Kind in groep 8, wie kletst er mee?

03-10-2017 10:36 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me leuk, ervaringen uitwisselen etc...is toch een bijzonder jaar.

Heb dus een zoon in groep 8. Hij vindt alle schoolwerk stom. Heeft wel leuke klas. Favo vakken: pauze en gym 😄
Verheugt zich erg op kamp en musical...
En huiswerk? Tja...dat is nu al een ramp 😉
Alle reacties Link kopieren
Heftig zulke bedreigingen via de app. Verstandig dat je zoon niet in die groep wil. Hier ook een groep8-app...maar is gelukkig heel gemoedelijk en gaat nergens over...hoi...hoi...etc...

Hier rustige schoolweek achter de rug. Weinig huiswerk en veel tijd besteed aan voetbal na schooltijd

Net ook wedstrijd gespeeld..echt zijn passie!
Alle reacties Link kopieren
houseofcards70 schreef:
27-10-2017 19:41
Hier alweer een week bezig na de herfstvakantie. Zoon heeft deze week het drempelonderzoek gemaakt en hij vond het erg gemakkelijk zei ie. Nu wachten op de uitslag. Hij heeft nu havo/ vwo advies en nu komen ze weer met een nieuw advies afhankelijk van de uitslag. Deze week is er veel onrust op school geweest over whatsapp groepjes waarin kinderen elkaar echt kwetsen en bedreigen. Iedereen heeft een brief meegekregen. Zoon zit niet in deze groep want hij wil hier niet in omdat er zoveel ruzie is. En maar goed ook. Ik vind het echt triest dat kinderen zo vroeg al zo met elkaar omgaan. Zo kwetsend al, wat wordt dat dan op het VO vraag je je af.
Hoe gaat het nu met de onrust op school? Wel heftig zeg, dit.

Wat is een drempelonderzoek? Hier wordt verder geen test of onderzoek gedaan behalve cito en de gewone methodetoetsen. Woensdag krijgt dochter het voorlopig advies.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hier zijn we zoon bewust wat losser aan het laten. Hij is zeg maar wat makkelijk. Huiswerk ach doen we wel ooit. Hij kan beter nu tegen de lamp lopen en straf krijgen omdat hij niks doet dan volgend jaar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eigenlijk niks meer over gehoord. Dat is altijd lastig vind ik. Dan vraag ik aan mijn zoon of er nog iets over besproken is maar dan is er niks meer over gezegd. Wat dat betreft mocht de communicatie wel een stuk beter zijn. Het drempelonderzoek is ook om weer te kijken hoever ze staan en daar komt weer een schooladvies uit. Volgende week hebben we gesprek op school !
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alleen de reguliere Cito's en dan in april de eindcito. Wel eind gr 7 entreetoets gehad.

Huiswerk heeft zoon zowaar gistermiddag al gedaan. Samen met vriendje voor ze naar sport gingen.
Alle reacties Link kopieren
Bier nog steeds geen huiswerk, tenminste niet thuis. Alles word nog steeds op school gemaakt. Ik had liever gehad dat hij het mee naar huis kreeg om zo toch te wennen aan werkjes thuis.

Oefenen jullie trouwens voor de cito's? Het voordeel van geen huiswerk meenemen is nu wel dat hij cito gerelateerd oefeningen kan maken. Wat een verschil met de methodetoetsen is het.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier wordt wel geoefend. Ik denk en zie dit ook dat er gewoon niet voldoende tijd in de combiklas is om alles goed aan iedereen uit te leggen . Er moet verder gegaan worden met de volgende les. En daarom doe ik wel oefenen en herhalen met mijn eigen kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik oefen met dochter niet specifiek voor de cito, maar geef haar wel regelmatig extra rekenopdrachten. Ik heb gemerkt dat als ze bepaalde onderdelen niet bijhoudt, het allemaal wegzakt en ze ineens niet meer snapt hoe een som moet. Met taal etc heeft ze dat niet.

Hier elke week redelijk wat huiswerk. Op maandag krijgt ze rekenen mee, spelling en begrijpend lezen en soms topografie (gisteren toets, mama ik snap het niet, te veel, te moeilijk... ze had 2 foutjes :-) ) of een samenvatting van aardrijkskunde, geschiedenis of natuur&techniek. Ze maakt het ook vaak op school als ze tijd over heeft of tijdens gym, omdat ze daar met veel niet mee kan doen op het moment.

Morgen gesprek over het voorlopig advies.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Ik oefen thuis niks....zolang juf niet aangeeft dat hij extra moet oefenen geloof ik dat wel. Op school oefenen ze wel cito's...zo'n eindcito schijnt toch wel heel anders te zijn dan de gewone cito's.

Hier eind deze maand 10 min gesprek. Dan ook weer kijken hoe hij ervoor staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik(en zoon) vond groep 7 veel pittiger dan groep 8, veel toetsen, en entree Cito toets is bepalend voor schoolkeuze in groep 8. Groep 8 was vooral herhaling van
Groep 7.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met vorig jaar begonnen met cito's oefenen. Hij had hiaten bij rekenen en kreeg toen van de juf het advies dit extra te leren. Gaat sindsdien goed.

Hier ook einde van de maand een oudergesprek. Ik ben benieuwd wat eruit komt.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we gesprek gehad. Zoon heeft het drempelonderzoek heel goed gemaakt. Hij had eind groep 7 havo/ vwo advies en nu kwamen ze met vwo advies. Voorlopig dan nog altijd . In januari eerst nog de Cito maken. Zoon geeft zelf aan dat hij misschien liever eerst met havo begint en dan kijken hoe dat gaat. Begrijpend lezen vindt hij nog altijd moeilijk. Dus nog veel om over na te denken. Hebben jullie al gesprekken gehad?
Alle reacties Link kopieren
Mooi advies houseofcards. Hij zou ook een havo/zwo brugklas kunnen kiezen.

Hier einde maand gesprek..

Zoon heeft de verre school toch maar uit zijn hoofd gezet. Wil nu toch wel naar dichterbij.
Alle reacties Link kopieren
Hier gesprekken laatste week november.
Verder een rustige huiswerkloze week gehad. Nu voor weekend ook niks mee. Wel binnenkort boekbespreking. Maar daar gaat hij vast nog niet mee beginnen. Hij haat boeken lezen.

De prepuber ligt nu te chillen in bed met zijn mobiel :)

Verder verheugt hij zich op vanavond. Sintmaarten. Lekker langs de deuren!
Alle reacties Link kopieren
Wat is het maar stil hier op dit topic. Deze week is zoon flink ziek geweest en daarna heb ik het 2 dagen gehad. Nu gelukkig weer allemaal beter. Op school niet veel gedaan deze week geloof ik. Engels toets gehad waar zoon een 10 voor had maar is echt gemakkelijk wat ze maken. Daarstraks even de stad in geweest maar was erg koud. Gauw alles gehaald wat we nodig hadden. Boven wordt er nu gegamed en ik lig even lekker op de bank. Even lekker niks, heerlijk. Hoe gaat het met jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik heb ook een zoon in groep 8. Hij is de oudste van de hele school trouwens (wordt in maart 13), want heeft groep 3 overgedaan. Gelukkig is hij qua postuur en lengte niet ver vooruit, maar past hij nog prima bij de andere groep 8-kinderen.
We zijn druk bezig met het bezoeken van middelbare scholen. Dat hebben we vorig jaar niet gedaan, omdat toen nog niet echt duidelijk was waar we aan moesten denken. Hij heeft dyslexie en een slechte concentratie en maakt daardoor de cito's vaak niet best. Dat zegt me echter niet zo veel, want onze oudste zoon maakte ook vaak slechte cito's voor lezen, terwijl hij dat echt prima kon. School geeft geen cijfermatige punten op de rapporten, dus ook dat zegt weinig. Ik heb er met de leerkracht vaak over gepraat, maar kreeg er dan nog steeds niet echt een vinger achter over waar onze jongen nu ergens stond met betrekking tot verwacht schoolniveau. Hij is ook niet bijzonder geïnteresseerd in schoolse zaken en leren, trouwens.
Uiteindelijk hebben we eind vorig jaar besloten hem toch te laten onderzoeken. Onze oudste heeft de diagnoses ASS en ADD en onze jongste heeft daar ook trekken van. Oudste is per groep 4 naar het speciaal onderwijs gegaan, wat heel goed bevallen is, maar voor de jongste was dat niet aan de orde. We hebben daar in groep 6 en 7 toch wel eens over getwijfeld, mede omdat hij toen in grote en zeer drukke klassen zat, maar gelukkig is de combinatieklas groep 7-8 dit jaar heel klein (19 kinderen) en zijn de "lastigste" kinderen inmiddels van school. Dat scheelt alweer heel veel. Maar goed, met het oog op de diagnose van de oudste, het vaker voorkomen van ASS, ADD en dyslexie in de familie en de onduidelijkheid m.b.t. vervolgonderwijs, dus toch een onderzoekstraject ingezet. Dat duurde lang, maar inmiddels heeft hij dan een voorlopige diagnose ADD (best passend zeg maar, ook de diagnose is weer niet heel duidelijk, zoals alles bij hem, haha) en zijn we nu in de instelfase van methylfenidaat, dit om na te gaan of dat veel invloed zal hebben op zijn concentratie op school en/of op zijn resultaten. Misschien werkt het nauwelijks, dan gaan we er niet meer door. Maar misschien werkt het heel goed en dan zou het ook zonde zijn het niet te doen. Onze oudste gebruikt het ook en heeft het hard nodig.
In de tussentijd was er de entreetoets, waar vmbo-t/havo uit kwam. Ik zie hem zelf passend op het vmbo, dus we kijken in die richting. Inmiddels twee informatieavonden bezocht, zoon is nog niet erg enthousiast. Wij wel, de school die we vorige week bezochten is super, maar wel twee dorpen verderop. Dat zou wel erg wennen worden, bijna een uur fietsen... en dan begint deze school ook nog eens vroeger dan andere, namelijk om 8.15 uur, terwijl heel veel leerlingen van ver komen. Waarom???!!! Tsja, omdat het nu eenmaal zo is, was het antwoord. (in groep 1, 2 en 3 ging hij recht tegenover ons huis naar school, letterlijk 10 tellen lopen van deur tot deur), en vanaf de tweede keer groep 3 naar een school aan de andere kant van onze woonplaats, waar ik hem tot dit jaar altijd met de auto naartoe heb gebracht.
Nou, ik klets veel te lang. Wellicht helemaal niet interessant voor jullie.

Hoe dan ook, ik vind het best lastig, een school kiezen. In hoeverre laten jullie praktische zaken als afstand en aantal leerlingen etc meewegen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hierboven bij iemand trouwens 'eerst in januari de cito maken'. Bedoel je dan de centrale eindtoets? Die is tegenwoordig toch expres pas in april of mei of zoiets, zodat hij niet meer kan meetellen voor de schoolkeuze?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wij hebben de voorlichting gehad. Wel teleurgesteld in 1 school.

Was vooral een praatje over het gymnasium. Trots op certificaat, trots op uitstroom, trots op.... Ze hadden leerlingen mee: gymnasium en vwo. Vmbo gedeelte: enige wat werd gezegd was daar moet je goed vergelijken. Mavo/havo werd nauwelijks genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Yella. Welkom hier. Heel traject hebben jullie met zoon zo al gehad. Hopen dat de medicatie hem kan helpen. Uur fietsen is ver...maar als dat DE school zou zijn die bij hem past? Moeilijk allemaal he?

Hier rustig..ik denk dat ik dat zei van die cito. Ze krijgen in jan de M8 cito en in april de eindcito...

Afstand naar school zal hier ws toch de dichtbij worden...zoon houdt zo niet van fietsen en dit is krap 3km...ook een kleinere school...maar weet niet of het beter is groter of kleiner? Wij gaan maar gewoon op niveau, gevoel etc.

Verder weinig huiswerk...alleen van de week een blad breuken waar hij meer dan een uur zoet mee was..

Verder is zoon druk aan gamen, voetballen...
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier ook, gamen en filmpjes kijken. Helaas is hij per dit seizoen gestopt met voetballen. Hij had er geen zin meer in, vond de club niet zo leuk en kampte nogal eens met blessures. Omdat hij van ons per se aan sport moet doen is hij gestart bij de duikclub, waar ook onze oudste bij zit, maar vond dat toch niet leuk. We zijn met het hele gezin lid van de sportschool, maar kunnen ons daar lang niet altijd toe zetten. Dus een eind moeten fietsen naar school zou met het oog op beweging wel goed zijn ;-)
Op die school waar we vorige week informatieavond hadden, is het mogelijk de eerste twee jaar in een kleine klas gaan (bij indicatie, dyslexie en ADD is waarschijnlijk genoeg reden) waar extra ondersteuning is. Dat lijkt voor onze zoon een heel mooie optie.

Er wordt nu wel huiswerk meegegeven, maar dat valt tot nu toe nogal mee. We moeten onze jongen er wel steeds aan herinneren, anders vergeet hij het. Hij wil ook altijd na het avondeten pas iets doen, maar we eten meestal laat dus dat is niet handig. Ik moet er wel bij zeggen dat hij op een school met een niet-gangbaar systeem zit; BSO wordt door iedereen voor minimaal 10 uur afgenomen en die uren zijn verweven in het programma. Op maandag, dinsdag en donderdag is hij daardoor pas om 17.00 uur uit. Er wordt dan 's middags op school warm gegeten. Op de woensdagmiddag en vrijdagmiddag zijn alle leerlingen t/m groep 8 vrij.
Thuis komen uit school is dus op drie dagen pas om half 6.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo ladies! Ff dw topic wat leven inblazen. Hebben jullie al oudergesprek gehad? Hier regende het van de slecht cijfers. Had ik eigenlijk niet verwacht. Stroeve begin dus.
Hier zijn ze begonnen aan schoolbezoeken. Dat doen ze hier voor de open dagen zijn. Ze mogen dan een aantal lessen meedoen. Dat is erg leuk omdat er een ouder nodig is om mee te fietsen en dan kun je ook de lessen bijwonen.

Na de kerstvakantie beginnen de open dagen en gaan we bij een of twee scholen kijken. Eigenlijk is de schoolkeuze al gemaakt. Ze zal minstens met een havo advies uitstromen.
Ze kijken met smart uit naar het definitieve advies en daarna het inschrijven op de school vannen keuze. Dat wordt een spannende tijd hier voor groep 8.

Voor de rest is het een relaxe groep 8er. Nu lekker op naar de suprise uitpakdag in de klas, daarna kerstdiner waarna de vakantie begint en is december om. Daar wordt echt naar toegeleefd.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot wat leuk zo de lessen bijwonen. Erg goed dat school dat doet. Hier eentje die nu zegt dat ie liever een niveau lager doet, omdat school zo moeilijk is en middelbare nog moeilijker zal zijn. Alvast wennen aan schoolboeken en lessen is dan wel erg ideaal om die angst weg te nemen.

Na de kerst vakantie ook open dagen en m8 cito (deze zal grotendeels meebepalen wat het uiteindelijk advies zal zijn). Word hier qua inschrijving ook spannend aangezien er bij teveel inschrijvingen lotingen worden gehouden. De school waar hij naartoe wilt heeft haast jaarlijks loting.

Surprise is hier al af gelukkig en zo toe aan kerst vakantie. Heerlijk uitrusten.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon maken de kinderen de surprise in de klas. De leraar wil dat per se, zodat iedereen kan zien dat alle kinderen er hun best op doen, en het niet zo is dat sommige ouders thuis prachtige surprises maken in plaats van het kind, en dat anderen dat niet hebben en het contrast dan heel groot is enzovoort. Op zich wel een goed idee vind ik. Mijn zoon was daar vorig jaar erg zenuwachtig over, dacht dat hij niks moois kon maken en het gedicht, dat was al helemaal een crime, vooral dat hij zelf dan ook iets zou moeten voorlezen. Daar toen met de leraar over gesproken en afspraken gemaakt, zo leerde mijn zoon dan weer dat dingen die je moeilijk vindt, gewoon bespreekbaar zijn en er in overleg oplossingen bedacht kunnen worden. Dit jaar heeft hij er eigenlijk geen onvertogen woord over gezegd. Ik heb nog wel geholpen met het gedicht (dat maakten ze wel thuis). Lees: ik heb drie gedichten geschreven en hij heeft het meest neutrale, saaie rijmpje gekozen. ;-)

Een van de scholen die in aanmerking komen, heeft een restaurant waar je vier dagen per week kunt lunchen en op één avond ook dineren. Dat gaan we binnenkort maar eens doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
houseofcards70 schreef:
08-11-2017 19:17
Hier hebben we gesprek gehad. Zoon heeft het drempelonderzoek heel goed gemaakt. Hij had eind groep 7 havo/ vwo advies en nu kwamen ze met vwo advies. Voorlopig dan nog altijd . In januari eerst nog de Cito maken. Zoon geeft zelf aan dat hij misschien liever eerst met havo begint en dan kijken hoe dat gaat. Begrijpend lezen vindt hij nog altijd moeilijk. Dus nog veel om over na te denken. Hebben jullie al gesprekken gehad?
Mijn zoon kreeg had op entree toets ook havo vwo score, en ook begin groep 8, wij hebben uiteindelijk op advies van meester gekozen voor brugklas havo ipv havo/vwo.
En dat gaat nu prima, maar hij heeft echt veel huiswerk, op havo/vwo moet alles gemiddeld 7 zijn, dat had hij nooit gehaald met sport,vrienden, etc etc
Vriend die wel havo/vwo brugklas doet heeft het een stuk
Moeilijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven