Jouw smaak in kindernamen

01-12-2017 23:16 301 berichten
N.a.v. een ander topic; wat voor type namen hou jij van?

Hou je van hockey en oud-geld namen?
Floris, Jan-Willem, Anne-Fleur, Claire


Of ben jij meer een botanisch vegetarisch type?
Mees/Robin/Madelief/Merel

Alternatief oudhollandsch?
Wies/Oubele/Kees/Jetske?

Onze kinderen hebben korte Zweeds/ Engelse namen type 'Lars'
A.K.A. Gamma-laminaat& Leenbakker-bureau namen

Als mijn echtgenoot er niet ook wat over te zeggen had gehad dan hadden ze wellicht meer vegetarische -hipster-unisex-neuk-he-namen gehad.
lemoos2 schreef:
02-12-2017 00:36
Man heeft een voorliefde voor tragische Russissche namen/theatrale Italiaanse namen. Dat laatste had gekund in combinatie met de achternaam. Maar Alexandr, Andrej, Valentin... in Rusland zelf oké. Maar voor een jochie dat geen enkele binding of link heeft met Rusland, nah.

Zelf vind ik best veel namen mooi maar namen die ik destijds overwoog hadden één ding gemeen: heel kort. Zoals Giel, Juul, Eef, Noor. Misschien een trauma vanwege mijn eigen naam. Alles werd vroeger afgehakt tot één lettergreep. Werden we geroepen met 'Lé', 'Ro' of erger afhankelijk van de oorspronkelijke naam. Dan liever een naam die niet is in te korten tot een keelklank.
Wat is er zo erg aan het inkorten van namen? Gebeurt toch altijd?
Alle reacties Link kopieren
emmetje2 schreef:
02-12-2017 00:38
Wat is er zo erg aan het inkorten van namen? Gebeurt toch altijd?
In mijn familie voeren ze dat vrij extreem door.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
ik ontmoette eens een Rubia; wonderschoon en toch zo ordinair in 1 persoon.
toch is het de enige edelsteen waar ik een kind naar zou kunnen vernoemen.
Alle reacties Link kopieren
Oeh, theatraal Russische namen heb ik ook nog een tijdje heel mooi gevonden.

Wat ik er vooral mooi aan vond was dat de afkorting / koosnaamversie van een naam dan echt geen enkele relatie met de volledige naam leek te hebben, dat vond ik zooooo romantisch/mysterieus.

Zoals Alexander wat dan Sasha wordt, of Kolya wat van Nikolai komt. Prrrrachtig vond ik dat als enigszins zwaar-op-de-hand-puber. Toen vond ik Anastasia ook nog een mooie meisjesnaam.

(De schrijfster van 50 shades of grey is volgens mij in die fase blijven hangen).
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Een naam van twee of meer lettergrepen wordt afgekort. Een naam van 1 lettergreep, daar voegt men wat aan toe. Leonardo wordt bijv. Leo, Lee of Nardo. Do wordt minimaal Dootje. Guus wordt Guussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lemoos2 schreef:
02-12-2017 00:42
In mijn familie voeren ze dat vrij extreem door.
Mijn naam wordt ook altijd ingekort maar loop er toch echt geen trauma van op.
blijfgewoonbianca schreef:
02-12-2017 00:49
Een naam van twee of meer lettergrepen wordt afgekort. Een naam van 1 lettergreep, daar voegt men wat aan toe. Leonardo wordt bijv. Leo, Lee of Nardo. Do wordt minimaal Dootje. Guus wordt Guussie.
Precies. Doet iedereen.
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
02-12-2017 00:46
ik ontmoette eens een Rubia; wonderschoon en toch zo ordinair in 1 persoon.
toch is het de enige edelsteen waar ik een kind naar zou kunnen vernoemen.
Ja, geweldig!

Al zou ik in mijn fantasie ook wel zo iemand kunnen / willen zijn die haar kinderen gewoon Sapphire, Diamond en Titanium noemt. Net als Chardonnay en Caviar ofzo.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
emmetje2 schreef:
02-12-2017 00:50
Mijn naam wordt ook altijd ingekort maar loop er toch echt geen trauma van op.
Als jij Emma, Emmy of Emily heet en men roept 'Em' dan kan ik dat wel voorstellen. Helaas ligt dat bij sommige namen in combinatie met regionale tongval soms wat ongelukkiger.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, in de klas geeft de juf eerder de beurt aan Piet als aan Avangelinetje.
lemoos2 schreef:
02-12-2017 00:53
Als jij Emma, Emmy of Emily heet en men roept 'Em' dan kan ik dat wel voorstellen. Helaas ligt dat bij sommige namen in combinatie met regionale tongval soms wat ongelukkiger.
Is die afkorting zo verschrikkelijk bij jou dan?
Alle reacties Link kopieren
Negen van de tien keer vinden we een naam leuk doordat we een persoon / karakter met die naam leuk vinden. En ik moet , in het geval dat ik niemand met zo'n naam ken, het " lekker " vinden om uit te spreken. Zo'n Yoan bijvoorbeeld. Heerlijk in je mond.
Ik zit hier al zo lang, dat ik zelfs Enn leuk ben gaan vinden. Ik zou zelfs nog Fash, Nouschi, of Meds kunnen overwegen. Zo vaak - in gedachte - uitgesproken dat het voor mij nu gewone namen zijn geworden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn eigen naam heel tof :biggrin:

En bijbelse namen vind ik ook vaak mooi.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Hoe hip zou Enn zijn, zeg. Ik ben fan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
lofia schreef:
02-12-2017 00:06
Waar ik van gruwel zijn alle namen die eindigen op -tje
Hahahaha, mijn jongste heet Maartje.. (maar ik noem haar vaak Maart)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook een heeeeeerlijke naam vind: Jolene.

Helemaal als je er de stem van Dolly Parton bij denkt. Of Miley Cyrus. (Dolly en Miley, bekken ook allebei lekker).

https://www.youtube.com/watch?v=wOwblaKmyVw
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
02-12-2017 01:03
Hoe hip zou Enn zijn, zeg. Ik ben fan.
Jij zegt het, ik dacht het. Verbaast me eigenlijk dat ie nog nooit in een namentopic is genoemd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
02-12-2017 01:07
Jij zegt het, ik dacht het. Verbaast me eigenlijk dat ie nog nooit in een namentopic is genoemd.
Wij beginnen hier gewoon een nieuwe trend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
marjolein853 schreef:
02-12-2017 01:04
Hahahaha, mijn jongste heet Maartje.. (maar ik noem haar vaak Maart)
Sorry. De namen van mijn zoons heb ik mede, uitgezocht op uitspreekbaar in het buitenland en - tje is niet te doen in het Engels, bijvoorbeeld. Buiten dat zijn het ooit volwassene, waarom heb je daar voor gekozen? Een oprechte vraag.
anoniem_355134 wijzigde dit bericht op 02-12-2017 01:12
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En mijn andere dochter en zoon hebben ook een Hollandse naam..
fashionvictim schreef:
02-12-2017 01:06
Wat ik ook een heeeeeerlijke naam vind: Jolene.

Helemaal als je er de stem van Dolly Parton bij denkt. Of Miley Cyrus. (Dolly en Miley, bekken ook allebei lekker).

https://www.youtube.com/watch?v=wOwblaKmyVw
Oh, dat vind ik ook een geweldige naam!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vaak voorkomende Scandinavische voornamen voor onze zoons. Noem er zo 4 op en ze zitten er gegarandeerd bij.
Alle reacties Link kopieren
Ratgirl schreef:
02-12-2017 01:12
Wij hebben vaak voorkomende Scandinavische voornamen voor onze zoons. Noem er zo 4 op en ze zitten er gegarandeerd bij.
Sven, Lars, Bjorn, En eh.... Dennis ? Of is Dennis geen Scandinavische naam ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
lofia schreef:
02-12-2017 01:09
Sorry. De namen van mijn zoons heb ik mede, uitgezocht op uitspreekbaar in het buitenland en - tje is niet te doen in het Engels, bijvoorbeeld. Buiten dat zijn het ooit volwassene, waarom heb je daar voor gekozen? Een oprechte vraag.
Om de simpele reden dat ex en ik dat een hele leuke naam vinden.
Even.. je geeft je kind toch een naam mee met kracht, een die uitgesproken kan worden in alle talen, alom bekend enzo. ik ben benieuwd hoeveel kinderen er het komend jaar Piet worden genoemd. Dat is een sterke Nederlandse naam en staat voor traditie. Waar voor gevochten is. Of overdrijf ik nu :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven