Kind niet blij met kado

21-08-2019 17:53 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aargh...wie kent dit: Dochter (net 4) kreeg vandaag een verlaat verjaardagskadootje en stak niet onder stoelen of banken dat ze het geen leuk kado vond. Ze was sowieso al moe enprikkelbaar omdat ze net de eerste dagen groep 1 achter de rug had. Ik probeerde nog wat te redden en leuke aspecten ervan te benoemen (mooie kleur etc) maar ze was bikkelhard en begon zelfs te huilen. Nogmaals: oververmoeidheid van school speelde een rol en dat heb ik ook benoemd. Ik besloot er op dat moment maar wat luchtig over te zijn en de gulle gever deed hetzelfde. Vanbinnen ging ik door de grond. Ik denk dat de gever ook wel wat teleurgesteld was. Ik voelde ook boosheid naar mn dochter, maar eigenlijk niet terecht. Ze was eerlijk en ik heb haar nooit echt geleerd hoe je kado's in ontvangst neemt, behalve dat je wel moet bedanken natuurlijk ( wat ze nu uitgerekend ook niet deed :facepalm: )
Ik zelf heb altijd geleerd te veinzen dat je iets leuk vindt. Mijn man niet, die zegt wel eerlijk wat ie vindt en die is van mening dat je niet moet liegen als je iets niet mooi vind.
Ik vind voor beide wat te zeggen, maar wat leren jullie je kinderen mbt kado's en hoe gaan jullie om met de situatie die ik net beschreef?
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
21-08-2019 18:30
Is in heel veel culturen echt de normaalste zaak van de wereld hoor.
Ja, maar hier niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gut het kind is vier. Maak je niet zo druk. Als ik de gever was had ik je het bonnetje gegeven zodat je het kon ruilen.

Ben nu wel heel benieuwd wat het was😆
Alle reacties Link kopieren
Ik geef bij kindercadeautjes sowieso altijd het bonnetje aan de ouders, voor het geval het kind om wat voor reden dan ook zou willen ruilen. Ik kan me niet voorstellen dat de gever zich hier druk om maakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In voorkomend geval zou ik de gulle gever hartelijk bedanken en excuses maken namens mijn kind. Niks meer, niks minder.

Met kind zou ik er op een ander moment over praten hoe je dat nou handig doet een cadeautje aanpakken dat je niet leuk vindt.
Susan schreef:
21-08-2019 18:34
Ik geef bij kindercadeautjes sowieso altijd het bonnetje aan de ouders, voor het geval het kind om wat voor reden dan ook zou willen ruilen. Ik kan me niet voorstellen dat de gever zich hier druk om maakt.

Nou, ik ken wel gulle gevers die zich om minder druk maken.
Lastig!

Enerzijds vind ik het ondankbaar overkomen, aan de andere kant valt voor eerlijkheid wel wat te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
21-08-2019 18:33
Gut het kind is vier. Maak je niet zo druk. Als ik de gever was had ik je het bonnetje gegeven zodat je het kon ruilen.

Ben nu wel heel benieuwd wat het was😆
Haha er was geen bonnetje, want het kadootje was op vakantie in het buitenland gekocht. Het is een schattig rieten zonnehoedje, maar dochter houdt niet van hoeden/mutsen etc
Alle reacties Link kopieren
De gever is overigens een familielid dat zelf kinderen heeft en volgens mij best weet hoe het soms gaat met kleuters
Nouschi schreef:
21-08-2019 18:32
Ja, maar hier niet.

Volgens mij wel. Verschilt per regio.
Star² schreef:
21-08-2019 18:10
Dat zou ik dus echt niet doen. Een beetje volwassene kan de reactie van een oververmoeide net vierjarige prima op waarde schatten. Maak er niet zo'n drama van.
Dit. Ze moeten hier wel bedanken en doen dat ook.
Jongste kan heel lomp reageren (heeft net als vader geen talent voor emoties veinzen) met opmerkingen als:
- ik ben geen meisje he
- mag ik het aan iemand anders geven
- deze heb ik nog niet, want ik heb er dus ook niet om gevraagd.
(En dan een: heel erg dankjewel!
en een frons richting kado)

maar later kan hij het ineens wel heel leuk vinden.
Dan stuur ik maanden later nog een appje met foto van spelend kind met kado en dat is dan weer een leuke anekdote.
Het-groepje schreef:
21-08-2019 18:51
Dit. Ze moeten hier wel bedanken en doen dat ook.
Jongste kan heel lomp reageren (heeft net als vader geen talent voor emoties veinzen) met opmerkingen als:
- ik ben geen meisje he
- mag ik het aan iemand anders geven
- deze heb ik nog niet, want ik heb er dus ook niet om gevraagd.
(En dan een: heel erg dankjewel!
en een frons richting kado)


maar later kan hij het ineens wel heel leuk vinden.
Dan stuur ik maanden later nog een appje met foto van spelend kind met kado en dat is dan weer een leuke anekdote.
Mooi :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-08-2019 17:55
Dit, maar dat kan met een net vierjarige heus nog wel eens misgaan. Kan gebeuren.
Yup.

Ik :heart: mensen van 4.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ze is 4 en had een moeilijk bui....maak je niet zo druk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
21-08-2019 18:03
Ik ben voor team man. Liever dat iemand eerlijk is dat het cadeau niks is. Dan kan je het tenminste nog ruilen.

Dit, maar wel danken voor het gebaar.

Of had ik moeten zeggen dat ik blij was met een cadeau dat totaal niet mijn smaak is? Ik vind van niet.
Alle reacties Link kopieren
Al die excuses als moe en prikkelbaar is natuurlijk bullshit. Kinderen zijn goud eerlijk en hebben vaak nog geen filter.
Kan je wat van vinden. Vind ik ook. Maar aan jou de dankbare taak om dat er dus komende tijd uit te 'slaan'.
Alle reacties Link kopieren
darksideofthemoon- schreef:
21-08-2019 19:26
Al die excuses als moe en prikkelbaar is natuurlijk bullshit. Kinderen zijn goud eerlijk en hebben vaak nog geen filter.
Kan je wat van vinden. Vind ik ook. Maar aan jou de dankbare taak om dat er dus komende tijd uit te 'slaan'.
Of het is al aangeleerd maar lukte het kind het niet door vermoeidheid en prikkelbaar zijn dat aangeleerde te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet blij zijn met een rieten hoedje :-)

Ben nou eerlijk, dat is toch ook geen leuk kadootje voor een 4jarige.

Ze is wel eerlijk. Misschien kan ze het haar pop (als ze die heeft) opzetten
Onzin die eerlijkheid, je zegt gewoon bedankt en doet alsof je er blij mee bent heb ik altijd geleerd. Dit is gewoon aso.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
21-08-2019 18:40
Haha er was geen bonnetje, want het kadootje was op vakantie in het buitenland gekocht. Het is een schattig rieten zonnehoedje, maar dochter houdt niet van hoeden/mutsen etc
Oh, dan is het een bewaarbakje, een frisbee, een ufo, een...
Alle reacties Link kopieren
To, leg gewoon een andere keer, als je kind niet meer moe is, uit dat het beleefd is om te bedanken als je een kadootje krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Je bedankt gewoon voor het kado en dan mag je later zachtjes tegen mama zeggen dat je het niet mooi vindt. Dat noemen we gewoon fatsoen. De gever heeft moeite gedaan om iets voor je te kopen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als ik de gever was zou ik wel aanbieden het te ruilen, maar ik zou wel geschokt zijn, omdat ik mijn best had gedaan om iets leuks te kopen. Maar als ik zo terugdenk aan mijn eigen jeugd viel het ook soms een tikje tegen, hoewel ik zó weinig kreeg dat ik toch overal wel blij mee was. Maar dat is tegenwoordig niet meer zó; kinderen hebben al erg veel.

Ik denk dat ik de bon zou geven., tenminste als het een redelijke prijs had. Kunnen ze het zelf ruilen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Subnautica schreef:
21-08-2019 19:32
To, leg gewoon een andere keer, als je kind niet meer moe is, uit dat het beleefd is om te bedanken als je een kadootje krijgt.

Dat doet het kind normaal gesproken ook als ik de OP zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Mhaw ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik mijn dochter hiet later over wil leren. Wel bedanken in ieder geval want iemand heeft speciaal aan jou gedacht en moeite voor jou gedaan. Maar ik weet eigenlijk niet of mn dochter dan zou moeten doen alsof ze het mooi of leuk vindt. Misschien leer ik haar wel dat als ze iets écht helemaal niet mooi vindt ze dat wel eerlijk mag zeggen. Maar dan dus wel als uitzondering ofzo. Zelf opgevoed met bedanken en evt veinsen dat ik iets leuk of mooi vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je al sorry hebt gezegd tegen de gever? Dan is het verder wel klaar hoor, kinderen moeten nog leren om beleefd en voorkomend te zijn, en de meeste kinderen leren het vanzelf - uitzonderingen daargelaten. En voor iedereen, ook volwassenen, is het moeilijk voorkomend te zijn als ze moe en overprikkeld zijn. Volgende keer beter :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven