Kind in groep 8, wie kletst er mee?

03-10-2017 10:36 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me leuk, ervaringen uitwisselen etc...is toch een bijzonder jaar.

Heb dus een zoon in groep 8. Hij vindt alle schoolwerk stom. Heeft wel leuke klas. Favo vakken: pauze en gym 😄
Verheugt zich erg op kamp en musical...
En huiswerk? Tja...dat is nu al een ramp 😉
Fijn Jonna!

Buiten de top 5, pffff wat ontzettend naar.
Wat fijn Jonna! Er was net een item op het jeugdjournaal erover. Ik moest oudste 2 even uitleggen hoe het werkt in A’dam. Ze waren erg blij mee dat dat hier niet hoeft. Idd buiten je top 5, echt balen!

Hier zijn ze begonnen met de musical, dochter heeft niet 1ste keus rol gekregen maar wel rol waar ze blij mee is.

Ze heeft trouwens geen idee wanneer de eindcito’s zijn en ik dus ook niet. Bij oudste is advies toen behoorlijk naar boven bijgesteld. Er kwam toen uit wat wij aldoor al dachten. Bij dochter hebben wij zelf het idee dat ze naar de havo kan dus wellicht komt dat er nog uit. En anders lekker tl/havo, ook goed!
Alle reacties Link kopieren
Fijn Jonna voor je zoon naar eerste keus school!! Wel balen voor zijn vriendje buiten de top 5.

Tess, leuk.oefenen voor de musical. Fijn dat je dochter een leuke rol heeft.

Hier wordt ook al flink geoefend. Verder werd het schoolvoetbal afgelast gisteren vanwege de regen. Zoon was erg boos 😑
Top Jonna!

Vorige week de definitieve klassenplaatsing gekregen (het hele dorp/regio kreeg dat uiterlijk die week te horen). Ze mag starten in de havo brugklas. Ook hier helemaal door het dolle heen. Nu nog een lijstje doorgeven met daarop de namen waar je bij in de klas wilt komen (of niet). Ze is ook op de oude school geweest en gemeld wat ze gaat doen volgend jaar. De mond van de leerkracht viel open en mijn dochter had de grootste lol.

Nu voorbereiden op de Cito-toets/musical/eindkamp/ verkeersexamen. En die tijd gaat heel snel!!
Mijn zoon is ook op zijn nr. 1 geplaatst, samen met een vriendje dus wij zijn extra blij. Toch fijn als je tenminste een iemand kent. En ze moeten best een stukje reizen dus dat is samen natuurlijk ook leuker.
Spannend,de eerste klas middelbare school,de brugklas met de brugpiepers :-D
Ik weet nog dat ik jarennnnnnn geleden voor de agenda collectie stond,welke zou ik nou kiezen.....Een nieuwe schooltas,kaftpapier etc zodra het in de winkel lag moest ik het hebben want stel je voor dat je favorieten al uitverkocht waren.

Toen mijn zoons naar de brugklas gingen was het voor hen minder spannend.Ze gingen van de VS basisschool naar een gebouw ernaast naar de VS middelbare school.De halve klas kenden ze dus al. De nieuwe agenda interesseerde ze weinig,schooltas gewoon een zwarte eastpack verder hoefden ze niet te kijken en ipv kaftpapier rekbare herbruikbare hoezen die je elk jaar weer kon gebruiken,scheelt weer een hoop werk.Een nieuw computerspel was veel interessanter ;-)

Nu is alleen mijn jongste nog HBO student. Maar ze hebben een heerlijke tijd gehad op de middelbare.Ik hoop dat jullie aankomende brugpiepers ook een fijne middelbare schooltijd mogen hebben. Want het belangrijkste is dat ze met plezier naar school gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Jonna en Madre! Wat een stress valt er dan van je af hè.

Hier een zoon die nog met moeite naar school te krijgen is. Hij is het zó beu op de basisschool. Herkennen jullie dat? Ik krijg ook niet de indruk dat de leerkracht nou erg haar best doet om de kinderen nog iets te bieden eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet Ikbenik....Hier wordt nog best gewerkt hoor. Tussendoor is er ook zeker tijd voor leuke dingen zoals musical oefenen.
De spreekbeurten zijn in volle gang, er zijn nog toetsen, nu topo mee om te leren...
Zoon is ook wel toe aan iets nieuws. We waren bij de fysio donderdag en zij vraagt aan zoon of hij al klaar is met groep 8. Antwoordt hij: ik ben al 8 jaar klaar met de basisschool😂😂
Nee, leren is zijn ding niet...maar gezellig vindt hij het wel.
Hier wordt nog wel volop gewerkt. Ik denk tot de eindtoetsen volgende week, en daarna verwacht ik er weinig meer van. Dan vooral aandacht voor de musical en andere leuke activiteiten.

Weet er eigenlijk iemand wanneer we iets horen van de school waar je kind op geplaatst is? Een welkomstbrief ofzo?
Ik ben er meer mee bezig dan hij, haha, maar ik ben gewoon zo nieuwsgierig en enthousiast. Net of ik zelf weer naar de middelbare ga ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier einde maand definitieve plaatsingsbrief. En voor eind juni krijgen we te horen welke klas en dan is er ook een leerlingmiddag. Kennismaking met klas en mentor.

Ja eindtoetsen volgende week...boeit zoon niet erg in de zin van spannend. Hij vind het stom dat de cito's op zijn verjaardag zijn 😉

Ja denk idd dat het leren daarna wel minder wordt..maar heb ook begrepen dat ze wel bezig blijven...er valt nog genoeg te doen en leren volgens de juffen 😁
Jonna schreef:
10-04-2018 19:01
Hier wordt nog wel volop gewerkt. Ik denk tot de eindtoetsen volgende week, en daarna verwacht ik er weinig meer van. Dan vooral aandacht voor de musical en andere leuke activiteiten.

Weet er eigenlijk iemand wanneer we iets horen van de school waar je kind op geplaatst is? Een welkomstbrief ofzo?
Ik ben er meer mee bezig dan hij, haha, maar ik ben gewoon zo nieuwsgierig en enthousiast. Net of ik zelf weer naar de middelbare ga ;)

Hier dag na plaasting al brief. Woensdag 27 juni kennismakingsmiddag. Volgens mij landelijk een aantal data eind juni.
Alle reacties Link kopieren
Hier start morgen de Cito. Enigszins nutteloos want ze hebben ook al de NIO gemaakt. Toch vind ik het wel een soort van leuk dat zoon ook een Cito score krijgt, hij wil slimmer zijn dan zijn moeder 😉
Vanuit school komt er geen enkele informatie. Ik weet dat hij iets te drinken /snoepen mee mag nemen maar wat?
Vandaag zouden ze een proef cito maken maar dat bleek alleen het invullen van een formulier te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je zoon op zijn 1e keuze is toegelaten, Jonna!

Tess, leuk dat je dochter blij is met haar rol in de musical. Hier beginnen ze echt na de meivakantie, maar het onderwerp is vorige week besloten. Dochter wilde haar mond houden, maar heeft zich al versproken naar mij. Doe wel net of ik het niet weer ;-)

Madre, jullie ook de nr 1 keuze, wat fijn! En dan ook nog met een vriendje, dat is toch ook wel prettig.

Dochter kan niet wachten om naar de middelbare te gaan, maar het naar school gaan gaat nog prima gelukkig, al vindt ze het niet echt leuk. Ze vindt zowel de klas als de juf niet leuk, maar heeft wel zin om met de musical aan de slag te gaan. Morgen, woensdag en donderdag is de eindcito, maar daar maakt ze zich niet druk om. Ze heeft VWO advies, dus daar valt al niets meer aan aan te passen. Vrijdag de koningsspelen en dan is de week alweer voorbij. Volgende week ook een kortere week met Koningsdag op vrijdag. Als het droog is gaan we samen op de kleedjesmarkt hier in de wijk staan.
Maar er wordt nog best gewerkt eigenlijk, regelmatig rekentoetsen om te bepalen wie waar nog moeite mee heeft en dan krijgen ze daar extra werk voor om bij te spijkeren.

We hebben van de middelbare school wel een brief gekregen dat de inschrijving is ontvangen, maar verder nog niets. Uiterlijk 15 mei horen we meer stond erin.

Ikbenik, hier mag er kauwgom en water mee, verder niets.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hier vandaag gestart met eindcito. Toch nog wel wat spannend want voor ons gevoel past ze beter op de havo dan op tl. Zoals het nu staat gaat ze naar een tl/havo klas maar mocht ze doorstromen naar de havo moet ze wisselen van school.
Oudste doet tl en dochter leert een stuk makkelijk dan hem vandaar ons gevoel voor havo.
We zullen het zien, en als het tl/havo blijft is dat ook prima.

Ze heeft nog wel zin in school (tenminste, niet minder dan normaal hahaha).
Geen bevestigingsbrief gekregen, kan mij van oudste ook niet herinneren of we dat gehad hebben.

Nog 2 weken en dan lekker vakantie! Gaat er nog iemand weg?
Alle reacties Link kopieren
Dat zou wel jammer zijn, als ze van school moet wisselen. Is er op de school die ze zou gaan doen als ze havo zou doen geen tl/havo klas?

Wij gaan een week naar Spanje, zin in!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Hier morgen ook de start van de cito. Wij dachten dat het vandaag al begon, niet dus. Bij mijn zoon op school wordt voor al het eten en drinken gezorgd, de kinderen eten ook drie keer per week warm op school tussen de middag, dus dat blijft gewoon zoals het is.

Ik kwam er ruim een week geleden pas achter dat onze jongens niet helemaal tegelijk meivakantie hebben. De jongste vanaf volgende week, de week daarna zijn ze allebei vrij en de week daarna heeft de oudste nog helemaal vrij. Maar dan is het Hemelvaart, dus heeft jongste ook weer twee van de vijf dagen vrij. Sjonge, wat een luizenleventje hebben ze toch. Op vakantie gaan vinden ze niet nodig dan. Dus ik had gedacht dan een paar dagen weg te gaan met mijn man in die middelste week, maar hij kan geen vrij krijgen. Heel misschien ga ik dan in mijn eentje weg, maar ik denk dat ik gewoon maar lekker thuis blijf en klusjes ga doen waar ik nooit toe kom, zoals administratie opbergen (van een jaar of vier).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Op de school in onze eigen woonplaats is dat trouwens ook, Juultje. Als wij precies het advies van de meester zouden volgen, zou onze zoon hier naar de vmbo-tl/havo klas gaan. En mocht het dan havo worden na het brugjaar, dan zou hij ook van locatie moeten wisselen. Maar ja, hij wil dus naar een school in een andere plaats, als enige van zijn huidige school, om daar de mavo te doen (ze noemen vmbo-tl daar expliciet mavo, vandaar dat ik het daar ook steeds over heb).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier dus vandaag ook Cito's, ik heb er maar een mening over hoor. Vind het echt een beetje mosterd na de maaltijd. Hier wordt het advies niet opeens veranderd bij een andere Cito-score.

Maar goed, daarom leggen we er (sowieso) 0 druk op.

Hier een zoon die het wel ok vind nog op de basisschool. Nu komt de musical eraan, daar hechten ze altijd veel waarde aan.

Er zijn nog wat projecten, WOII bijvoorbeeld, waar ook altijd erg veel aandacht aan wordt besteed.

Ik denk dat hij het ook spannend vind om naar de VO te gaan. Gelukkig straks met een vriendje.

Wij hebben het advies gevolgd, maar in principe twijfelde de juf. Hij heeft nu een duo-advies, maar ze zei dat hij eigenlijk Havo kan, maar omdat hij nog af en toe speels en ongeconcentreerd is heeft hij Mavo-Havo.

Ik weet niet zo goed of ik achteraf er wat mee had moeten doen, zeggen; nou laat hem gewoon Havo proberen dan.

Ik ben geen push-moeder, maar ik voel mij nu een beetje onmoederlijk ofzo. hmmm, rotgevoel, je wil het gewoon goed doen.

Succes voor alle kinderen met hun Cito's, het brengt toch altijd een bepaalde spanning met zich mee.

Yella, misschien 2 nachtjes lekker weg met ze en dan de rest aan de klusjes?
Alle reacties Link kopieren
Hier beginnen ook de cito's vandaag!

Succes met de toetsen allemaal. Zoon gelooft het wel. Advies waar hij tevreden mee is heeft hij toch al.

Morgen schoolvoetbal. Inhalen van vorige keer toen het werd afgelast. Dat vindt hij veel belangrijker. En hij is ook jarig morgen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter zit ook in groep 8. Ze heeft een havo advies en gaat naar havo-vwo technasium. Daar moet ze wat verder voor fietsen dan hier gebruikelijk is, maar 8,5 kilometer is prima te doen. Ze is de enige van haar school die naar die school toe gaat. Dat vindt ze prima, haar vrienden hebben een ander niveau en/of gaan naar het VSO, die zou ze op school toch niet meer zien.
Ze doet geen cito vandaag, ze doen een andere eindtoets volgende week. Ze is er totaal niet mee bezig, ze is al ingeschreven op de school en het niveau waar ze zo graag naar toe wilde.
Succes met alle citotoetsen vandaag!
@Juultje, lekker hoor naar Spanje! Nee ze kan niet direct naar de andere locatie, daar starten ze vanaf Havo. Dan had ze naar een andere scholengemeenschap gemoeten en daar wilde ze niet heen.

@Yella, wat een luxe warm eten op school! Vinden ze het ook lekker?
Ik zou ook gaan voor de optie 2 dagen weg en een paar dagen thuis. Bij ons dezelfde combi qua vakantie. In 3 weken tijd iedereen vrij maar niet tegelijk. Lekker onhandig dus.

@Madre, hier wordt het advies wel aangepast. Alleen omhoog trouwens, niet omlaag. Wel heel onhandig voor de middelbare scholen, bij oudste moesten ze toen weer alles op z'n kop gooien omdat iets van 60% van de inschrijvingen een hoger advies hadden gekregen.
Ik vind het ook lastig, ben ook helemaal niet van het pushen maar voor mijn gevoel zal dochter op de Havo beter tot haar recht komen. En ik weet niet of ze, als ze op TL/Havo gaat starten nog genoeg motivatie gaat vinden om door te stromen. Is wel erg van het type als ze ergens goed zit blijft ze liever daar.
Nouja, we zullen het zien! Gisteren ging het goed in ieder geval.

@Broodfan, gefeliciteerd met zoon! En succes met voetballen.

@Gatinmijnsok, wat houdt een technasium in? Meer op techniek? 8,5 km fietsen is prima te doen en helemaal als het voor een school is waar je kind zich fijn voelt.
Alle reacties Link kopieren
Technasium is een voorbereiding op een technische vervolgopleiding op havo en vwo niveau, voor hts of TU dus. Ze krijgen dan een extra vak, onderzoek en ontwerpen en het hoeft dus niet persé technisch te zijn. Uiteindelijk kan je er examen in doen en is het een streepje voor op die vervolgopleidingen.
Maar het is vooral erg leuk en een andere manier van werken een aantal uur per week, samenwerken, oplossingen verzinnen op een creatieve manier en ook praktisch bezig zijn op havo of vwo niveau. Wel 2 uur extra school, maar veel kinderen zijn zo enthousiast dat ze wel meer uur doorbrengen in het technieklokaal.
https://www.technasium.nl/wat-het-technasium
Alle reacties Link kopieren
Broodfan, vast gefeliciteerd met je zoon voor morgen!

Tess07, er wordt wel gemopperd op het eten op school, haha. Maar met ingang van dit jaar iets minder, nu er een andere cateraar is.
Ik denk dat school iets te veel wil. Kinderen zijn vaak moeilijke eters, vinden alles wat niet smaakt zoals thuis 'vies'. Ik vind het prima dat mijn zoon niet alles lekker vindt op school en wel moet proeven, daar leert hij alleen maar van, maar voor hem is het geen punt als hij regelmatig maar weinig eet tussen de middag, dat haalt hij thuis gewoon weer in. Maar er zijn leerlingen bij die daar slecht tegen kunnen en dat bleken er de afgelopen jaren ook behoorlijk wat te zijn. De insteek van school is op de 'lange dagen' (ma, di, do, dan zijn alle kinderen van 8.30 tot 17.00 uur op school) een meestal warme maaltijd te serveren, met als achterliggende gedachte dat de kinderen dan 's avonds thuis niet meer 'warm' hoeven te eten. Ik vind dat niet echt een argument, ik heb nog nooit een andere keuze gemaakt voor het avondeten omdat mijn zoon al 'warm' gegeten had op school. Sowieso vind ik 'warm eten' een overgewaardeerd begrip, ook koud kun je prima gezond en gevarieerd eten, evenals wanneer je twee keer 'warm' eet (doe ik zelf vaak, ik houd van een warme lunch). Ik heb er dan ook wel voor gepleit om op school bijvoorbeeld vrijwel altijd een verse soep met brood en beleg te serveren, daar zit dan altijd wel wat bij dat alle leerlingen lusten. De afgelopen twee jaar is het ook wel wat meer die kant op gegaan en wordt er beter gegeten.
Fruit en rauwkost wordt 's morgens en 's middags verstrekt, het is mij echter wel een doorn in het oog dat dit niet biologisch is. Maar ach, kies je strijd denk ik dan maar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier ook vandaag de start van de Cito. Juf had voor ieder kind iets lekkers meegenomen en de kinderen uit groep 7 hadden voor elk kind in groep 8 een toitoitoi gemaakt. Daar waren ze best ontroert door. Groep 7 moet hier heel stil zijn tijdens de toetsen (combiklas).
Vrijdag Koningsspelen en dan vakantie!

Na de vakantie begint de afronding van groep 8 echt. Nog wat spreekbeurten, verkeersexamen, sportdagen, kamp en musical.

Met dit weer erbij wordt het hele leuke laatste maanden!
Alle reacties Link kopieren
Yella..ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord in NL, warm eten op school en zulke lange dagen..Hebben jullie bewust voor die school gekozen. Is dat een bepaald type onderwijs?
Zoon hier is een goede eter, wel kleine porties, maar hij lust veel.

Lijkt me idd frustrerend als je ziet dat je kind een lager advies heeft gekregen dan dat je bij hem / haar vindt passen...

Maken ze bij jullie een papieren toets of een digitale?
Hier op papier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven