo-niveau wordt lesgegeven, dus dat zou dan toch niet veel uitmaken bij hetzelfde aantal uren in beide klassen?
Maar het maakt natuurlijk wel uit wat het niveau van de klasgenootjes is. Als het kind van TO eerder havo-niveau heeft dan zal het tussen de a/g kinderen vaak de zwakste zijn ipv gemiddeld. En als er uiteindelijk doorgestroomd wordt naar havo dan zullen er vrijwel geen klasgenoten mee gaan.
TinyTiny schreef:
20-04-2026 11:56
Is het niet juist vanwege de talen? Zeker als dat eruit springt kan gymnasium passend zijn.
Gymnasium is niet alleen talen.
@Lady*Voldemort: Ze ging eerst uit van TL/havo en was daar ok mee (ze interesseert zich niet zo voor de achtergrond). Was wel trots op zichzelf dat rekenen nu zoveel beter ging en ze daardoor een havo/vwo advies kreeg. Rekenen is echt een pijnpunt geweest met veel verdriet en frustratie, omdat ze meer tijd nodig had om te automatiseren en om zich heen zag dat het andere kinderen makkelijk af ging. De school dacht heel lang dat het puur om faalangst/onzekerheid ging, totdat ze ruim 1,5 jaar achterstand had. We hebben aan dyscalculie gedacht, omdat rekenstrategieen opvallend slecht bleven plakken. Toen ze eindelijk ondersteuning kreeg, pas in groep 7, merkten we dat ze zeker wel leerbaar is, maar met meer tijd en herhaling.
Ik wil niet dat ze weer zo vastloopt en aan zichzelf gaat twijfelen op de middelbare. We hebben haar nog niet verteld wat de school wil, omdat we eerst het gesprek willen voeren. Daarna zullen we elkaar wel meenemen in de beslissing.
@AnAppleADay: Inderdaad, het lijkt me voor haar niet fijn om de langzaamste te zijn in de klas.
Op welk niveau er wordt lesgegeven, verschilt per school. Dat kan op havo-niveau, op een soort tussenniveau of op vwo-niveau zijn. Scholen zijn vrij om dat zelf te bepalen (inclusief bijbehorende overgangsnormen).

@TO, op basis van jouw verhaal - gegroeid van een tl/havo-niveau en wat onzeker over eigen kunnen - zou ik vanachter m’n scherm een havo/vwo-klas ook echt passender vinden. Ik zou dus na de vakantie inderdaad goed doorvragen naar de beweegredenen en het ook opnemen met de juf of meester van groep 8. Hoewel er na een eerste jaar natuurlijk nog veel gebeurt - pas vanaf klas 2 zitten leerlingen vaak op het juiste niveau -, is een goede start wel van belang.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven