Kind niet blij met kado

21-08-2019 17:53 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aargh...wie kent dit: Dochter (net 4) kreeg vandaag een verlaat verjaardagskadootje en stak niet onder stoelen of banken dat ze het geen leuk kado vond. Ze was sowieso al moe enprikkelbaar omdat ze net de eerste dagen groep 1 achter de rug had. Ik probeerde nog wat te redden en leuke aspecten ervan te benoemen (mooie kleur etc) maar ze was bikkelhard en begon zelfs te huilen. Nogmaals: oververmoeidheid van school speelde een rol en dat heb ik ook benoemd. Ik besloot er op dat moment maar wat luchtig over te zijn en de gulle gever deed hetzelfde. Vanbinnen ging ik door de grond. Ik denk dat de gever ook wel wat teleurgesteld was. Ik voelde ook boosheid naar mn dochter, maar eigenlijk niet terecht. Ze was eerlijk en ik heb haar nooit echt geleerd hoe je kado's in ontvangst neemt, behalve dat je wel moet bedanken natuurlijk ( wat ze nu uitgerekend ook niet deed :facepalm: )
Ik zelf heb altijd geleerd te veinzen dat je iets leuk vindt. Mijn man niet, die zegt wel eerlijk wat ie vindt en die is van mening dat je niet moet liegen als je iets niet mooi vind.
Ik vind voor beide wat te zeggen, maar wat leren jullie je kinderen mbt kado's en hoe gaan jullie om met de situatie die ik net beschreef?
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
21-08-2019 19:27
Of het is al aangeleerd maar lukte het kind het niet door vermoeidheid en prikkelbaar zijn dat aangeleerde te doen.
Dat idd, ze was echt óp vandaag, ze moest al huilen als je naar haar wees, bij wijze van spreken. Zo is ze normaal echt niet, en ze kent heus de woorden " asjeblieft" en "dankjewel" wel.
Ik heb het er later op een rustiger moment ook nog wel met haar over gehad en volgens mij snapte ze goed wat ik bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
21-08-2019 19:38
Maar ik weet eigenlijk niet of mn dochter dan zou moeten doen alsof ze het mooi of leuk vindt. Misschien leer ik haar wel dat als ze iets écht helemaal niet mooi vindt ze dat wel eerlijk mag zeggen. Maar dan dus wel als uitzondering ofzo.

Waarom zou je dat willen? En wat voor goeds brengt dat?
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
21-08-2019 19:40
Dat idd, ze was echt óp vandaag, ze moest al huilen als je naar haar wees, bij wijze van spreken. Zo is ze normaal echt niet, en ze kent heus de woorden " asjeblieft" en "dankjewel" wel.
Ik heb het er later op een rustiger moment ook nog wel met haar over gehad en volgens mij snapte ze goed wat ik bedoelde.
Even een leuke foto met het hoedje op sturen :lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
21-08-2019 19:29
Ik zou ook niet blij zijn met een rieten hoedje :-)

Ben nou eerlijk, dat is toch ook geen leuk kadootje voor een 4jarige.

Ze is wel eerlijk. Misschien kan ze het haar pop (als ze die heeft) opzetten
Haha, haar zus van twee vindt m gelukkig wèl leuk, dus dat komt wel goed..
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
21-08-2019 19:43
Even een leuke foto met het hoedje op sturen :lol:
Goed idee, wordt wel morgen denk ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
21-08-2019 17:58
Natuurlijk leren dat je bedankt en pretendeert blij te zijn. En ook logische dat dit nog wel eens mis gaat als je zo klein bent. Dat begrijpt de gever vast wel.
Ik neem aan dat je man volwassen is, raar als je dan fatsoen en beleefheid verwart met liegen. Zou dat zeker niet als norm nemen.

Dit
Het-groepje schreef:
21-08-2019 18:51
Dit. Ze moeten hier wel bedanken en doen dat ook.
Jongste kan heel lomp reageren (heeft net als vader geen talent voor emoties veinzen) met opmerkingen als:
- ik ben geen meisje he
- mag ik het aan iemand anders geven
- deze heb ik nog niet, want ik heb er dus ook niet om gevraagd.
(En dan een: heel erg dankjewel!
en een frons richting kado)
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
21-08-2019 18:29
Dat is stom. Geloof dat ik het als gever echt niet leuk zou vinden als mijn kado zo wordt weggezet zonder dat ik weet of je er blij mee bent. Vind het zelfs asociaal geloof ik...
Tja, ik heb dan juist weer van kinds af aan geleerd dat het onbeleefd en hebberig is om cadeautjes direct uit te pakken waar het bezoek nog bij is. Kwestie van andere normen en waarden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
21-08-2019 18:13
Joh dat is toch lachen. Toen ik de verkeerde barbie meenam voor mn nichtje zei ze doodleuk, nou ome julius, neem jij maar geen barbies meer mee.

Ik kwam niet meer bij.
:rofl: geniaal
Voor iedereen een groene tuin
Het-groepje schreef:
21-08-2019 18:51
- deze heb ik nog niet, want ik heb er dus ook niet om gevraagd.
(En dan een: heel erg dankjewel!
en een frons richting kado)
Whahaha geweldig
Nouschi schreef:
21-08-2019 18:32
Ja, maar hier niet.
Zeker wel, ook in Nederland wonen mensen met een niet-Nederlandse achtergrond.
Ik zie vaak genoeg cadeautafels op feestjes met onuitgepakte cadeaus.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
21-08-2019 19:41
Waarom zou je dat willen? En wat voor goeds brengt dat?
Ik wil zelf ook niet dat iemand faked mijn cadeau leuk te vinden en hrt vervolgens op zolder zet. Ruil het dan liever om voor wat iemand wel graag zou hebben.

+ dat ik zowel beleefdheid als eerlijkheid belangrijke waarden vind en die twee niet altijd 100% samen gaan. Maargoed dochter is 7.5 maand dus heb nog even ;-)
yellow002 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 21:53
21.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
21-08-2019 20:07
Ik wil zelf ook niet dat iemand faked mijn cadeau leuk te vinden en hrt vervolgens op zolder zet. Ruil het dan liever om voor wat iemand wel graag zou hebben.

Nee? Ik zou me, denk ik, vrij lullig voelen als iemand zou zeggen dat hij mijn kado lelijk of stom zou vinden. Zou jij dat oprecht prettig vinden? ‘Dank voor het kado, maar ik vind het erg lelijk. Heb je een bonnetje?’
Alle reacties Link kopieren
Ik leer mijn kind al jaren dat als je iets krijgt bedank je en zeg je dat je het leuk vind ook als is het niks. Gewoon omdat iemand de moeite heeft gedaan om een cadeautje voor je te kopen en uit te zoeken.
Zo'n hoedje is nogal persoonlijk. Mijn oudste zou het geweldig vinden terwijl jongste het vreselijk zou vinden. Het is familie....die snapt echt wel dat reacties van kinderen niet altijd perfect zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dochter kreeg schoencadeautje van de sint. Was iets wat ze graag wilde hebben. Maar..... Het stond niet op haar verlanglijstje voor Sint en ze wilde dat voor haar verjaardag (paar maanden later) vragen / hebben. 😁
Later was ze er natuurlijk wel blij mee.
staafmixer schreef:
21-08-2019 20:11
Ik leer mijn kind al jaren dat als je iets krijgt bedank je en zeg je dat je het leuk vind ook als is het niks. Gewoon omdat iemand de moeite heeft gedaan om een cadeautje voor je te kopen en uit te zoeken.
Goed zeg.
Alle reacties Link kopieren
Jongste zei op die leeftijd, netjes Dankjewel tegen Oma.
En 2 tellen later: Waarom krijg ik Altijd Playmobil van je??

De boodschap was duidelijk...


Zolang ze het op hun 14e niet meer doen, vind ik het iets wat bij het Vallen&Opstaan van opvoeden & opgevoed worden hoort
lilalinda wijzigde dit bericht op 21-08-2019 20:29
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
staafmixer schreef:
21-08-2019 20:11
Ik leer mijn kind al jaren dat als je iets krijgt bedank je en zeg je dat je het leuk vind ook als is het niks. Gewoon omdat iemand de moeite heeft gedaan om een cadeautje voor je te kopen en uit te zoeken.
Duurt dat zo lang?
Voor deze keer geen probleem want een moeie 4 jarige doet gewoon zo.

De achterliggende vraag over wat je vind dat ze zou moeten doen als ze iets ouder is vind ik interessanter, en lastig, want je wil je kind ook leren dat het eerlijk moet zijn en niet mag jokken.
Bedanken, ja dat is zeker. Direct lomp zeggen dat je het niet mooi vind vind ik ook niet aardig en dus niet goed. Maar moet je je kleuter dan zegmaar leren jokken? Ik lees mee 😊
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 20:29
Reden: Fouten van autocorrect verbeteren
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
21-08-2019 20:10
Nee? Ik zou me, denk ik, vrij lullig voelen als iemand zou zeggen dat hij mijn kado lelijk of stom zou vinden. Zou jij dat oprecht prettig vinden? ‘Dank voor het kado, maar ik vind het erg lelijk. Heb je een bonnetje?’
Nou ikzelf ben dus opgevoed met dankjewel zeggen en doen of je het mooi vind. Zoals de meeste mensen. Ik heb onlangs iemand een cadeau gegeven wat ze niet leuk vond. Ze zei het niet maar ik zag het asn haar reactie. Hoewel het niet leuk was op dat moment ben ik nu blij dat ik haar alsnog iets kan geven wat ze leuk vindt.

En zo bot zoals jij het nu schetst zou ik het nooit zeggen nee.

Ik vind het een lastige, wat ik mn kind hierover zal leren. Dus lees vol interesse de reacties hier :-)
SallySpectra* schreef:
21-08-2019 20:13
Goed zeg.

:proud:
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn schoonmoeder voor mijn tienjarige zoon aan kwam zetten met een Diddelina schrijfmap heeft hij haar verbijsterd gevraagd of ze het bonnetje nog had, want dan kon schoonmoeder het terugbrengen.

Hij heeft liever niets, dan zoiets.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik hang er een beetje tussenin denk ik. Ik leer mijn vierjarige over dankbaarheid in het idee dat ze het eten niet lekker mag vinden maar dat ze tegelijk mag bedanken dat papa gekookt heeft. Of dat ze een cadeau misschien niet leuk vind maar dat het wel leuk is dat iemand dat voor haar uitgezocht heeft.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze een cadeau niet leuk vond maar over het eten zegt ze wel behoorlijk vaak ze dat ze het niet zo lekker vind maar wel blij is dat papa gekookt heeft. Ik leg haar voor gelegenheden wel vaak even uit dat er misschien mensen komen zonder cadeau of met een cadeau wat ze niet zo leuk vind en hoe ze dan eventueel kan reageren qua dankbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
21-08-2019 20:28
Voor deze keer geen probleem want een moeie 4 jarige doet gewoon zo.

De achterliggende vraag over wat je vind dat ze zou moeten doen als ze iets ouder is vind ik interessanter, en lastig, want je wil je kind ook leren dat het eerlijk moet zijn en niet mag jokken.
Bedanken, ja dat is zeker. Direct lomp zeggen dat je het niet mooi vind vind ik ook niet aardig en dus niet goed. Maar moet je je kleuter dan zegmaar leren jokken? Ik lees mee 😊
Waarom zouden ze niet mogen jokken ? Doen wij ouders toch ook zeker.
Niks mis mee, als je het een beetje overtuigend kan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven