Kind in groep 8, wie kletst er mee?

03-10-2017 10:36 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me leuk, ervaringen uitwisselen etc...is toch een bijzonder jaar.

Heb dus een zoon in groep 8. Hij vindt alle schoolwerk stom. Heeft wel leuke klas. Favo vakken: pauze en gym 😄
Verheugt zich erg op kamp en musical...
En huiswerk? Tja...dat is nu al een ramp 😉
In november komt het voorlopig advies, welke definitief wordt in februari (IEP toets). Dochter zet beste beentje voor, onze mejuffrouw :hihi:
Jongste zit in groep 8 en oudste al in de eerste van middelbaar (gymnasium).
Het verschil tussen basis -en middelbaar onderwijs is groot.
in groep 8 krijgen ze huiswerk, maar niet vergelijkbaar met de middelbare school.
Hij is zich rot geschrokken van de hoeveelheid leer - en maakwerk van zijn zus.
Hij wilde eerst naar dezelfde school maar twijfelt nu, denkt dat een andere school
makkelijker is haha.
Het gaat hem gelukkig makkelijk af in groep 8.
Soms mis ik extra uitdaging omdat hij zich verveelt.
Aan de andere kant denk ik laat hem nog maar even genieten van de rust.
Hij is een vroege leerling, nog maar 10 jaar, nog erg speels.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Damesbril dat het zo makkelijk gaat bij je zoon. Ja dat huiswerk zal op middelbaar idd wel heel veel meer zijn. 10 is ook nog jong...bij zoon in klas moeten er ook nog een paar 11 worden.

Hier nog geen herfstvakantie volgende week. De week erna pas.

Zoon is nu logeren bij vriendje. Geen voetbal morgen. Dus dan kan dat mooi.

Komende week informatieavond op school over verloop leerjaar, toetsen etc
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Hier ook een dochter in groep 8. Ze is nu bijna 12 (jaar extra in de kleuterklas gezeten).
Zij heeft een erg leuke klas, groep 8 vindt ze niet leuk omdat ze straks uit elkaar gaan. De musical en het schoolkamp heeft ze heel veel zin in!
Huiswerk; Dat kan toch ook 5 minuten voordat je naar bed gaat? Daar heeft ze dus niet zoveel mee, voornamelijk ook omdat dat rekenen en/of taal is.
Als advies zal ze ws TL krijgen, de school waar ze heen gaat zal, als het aan ons ligt, in de buurt zijn. Zij wil het liefst naar een school zo'n 20 km verderop, want groene school en ze wil iets met dieren als ze "later groot is".
Verder is ze ruim de 1.60 gepasseerd, puber zijn kan ze ook al goed. Gelukkig wel heel open over alles (tot nu toe)
Alle reacties Link kopieren
Hier is het nu herfstvakantie. Nio krijgen ze eind nov en cito in januari na de kerstvakantie. Eind jan krijgen wij het definitieve advies. Deze advies word gebaseerd op de entreetoets (gr7) lvs en nio. Ik ben benieuwd. Voorlopig advies is vwo/havo.

Trouwens hier heeft zoon ook niet echt zin in kamp. Zijn klas is best wel pittig en heeft er niet echt vrienden zitten. Hij is best wel rustig, terwijl de andere jongens hun grenzen aan het verkennen zijn. Elke dag is er wel drama. Leraar heeft zelfs een bijeenkomst gehouden met alle ouders. Er werd verbetering beloofd. We zullen zien.
Alle reacties Link kopieren
Riaa klinkt wel serieus als er een ouderbijeenkomst is geweest over de sfeer in de klas. Heeft je zoon wel vriendjes buiten zijn klas?

Hier heel blij kind. Heeft van ons een tenue incl kousen gehad van zijn favo voetbalclub ☺
Alle reacties Link kopieren
Hoi.
Mijn zoon is bijna 12 en ook in groep 8.
Eigenlijk doet ie het super en werkt heel zelfstandig. Ze werken al met een agenda en huiswerk.
Vorig jaar nog veel moeten sturen. Maar nu eigenlijk niet meer. Denkt overal zelf aan.

Hoor wel van hem dat de rest van zijn klas slecht huiswerk maken. Heel vaak is er niet gemaakt of slecht geleerd voor een toets.

Zelf was ie er vorig jaar al helemaal over uit welke school hij heen wilt. Het is een goede school en de keuze is niet echt ruim hier, dus vind zijn keuze prima.
Vorig jaar zijn we al bij de open dag wezen kijken.
Hij mag wel een stukje fietsen. School zit 10 km verder.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zelfstandige zoon al paabs! En ook al bekend naar welke school dus.

Hier is 1 school op een kleine 3 km. En wat andere scholen op een km of 8 ofzo. Zoon wil dus naar die dichtbij. Maar gaan ook zeker bij 2 andere kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, echt fijn dat ie al zo zelfstandig is ja.
Vorig jaar veel tijd ingestoken en langzaam steeds meer zelf laten doen.
Ook het leerwerk leert ie vaak op zijn eigen manier. Zolang ie goede cijfers haalt, mag dat. Anders gaan we op mijn manier leren.
Dit is de dichtstbijzijnde school, andere scholen zitten ook daar om de hoek. Dus afstand is hier geen criterium.

Broodfan, snap best dat ie naar de school wilt die het meest dichtbij is. Maar wel goed dat jullie ook bij andere scholen gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Zeker handig zo zelfstandig met oog op de middelbare.

Hier rustig schoolweekje voor zoon. Gistermiddag vrij vanwege studiemiddag en vrijdag hebben ze excursie naar Den Haag. Met de trein. Zoon is er vol van.

Net heeft hij al braaf huiswerk gedaan. Nu ff gamen :)
Zoon is geselecteerd voor een masterclass van zijn toekomstige school. Dat betekent dat hij na de vakantie een aantal dagdelen per maand naar de nieuwe vo school gaat om daar verdiepingslessen te volgen. Wordt meteen een goede oefening want ik kan hem niet altijd brengen. Hij miet dus zelf die 10 km gaan afleggen via bus en trein. En dat met 10 jaar. Gelukkig zit oudste daar ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!

Dochter van 11 zit ook in groep 8. Net als wat anderen hier heeft ze op dit moment weinig aansluiting in haar klas. Ze had altijd een vaste vriendinnenclub, maar de meesten van hen zijn qua interesses en doen en laten zo'n andere kant uitgegaan dat dat niet meer werkt samen. Ze begonnen te roddelen over haar, lachten haar achter haar rug om uit als ze bv nieuwe kleren had. Gelukkig gaat dat inmiddels beter, maar vriendinnen zullen het niet meer worden. In haar klas heeft ze nog wel 2 vriendinnen, maar dat is meer bij gebrek aan beter. Zij horen ook bij die kliek, maar komen niet voor haar op in de groep, alleen 1 op 1 gaat dat goed.
Gelukkig is er nog een groep 8, waar ze wel vriendinnen heeft.

Huiswerk krijgt ze elke maandag voor de hele week mee, ze maakt dan een planning wat ze per dag gaat maken. Dat gaat best goed. Ze is wel wat onzeker over wat ze kan en vraagt al snel om hulp, heb nu met haar afgesproken dat ze het eerst maakt en dan kijk ik het na. Mocht er dan iets niet goed zijn gegaan, kunnen we het samen nog bekijken. Ze accepteert alleen hulp van mij, mijn man mag haar niet helpen.

Puberbuien zijn ook aanwezig, gaat nu weer wat beter, maar we hadden pas een week waarin niets goed was en elke 'nee' of 'moeten' leidde tot een chagrijnig kind en gestamp naar boven. Lichamelijk verandert ze ook snel, ze is boven de 1,60 en is ook niet plat meer.

Schoolkeuze lijkt al wel gemaakt te zijn, al staan er eigenlijk nog 2 scholen op ons lijstje. De een wat dichterbij dan de ander en de school van onze voorkeur komt over een kleine 2 jaar op nog geen 5 minuten fietsen te staan. Advies is nu Havo of Havo/VWO. Ze kan in ieder geval niet wachten om naar het vo te gaan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Wat sneu Juultje voor je dochter dat ze geen echte vriendinnen meer in haar klas heeft. Wat kunnen kinderen ook hard zijn he? Zou ze niet liever in de andere groep 8 zitten?

Zoon kwam vandaag opeens met het plan dat hij wel naar school x wil. Had gehoord dat dat een goede school is. Ik zeg dat is ruim 50 min fietsen enkele reis..hij zei meteen: laat maar 🤔

Als er nou geen keus was...maar zijn meerdere scholen stuk dichterbij waaronder zijn 1ste keus op amper 3km..
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie kids al een mobiel? Zoon wel sinds zijn 11de verjaardag in april. Is er dolblij mee. Gaat er verstandig mee om. Zit ook in allerlei app-groepjes. Mee naar school doet hij niet, want daar moet hij in je tas of ingeleverd bij juf.
Ja, mijn dochter heeft er één i.v.m. fietsen naar voetbal en als ze iets verder moet fietsen naar speeldate o.i.d. Wij werken beide en ik vind het gewoon fijn gevoel. Ze kreeg em eind groep 6. Snachts ligt ie beneden en wij bekijken vaak samen met haar de app activiteiten (m.o.o. eventueel cyber pesten e.d.). Gaat prima!
Hier ook al een mobiele telefoon. Ze gaat er prima mee om. Zit er niet aan vast gekleefd, maar kan makkelijk communiceren met vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
Broodfan, dat heeft ze wel eens gezegd, maar ik vraag me af of het zo leuk is, als ze echt in die klas zou zitten. Ik vind het ook zo wat als we zouden vragen om haar over te plaatsen, ik denk dat daar ook opmerkingen over komen en ze er dan niets mee opschiet. Kamp en musical wordt samen gedaan, dus dan is het sowieso al gemixt.

Dochter heeft al een paar jaar een mobiel, een oude van ons, eerst zonder simkaart, gewoon om spelletjes te spelen. Nu met een sim met data (via ons eigen thuisabonnement) en dat is toch wel erg handig. Telefoon gaat niet mee naar school, is ook niet nodig. Ik sta 4 dagen per week op het schoolplein om haar jongere broer op te halen en dan loopt ze eigenlijk altijd met ons mee. 's Ochtends gaat ze wel zelf, maar het is maar 5 minuten lopen naar school.

Haha, 50 minuten fietsen is ook wel erg veel! Onze stad is een beetje verdeeld in 2 helften, waarvan wij in 'zuid' wonen. Genoeg prima scholen hier, maar toch vinden veel de scholen in 'noord' beter, ook dat is toch al snel 3 kwartier fietsen. Ik zie het nut er niet zo van in en dochter wil ook niet zo ver fietsen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Onze oudste fietst 19 km elke dag en de jongste zal volgend jaar waarschijnlijk op het VO zitten achter ons huis. Gezien de karakters van onze kinderen ook toevallig de juiste balans. Mijn zoon is wat zekerder op de fiets :-D
Alle reacties Link kopieren
Hij is een vroege leerling, nog maar 10 jaar, nog erg speels.
[/quote]

Mijn jongste gaat ook met 11 naar middelbare, oudste was al Bijna 13, en die vond de 11 jarigen in zijn klas ook ontzettend kinderachtig , groot verschil op die leeftijd .
Alle reacties Link kopieren
Ik hen een dochter in groep 8 van net 11. Ik heb hier ook in het groepje uitgerekend in oktober 2011 geschreven maar dan met een andere nick. Leuk om dan nu hier over mijn grote dochter te praten. Hoewel, heel groot is ze nog niet. Van de week maar eens meten. Ik vermoed dat ze tussen de 1.45 en 1.50 zit. Ik vind haar ontwikkeling richting de pubertijd heel erg leuk. Haar kleding smaak en interesses die veranderen.

Ze weet al naar welke school ze wil. Een groene school. Ook zij wil later iets met dieren gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Regenhaag....zoon hier ook zo rond de 1.47m.
Leuk dat je dochter al weet welke richting ze een beetje op wil.

Hier deze week herfstvakantie. Zometeen even met zoon de stad in voor wat spul.
Alle reacties Link kopieren
Broodfan, hij heeft 1 vriendje in de klas en die is ook heel braaf. Gelukkig wel genoeg buurt kinderen waar hij mee speelt na schooltijd. Ja de sfeer is erg serieus en wat ik niet wist is dat de school waar meer dan de helft naartoe wilt hier naar vraagt. Als een kind het te bont maakt heeft ie grote kans geweigerd te worden. Wie weet helpt dit gegeven de kinderen netjes te gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft mobieltje, hij heeft de oude tel van zijn vader gekregen, Maar ligt altijd ergens te verstoffen.

Qua kleding geen gekke eisen, maar qua schoenen wilt hij ineens alleen merkschoenen. Nu nog niet erg, omdat hij alleen de merken adidas en nike kent.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dit!
Mijn oudste wordt 12 eind januari. Haar voorlopig schooladvies was vwo, kijken of ze dat vast kan houden. Ze roept al sinds ze goed kan praten dat ze arts wil worden dus dan is vwo ook wel handig.
Ze plant al jaren zelf haar huiswerk aan het begin van de week, hoef daar nooit naar om te kijken (in tegenstelling tot haar iets jongere zusje). Wat haar bij de laatste toets wel tegenviel was dat er veel meer om toepassing van het geleerde gevraagd werd in plaats van klakkeloos uit haar hoofd leren. Alleen maar goed lijkt me. Met haar 1.60 kan ze mij inmiddels recht in mijn ogen kijken. Verder beginnen er wat vrouwelijke vormen te komen. Soms is ze ineens brutaal en zegt dan later dat ze ook niet weet hoe dat kan. Ze kan ook superlief zijn, ik vind dat weleens lastig hoor.
Verder is ze met name graag aan het tekenen, handletteren en lezen. Haar mobiel wordt ook steeds belangrijker maar die ligt gewoon thuis en gaat niet mee naar school. We wonen vlakbij school en als er iets is dan kan school mij gewoon bereiken dus ook niet nodig om hem mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier alweer een week bezig na de herfstvakantie. Zoon heeft deze week het drempelonderzoek gemaakt en hij vond het erg gemakkelijk zei ie. Nu wachten op de uitslag. Hij heeft nu havo/ vwo advies en nu komen ze weer met een nieuw advies afhankelijk van de uitslag. Deze week is er veel onrust op school geweest over whatsapp groepjes waarin kinderen elkaar echt kwetsen en bedreigen. Iedereen heeft een brief meegekregen. Zoon zit niet in deze groep want hij wil hier niet in omdat er zoveel ruzie is. En maar goed ook. Ik vind het echt triest dat kinderen zo vroeg al zo met elkaar omgaan. Zo kwetsend al, wat wordt dat dan op het VO vraag je je af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven