Kind in groep 8, wie kletst er mee?

03-10-2017 10:36 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me leuk, ervaringen uitwisselen etc...is toch een bijzonder jaar.

Heb dus een zoon in groep 8. Hij vindt alle schoolwerk stom. Heeft wel leuke klas. Favo vakken: pauze en gym 😄
Verheugt zich erg op kamp en musical...
En huiswerk? Tja...dat is nu al een ramp 😉
Alle reacties Link kopieren
Allemaal het liefst dichtbij naar school dus? Hier is dichtbij 3km. Als je moet loten is het idd maar afwachten of je ingeloot wordt. Hier kan iedereen terecht. ( dorp ).

Wat een ijverige kids qua huiswerk! Moet zeggen dat zoon zijn huiswerkblad voor volgende week gistermiddag uit zichzelf al gemaakt heeft. Er is hoop!!

Waarmee vermaken de kids zich op zaterdag? Zoon heeft gevoetbald en is nu naar vriendje.
Alle reacties Link kopieren
Hier is dichtbij 2,5 km. De basisschool is 500 meter.
Er is overigens een school nog dichterbij maar dat is een vmbo school. En mijn dochter gaat waarschijnlijk naar het vwo. De school die nu haar voorkeur heeft is kleinschalig dat past bij haar. De basisschool is ook niet zo groot.

Haar huiswerk maakt ze vaak tijdens de uren zelfstandig werken. Eigenlijk bedoeld voor de weektaken maar die maakt ze al als ze de les van die dab af heeft en nog tijd over is.
Ga daar toch eens over praten want het idee achter huiswerk op de basisschool is, hier tenminste, dat ze leren dat er thuis gewerkt moet worden voor school. Dat leert ze dus niet op deze manier.

Vanmorgen had ze Aikido en nu is ze bij haar vader. Wij zijn gescheiden. Morgenavond komt ze dan na het eten weer thuis.
In de weekeinden dat ze bij mij is gaan we meestal even samen naar de markt. Verse groenten uitzoeken voor de rest van de week, dan op zaterdag iets makkelijks maar lekkers koken. Verse soep, pannenkoeken dat soort dingen. Verder besteed ze meestal nog wel een uurtje aan spreekbeurt/boekenkring etc. En verder oefent ze voor dwarsfluit en speelt ze heel veel met vriendinnen uit de buurt
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
De dichtstbijzijnde school is hier ongeveer ook zo'n 3km. Zaterdag is hier echt een relax dagje. Doordeweeks is het school en 3x sporten. Zondag doen we meestal iets met het hele gezin. Dus zitten ze nu te gamen.

Huiswerk maakt zoon trouwens standaard op school. Als hij tijd overheeft na het reguliere schoolwerk mag hij huiswerk maken en alvast voor de toets leren. Ik heb ook liever huiswerk thuis, zodat hij alvast kan wennen het vele huiswerk van vo. Leraar vind het blijkbaar goed zo.
Alle reacties Link kopieren
Voor een toets leren doet mijn dochter wel thuis. Of nouja...
Ze leest het 2 keer begint dan te mopperen en te steunen dat ze er niks van begrijpt. Maar als ik haar dan over hoor blijkt ze meestal bijna alles te weten.
Het 'probleem' is dat mijn dochter dacht dat ze alles moest opschrijven in exact dezelfde woorden als het in het boek staat. Maar dat is natuurlijk niet waar. Alleen definities en jaartallen. Maar definities hebben we nog niet gehad en jaartallen onthoud ze vaak wel.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dit topic om te lezen! Zoon heeft de eerste toetsen alweer achter de rug. Hij heeft al rekentoets, taal, woordenschat, spelling, zinnendictee en aardrijkskundetoets gehad. Wat ik wel bij ons vind is dat ze spelling en werkwoordspelling best zwaar tellen. Bij 1 fout krijg je 1 1/2 punt afgetrokken. Meestal zijn het 15 woorden. Ik vind dat best streng maar misschien is het wel normaal . Zoon moet nog aan zijn huiswerk voor komende week beginnen maar zoals ik al eerder schreef heeft hij het zo af. Waar we wel tegenaan lopen is dat hij tijdens het maken van de toetsen te snel werkt en niet goed leest en daardoor onnodig fouten maakt. Terwijl hij precies weet hoe het eigenlijk moet. Hij heeft vorig jaar havo / vwo advies gekregen maar ik zeg ook tegen hem dat als hij zo zijn toetsen blijft maken de juf denkt dat hij het niet begrijpt. Moeilijk vind ik dat...
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik vind het ook leuk om mee te schrijven, ik heb een dochter van 11 in groep 8. Ze heeft dit jaar heel veel zin in kamp en de musical. Het huiswerk is niet veel , wel heeft ze een taalboek mee naar huis gekregen om regelmatig extra werk in te maken ivm haar dyslexie.
Ze heeft als voorlopig schooladvies havo gekregen.
Ze heeft dit jaar meer moeite in de klas met de aansluiting, mag vaak niet mee doen in groepjes, dat is lastig voor haar, voelt zich buitengesloten.
Hier een zoon in groep 8.
Niet dol op school en absoluut niet dol op huiswerk. Ik zie dus ook wel op tegen volgend jaar. Maar hij komt in een gpl systeem terecht en als hij slim is en veel doet op school hoeft hij thuis weinig te doen.
Zijn school zal straks op 10 km liggen dus dat wordt fietsen. Maar hij mag straks in november uittesten hoe het bevalt want hij mag meedoen aan een masterclass op de vo school
Alle reacties Link kopieren
Hier is kamp afgeschaft. Ze hebben het elk jaar gedaan, ook nog vorig jaar. Maar dit jaar niet meer. Ze gaan nu andere dingen doen. Wat is nog niet bekend. Zoon vindt het helemaal niet erg want hij zag erg tegen het slapen op. Terwijl hij zonder problemen bij opa/ oma gaat slapen. Maar goed hij zal toch op zijn nieuwe school op kamp gaan dus het zal er toch van komen. Zoon heeft geen vast vriendje en kan zich soms onzeker voelen. De jongens in zijn groep zijn allemaal behoorlijk stoer en wild. Zoon is het tegenovergestelde.
Hier een dochter in groep 8. Ik merk heel erg dat ze groeit en een beetje gaat puberen. Het schoolkamp heeft ze goed doorstaan en de eerste 10en zijn binnen voor de toetsen.

Ze heeft nog geen voorkeur voor school. Ze kan kiezen voor hier in het dorp of een stad op 10 km fietsen. Ze gaat richting vmbo bb/bk.
Hier wel kamp maar zoon wil niet mee, er zijn wat pest problemen in de klas. Hij heeft ook niet echt vriendjes. Hij is net 10 en vrij jong voor zijn leeftijd.

Vo school boeit hem niet zo dus gaat hij gewoon naar de school waar oudste ook zit. Hij zal vwo gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg dat sommigen weinig aansluiting vinden in de klas 😑
Gaan jullie kinderen dan wel graag naar school of dat ook niet?

Lisbeth...net 10? Jee...dat is erg jong zeg.
Broodfan
Zeilboot, gewisseld van school vanwege verhuizing of andere reden?
vanwege de oude school, weinig tot geen aansluiting in de klas, een klas die al jaren niet lekker loopt en het niet uit de voeten kunnen komen met wat dingetjes.
Wat fijn dat je dochter uit zichzelf naar bed gaat :)

Die iq-test, is dat op school gedaan?
de test is door een orthopedagoog uitgevoerd en de uitslag gaf haar een enorme boost.
Zoonlief is nu voetbaltrainen...echt zijn passie. Hij vindt zichzelf heel goed, nou...dat valt nog wel mee ;)
[/quote]

op het schoolkamp verheugt zij zich niet bijzonder op. Ze gaat al vanaf groep 3 op kamp. En de musical, ze doet mee maar hoeft niet zo nodig op de voorgrond.

Daarna hoopt ze naar dezelfde school te gaan als de oudste. We gaan het zien. Eerst nog maar eens de open dagen bezoeken. Alle scholen zijn hier in een straal van 4 kilometer van huis.
Alle reacties Link kopieren
Tvp. Dochter in groep 7, maar ik lees graag mee. Weet ik een beetje wat ik kan verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Hier een verse havo brugklasser van 12,
Groep 8 was een heel leuk jaar, kamp, musical, afscheids klasse feesten met tranen .
zoon ging met 5 vriendjes naar havo 3 in klas A 3 in klas B, hoor nooit meer namen van oude vriendjes, ze hebben al een leuk groepje nieuwe vrienden.
In groep 7 was Cito advies havo, en dat is het ook gebleven /geworden .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een zoon in groep 8, net elf jaar oud en klein van stuk. Hopelijk komt die groeispurt snel. Huiswerk maken gaat goed, leren is lastiger wegens 'kapot saai'. Zijn exacte woorden.
Er is groep 8 groepsapp aangemaakt, waar honderden berichten op binnenstromen, waarvan zo grofweg 100% totale onzin. Dit laat hem redelijk koud, hij zet er eigenlijk nooit iets op.

Het valt me op dat veel mensen het hebben over welke school het kind kiest. Hier kiezen wij als ouders. Kleine nuancering wel: er is een vmbo en een scholengemeenschap waar ze alles hebben behalve vmbo. Beide op 10 minuten fietsen. Andere scholen liggen allemaal op 45 minuten fietsen of meer. Niemand uit ons dorp kiest voor dat laatste, uitzonderlijke redenen daargelaten.
Ik wil dus dat het één van die twee scholen wordt, afhankelijk van het advies. Vorig jaar was het voorlopige advies vmbo-t/ havo, dus daar werden we nog niet veel wijzer van. Hopelijk wordt dat dit jaar nog iets specifieker, anders weten we niet waar we hem moeten inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
In maart moesten ze hier ingeschreven staan op de middelbare
Januari kregen we advies, februari uitslag eind Cito , open dagen geweest , en daarna met leerkracht eind keuze gemaakt, ingeschreven, en dan beginnen al de proeflessen op middelbare
Tja in feite kiezen wij in dit geval maar dat is vooral omdat het zoon weinig boeit, de school die wij op het oog hebben een begaafdheidsprofielschool is en wij bekend zijn met die school.
Oudste heeft zelf mogen kiezen en koos dus voor die school op 45 minuten fietsafstand. Zij moet het doen, niet ik. We hebben er geen spijt van, het is een goede school. Dochter heeft goed gekozen
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth, wat is een begaafdheidsprofielschool?

Zoon mag idd zelf kiezen, maar wel in overleg met ons en de juffen en kijkend welk onderwijssysteem het beste bij hem past.

Hij is nu lekker buiten...voetballen. sinds dit schooljaar continuerooster tot 14:15. Het bevalt ons wel moet ik zeggen.
Sonnemaatje schreef:
03-10-2017 11:50
Dochter in groep 8. Huiswerk wordt bloedserieus genomen (beetje te.....)
Enorm veel zin in de musical, maar totaal geen zin in kamp want heimwee...

Ze heeft vriendinnetjes die al een bh-tje nodig hebben en is zelf ook al niet meer helemaal plat van voren ;-)

Ze verteld me gelukkig nog van alles en ik hoop dat dat zo blijft ☺
Exacte situatie hier met mijn dochter op zinnetje kamp na. Ze heeft geen heimwee :) leuke tijd groep 8.
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoon in groep 8.
Ook klein kereltje nog, verwacht wel een groeispurtje.

Mannetje hier heeft al een tijd de stempel adhd en heeft wel wat concentratie problemen, ook waarschijnlijk een vorm van dyslexie.
Waardoor hij prima kan lezen alleen slecht schrijft.
Volgens juf zit er veel meer in dan hij nu laat zien. Krijgt VMBO advies maar rekenen en begrijpend lezen scoort hij op havo niveau.
Gister hier NIO toetsen en morgen drempeltoets.
Het is een beetje heftige week voor hem naast die toetsen ook nog emotioneel gedoe met familielid.

Waarschijnlijk gaat hij naar een vmbo school met digitaal onderwijs.
Zin in kamp en musical heeft hij niet. waren vorig jaar al op kamp en toen had een meisje zo heimwee dat ze hem overal de schuld voor gaf en juf ging daar in mee totdat ze de waarheid kreeg achteraf. zoon heeft nu niet zo veel vertrouwen meer in kamp.

Huiswerk plannen en in zijn agenda schrijven is een ramp, gaat gewoon langs hem heen. haalt dan op toetsen een slecht cijfer terwijl hij met toetsen op tablet alles goed heeft. juf ziet het gelukkig. maar maak me wel zorgen om voorgezet onderwijs.

Gelukkig heeft hij wel een hele leuke vriendengroep in zijn klas, allemaal een beetje nerds. heerlijk stel
Alle reacties Link kopieren
Zoons woorden: kamp is perfect. Dan ben ik twee nachten van jullie verlost 😂😂
Hij is erg bezig zichzelf te ontwikkelen...wie ben ik. Wat durf ik. In alle jaren nooit uit de klas gestuurd want braaf. Nu al 3 keer vertelt hij met een smile...tja...geen ernstige dingen hoor...meer praten als ze stil moeten zijn etc..

Bij zoon in klas ook al meisjes met bh denk ik...zie er niet veel...want de meeste meiden zijn nog stom ;)

Behalve degene die op voetbal zitten 😉
Alle reacties Link kopieren
Potsiedikkie...er is vast een vo school die past bij jouw zoon. Sommige scholen werken al veel met ipads/ chromebooks. Is dat niet wat voor hem?
Wel erg jammer zo'n vervelende kampervaring...zou juist 1 van de hoogtepunten moeten zijn he?

Wel fijn zo'n nerdvriendengroepje.
Mijn zoon zit al in 2e klas VMBO en is nog steeds dezelfde jongen als in groep 8. Mijn dochter zie je wel duidelijk met sprongen ouder worden. Voor ons de tweede keer, maar totaal andere ervaring :-D
Onze oudste gaat ook een niotest doen. Ik ben er wel blij mee. Wij willen dat ze op het juiste niveau les krijgt. Ze heeft het al jaren moeilijk dus les op haar eigen niveau is wel erg wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het bij jullie! Hier is volgende week herfstvakantie. En als ze weer beginnen hebben ze gelijk het drempelonderzoek. De juf had gisteren gezegd dat de kinderen zich niet druk moesten maken maar dat het wel belangrijk was dat ze het goed zouden maken. Nou ik ben eens benieuwd wat het gaat worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven