Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Kind (6 jaar) leren spelen?

13-01-2018 17:55 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn jongste is 6 jaar, en speelt amper. Na schooltijd gaat ze het liefst naar huis, en dan na het eten en drinken gaat ze of eindeloos koprollen maken, of hangen... Om 17.00 mag ze namelijk op een apparaat, en ze gaat dan wachten tot het zover is. Ondertussen wordt ze hangerig of wil ze het liefst samen wat doen. Ik word er zo langzamerhand geírriteerd van. Ik wil best geregeld een spel doen, maar niet elke dag!
Wat helpt is naar een speeltuintje in de buurt, maar soms wil ik ook gewoon dat ze zichzelf gaat vermaken. En dat laatste gebeurt dus niet.
Het ligt niet aan het aanbod van speelgoed. Ze kan er gewoon amper iets mee verzinnen. Ze is dol op Lego maar alleen het nabouwen uit het boekje is boeiend genoeg, verder doet ze er helemaal niets mee. Geen eigen bouwsels, ze heeft gewoon geen creatieve input denk ik wel eens.
Ze is dol op sport, en dat doet ze ook 3x per week inmiddels. Volgens mij ook vooral omdat iemand anders dan zegt wat ze moet doen en ze dat dan alleen maar op hoeft te volgen.
Ze wordt op allerlei feestjes uitgenodigd dus ik heb niet het idee dat ze niet sociaal is. Maar wat kan ik doen? Nu ook, zit ze op de bank vooral filmpjes te kijken... Zucht. Herkenbaar? Zijn hier oplossingen voor?
Heeft ze geen speelafspraakjes of vriendjes in de buurt waar ze mee kan spelen? Het heeft in ieder geval geen zin om haar te verplichten om te spelen, maar je kunt wel je eigen grenzen aangeven in hoeveel je haar entertaint. Verveling schijnt overigens heel gezond te zijn. En goed voor de creativiteit.
lisa077 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 14:04
Reden: hele op per ongeluk gequote
68.29% gewijzigd
Een boek kan problemen opleveren bij sommige kinderen en na heel veel uren per dag. Kan.

De oogproblemen door tablets en telefoon is niet is iets wat kan na uren en uren lezen elke dag. Maar gewoon op zeer grote schaal voorkomt en te meten is. Ze zijn zo aanwezig en meetbaar dat er een flinke groei is in oogproblemen. Meer dan bij de lezende kinderen 'vroeger'.

Dus dat gelul over bij boeklezende kinderen KAN het voorkomen.. ja dat kan maar gebeurt bijna nooit en bij de tablet en telefoonturende kinderen is die kan gewoon bijna een altijd.
Ik heb ook een kind dat nooit alleen wilt spelen.
Hij heeft altijd iemand anders nodig om te kunnen spelen en aangezien hij enig kind is ben ik meestal degene.
Als ik niet met hem speel zit hij of tv te kijken of op zijn tablet spellen of filmpjes te kijken en komt hij verder echt tot niks. Als peuter en kleuter was hij ook zo. Als ik de tv uit zet en tablet weg doe blijft hij echt constant hangen en zeuren om te spelen met hem of gaat ook op de bank springen en koprollen etc doen.
Met LEGO ook hij bouwt het maar ik moet ernaast blijven zitten mee kijken en helpen en ermee spelen achteraf doet hij ook alleen met mij samen. Soms denk ik echt hij had broertjes en zusjes moeten hebben. En met vriendjes speelt hij wel buiten en binnen dus hij is wel heel sociaal.
Maar is nu het probleem dat ze niet speelt, of dat ze niet speelt op de manier zoals jij dit graag zou zien.
Blijkbaar vindt ze het leuk om de speeltuin te spelen, of om op een andere manier lichamelijk bezig te zijn. Zet een speelrek in de tuin zodat je niet mee hoeft naar de speeltuin.
Als ze verder gewoon sociaal is en lekker bezig is zou ik me er niet zo druk om maken.

Ik zou trouwens de iPad ook direct na school aanbieden. Als ze bijvoorbeeld om 16:00 thuis is en dan een uur moet wachten dan kan ze misschien het gevoel hebben dat ze met niks kan 'beginnen' omdat ze straks op de iPad mag. Misschien zit ze er nu wel gewoon op te wachten en komt ze daarom niet tot zelf spelen toe.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Anonymous

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven