Jonge kinderen en GTA (computer spel)

18-01-2018 14:56 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn vraag/probleem toch vooral betrekking heeft op kinderen, heb ik hem maar even hier geplaatst:

Gisteren kwam mijn jongste van 6 thuis. Hij had heerlijk gespeeld met een vriendje (ook 6). Tuurlijk vroeg ik wat ze gedaan hadden. Ze hadden lekker gevoetbald en nog even gecomputerd. GTA dus. Ik moest het echt even een paar keer navragen, want mijn broertje van in de 20 speelt het ook en blijkbaar ging het om hetzelfde spel. Een 'R' rated spel. Volgens jongste hadden ze lekker zitten schieten en hij wil zelf het spel nu ook graag hebben. Navraag bij mijn oudste van 8 leerde dat heel veel kinderen uit hun vriendengroep dit spel blijken te hebben. Eentje vroeg het zelfs voor zijn kinderfeestje.

Blijkbaar heb ik iets gemist. Ik heb even wat filmpjes gekeken en het is niet extreem, maar werd er ook niet vrolijk van. Zouden die ouders nou gewoon niet doorhebben wat hun kinderen spelen, of zie ik het gewoon veel te extreem in en ben ik gewoon een 'ouwe muts' aan het worden?
Herkennen jullie dat er toch veel GTA gespeeld wordt door jonge kinderen?
Alle reacties Link kopieren
ouders moeten zelf weten of je wil dat je kind dit speelt of niet. Maar naar een dag met mijn broertje heb ik genoeg geleerd over het GTA 5

1 alle kinderen gaat het keer begrijpen mijn neefje van 10 kan al missies doen

2 als je niet online speelt kan je alleen maar missies doen en daar houd in drugs gijzeling schieten op politie

3 als je online speelt hoor je vaker via ps4 andere praten en dat kan iedereen zijn elke leeftijd

Geef je kind gewoon een spel van hun leeftijd GTA staat niet voor niks 18+
anoniem_359842 wijzigde dit bericht op 18-01-2018 16:34
79.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
18-01-2018 15:51
Ik zou gewoon vanuit mezelf spreken en aangeven dat je liever niet hebt dat jouw kind dat spel speelt. Kleine moeite voor haar om daarop te letten lijkt me en dan zeg je feitelijk niks over haar kind.

Lukt het niet om daar afspraken over te maken, dan was het spelen daar even over wat mij betreft.
Zo heb ik het aangepakt toen ik mijn zoon op dezelfde leeftijd bij de buren heb opgehaald en "betrapte" op het spelen van GTA. . Vanaf dat moment heb ik hem de leeftijdsgrens uitgelegd (laten zien op het hoesje) en vertelt dat hij dit spel dus niet mag spelen. En ook op deze manier tegen de buren gezegd: hij mag van mij geen spellen boven zijn leeftijd spelen.

Gelukkig houden zij zich hier keurig aan. Zoon speelt nu nog nauwelijks bij de buren thuis, maar in die tijd hield de buurvrouw tegen dat ze met z'n tweeën boven gingen gamen, want "dat mag X niet van zijn moeder."
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
18-01-2018 16:14
Er is een kindvriendelijke mod te downloaden: https://it.gta5-mods.com/scripts/family ... ee-roaming

Zonder strippers, geweld, middelvinger en met alleen maar vriendelijke politieagenten.
Maar waarom zo moeilijk doen als er zo veel andere hele leuke racespellen te krijgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 10 jaar was speelde ik GTA San Andreas. Wat een prachtig spel en een prachtige beleving. Juist het schieten op mensen was lollig omdat je zoiets nooit in het echt zou doen. Ik zou het dus ook niet erg vinden denk ik als mijn kinderen het zouden doen omdat ik zelf een positieve ervaring eraan heb overgehouden.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Zeker een oudere deel van gta
Is niet echt een schiet spel je kan alleen Online op elkaar schieten en beetje auto rijden dat is alles als je Als kind er niks van begrijp

Als je alleen speelt schiet je op burger en dan pakt die politie je op of word je dood geschoten door politie waarom zou je dat kopen voor je spel zeer geld verspilling dan weg 60€
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn 6 jarige GTA of spellen boven zijn leeftijd zou spelen/zien bij een ander. Gelukkig weet hij hoe het zit met de picto's van de leeftijdsgrens. Hij weet niet beter dan dat je je daar aan houdt...
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
18-01-2018 16:33
Maar waarom zo moeilijk doen als er zo veel andere hele leuke racespellen te krijgen zijn.

Grote map blijkbaar.

Hier speelt hij vanaf zijn 10e. Missies mogen niet, alleen toeren.
Met een vriendje mag het niet meer, die duikt gelijk de seksclub in.

6/7 vind ik echt te jong. Als ze 10/11 zijn kun je prima met de kinderen in gesprek wat wel en niet normaal is.

Vergis je niet in wat kinderen van 10/11 al weten van seks. Ik ben vrij open met zoon, dus hoor nog weleens wat.
Computerspellen beoordelen wij op hoe realistisch en eng de beelden zijn. Zo zijn er 18+ spellen die niet kunnen en andere wel. Die zijn dan gewoon moeilijk. Man speelt mee en de erg 'foute' stukken slaan ze over. De rest is voer voor een goed gesprek.

En roblox en minecraft wordt ook in geschoten.

Zoon zei pas over een film: ik snap niet dat ik dat vorig jaar al mocht.
Hij heeft dus een mening en kan beoordelen wat wel en niet normaal is. Dat vind ik belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je een kind van een ander te spelen hebt laat je hem/haar doen wat gangbaar is in de samenleving. Bij twijfel van hetgeen gangbaar is blijf je aan de voorzichtige kant.

De ouders van het kind wisten niet dat jij GTA in orde vond, dus hadden dat niet moeten laten spelen.
Mijn kind speelt af en toe GTA 3 op de iPad.
Het enige dat hij ermee doet is een fiets jatten en daarmee stunten ;-)
Drugs en sex is hij er nog niet in tegen gekomen (ik kijk regelmatig mee).

Maar eigenlijk vindt ie het helemaal niet zo leuk. Het leek leuk en stoer, maar dat blijkt het niet te zijn. Van te voren zeurde hij heel erg om het spel, maar na 2 weken keek hij er eigenlijk al niet meer naar om.
anoniem_648ec792db538 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 16:45
1.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van acht speelt Fifa en Mario spelletjes. Of sport spelletjes. Gewelddadige spelletjes kmen hier het huis niet in. Gewoon, verboden. Nu niet, nooit niet. Ik zeg dat er al grnoeg oorlog en geweld op de wereld is. Dat hoeven ze na te spelen. Spelletjes zijn voor de leuk. Oorlog en geweld is niet leuk. Snapt hij prima.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Geen reacties gelezen, maar herkenbare OP.
Mijn zoon (7) heeft dit spel ook bij zijn vriendje gespeeld.
Ik heb de moeder er verder niet over gesproken, al twijfelde ik wel.
Uitgelegd aan mijn zoon waarom ik het geen goed idee vindt dat kinderen dit spel spelen... ik heb hem daarom verzocht dit niet meer te spelen bij zijn vriendje.
Ik geef hem daarmee mijn vertrouwen. Of dat de juiste oplossing is, weet ik niet.
Het leven is een zure bom.
Alle reacties Link kopieren
Kregen dit spel kado met 8 jaar, dit was een foutje van opa O_O
Opgeborgen en pas toegestaan met 15 jr. Het toestaan heeft het een stuk minder aantrekkelijk gemaakt, pas 2x mee gespeeld, voorkeur voor andere spelletjes. :hihi:
Ik heb vast een bril nodig..
Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met twee gezichten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-01-2018 15:04
Mijn kinderen speelden het wel (vanaf dat ze jaar of tien waren), maar vriendjes mochten het niet spelen. Alleen als ik zeker wist, dat de ouders het goed vonden.
Hier ook ik had het ze eerder ook verboden maar toen deden ze het stiekem bij vriendjes .

Jongste van 10 speelt het ook, maar ik vraag altijd aan ouders
Of vriendje dat ook mag .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven