Kind algehele ontwikkelingsachterstand. Non verbaal

23-06-2019 21:41 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week hebben wij de diagnose van ons 4 jarige zoontje te horen gekregen: een algehele ontwikkelingsachterstand met een iq van 59.
We zagem zelf ook wel dat hij langzamer was hij kan bv simpele opdrachten als pak je jas nog niet uitvoeren. Wijzen en handes klappen ook nog steeds niet
Ook spraak is nog bijna niet om gang gekomen.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en hoe de toekomst eruit ziet. Gaan zulke kindjes nog praten? Kunnen ze uiteindelijk(speciaal) onderwijs krijgen. Ik heb ontzettend veel vragen en ik maak me zorgen over zn toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
25-06-2019 08:56
Nu al praten over vrijstelling van leerplicht vind ik (te) voorbarig. Ook op zijn 5e. Ga eens kijken bij een SO of een SBO. Ik heb kinderen echt zien opbloeien op dergelijke scholen. En nee, dan gingen ze niet naar regulier, maar waren ze wel leerbaar (op eigen niveau), gelukkig op school en werden er hele handige en praktische vaardigheden aangeleerd. Vrijstelling van leerplicht is meteen de deur dicht. En krijg die deur maar weer open! Ik zou daar nooit voor kiezen voordat andere trajecten zijn geprobeerd, of als een (meervoudige) beperking zo ernstig is dat er geen andere keus is.

Ja wij vinden dat ook vrij heftig om nu al vrijstelling aan te vragen. We gaan indd even rondkijken en vragen wat er mogelijk is!
Alle reacties Link kopieren
otis schreef:
25-06-2019 07:16
Spelen er verder geen andere diagnoses bij zijn beeld? Als hij vijf wordt heb je recht op onderwijs, daar mag je gebruik van maken. Uiteindelijk zal hij toch doorstromen, scholen hebben de leerlingen liever zo jong mogelijk. Belangrijk om de komende tijd aan voorschoolse vaardigheden te werken op het KDC. Taalbegrip, zelfstandig een werkje maken, sociale vaardigheden, communicatie (eventueel met een ondersteunend comm. middel) leren inzetten etc. Qua school hangt het ook af van je regio en wat het aanbod daar is. Je mag je kind overal aanmelden als ouder (ook op regulier onderwijs) het kan wel zijn dat een school aangeeft dat het niet passend is. Waardoor je kind alsnog moet wisselen van school, dat zou niet fijn zijn. Ik denk dat je moet denken aan of een SBO school (speciaal basis onderwijs) of het SO (speciaal onderwijs). Bekijk eens welke scholen er in jullie buurt zijn en ga daar kijken. Wat lijkt je passend voor je kind. Waar zie je hem tussen zitten. Regulier heeft ongeveer klassen van grofweg 25-35 kinderen, SBO 15 a 20, SO 8 a 12. Succes met de zoektocht.

Nee spelen geen andere diagnoses mee . En de achterstand uit zich alleen geestelijke zeg maar fysiek is er verder ook niks mis.als ik het zo lees denk ik dat wij dan op het SO moeten zoeken bedankt!
Alle reacties Link kopieren
nansie schreef:
25-06-2019 08:46
Wat een rotnieuws... Heel verdrietig.

Wij kregen ook zo'n soort uitslag toen onze zoon bijna 4 was. Hij praatte toen een klein beetje, maar wat hij zei was nauwelijks te verstaan. Hij is nu 8 en zijn spraak is heel erg vooruitgegaan, maar hij is nog steeds erg moeilijk te verstaan voor mensen die hem niet goed kennen.
Hij heeft twee jaar op een mytylschool gezeten en kreeg daar fysiotherapie, ergotherapie en logopedie. Nu zit hij alweer twee jaar op een zmlk-school en dat is heel fijn voor hem. Hij is zich afgelopen jaar weer wat gaan ontwikkelen omdat hij daar zo goed op zijn plek zit. Zijn IQ is nog wel wat gedaald - in vergelijking met leeftijdsgenoten loopt hij natuurlijk steeds verder achter - maar dat verandert niets aan hoe of wie hij is. Hij zal waarschijnlijk niet leren lezen, schrijven en rekenen, maar ze bieden het wel aan op school.

Ga op scholen kijken die een optie zijn voor je zoon, dan voel je waarschijnlijk wel of hij daar past. Wij zijn heel erg tevreden over het speciaal onderwijs. Goed contact met de juffen en zij kijken heel goed naar wat ons kind nodig heeft om iets te leren.

Heel veel sterkte en zorg goed voor jezelf. Het is een behoorlijke klap die je krijgt. Zo voelde het voor mij destijds in elk geval.

En nog een tip: Er zijn op facebook verschillende besloten groepen. Je zou je bijvoorbeeld kunnen aanmelden bij 'ouders van een kind met een verstandelijke beperking en autisme'. Ook al is er (nog) geen autisme vastgesteld, er zitten in die groep veel kinderen die niet praten of heel laat zijn gaan praten.

Bedankt! Ga ik zeker doen . Ja voor ons(vooral mij) was het heel verdrietig ik wist natuurlijk allang dat er iets niet goed zat. Er werdt een lange tijd aan autisme gedacht. Ik vind het vooral moeilijk om over de toekomst na te denken waar komt hij later terecht kan hij ooit zelfstandig leven dat soort vragen vind ik best moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
25-06-2019 08:31
Regulier voor een kind met een IQ van 59 is meer dan zielig. Waarom zou je zoiets je kind aan doen?
Ik neem aan dat het kdc wel een idee heeft wat het best passend is. Sowieso moet er voor speciaal onderwijs een indicatie aangevraagd worden.
Het kdc vind het dat hij op de groep moet blijven en als hij 5 jaar is vrijstelling aanvragen. Is het ook mogelijk om vrijstelling van de leerplicht voor 1 jaar te krijgen? Of is dit gelijk tot zijn 18e
Alle reacties Link kopieren
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 09:36
Ja wij vinden dat ook vrij heftig om nu al vrijstelling aan te vragen. We gaan indd even rondkijken en vragen wat er mogelijk is!

Goed dat jullie gaan kijken. Er zijn echt hele leuke, fijne scholen met super begeleiding!
Wat misschien goed is om je achterhoofd te houden: 'leerbaar' is een heel rekbaar begrip. Je denkt nu misschien aan 'leerbaar' als in lezen, schrijven en rekenen, maar als over jaren blijkt dat jullie zoon altijd begeleid zal gaan wonen (bijvoorbeeld, ik zeg niet dat dit zo is!!) dan is het ook handig dat hij bepaalde vaardigheden zelf kan, zodat hij minder afhankelijk is van begeleiding. Zulke dingen zijn ook 'leren'. Ik heb jaren gewerkt met een jongen met een beperking. Wij zijn met het team heel bewust dingen gaan leren die voor zijn toekomst handig zouden zijn, afgestemd op zijn mogelijkheden. Toen hij ging praten: ook 'auw' geleerd, zodat hij pijn kan aangeven bijvoorbeeld. Heel hard geoefend op zelf brood smeren, veilig omgaan met een mes en een bordje in een vaatwasser stoppen. Zelf zijn billen kunnen afvegen. Leren communiceren met picto's. Dagschema's kunnen volgen. Toen later bleek dat er nog meer rek in zat dan vooraf gedacht: zijn naam en adres leren opschrijven, zodat hij altijd kan aangeven waar hij woont. Dat gaat natuurlijk met kleine stapjes en in goed overleg, maar zo is het een jongen geworden die nu met heel veel plezier stage (aangepaste werkplek) loopt en lekker in zijn vel zit. Ondanks dat hij nooit zelfstandig gaat zijn, heeft hij daarbinnen toch een heleboel zelfstandigheid verworven. Overigens is deze casus niet te vergelijken met jullie zoon, maar even om aan te geven hoe rekbaar 'leerbaar' kan zijn en wat een school (of aanvullende begeleiding) kan betekenen in de ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 09:45
Het kdc vind het dat hij op de groep moet blijven en als hij 5 jaar is vrijstelling aanvragen. Is het ook mogelijk om vrijstelling van de leerplicht voor 1 jaar te krijgen? Of is dit gelijk tot zijn 18e

Het kan voor een jaar, maar mijn ervaring is dat het gruwelijk moeilijk kan zijn om dan alsnog in te stromen. Ik zou daar zelf nooit op inzetten, tenzij echt echt echt nodig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aar-school

Vrijstelling inschrijving op een school
Een kind dat leerplichtig is, moet ingeschreven staan op een school. In een aantal gevallen kunt u vrijstelling van deze inschrijvingsplicht aanvragen. Dat kan bij:

Psychische en lichamelijke klachten bij het kind
Het kan voorkomen dat uw kind door psychische of lichamelijke klachten niet in staat is om onderwijs te volgen. In dat geval kunt u vrijstelling aanvragen. U heeft daarvoor een verklaring van een arts, psycholoog of pedagoog nodig. Deze mag niet ook de behandelaar van uw kind zijn.

Bezwaar tegen levensbeschouwelijke richting van buurtscholen
Heeft u bezwaar tegen de levensbeschouwelijke richting van scholen in de buurt? Dan kunt u vrijstelling aanvragen ‘vanwege richtingsbedenking.’ Voor deze vrijstelling moet u een verklaring afleggen. Gemeenten hebben hiervoor een speciaal formulier.

Onderwijs in het buitenland
Uw kind staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente, maar volgt onderwijs in het buitenland. In dat geval moet u elk jaar bij uw gemeente een vrijstelling aanvragen voor inschrijving in Nederland. U moet ook aantonen dat uw kind naar een buitenlandse school gaat.

Trekkend bestaan vanwege beroep ouders
U leidt met uw kind een trekkend bestaan, als kermisexploitant of circusmedewerker? In dit geval krijgt uw kind onder voorwaarden een deel van het jaar een vrijstelling van de leerplicht.

U vraagt de vrijstelling aan vóór 1 juli bij de leerplichtambtenaar in uw gemeente. De vrijstelling geldt steeds voor 1 schooljaar. Bij ernstige lichamelijke of psychische klachten kan een langere vrijstelling gelden.
Alle reacties Link kopieren
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 09:45
Het kdc vind het dat hij op de groep moet blijven en als hij 5 jaar is vrijstelling aanvragen. Is het ook mogelijk om vrijstelling van de leerplicht voor 1 jaar te krijgen? Of is dit gelijk tot zijn 18e
Echt niet doen.
Ook al is zijn iq beperkt en zal hij moeilijk wat leren. Je moet je kind in ieder geval wel de kans geven om te leren wat hij kan leren.

Ga gewoon kijken bij so scholen in je omgeving.

Daar heb je ook juffen die goed met kinderen met een beperking om kunnen gaan.
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 09:45
Het kdc vind het dat hij op de groep moet blijven en als hij 5 jaar is vrijstelling aanvragen. Is het ook mogelijk om vrijstelling van de leerplicht voor 1 jaar te krijgen? Of is dit gelijk tot zijn 18e
Dat weet ik niet precies. Op welke gronden willen zij die vrijstelling?
Het hele speciaal onderwijs voor deze kinderen is ingericht op deze kinderen en ontzettend ontwikkelingsgericht ingericht voor deze kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Als hij nu op het kinderdagcentrum blijft, betekent dat niet dat hij per definitie nooit zal kunnen doorstromen naar het speciaal onderwijs, dat betekent gewoon dat hij daar nu mogelijk nog niet aan toe is. De beslissing om hem naar het speciaal onderwijs te laten gaan kan altijd op een later moment worden genomen. Het is niet dat als je nu een vrijstelling aanvraagt, de weg naar onderwijs definitief afgesloten is, en het is ook niet zo dat ze hem op het kinderdagcentrum willen houden omdat zij daar belang bij hebben. Het is juist prettig dat hij nu daar op zijn plek zit zodat je niks hoeft te overhaasten.

Mijn zoon gaat ook naar een kinderdagcentrum. Als je ervaringen uit wil wisselen, mag je me een privébericht sturen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook heel moeilijk, Bubbla... En dat blijft het. Sommige dingen wennen, maar er zijn ook altijd weer confronterende momenten. 'Levend verlies' wordt dat ook wel genoemd, een verdriet dat je je hele leven meedraagt. Maar daarnaast is er ook heel veel geluk en liefde :-)

Het advies van het kdc vind ik erg vreemd. Mijn zoon heeft een lager IQ dan jouw zoon en heeft nog wat andere diagnoses erbij, maar hij zit gewoon op school. Een heel laag niveau, dat wel, maar ze doen hun best om er bij ieder kind zoveel mogelijk uit te halen. En leerbaar is inderdaad een heel rekbaar begrip zoals iemand al schreef. Op school leren ze ook heel veel praktische vaardigheden die belangrijk zijn. Ik zou echt eerst op zoek gaan naar een passende school. Vrijstelling aanvragen kan altijd nog.
Is er een orthopedagoog of maatschappelijk werker verbonden aan het kdc? Misschien kun je daar hulp krijgen bij het zoeken naar een school. Stichting MEE is ook nog een optie. Zij bieden gratis cliëntondersteuning.

En kijk eens op de website van Stichting Milo! Zij hebben van alles te bieden op het gebied van ondersteunde communicatie. Ze werken ook met kinderen die niet praten.

Mijn zoon zal altijd 24-uursbegeleiding nodig hebben, dus wij weten dat hij uiteindelijk ergens begeleid gaat wonen. En dat is/was voor ons een naar idee, maar voor hem helemaal niet. Hij gaat nu 1 x per maand een weekend logeren in een instelling, en hij vindt dat fantastisch!
Ik zag er ook vreselijk tegen op dat hij met een taxi naar school moest. Maar vanaf de allereerste keer vindt hij dat heel leuk!

Ik heb geleerd om vanuit zijn perspectief naar dingen te kijken. Dingen die voor ons belangrijk zijn, zijn voor hem vaak helemaal niet belangrijk en andersom. Als hij blij en gelukkig is, goed in zijn vel zit en in zijn eigen tempo dingen leert, dan zijn we daar tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 7 met een syndroom (22q11ds), een aantal lichamelijke beperkingen, ass en een verstandelijke beperking (IQ tussen 50-60). Wij wisten dit ook al heel vroeg. Hij had nul interesse in taal en ook zijn motorische ontwikkeling was heel traag.

Hij heeft tot een half jaar geleden weinig interesse gehad in taal en gebruikte functioneel gebaren en wijzen. Nu probeert hij echt woordjes te zeggen. Sommige woordjes gaan goed en anderen hebben nog wat oefening nodig. Kinderen met zijn syndroom hebben vaak ook een hele lage spierspanning waardoor praten lastiger is.

Hij gaat naar speciaal onderwijs en dat gaat heel goed. Met een IQ van de rond de 60 is je kind goed leerbaar. Maar ook licht verstandelijk beperkt. Dat is wel even pittig om een plekje te geven ook al heb je al een tijd het vermoeden. Sterkte!

Je mag me altijd dingen vragen hoor!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken trouwens het advies van het kdc. Toen onze zoon 3,5 was ging hij naar een verpleegkundig kinderdagverblijf. Daar raadden ze ons ook een kdc aan en ook Stichting MEE adviseerde ons dat. Hij zou nog niet klaar zijn voor SO.

Met 3,5 liep hij na een hartoperatie een dwarslaesie op en kwam in een rolstoel terecht. We kwamen bij een revalidatiecentrum uit (vroegbehandeling voor kinderen tot 4 jaar) en bij het centrum hoort ook SO. Zij adviseerden ons eigenlijk vrij snel om hem met 4 jaar gelijk te laten starten op het SO. Inmiddels weet ik dat er nog heel wat kindjes zitten met nog een lager niveau dan onze zoon.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 07:04
Waarom is het iq bij jou leerlingen niet goed meetbaar? Bij mijn zoon wordt indd ook gebruikt gemaakt van picto's
Te laag
Frankly my dear, I don"t give a damn
Je zou ook zelf of in samenspraak met het KC het samenwerkingsverband van je gemeente kunnen raadplegen en betrekken.

https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... onderwijs/

Zij kunnen onafhankelijk advies geven en moeten zorgen dat er een geschikte plek wordt gevonden. Ze hebben de scholen in de regio goed in beeld.
Het landelijke beleid is wel om kinderen vanaf 5 in te laten stromen binnen onderwijs. Klassen kunnen ook nog veel lijken op groepen binnen het KC.
Alle reacties Link kopieren
Er is al veel gereageerd maar ik wil toch nog een paar dingen opmerken. Ik ben moeder van een 16 jarige op het ZMLK die tot zijn 6e op een KDC heeft gezeten. Ons kind heeft een veel lager geschat iq dan jouw zoon, maar ik heb in al die jaren toch veel kinderen gezien.
Allereerst per regio kan het verschillend zijn of kinderen in de kleuterleeftijd in een kleutergroep van een ZMLK zitten of in een schoolvoorbereidende (SV) groep op een KDC. Dat is meestal historisch zo gegroeid. Er is vind ik niet echt veel verschil in dagprogramma. Ik vond het verschil tussen de reguliere groep op het KDC en de SV groep groter dan het verschil tussen de SV groep en de onderbouwgroep van het ZMLK.
Ons kind heeft gewoon met 5 jaar een leerplichtontheffing gehad voor 1 jaar en een paar maanden ( is in juni jarig) Dus echt niet tot 18 jaar!

Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om niet te ver vooruit te kijken. Dingen kunnen zo veel veranderen. Voor ons is altijd het belangrijkste geweest, wat heeft kind nodig om de komende 1 a 2 jaar zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, en wat willen we in die periode bereiken. Nu al nadenken over de periode over 10 jaar heeft eigenlijk niet zo veel zin. Wij zien nu dingen die we 10 jaar geleden echt niet verwacht hadden, zowel in positieve als helaas ook in negatieve zin. (zwemdiploma is helaas niet gelukt bijv, maar lezen wel)
Verder, het IQ is maar een getal, wat er toevallig net die dag uit is gekomen. (Zo heeft kind hier een keer bij een IQ test de puzzel van tafel gegooid want kind had geen zin meer, kind had die dag al gewoon gepuzzeld, dat drukte ook het IQ van die dag) Veel belangrijker is hoe hij sociaal emotioneel is, of hij nieuwsgierig van aard is, hoe zelfredzaam hij is etc.

Wat praten betref het volgende: communiceren is meer dan alleen praten, het gaat ook om gebaren, gezichtsuitdrukking etc. Ons kind is een slechte prater, spreekt voor buitenstaanders soms onverstaanbaar en de ontwikkelingsleeftijd voor taalbegrip is lager dan zijn verdere ontwikkelingsleeftijd. Toch lukt het kind om dingen duidelijk te maken. Bijvoorbeeld: Donderdag stage lopen, juf X mee, konijn aaien, tuin werken. Maar met 5 jaar was er echt nog geen touw aan vast te knopen!

Een IQ van 59 is voor het ZMLK relatief hoog. Als ik zo'n beetje om mijn heen kijk, dan zie ik leerlingen van tienerleeftijd die lezen op niveau van groep 5/6, zelfstandig naar school fietsen, zelfstandig met het OV leren reizen, en bijvoorbeeld stage lopen bij een supermarkt. Ieder jaar stromen er enkele leerlingen uit met een echt gewoon betaalde baan. Soms is zelfs MBO1 een mogelijkheid.

Geniet van je zoon en kijk niet naar de beperkingen maar naar de mogelijkheden. Het is nu nog niet te zeggen hoe hij zich verder ontwikkelt. Kijk naar wat hij komend jaar nodig heeft en waar hij dit het beste kan krijgen.
buurvrouwenbuurvrouw schreef:
26-06-2019 11:25
Er is al veel gereageerd maar ik wil toch nog een paar dingen opmerken. Ik ben moeder van een 16 jarige op het ZMLK die tot zijn 6e op een KDC heeft gezeten. Ons kind heeft een veel lager geschat iq dan jouw zoon, maar ik heb in al die jaren toch veel kinderen gezien.
Allereerst per regio kan het verschillend zijn of kinderen in de kleuterleeftijd in een kleutergroep van een ZMLK zitten of in een schoolvoorbereidende (SV) groep op een KDC. Dat is meestal historisch zo gegroeid. Er is vind ik niet echt veel verschil in dagprogramma. Ik vond het verschil tussen de reguliere groep op het KDC en de SV groep groter dan het verschil tussen de SV groep en de onderbouwgroep van het ZMLK.
Ons kind heeft gewoon met 5 jaar een leerplichtontheffing gehad voor 1 jaar en een paar maanden ( is in juni jarig) Dus echt niet tot 18 jaar!

Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om niet te ver vooruit te kijken. Dingen kunnen zo veel veranderen. Voor ons is altijd het belangrijkste geweest, wat heeft kind nodig om de komende 1 a 2 jaar zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, en wat willen we in die periode bereiken. Nu al nadenken over de periode over 10 jaar heeft eigenlijk niet zo veel zin. Wij zien nu dingen die we 10 jaar geleden echt niet verwacht hadden, zowel in positieve als helaas ook in negatieve zin. (zwemdiploma is helaas niet gelukt bijv, maar lezen wel)
Verder, het IQ is maar een getal, wat er toevallig net die dag uit is gekomen. (Zo heeft kind hier een keer bij een IQ test de puzzel van tafel gegooid want kind had geen zin meer, kind had die dag al gewoon gepuzzeld, dat drukte ook het IQ van die dag) Veel belangrijker is hoe hij sociaal emotioneel is, of hij nieuwsgierig van aard is, hoe zelfredzaam hij is etc.

Wat praten betref het volgende: communiceren is meer dan alleen praten, het gaat ook om gebaren, gezichtsuitdrukking etc. Ons kind is een slechte prater, spreekt voor buitenstaanders soms onverstaanbaar en de ontwikkelingsleeftijd voor taalbegrip is lager dan zijn verdere ontwikkelingsleeftijd. Toch lukt het kind om dingen duidelijk te maken. Bijvoorbeeld: Donderdag stage lopen, juf X mee, konijn aaien, tuin werken. Maar met 5 jaar was er echt nog geen touw aan vast te knopen!

Een IQ van 59 is voor het ZMLK relatief hoog. Als ik zo'n beetje om mijn heen kijk, dan zie ik leerlingen van tienerleeftijd die lezen op niveau van groep 5/6, zelfstandig naar school fietsen, zelfstandig met het OV leren reizen, en bijvoorbeeld stage lopen bij een supermarkt. Ieder jaar stromen er enkele leerlingen uit met een echt gewoon betaalde baan. Soms is zelfs MBO1 een mogelijkheid.

Geniet van je zoon en kijk niet naar de beperkingen maar naar de mogelijkheden. Het is nu nog niet te zeggen hoe hij zich verder ontwikkelt. Kijk naar wat hij komend jaar nodig heeft en waar hij dit het beste kan krijgen.
Mooi gezegd!
Alle reacties Link kopieren
buurvrouwenbuurvrouw schreef:
26-06-2019 11:25
Er is al veel gereageerd maar ik wil toch nog een paar dingen opmerken. Ik ben moeder van een 16 jarige op het ZMLK die tot zijn 6e op een KDC heeft gezeten. Ons kind heeft een veel lager geschat iq dan jouw zoon, maar ik heb in al die jaren toch veel kinderen gezien.
Allereerst per regio kan het verschillend zijn of kinderen in de kleuterleeftijd in een kleutergroep van een ZMLK zitten of in een schoolvoorbereidende (SV) groep op een KDC. Dat is meestal historisch zo gegroeid. Er is vind ik niet echt veel verschil in dagprogramma. Ik vond het verschil tussen de reguliere groep op het KDC en de SV groep groter dan het verschil tussen de SV groep en de onderbouwgroep van het ZMLK.
Ons kind heeft gewoon met 5 jaar een leerplichtontheffing gehad voor 1 jaar en een paar maanden ( is in juni jarig) Dus echt niet tot 18 jaar!

Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om niet te ver vooruit te kijken. Dingen kunnen zo veel veranderen. Voor ons is altijd het belangrijkste geweest, wat heeft kind nodig om de komende 1 a 2 jaar zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, en wat willen we in die periode bereiken. Nu al nadenken over de periode over 10 jaar heeft eigenlijk niet zo veel zin. Wij zien nu dingen die we 10 jaar geleden echt niet verwacht hadden, zowel in positieve als helaas ook in negatieve zin. (zwemdiploma is helaas niet gelukt bijv, maar lezen wel)
Verder, het IQ is maar een getal, wat er toevallig net die dag uit is gekomen. (Zo heeft kind hier een keer bij een IQ test de puzzel van tafel gegooid want kind had geen zin meer, kind had die dag al gewoon gepuzzeld, dat drukte ook het IQ van die dag) Veel belangrijker is hoe hij sociaal emotioneel is, of hij nieuwsgierig van aard is, hoe zelfredzaam hij is etc.

Wat praten betref het volgende: communiceren is meer dan alleen praten, het gaat ook om gebaren, gezichtsuitdrukking etc. Ons kind is een slechte prater, spreekt voor buitenstaanders soms onverstaanbaar en de ontwikkelingsleeftijd voor taalbegrip is lager dan zijn verdere ontwikkelingsleeftijd. Toch lukt het kind om dingen duidelijk te maken. Bijvoorbeeld: Donderdag stage lopen, juf X mee, konijn aaien, tuin werken. Maar met 5 jaar was er echt nog geen touw aan vast te knopen!

Een IQ van 59 is voor het ZMLK relatief hoog. Als ik zo'n beetje om mijn heen kijk, dan zie ik leerlingen van tienerleeftijd die lezen op niveau van groep 5/6, zelfstandig naar school fietsen, zelfstandig met het OV leren reizen, en bijvoorbeeld stage lopen bij een supermarkt. Ieder jaar stromen er enkele leerlingen uit met een echt gewoon betaalde baan. Soms is zelfs MBO1 een mogelijkheid.

Geniet van je zoon en kijk niet naar de beperkingen maar naar de mogelijkheden. Het is nu nog niet te zeggen hoe hij zich verder ontwikkelt. Kijk naar wat hij komend jaar nodig heeft en waar hij dit het beste kan krijgen.

Bedankt! Heel mooi om te lezen hoe jullie zoon zulke sprongen heeft gemaakt. We moeten inderdaad niet te ver vooruit proberen te kijken. Over het iq is ons wel gezegt dat dit nog lager kan worden als ze ouder wordt en ze wel verder ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
25-06-2019 10:36
Ik heb een zoontje van 7 met een syndroom (22q11ds), een aantal lichamelijke beperkingen, ass en een verstandelijke beperking (IQ tussen 50-60). Wij wisten dit ook al heel vroeg. Hij had nul interesse in taal en ook zijn motorische ontwikkeling was heel traag.

Hij heeft tot een half jaar geleden weinig interesse gehad in taal en gebruikte functioneel gebaren en wijzen. Nu probeert hij echt woordjes te zeggen. Sommige woordjes gaan goed en anderen hebben nog wat oefening nodig. Kinderen met zijn syndroom hebben vaak ook een hele lage spierspanning waardoor praten lastiger is.

Hij gaat naar speciaal onderwijs en dat gaat heel goed. Met een IQ van de rond de 60 is je kind goed leerbaar. Maar ook licht verstandelijk beperkt. Dat is wel even pittig om een plekje te geven ook al heb je al een tijd het vermoeden. Sterkte!

Je mag me altijd dingen vragen hoor!

Wat goed dat hij nu wel interesse in taal heeft gekregen! En bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Vrijstelling van leerplicht* wordt vrijwel nooit meer afgegeven. Er zijn maar weinig kinderen die écht helemaal niet in het onderwijs passen. Van wat ik lees van jouw zoontje zijn er nog zat opties. Je kan eens rond gaan kijken bij SO-scholen bij jullie in de buurt, zij kunnen je meer vertellen over wat ze bieden en hoe je er binnen komt.

Ik bedoel algehele vrijstelling, niet tijdelijke zodat hij bijv. naar kdc / mkd etc kan gaan.
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 19:15
Reden: Toevoeging
12.37% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een dochter met algehele ontw achterstand. Ze is 6, haar ontw is rond de 2jr. Iq score kan niet berekend worden, te lage scores.
Ze heeft op kdc half jr ontheffing leerplicht gehad omdat ze net toen ze 5 werd beetje beter schoolse vardigheden begon te ontwikkelen. Ze kon toen tot einde schooljaar daar blijven.
Gebaren hebben ons enorm geholpen in spraak (google eens op Lotte en Max) Ze kan erg goed praten inmiddels. Wat ze zegt is niet altijd heel betekenisvol, maar haar ontwikkeling is dan ook veel sterker vertraagd dan bij jouw dochter.
Ze gaat nu naar so, profiel dagbesteding. Daar zitten volgens mij geen kinderen met iq 60, die gaan denk ik wel naar richting arbeid.

Ik kan je heel veel vertellen over onze ervaringen en help je graag. Dus als je vragen hebt, laat het dan zeker weten.

Wordt er ook onderzoek gestart naar mogelijke oorzaken? Onze dochter heeft WES (google maar) gehad. Hier is een diagnose uitgekomen. Dit heeft ons erg geholpen, doordat we nu veel contact hebben met ouders met kinderen met hetzelfde syndroom. Dit levert veel info, tips en handvaten op.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij MEE of integrale vroeghulp in jouw regio. Zij weten de weg en kennen de mogelijkheden binnen jouw regio. Wat passend voor jullie is als ouder en kind.
Alle reacties Link kopieren
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 09:45
Het kdc vind het dat hij op de groep moet blijven en als hij 5 jaar is vrijstelling aanvragen. Is het ook mogelijk om vrijstelling van de leerplicht voor 1 jaar te krijgen? Of is dit gelijk tot zijn 18e
Ik ben leerplichtambtenaar en ik behandel voor de gemeente waar ik werk o.a. alle vrijstellingen. Zo ook de vrijstelling 5a (medische gronden). In verreweg de meeste gevallen krijgen kinderen een vrijstelling voor 1 leerjaar en moet het daarna opnieuw beoordeeld worden. Een vrijstelling kan alleen door ouders worden aangevraagd. Als jullie menen dat jullie kind mogelijk wel van onderwijs kan profiteren, kun je hem aanmelden op een school. Die school heeft dan onderzoeksplicht of zij san de ondersteuningsbehoefte van jullie kind kunnen voldoen.
Daarnaast zie ik regelmatig dat kinderen eerst 1 of enkele jaren vrijstelling hebben en daarna toch doorstromen naar een vorm van onderwijs.

Heel veel succes met alles.
Mocht je vragen hebben mbt leerplicht/vrijstelling dan weet je me te vinden (of gewoon de lpa van jouw gemeente bellen).
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
24-06-2019 09:49
Met een IQ van minder dan 70 ben je zwakbegaafd.

Met een iq van 59 ben je licht verstandelijk beperkt.

De ondergrens voor het plaatsen op een SBO school is een iq van 60.
Dus plaatsen op een SBO school zou misschien net kunnen

En anders wordt het cluster 3.

Dus Orisa ik vind je wel erg optimistisch.
Even een correctie: tussen de 70 en 85 noemde men het zwakbegaafd. En dat kan ook al licht verstandelijk beperkt zijn (hangt af van andere beperkingen).
Maar tegenwoordig wordt er veel minder naar de cijfertjes gekeken, maar naar het functioneren.
Maar goed, dat zal voor TO bijzaak zijn, misschien.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
28-06-2019 20:38
Ik ben leerplichtambtenaar en ik behandel voor de gemeente waar ik werk o.a. alle vrijstellingen. Zo ook de vrijstelling 5a (medische gronden). In verreweg de meeste gevallen krijgen kinderen een vrijstelling voor 1 leerjaar en moet het daarna opnieuw beoordeeld worden. Een vrijstelling kan alleen door ouders worden aangevraagd. Als jullie menen dat jullie kind mogelijk wel van onderwijs kan profiteren, kun je hem aanmelden op een school. Die school heeft dan onderzoeksplicht of zij san de ondersteuningsbehoefte van jullie kind kunnen voldoen.
Daarnaast zie ik regelmatig dat kinderen eerst 1 of enkele jaren vrijstelling hebben en daarna toch doorstromen naar een vorm van onderwijs.

Heel veel succes met alles.
Mocht je vragen hebben mbt leerplicht/vrijstelling dan weet je me te vinden (of gewoon de lpa van jouw gemeente bellen).

Bedankt! Ik kon niet ook nergens online vinden hoe het nou precies zat
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
28-06-2019 06:41
Hier ook een dochter met algehele ontw achterstand. Ze is 6, haar ontw is rond de 2jr. Iq score kan niet berekend worden, te lage scores.
Ze heeft op kdc half jr ontheffing leerplicht gehad omdat ze net toen ze 5 werd beetje beter schoolse vardigheden begon te ontwikkelen. Ze kon toen tot einde schooljaar daar blijven.
Gebaren hebben ons enorm geholpen in spraak (google eens op Lotte en Max) Ze kan erg goed praten inmiddels. Wat ze zegt is niet altijd heel betekenisvol, maar haar ontwikkeling is dan ook veel sterker vertraagd dan bij jouw dochter.
Ze gaat nu naar so, profiel dagbesteding. Daar zitten volgens mij geen kinderen met iq 60, die gaan denk ik wel naar richting arbeid.

Ik kan je heel veel vertellen over onze ervaringen en help je graag. Dus als je vragen hebt, laat het dan zeker weten.

Wordt er ook onderzoek gestart naar mogelijke oorzaken? Onze dochter heeft WES (google maar) gehad. Hier is een diagnose uitgekomen. Dit heeft ons erg geholpen, doordat we nu veel contact hebben met ouders met kinderen met hetzelfde syndroom. Dit levert veel info, tips en handvaten op.

Lotte en max kennen we indd! Bedankt ik stuur je een pb! Het WES onderzoek gaan we ook doen alleen zover ik had begrepen is de kans zeer klein dat er iets uitkomt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven