Internet, smartphones en (jonge) tieners

14-08-2019 15:45 77 berichten
Onze oudste zoon is nu 10 jaar oud en heeft nog geen eigen smartphone of tablet.
Wel gebruikt hij vaak mijn tablet, maar ik blijf wel in de buurt, hij mag die (nog) niet gebruiken zonder toezicht.
Social media heeft hij ook nog niet.

Maar we weten dat hij ouder wordt en op een gegeven moment wel een eigen smartphone krijgt en ook op social media wil.
We zijn ons dus ook aan het oriënteren (en voorbereiden) op die fase.
Voor mij voelt het nog alsof ik een scherp koksmes aan een peuter ga geven, maar goed, dat is loslaten.

Maar nu, hoe bereid je je kind hierop voor en welke regels hebben jullie en hoe controleren jullie je kind online?
We zijn nu aan het denken om 'Circle' te kopen van Disney voor hier thuis. Verder hebben we ook 'parental control' op de tv, laptop en tablet.
Op zich vind ik circle wel fijn, het is draadloos verbonden op je wifi-netwerk en zo heb je overal de controle over het internetgebruik thuis.
Met de app kan je dan precies zien wie wat doet en welke sites er bezocht zijn op de smartphone van je kind.
Je kan ook van alles blokkeren en tijdslimieten zetten op apps en wifi zelf.
Met de Circle kun je een tijdslimiet instellen, per social media platform tijd beperken of toegang ontzeggen, en content die ongewenst of ongepast is, blokkeren.
En je hebt filters per leeftijdscategorie en dat is wel fijn. Alles is per gezinslid instelbaar, zo kan ik bv dan de wifi blokkeren bij onze zoon van 20 uur tot 7 uur bv.
Hier zie je meer over dit product, maar dit vinden we dus wel ideaal en we vragen ons af of er meer mensen dit hebben of een vergelijkbaar iets.
https://www.bol.com/nl/p/circle-with-di ... country=BE

Het is niet dat ik onze zoon bij alles wil controleren of niet vertrouw, maar wel om hem te begeleiden en bewust te maken en te beschermen tegen de gevaren van internet.
We willen hem vooral ook begeleiden en ermee leren omgaan en hem goed wegwijs maken zodat deze Circle straks niet meer nodig is.
We praten nu al veel met hem over internet en wat je wel en niet doet en wat de gevaren kunnen zijn ect.

Maar hoe doen of deden jullie dat? En welke hulpmiddelen gebruikte jullie hierbij?
Wat vinden jullie van de Circle van Disney?
Eurus schreef:
15-08-2019 09:52
Mijn kinderen zitten op een soortgelijke school in de randstad en de kinderen zonder mobiel zijn de uitzondering.

Ik werk op een school in de Randstad.
Groep zes hebben ongeveer 1 op 5 kinderen een mobieltje. In groep zeven krijgen de meeste andere kinderen ook een telefoon, vaak voor hun verjaardag, dus in groep acht heeft iedereen er een.

Populatie is voor 80% hoogopgeleid en qua inkomen hoger segment van de middeninkomens en hoger.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is ook 10 en krijgt net als zijn broers begin groep 8 een mobiele telefoon. Dat is over een jaartje dus. Tablet heeft hij al wel en daar mag hij ook zelfstandig op, hij heeft daar bijvoorbeeld sinds kort een Tiktok-account.

Eerlijk gezegd geloof ik ook helemaal niet in allerlei restricties. Ik werk met pubers en hoe vaak ze het niet hebben over allerlei manieren waarop ze de restricties van hun ouders omzeilen... Ik moet daar stiekem altijd wel om gniffelen.

Met alledrie onze zoons hebben we regelmatig gesprekken over social media, wat wel en niet kan en mag op internet, waarom we dat vinden, et cetera. Voordeel is wel dat ik goed op de hoogte ben van wat populair, zodat ik me ook gemakkelijker een mening kan vormen erover en met de kinderen hierover kan praten. Je erin verdiepen kan dus sowieso geen kwaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven