Ingrijpen bij buiten/samenspel kleuter?

18-04-2021 14:16 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar tips😅 en gedachten van andere moeders.

Mijn kleuter van 6,5 speelt graag met een vriendje op een naastgelegen speelveldje. Ik sta er vaak bij, even kletsen met buurvrouw (moeder van het buurjongetje), en onze peuters van 3 spelen dan ook samen. Alleen spelen durft mijn kleuter wel, maar het buurjongetje mag dat nog niet, waardoor ik dan ook mijn buurvrouw ineens met toezicht opzadel.

Er woont nog een knulletje aan dat veldje dus die komt vaak naar buiten als hij ziet dan onze zoons er zijn, of andersom; wij komen toevallig langs als de andere twee jongens al aanhet spelen zijn.

Je ziet dan gelijk dat de hele dynamiek verandert, wat logisch is. Wat ik echter ook zie is dat er dan ook vervelende spelletjes ontstaan, het derde jongetje niet meer mee kan spelen (mist dan net de aansluiting zegmaar), er wordt met stokken achter elkaar aan gerend enz. Ik zie mijn kind dingen doen die ik liever niet zie en die ik sociaal gezien ook niet waardeer ☺️. Het derde jongetje is sociaal wat minder sterk en heeft een lastige thuissituatie.

Wat ik lastig vind:
Is dat echt jongens gedrag?
Grijp ik in of laat ik ze doen? Dit zal op een schoolplein ook gebeuren (ze zitten ook bij elkaar in de klas).
In hoeverre grijp je dan in, samenspelen kun je maar tot op zekere hoogte “afdwingen”, als je dat al wilt...

Hoe doen jullie dat?
Maak ik me te druk?

En veranderen jullie jongens ook in brute piraten of woeste dino’s inclusief de geluiden? 🦖 🏴‍☠️ 🤦🏻‍♀️
Zolang ze elkaar niet dood slaan , zou ik niet ingrijpen.
Maar ik ben erg gemakkelijk . En heb 3 inmiddels 20tigers
Alle reacties Link kopieren
Off topic ongetwijfeld, maar ik heb laatst eens de definitie van kleuters opgezocht (omdat ik er altijd vanuit ging dat dit om 4 of 5-jarigen gaat, bleek het tot 6 jaar te gaan). Een kind van 6,5 jaar oud is toch geen kleuter meer?
Helemaal off topic is het natuurlijk ook weer niet, want het gaat hier om in hoeverre je ingrijpt of iets laat gaan. Hoe je naar je kind kijkt (kleuter of bijna 7-jarige) speelt hierin natuurlijk wel een rol...
Een kleuter van 6,5 ?! Heel bijzonder. Maar OT; laten gaan. (Tot het echt uit de hand loopt.)
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik noem hem een kleuter omdat hij nog in groep 2 zit
EN als het anders om gaat dat je eigen kind straks gepest gaat worden en weg gejaagd met stokken?
Dan ga je ook niets doen?
Alle reacties Link kopieren
Watermolen schreef:
18-04-2021 14:31
Sorry ik noem hem een kleuter omdat hij nog in groep 2 zit, en idd ik vind in sommige dingen dat hij inmiddels “beter zou moeten weten”, dus vandaar de vraag☺️
Led-lampje schreef:
18-04-2021 14:32
EN als het anders om gaat dat je eigen kind straks gepest gaat worden en weg gejaagd met stokken?
Dan ga je ook niets doen?
ooo zo kan je het ook lezen

als jouw kind pest zal ik wel ingrijpen
dat wou ik nooit hebben
Het knulletje of jongetje komt pas naar buiten als hij andere kinderen ziet spelen
Ene kind heet buurjongetje ander kind knulletje maar buurjongetje is vriendje.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
18-04-2021 14:42
Ene kind heet buurjongetje ander kind knulletje maar buurjongetje is vriendje.
A B en C was duidelijker geweest misschien 🤣. Maar niet per se relevant
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kunnen echt lastig met zijn drieën spelen onder een bepaalde leeftijd. Gaat zelden goed.
Hoe je dat in deze situatie in goede banen leidt weet ik even ook niet thuis stuur ik t altijd zo dat er met een kind tegelijk gespeeld wordt of soms met zijn drieën maar dan blijft t vaak niet zo lang gezellig.

Ik zou wel je eigen kind aansturen in gedrag welke je van hem verwacht dus als met stokken rennen niet Okay is voor jou gebeurt het niet
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
6,5 is oud genoeg om in elk geval een nagesprekje te houden over buiten spelen, over of het voor 'knulletje' ook leuk is, over of hij het leuk vindt om met beide jongens te spelen, over of zoon het spelletje ook leuk zou vinden als hij de hele tijd wordt weggejaagd. Empathie komt niet vanzelf, 6,5 is mooie leeftijd om te beginnen met inleven in anderen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben de kinderen plezier?
Ik hoop dat het “knulletje” leuke vriendjes krijgt op school.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder zei vroeger al: 3 is te veel. Met 2 spelen ging goed, met 3 werd het vaak 2 tegen 1. En de samenstelling wisselde a tegen b+ c of a+ b tegen c, Schijnt de wet van het getal te zijn. Volgens mij zei ze hooguit: Ik had toch gezegd , gewaarschuwd dat jullie dat niet moesten oen. En de volgende keer kon het goed gaan of er droop er weer een af
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Drie is een ongelukkig aantal als ze willen spelen. Kun je het niet zo regelen dat je zoontje met een ander kind afspreekt en gewoon thuis of bij een ander veldje speelt?
Ik nam ze ook wel eens mee naar een ander speeltuintje buiten onze wijk of in een bos. Dan ben je gelijk in een andere omgeving. Picknickmand mee, gezellig!
Alle reacties Link kopieren
-Helena- schreef:
18-04-2021 14:51
6,5 is oud genoeg om in elk geval een nagesprekje te houden over buiten spelen, over of het voor 'knulletje' ook leuk is, over of hij het leuk vindt om met beide jongens te spelen, over of zoon het spelletje ook leuk zou vinden als hij de hele tijd wordt weggejaagd. Empathie komt niet vanzelf, 6,5 is mooie leeftijd om te beginnen met inleven in anderen.
Mee eens. Zeker omdat hij nu de leeftijd heeft/krijgt dat je er niet altijd meer bij bent.

Omdat het om een openbaar veldje gaat lijkt het me lastig om te voorkomen dat ze met z’n drieën gaan spelen, dus ze zullen daar toch een weg in moeten vinden of anders ergens anders gaan spelen. Vinden ze de vervelende spelletjes zelf wel leuk?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal.
@ helena: helemaal mee eens, dat doen we dus ook geregeld
@ alouette: of ze het alledrie leuk
Vinden dat is voor mij dus de vraag, en ik wil mijn kind ook leren dat niet elk kind braaf/duidelijk “stop hou op” zegt, en dat sommige kinderen ook wel lachen, maar dat het ondertussen gewoon géén leuk/oké spel is. Iets met “wat gij niet wilt dat u geschiedt....”.
@ anderen: kennelijk is het gewoon ook een gegeven dat drie een lastig aantal is om op deze leeftijd samen te spelen, dat geeft ook al wat achtergrond waaruit blijkt dat sturing gewoon nog wel nodig is zo af en toe.

Bedankt:)
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal genoeg informatie.
Wat is met stokken achter elkaar aanrennen?
Wordt er eentje weggejaagd met stokken? Of zijn ze gewoon wild als jongetjes aan het spelen en zie jij ze liever harmonieus en liefdevol bloemenkransen vlechten?
Bij het eerste kun je wat bijsturen.
Als dat tweede het geval is: Laat lekker gaan zeg.

Buiten... spelen is niet alleen tijdverdrijf. Het is ook omgaan met conflicten.
Het is niet aan jou om te zorgen dat ze Satisfying Quality Time hebben.

Wat dingen die je kunt doen:
Als alle problemen altijd aan één kind liggen trekken de andere kids vanzelf hun conclusies. Dus doe dan niks en geef je kind de kans om te leren.
Bijsturen kan als ze bij jou komen spelen. Dan zet je gewoon een grens: Max 1 vriendje. Buiten kun je eigenlijk niet met goed fatsoen bepalen wat kinderen spelen.
Als de bron van ruzie telkens wisselt kun je regelmatig tegen je kind zeggen: 'De derde man maakt de ruzie an'. Misschien dat het kwartje een keer valt en hij dat patroon gaat zien.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch ook gewoon even vragen of ze het alledrie nog leuk vinden? 🤔 is dat het geval dan lekker laten gaan, is dat niet het geval dan ingrijpen.
Ik heb 3 jongens en ja die veranderen in woeste dino's of luide piraten als ze spelen (maar dat kunnen meisjes ook doen hoor 🤪) 🤣
Alle reacties Link kopieren
In mijn zoon zijn klas zitten 23 jongens... en die vechten elkaar af en toe de tent uit. Tja, zijn jongens, loopt het uit de hand uiteraard ingrijpen. En ja 3 is teveel.
Hier ook een buurtspeeltuin waar er altijd kinderen bij komen of af gaan. Ik probeer ze bij te brengen dat iedereen in de speeltuin mag spelen. Je kan dus niet iemand wegjagen. Thuis mag je kiezen wie er komt spelen de speeltuin is van iedereen.
Met stokken spelen prima maar met stokken achter elkaar aan nee tenminste, niet zoals het klinkt in je bericht (klinkt alsof ze elkaar om de oren willen slaan) . Vraag ze eens wat er op het schoolplein wel of niet mag. Dingen als zand gooien, slaan of iemand buiten sluiten mag daar ook niet dus ze kennen die regels dondersgoed. ('samen delen samen spelen').
En ja wild spelen, brullen en soms gillen, dat hoort er bij. Bij alleen maar zo hard mogelijk gillen om te gillen zeg ik ook dat dat niet mag omdat iedereen in de buurt daar zere oren van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk grijp je in als jouw kind sociaal ongewenst gedrag vertoont naar een ander kind toe. Inderdaad, drie is teveel, maar jouw kind hoeft het derde jongetje niet te ‘plagen’ (als dat niet een te groot woord is, voor wat er gebeurt). Ik leerde ze altijd: je hoeft niet met iedereen te spelen of vriendjes te zijn, maar je hoeft ook niet onaardig te doen.
6.5 en Dan nog kleuteren ?

Onacceptabel gedrag is onacceptabel gedrag. Op deze leeftijd kan je prima uitleggen wat wel en niet hoort. Tenzij je kind een achterstand heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven