kind aan een tuigje in de tuin?

01-04-2009 14:56 469 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Onze jongste zoon (in aug wordt hij 2) is nogal een ondernemend mannetje. Hij vindt het heerlijk om op ontdekkingsreis te gaan, zeker buiten. Onze eigen tuin is helemaal omheind, dus daar kan hij lekker scharrelen. Maar deze zomer hebben we een vakantiehuis gehuurd met een tuin met zwembad. Om het zwembad zit een hek en we hebben ook een zwemvest evt. Maar nu denk ik eraan om een tuigje te kopen om hem in de (grote open) tuin met een (lang) touw vast te kunnen zetten. Ik ben bang als hij vrij rondloopt dat we dan letterlijk geen seconde rust hebben. Hij is watervlug en is er zo vandoor met levensgevaarlijke gevolgen. Natuurlijk ga ik hem niet de hele dag vastzetten, maar af en toe eventjes.

Wat vinden jullie hiervan? Kan dit? Of is het echt not done?
Alle reacties Link kopieren
quote:floor72 schreef op 03 april 2009 @ 08:47:

Uhhhh ik had ff wat beters te doen. Heb ik iets gemist en zo ja, kan iemand me dan even bijpraten.....?Kort samengevat: Intiem is flink om zich heen aan het slaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:traincha2 schreef op 03 april 2009 @ 08:53:

[...]





Kort samengevat: Intiem is flink om zich heen aan het slaan.En men mept terug, uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Is 't weer zo ver?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 03 april 2009 @ 08:36:

[...]



Ik denk dat je even heeeeeeeeeel snel dingen moet bijlezen over concentratiekampen! Voor deze vergelijking zou je je moeten schamen! Niemand maar dan ook niemand heeft dingen gezegd die ook maar hierbij in de buurt komen! Hoe haal je het in je hoofd om dat hier te zeggen? Ik vind dit erg kwetsend voor mensen die dit hebben meegemaakt of familie hebben verloren. Blijkbaar besef jij niet goed wat ze hebben doorstaan. Dit is een zeeeeeeeeeeer onterechte vergelijking!



*grrrrrrrr, &^&^&^$%$^, moppert verder in zichzelf *Gaat het Zwieber? Ik heb hier nog wel een pilletje liggen. Delen?
Even los van de discussie (en nee, ik heb niet 16 pagina's doorgeploegd) een praktijkervaring:



Mijn broertje was vroeger ook zo'n watervlug mannetje. Op de camping vloog hij overal naartoe en mijn ouders werden er wanhopig van om continu achter hem aan te vangen. Mijn vader heeft toen een paaltje in de grond geslagen, broertje kreeg tuigje om en uitproberen maar.

Maar wat doen watervlugge, ondernemende mannetjes?? Juist!

Die proberen alles om zich los te wurmen (met alle gevaren van dien). Dit lukte niet. Hij rende vervolgens zo hard als hij kon naar het einde van het touw om daar kei- en keihard te gaan brullen. Ik geloof dat hij in totaal 10 minuten aan dat paaltje heeft vastgezeten. Geen succes en nooit meer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook niet dat je het koste wat kost moet volhouden als het overduidelijk niet bij het kind past . Zou wat wezen.
Zo, Moppetoet kan eindelijk weer eens forummen.



Ik ben vóór tuigjes en een dreumes aan de "sikkepen".



Gék word je van de hele dag dat gegil van "Sebastiaan hier komen (hebben we het over een tekkel ?), Sopietje, láát dat, lúister nu eens naar mama. Nee, dat mág toch niet stouterik, ga even lekker onder de parasol zitten. Nééhéé, luisteren naar mama. Wèèèèèhdawilliknieenmamaisstom !!!! Elise ga bij die stoep weg, daar liggen allemaal hondekeutels en kijk nou uit voor........."



Tsjonge, wát een vakantie voor je medevakantiegangers en voor jezelf.



Moppekind liep altijd aan een tuigje omdat ik het zo zielig vond om hem aan zijn armpje steeds omhoog te tillen (worden die uit de kom geschoten armpjes geen "zondagsarmpjes" genoemd op de eerstehulp ?) en op de camping gaf de "sikkepen" een stukje rust en vrijheid. Hij kon rondscharrelen en je wist dat hij in elk geval niet op het pad kon komen. Watervlug zijn ze, die rakkers.



Sinds hij drie is mag hij "los" en dat gaat vrijwel altijd goed, en in de stad bij het winkelen houdt hij nu zonder gezeur mijn hand vast. Hij heeft er dankzij dat tuigje geen aversie tegen ontwikkeld om een handje vast te houden.
En als je bang bent dat een touw om je kind zijn/haar nekje komt dan kun je ook dat touw nog door een vrij stugge tuinslag doen (met een kabeltrekker bijvoorbeeld) dan is dat touw niet zo flexibel meer en zorgt er voor dat ie misschien minder makkelijk ergens in verstrikt raakt.



Ik had een van mijn katten toen ze klein was wel eens aan een tuigje, het band dat aan het tuigje zat, zat regelmatig verstrikt in een plant/tuinstoel.



Tuurlijk moet je blijven opletten, maar dat lijkt me normaal. En als je zo'n boender hebt dan lijkt het me dat enorm opletten je tweede natuur al is en dat er al ogen in je achterhoofd zitten.
quote:intiem schreef op 03 april 2009 @ 09:36:

Denk ook niet dat je het koste wat kost moet volhouden als het overduidelijk niet bij het kind past . Zou wat wezen.Denk dat alle voordelen van een tuigje dan zomaar weggevaagd worden, dus dat zal zich vanzelf wel oplossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 03 april 2009 @ 09:15:

[...]



Gaat het Zwieber? Ik heb hier nog wel een pilletje liggen. Delen?Nee dank je, er komt zo weinig van werken als ik onder de valium zit
Alle reacties Link kopieren
Valium? Ik heb pretpillen hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 03 april 2009 @ 20:03:

Valium? Ik heb pretpillen hoor Ooooh, nou in dát geval. Een paar peppers kunnen er wel in ja! Krijg ik misschien eindelijk wat extra energie!
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties (waar je overigens niet veel wijzer van wordt). Nogmaals, heb maar 1 kind, dat ik constant in de gaten hield. Die sprong zomaar in het diepe zwemband. Als ik nog op andere kinderen had moeten letten, was het echt niet goed gegaan. Trek je eigen plan, maar een tuigje is echt niet zielig.
Alle reacties Link kopieren
*gooit een paar uppers naar Zwieber*



Geloof dat het staartje nadert van deze discussie : )
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het ook Intiem.



Hoe is het trouwens met je dochter, ben je er al over uit of ze in juni of september naar school gaat?
Alle reacties Link kopieren
We hebben besloten dat het september wordt voor haar. Geeft haar de nodige rust en het is niet zo onduidelijk. Kunnen we ook gaan afbouwen met slapen in de zomer (althans proberen). En ze heeft het nog steeds hartstikke naar d'r zin op het kdv. Haar beste vriendinnetje is ruim een half jaar jonger, dus die blijft so wie so ook tot september (en daarna moeten ze maar hier samen spelen).



Jij nog altijd blij met jullie keuze? Vindt hij het leuk op de basisschool en is de BSO wat jullie ervan gehoopt hebben?

Hier is het nog maar de vraag of er ooit plek gaat zijn, want de wachtijsten zijn loaded en dat voor een dorp met hoog bejaardengehalte.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben heel blij met de keuze. Kind is nog nooit zo blij geweest. Hij vindt werkelijk ALLES leuk op school, de bso vindt hij fantastisch (zo erg leuk dat hij soms boos is dat hij niet naar de bso gaat op ma, vrij en woe ). Ze hebben op de bso al gejudood, geschaatst, gevoetbald en weet ik veel wat. Hij zit erg goed in zijn vel en ik zie dat hij nu ook weer vooruit gaat met zijn kennis want hij stond een beetje stil voor mijn gevoel, sterker nog hij ging achteruit. Wist dingen opeens niet meer op het kdv etc. Maar nu is hij weer terug. Druk bezig met tot 100 tellen door te krijgen, hij heeft een nieuwe passie voor verkeersborden ontdekt (hij kent de verkeersregels inmiddels zo goed dat het echt een meerijder is geworden: Mam! Je mag niet inhalen in de bocht! Mam, je mag niet op de stoep parkeren! MAM, je rijdt hier veel te hard.) Nou je vat het wel.



Ik ben heel erg blij met de schoolkeuze. Binnenkort krijg ik het zes weken gesprek om van de juf de details te horen. Zij is tot nu toe erg tevreden. Ik zie mijn kind dolgelukkig zijn op school, vriendjes maken en hij hoort er gewoon helemaal tussen.

Overigens is hier de befaamde moeheid compleet uitgebleven. Ook het instorten na een week of 6 lijkt hier nog niet in zicht. En hij is natuurlijk nog steeds druk. Maar de juf stuurt hem gewoon een extra keer naar de wc als hij even moet bewegen, of even of zogenaamd iets te halen in de andere klas etc. En ze gymmen immens veel en spelen veel buiten dus hij kan gelukkig zijn energie wel kwijt.

Wat ik wel merk is dat hij van slag is als de juf ziek is en ze worden verdeeld over een andere klas, of als er een invaller is. Dan is hij extra druk.



Ik moet zeggen, het valt me 100% mee en het is nog beter uitgepakt dan ik dacht.



Ik denk dat je een slimme keuze hebt gemaakt om tot september te wachten. Als ze tenslotte het nog leuk heeft op het kdv is er geen enkele reden haar te verwarren met een paar weken school, dan grote vakantie en dan weer school. Hoe lang staan jullie al op de wachtlijst van de bso? Ik had enorm veel geluk dat er een nieuwe geopend was dus gelijk plek. Kijkt ze er al een beetje naar uit?
Alle reacties Link kopieren
Zo, dat klinkt super zeg! Kan me voorstellen dat je geen seconde spijt hebt van je beslissing als het allemaal zo uitpakt. En heerlijk dat Zwiepje zichzelf kan uitleven op zo'n BSO. Het past dus heel goed bij hem? Krijg je hem lekker moe mee naar huis, of niet?



Ik ben ook echt heel benieuwd hoor hoe dat straks allemaal gaat zijn als dochter eenmaal de kleuterklas inwandelt. Tis toch weer een hele nieuwe fase. Op het KDV maken ze zich iig geen zorgen dat dochter moeite zou hebben om vriendinnetjes te maken, want ze wordt als erg sociaal gezien. Dus dat vind ik fijn om te horen.

Qua leren, ach, elk kind leert graag, dus dat zal ze tzt ook wel willen neem ik aan. Maar dochter interesseert het nog geen bal of de wereld ophoudt bij twintig of honderd. Dus dat soort uitdagingen heeft ze nog niet nodig (wel de hele godganse dag alles vragen en de waaroms erachteraan en dan daar weer de waaroms van. Zou soms wel willen zeggen dat ze het woordenboek maar moet pakken, maar dan moet ze eerst leren lezen haha).

Maar goed, ze kijkt er nog matig naar uit, omdat we het onderwerp niet voeren hier. We leggen vooral de nadruk op dat het nog lang duurt. Ik merk niet aan haar dat ze 'weg' wil. Hoewel ze een flinke wijsneus is, vind ik haar op een bepaalde manier ook nog klein. Ze wil graag en veel bij ons zijn, handjes vasthouden, op schoot, lekker knuffelen en is nog graag veel in ons gezelschap. Ze loert nog altijd niet met glimmende oogjes naar de andere kinderen die al wel heel lang mogen buitenspelen om mee te mogen doen haha.



Dochter is vrij snel ingeschreven nadat ik hier ben komen wonen. Ik denk dat ze nu anderhalf jaar op de wachtlijst staat. Maar die wachtlijsten gelden voor elke BSO hier in het dorp, dus het maakt ook niet uit waar ze ingeschreven staat wat dat betreft. En bovendien is deze BSO echt een bewuste keuze geweest van ons en gekoppeld aan de school, dus ik zou niet snel overstappen. We moeten maar zien hoe we dat tzt gaan oplossen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik geen full time baan heb, want ik zou me verschrikkelijk veel zorgen maken met deze toestand waarbij niemand ook maar iets durft toe te zeggen.



Geniet er lekker van iig!
Alle reacties Link kopieren
Oh dat genieten gaat goed hoor! Dit is ook echt hoe ik me had voorgesteld een kind te hebben. We zijn allemaal super ontspannen en blij dat het goed gaat. Moe mee naar huis, neuh, nog steeds niet. Integendeel, de dagen zijn korter dan op het kdv en hij dus energieker



Gaat jouw dochter naar een bijzondere school (dalton montessori, jenaplan etc) of een gewone? Of openbaar of katholiek/protestants whatever. Hier is het een openbare maar het leuke is dat ze echt aan alles meedoen. Dus zowel pasen als carnaval als holi.



Is het nog een bijzondere bso? Zoals hier een sportbso bijvoorbeeld?



En lekker blijven knuffelen zolang ze wil hoor! Straks is het uncool. En babies zijn stom en roze is stom (in jouw geval niet dan maar hier wel) etc. Ze leren een hoop op school
Alle reacties Link kopieren
Nou, ben nog lekker laat op, maar ik neem morgen een dag vrij. Zo!



Maar goed, we hebben het hier over een dorp. Dus nee haha, er is niet zoveel keuze in soorten school. Als het hier in het dorp vertegenwoordigd zou zijn, dan zou jenaplan, montesori of evt. vrije school (hoewel mijn vriend anti-Steiner is) absoluut mijn overweging hebben (mits goede sfeer). Maar goed, die keuze is er niet en om haar naar de stad naar school te laten gaan puur om deze reden vind ik grote onzin.



De BSO heb ik wel redelijk selectief uitgezocht. Het gaat daarbij om een redelijk bewuste BSO die vrij veel aandacht schenken aan goed pedagogisch speelgoed, niet te grote groepen, die bio bammetjes met bio spullies smeren enzo. Qua sfeer past het wel bij dochter.

Bij de intake heb ik bijvoorbeeld gevraagd wat nu het verschil is (behalve de prijs) tussen overblijven via school of overblijven via hen. Zij gaven toen aan mij aan dat als dochter een type kind is dat een boterham naar binnen propt om vooral zo snel mogelijk op het speelplein te staan, ik zou moeten kiezen voor overblijven via de school. Maar als dochter een type kind is dat in rust haar bammetjes eet, houdt van kletsen aan tafel en die huiselijkheid zoekt, dat overblijven via de BSO (TSO) een betere optie was. Nou, dan raadt je vast wel mijn type kind. Voor jou zou die keuze op 'mijn' BSO misschien dus wel anders uitgepakt hebben?



Oh ja, voor wat betreft basisschool. Dochter gaat naar de enige openbare school hier. De rest is katholiek (en best stevig als je het mij vraagt, met processies en bezoekjes aan de kerk en daar moet je vooral bij mijn atheïstische liefje niet mee aankomen). Bovendien voelde deze (ontzettend witte, want het blijft een kakdorp) openbare school erg goed qua sfeer. Het was zo'n beetje de enige school die gezellig personeel en vrolijke kinderen uitstraalde voor mij ipv vorsend kijkende mensen.



Ik blijf knuffelen hoor. Ik vind het vaak ook erg fijn! Ooit gaat er een dag komen dat ik het zal moeten missen, dus geniet er nu nog zo vaak mogelijk van : )
Alle reacties Link kopieren
Oh hoe raad je het zo? Zwiepje is inderdaad het type wat zo snel mogelijk zijn boterham naar binnenpropt om snel buiten te spelen. Maar hij houdt ook van gezelligheid hoor dus het liefst met dit weer met zijn allen buiten eten dus dat doen ze dan ook. Vanochtend was hij helemaal blij want vandaag was het zijn taak om het hulpje van de juf te zijn. (ze rouleren, elke dag een ander kind). Hij was zó trots.



Hier is er wel een dorp in de buurt die ook een dalton heeft Maasland heeft er eentje. En die dalton is leuk! Met boerderijtje waar de kinderen voor moeten zorgen. Dus de hogere groepen gaan dan schoonmaken terwijl de kleuter en groep 3 knuffelshifts hebben. Ook hebben ze moestuintjes en een kas. Zo leuk! Jammer dat ik niet geschikt dorpmateriaal ben. Ik zou echt gek worden daar. Iedereen kent iedereen en weet alles van iedereen. We hadden daar ooit een prachtig huis gevonden, vrijstaand voor maar 375000, nou dat is supergoedkoop hier. Maar het hele dorpsidee was mij té benauwend, ik ben echt een stadsmens. Voor Zwiepje zou het wel heel goed zijn, daar ben ik van overtuigd. Ben jij een dorpsmens?



Klinkt wel heel leuk zo'n biobso! Hier heb je er 4 die aangesloten zitten bij de school en daarnaast nog die van Zwiepje, die heeft kinderen van alle 4 de scholen in die buurt. Voordeel is dat het heel kleinschalig is, maximaal 30 kinderen tegelijkertijd maar ik heb er nooit meer dan 20 gezien en er zijn heel veel leidsters, een stuk of 6 tegelijkertijd aanwezig. Daar betaal je dan ook voor maar aan de andere kant betaal je hier alleen wat je afneemt. Dus is hij er een uurtje, betaal je ook alleen maar dat uurtje. En niet de hele middag zoals bij de meeste bso's.



Geniet van je vrije dag! Het is heerlijk weer!



*geeft zichzelf schop onder kont om weer verder te werken*
Alle reacties Link kopieren
To be dorpsmateriaal or not, that's the question



Hmmm, je hebt dorpen en dorpen he. Ik zou in veel dorpen nooit kunnen aarden. Ik rij aardig wat rond op mijn fietsje en als we een fietstocht maken, kunnen vriend en ik uren kwelen over waar het wel of niet leuk is, welke huizen mooi en anderen waar je niet dood in gevonden wilt worden. Dus wonen is echt wel een issue voor mij. En dit dorp voldoet! Het is er heerlijk als ik even zo vrij mag zijn.



Ik ben opgegroeid in de stad, met alle voorzieningen aanwezig. Met een alleenstaand moeder die toen wij klein waren dus ook geen auto had. Het is er bij ons als kinderen ingeramd hoe belangrijk het is om voorzieningen te hebben. Niet afhankelijk te zijn van een auto (en man for that matter haha). Dus bij mijn zoektocht naar woonruimte heb ik altijd onbewust rekening gehouden met een aantal dingen, zoals de aanwezigheid van goede openbaar vervoer verbindingen, alles wat ik nodig heb aan voorzieningen binnen handbereik (meerdere supermarkten, van de duurste tot goedkoopste, luxe uitgebreide sportschool, diverse scholen, alle winkels voor kleding, schoenen en er komt ook een Hema aan, wibra, etos, gall en gall, leuke kleine winkeltjes voor specialere artikelen, zwembad, sportvelden, grote bibliotheek en ik kan zo nog wel even doorgaan)



Ik woon dus in een dorp naast een grote stad, waarbij het voor mij maar een kwartiertje fietsen is totdat ik in het centrum van die stad sta. Dat kun je beroerder treffen, zelfs al woon je in de stad. Sosm voelt het dan ook meer als een luxe buitenwijk haha.

Dit dorp heeft alle winkels die ik nodig heb en meer en dat ook nog eens middenin het groen. Geweldiger kan ik het niet vinden. Ik zit goed qua ontsluiting en als vriend zijn auto meeheeft, kan ik toch hartstikke goed uit de voeten met trein of bus of fiets.



Dus snap je gedachtegang goed hoor. Ik zou ook niet snel de stad verruild hebben, omdat ik gehecht ben aan die dingen. Maar als je goed zoekt, kun je toch verrassend goed terecht komen. Misschien voor ooit voor jullie?

Btw, de dorpsbewoners kennen elkaar echt niet allemaal. Daarvoor is het veel te groot. Je houdt je, net als in de stad, vaak toch een beetje bij een buurt. Je kunt het ook zien als een grote buurt.



Klinkt leuk die Dalton. Die is hier niet in de buurt, hoewel de basisschool naast die van dochter's teokomstige school wel werkt met het Dalton systeem. Maar dat blijft nog altijd een sikkeneurige katholieke school die toevallig een try out heeft met dalton. Ik hou niet zo van try outs moet ik eerlijk zeggen. Bovendien vond ik de aandacht zo liggen op het zelfstandig werken en ik weet waar het mij gebracht heeft op de middelbare school en dan was ik toch wel ruim tien jaar ouder dan dochter nu is. Dus vond dat hele idee van alles moet maar zoveel mogelijk zelfstandig nog iets te vroeg. Niks mis met een potje ouderwetse begeleiding.

Maar die Dalton die jij noemt klinkt wél leuk voor wat betreft die dingen.



Nou werkse maar. Nog een schop nodig?
Alle reacties Link kopieren
Zwieb, anders kom je toch naar Zoetermeer??

Haha, ik wilde hier nog niet dood gevonden worden maar al met al bevalt het me wel, vooral omdat de kinderen hier zo de ruimte hebben.

En nee ik hou helemaal niet van Zoetermeer behalve de wijk waar wij wonen. En ook omdat het kopen van een eensgezinswoning bijna een ton goedkoper was dan in DH, dat was ook wel een duwtje in de richting.
Alle reacties Link kopieren
Zus, ik zit nu in Rijswijk en dat bevalt op zich prima. Alleen door omstandigheden is het zo'n gedoe om te kijken voor een huis want: als ik over 2.5 gepromoveerd ben, zou ik bij wijze van spreke in groningen kunnen eindigen dus het is zo zinloos om nu wat te kopen. Aan de andere kant zou ik wel graag een gewoon huis met tuin willen en flink wat ruimte want deze 110 vierkante meter is echt te krap inmiddels.



Intiem, ik ben wel heeeeeeel benieuwd welk dorp je woont want het klinkt geweldig! (ik vat wel dat je dat niet hier gaat zeggen maar je maakt me wel nieuwsgierig)
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat snap ik

Ik hou het leukste dorrup graag voor mezelf

(en als ik weer eens een topic achter me aan krijg, zie ik toch liever niet dreigende vrouwen met een viva onder hun arm geklemd naar deze ontaarde moeder op zoek gaan haha )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven