Kind niet blij met kado

21-08-2019 17:53 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aargh...wie kent dit: Dochter (net 4) kreeg vandaag een verlaat verjaardagskadootje en stak niet onder stoelen of banken dat ze het geen leuk kado vond. Ze was sowieso al moe enprikkelbaar omdat ze net de eerste dagen groep 1 achter de rug had. Ik probeerde nog wat te redden en leuke aspecten ervan te benoemen (mooie kleur etc) maar ze was bikkelhard en begon zelfs te huilen. Nogmaals: oververmoeidheid van school speelde een rol en dat heb ik ook benoemd. Ik besloot er op dat moment maar wat luchtig over te zijn en de gulle gever deed hetzelfde. Vanbinnen ging ik door de grond. Ik denk dat de gever ook wel wat teleurgesteld was. Ik voelde ook boosheid naar mn dochter, maar eigenlijk niet terecht. Ze was eerlijk en ik heb haar nooit echt geleerd hoe je kado's in ontvangst neemt, behalve dat je wel moet bedanken natuurlijk ( wat ze nu uitgerekend ook niet deed :facepalm: )
Ik zelf heb altijd geleerd te veinzen dat je iets leuk vindt. Mijn man niet, die zegt wel eerlijk wat ie vindt en die is van mening dat je niet moet liegen als je iets niet mooi vind.
Ik vind voor beide wat te zeggen, maar wat leren jullie je kinderen mbt kado's en hoe gaan jullie om met de situatie die ik net beschreef?
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
21-08-2019 20:28
Voor deze keer geen probleem want een moeie 4 jarige doet gewoon zo.

De achterliggende vraag over wat je vind dat ze zou moeten doen als ze iets ouder is vind ik interessanter, en lastig, want je wil je kind ook leren dat het eerlijk moet zijn en niet mag jokken.
Bedanken, ja dat is zeker. Direct lomp zeggen dat je het niet mooi vind vind ik ook niet aardig en dus niet goed. Maar moet je je kleuter dan zegmaar leren jokken? Ik lees mee 😊
Ja wat iemand al zei, eerlijkheid en beleefdheid gaan soms niet 100% samen dus het is zoeken. Sowieso is het voor kinderen vaak best moeilijk om hun emotie, zoals teleurstelling te verbergen.
Mijn kinderen mogen niet liegen, behalve als het om laagdrempelige sociale interactie gaat. Dus als tante Berta vraagt: "Nou, Adelheid, vind jij tantes nieuwe broek ook mooi?" dan wil ik graag dat ze ja zeggen en niet "het is geen kijk met die dikke bips van jou, tante."
En dat leren kinderen. En de ene dag lukt het beter dan de andere.

Uiteraard is het risico bij dit soort sociaal wenselijk gedrag dat je, omdat je beleefd wilde zijn bij je schoonfamilie en dus zei dat je haring in madeirasaus heerlijk vindt, nog jarenlang tegen heug en meug vieze haring zit te vreten, maar dat is de prijs die je betaalt voor prettig sociaal contact. Vind ik dan.
Zeggen dat ik iets heerlijk vind terwijl ik het niks vind zou ik niet zo snel doen, liever proberen er een andere oplossing voor te vinden. Bijvoorbeeld tijdens het hoofdgerecht van haring in madeirasaus een levendig gesprek voeren met iemand, zodat het niet opvalt dat ik er geen complimentje over maakt (want ik zit tenslotte te praten) en daarna wel uitgebreid zeggen hoe lekker ik het dessert vind (zodat de kok toch een tevreden gevoel heeft).

Met cadeautjes zou ik kunnen zeggen 'wat lief je dat dat van vakantie meegenomen hebt!' (in plaats van 'wat mooi'). Dat vraagt soms wat creativiteit ;-). Misschien is dat wel wat ik de kinderen wil leren.

Wij hebben geen standaard inrichting. Verschillende familie en vrienden hebben gezegd bij een aankoop "Ik vind dit zo bij jullie passen, en hier vind ik het ook echt mooi. Maar ik zou het zelf nooooooit doen". Dat vind ik echt leuke complimenten. En ik denk ook echt eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dus de meeste van jullie leren je kind liegen. Ik niet. Ik heb altijd uitgelegd dat iemand veel moeite heeft gedaan en dat je daarvoor bedankt. Heel lief tante Annie dat u aan dochter hebt gedacht. Helaas vindt zij het niet zo leuk/heeft ze het al/speelt ze daar nooit mee.
Hoe moeilijk is dat. En dat kun je een kind ook gewoon aanleren hoor.
aloha66 schreef:
21-08-2019 21:34
Dus de meeste van jullie leren je kind liegen. Ik niet. Ik heb altijd uitgelegd dat iemand veel moeite heeft gedaan en dat je daarvoor bedankt. Heel lief tante Annie dat u aan dochter hebt gedacht. Helaas vindt zij het niet zo leuk/heeft ze het al/speelt ze daar nooit mee.
Hoe moeilijk is dat. En dat kun je een kind ook gewoon aanleren hoor.
Ik twijfel er niet aan dat je een kind dit kunt aanleren, maar ik doe dat niet.
Liegen is ook weer zo'n groots woord. Als jouw collega trots vertelt dat ze naar de kapper geweest is, zeg je dan echt: "Ellen, ik vind het er niet uitzien, ik zou mijn geld terug gaan vragen!"?
Betty_Slocombe schreef:
21-08-2019 21:36
Ik twijfel er niet aan dat je een kind dit kunt aanleren, maar ik doe dat niet.
Liegen is ook weer zo'n groots woord. Als jouw collega trots vertelt dat ze naar de kapper geweest is, zeg je dan echt: "Ellen, ik vind het er niet uitzien, ik zou mijn geld terug gaan vragen!"?
Als ik het nieuwe kapsel echt lelijk vind probeer om "oh mooi!" heen te komen, bijvoorbeeld met een "Ha, lekker zo'n kort kapsel voor de zomer!" of "Zoo wat een eind er af zeg, dat je dat durfde, vond je het niet eng?"
aloha66 schreef:
21-08-2019 21:34
Dus de meeste van jullie leren je kind liegen. Ik niet. Ik heb altijd uitgelegd dat iemand veel moeite heeft gedaan en dat je daarvoor bedankt. Heel lief tante Annie dat u aan dochter hebt gedacht. Helaas vindt zij het niet zo leuk/heeft ze het al/speelt ze daar nooit mee.
Hoe moeilijk is dat. En dat kun je een kind ook gewoon aanleren hoor.
Waarom niet alleen dat? Waarom er bij zeggen 'Helaas....etc'. Het eerste alleen is ook eerlijk, en geeft tante geen vervelend gevoel.
aaaanne schreef:
21-08-2019 21:45
Als ik het nieuwe kapsel echt lelijk vind probeer om "oh mooi!" heen te komen, bijvoorbeeld met een "Ha, lekker zo'n kort kapsel voor de zomer!" of "Zoo wat een eind er af zeg, dat je dat durfde, vond je het niet eng?"
Ja, dat snap ik helemaal. En dat doe je omdat het sociaal echt compleet onaangepast is om te zeggen "Jeuj, wat lillek!" Ik snap heel goed dat je niet liegt, maar de waarheid zeggen is ook niet altijd per se noodzakelijk. En dat is wat ik mijn kinderen ook leer.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
21-08-2019 21:34
.
Hoe moeilijk is dat. En dat kun je een kind ook gewoon aanleren hoor.
En wat gebeurt er als tante Annie dan zegt “ o. Jammerdebammer voor je “ .
Jij leert ze dat zeggen in de hoop of de overtuiging dat iemand het dan gaat ruilen.


Waarom dan niet alleen “ bedankt, tante Annie “ ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
21-08-2019 21:52
En wat gebeurt er als tante Annie dan zegt “ o. Jammerdebammer voor je “ .
Jij leert ze dat zeggen in de hoop of de overtuiging dat iemand het dan gaat ruilen.


Waarom dan niet alleen “ bedankt, tante Annie “ ?
Hopelijk is tante Annie ook van dezelfde school van eerlijkheid: "Nou kind, dat kan me geen flikker schelen en ik heb ook helemaal geen zin om hier vieze slagroomtaart te vreten dus stik er maar in met je verwende rotsnuit verder."

Ja, daar wordt de sociale interactie veel beter van.
Van beste vriend hoor ik graag de ongezouten waarheid maar verder graag sociaal wenselijke antwoorden/opmerkingen in mijn richting. Ik zeg zelf bijna nooit de waarheid over iemands kapsel of kleding of figuur of kado. Het is maar mijn mening en waarheid is in deze gevallen niet belangrijk. Als iemand met zelfgeknipt en zelfgeverfd pottenkapsel blij zit te stralen, waarom zou ik dan zeggen: je haar ziet eruit als het uiteinde van een aubergine pleeborstel dat teveel vieze wc’s heeft gezien.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn schoonfamilie zijn ze allemaal zoals mijn man. Zij vinden dat "eerlijk" en voor hun is het ook vanzelfsprekend om niet te veinzen. Ik zit daar elke kerst (dan doen ze surprises) weer met kromme tenen, haha. Zo ongemakkelijk, ik voel me prettiger bij veinzen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Het is nog zo’n jong kind wat nog veel moet leren, als het een keertje fout gaat dan vergaat de wereld niet en de gever van het cadeau zal er vast niet wakker van liggen. Als je maar wel je dochter het goede voorbeeld geeft en laat zien dat je ook dankbaar kan zijn voor iets wat je misschien niet gelijk zo mooi/leuk vind.
‘Het hoedje komt helemaal uit .... dat heeft ... speciaal voor jou meegebracht, wat een leuk souvenier’ bijvoorbeeld.

De kinderen van mijn zus, 7 en bijna 10 die zeggen geen eens dankjewel ookal geef je ze een cadeau wat ze graag willen hebben. Mijn zus boeit het blijkbaar geen reet en corrigeert ze ook niet, dus haar kinderen zullen het dan ook nooit gaan doen. Je kan begrijpen dat het geven van de cadeaus op zo’n verjaardags feestje met grote ergernis verloopt. Maarja zo zijn er nog genoeg dingen die zij ze niet leert en er dus eigenlijk sowieso met tegenzin naar de verjaardag gegaan word. :)
Alle reacties Link kopieren
Het is maar waar je je druk om maakt. Kind is net 4. Is de relatie met het familielid moeilijk en denk je dat die hierdoor stroever wordt?
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
havermout1 schreef:
21-08-2019 22:17
Het is maar waar je je druk om maakt. Kind is net 4. Is de relatie met het familielid moeilijk en denk je dat die hierdoor stroever wordt?
Nee, dat denk ik niet. Ik vond het gewoon ongemakkelijk niet leuk voor diegene.
Alle reacties Link kopieren
Sugarspice schreef:
21-08-2019 22:00
Ik zeg zelf bijna nooit de waarheid over iemands kapsel of kleding of figuur of kado.
Echt niet?

Ik zeg eigenlijk altijd de waarheid. Maar wel alleen aardige dingen. ik heb als regel 'als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niks'. Dus als iemand een leuke jurk aan heeft zeg ik spontaan "leuke jurk heb je aan, zeg!" en anders vraag ik gewoon "heb je een leuk weekend gehad?" of "hoe gaat het vandaag?" en niet: "goh, in het donker aangekleed vanochtend?" .

In mijn beleving is het niet nodig om te liegen, maar ook niet om bot en onaardig te zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-08-2019 21:53
Hopelijk is tante Annie ook van dezelfde school van eerlijkheid: "Nou kind, dat kan me geen flikker schelen en ik heb ook helemaal geen zin om hier vieze slagroomtaart te vreten dus stik er maar in met je verwende rotsnuit verder."

Ja, daar wordt de sociale interactie veel beter van.
:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
21-08-2019 22:20
Nee, dat denk ik niet. Ik vond het gewoon ongemakkelijk niet leuk voor diegene.
Daarom mochten wij dus juist cadeautjes pas openmaken als het bezoek weg was. Dan werd de ander niet in verlegenheid gebracht als hij/zij bijvoorbeeld een veel goedkoper cadeautje dan de andere gasten mee had gebracht, of verried ons gezicht niet dat we er niks aan vonden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
21-08-2019 22:29
Daarom mochten wij dus juist cadeautjes pas openmaken als het bezoek weg was. Dan werd de ander niet in verlegenheid gebracht als hij/zij bijvoorbeeld een veel goedkoper cadeautje dan de andere gasten mee had gebracht, of verried ons gezicht niet dat we er niks aan vonden.
Valt wat voor te zeggen, familielid had ook twee kadootjes voor mn andere kinderen , maar die waren op dat moment niet aanwezig. Die hebben het dus later uitgepakt en dat vond ik wel ontspannener. Zij vinden hun kadootjes trouwens wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
21-08-2019 22:36
Valt wat voor te zeggen, familielid had ook twee kadootjes voor mn andere kinderen , maar die waren op dat moment niet aanwezig. Die hebben het dus later uitgepakt en dat vond ik wel ontspannener. Zij vinden hun kadootjes trouwens wel leuk.
Wij moesten altijd achteraf ook bedanken en dat doe ik met mijn eigen kinderen meestal ook. Dan stuur ik (of zij zelf) achteraf bijvoorbeeld een foto met het cadeautje, of een berichtje van hoe lekker het is / mooi het staat / leuk er mee gespeeld wordt.

Dat moest ik vroeger als kind ook, dan moesten we een bedankje sturen en daarbij expliciet zeggen wat we met het cadeautje hadden gedaan.

(Lieve tante Truus, Heel erg bedankt voor het mooie boek van De Vijf! Deze had ik nog niet. Ik heb het zaterdag in 1 ruk uitgelezen. Veel liefs, Fashkind)
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
21-08-2019 22:43
Wij moesten altijd achteraf ook bedanken en dat doe ik met mijn eigen kinderen meestal ook. Dan stuur ik (of zij zelf) achteraf bijvoorbeeld een foto met het cadeautje, of een berichtje van hoe lekker het is / mooi het staat / leuk er mee gespeeld wordt.

Dat moest ik vroeger als kind ook, dan moesten we een bedankje sturen en daarbij expliciet zeggen wat we met het cadeautje hadden gedaan.

(Lieve tante Truus, Heel erg bedankt voor het mooie boek van De Vijf! Deze had ik nog niet. Ik heb het zaterdag in 1 ruk uitgelezen. Veel liefs, Fashkind)
:hyper: Ohhh die vond ik geweldig :D
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder kocht laatst voor een vriendin een pakketje Rituals. Nadat vrienden de doucheschuim had gebruikt, en ze de geur niet lekker vond, bracht ze het weer terug naar mijn moeder. Ze zei eerlijk dat ze het een heel leuk cadeau vond, maar dat het niet haar geur was.

Zoiets zou niet in mij opkomen, ik zou het eerder doorgeven aan iemand anders. Maar eigenlijk vind ik het wel heel eerlijk en m'n moeder heeft het zelf gebruikt. (Overigens kocht m'n moeder nog wel een nieuw pakket met een andere geur, die haar vriendin wel heel lekker vond. Dit was trouwens helemaal niet de opzet van vriendin)
Alle reacties Link kopieren
marielle8484 schreef:
21-08-2019 23:46
Dit was trouwens helemaal niet de opzet van vriendin)
Zou ik ook liegen zeggen.

Ik zou het niet hebben gewaardeerd. Je moeder wel ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets krijg wat ik niet zo leuk vind dan bedank ik gewoon en zeg dat ik het heel lief vind en doe gewoon enthousiast. Hoe erg kan het zijn? Het is ook lief dat de ander aan me gedacht heeft en zeggen wat ik echt van het cadeau vind zorgt er voor dat die ander een rotgevoel krijgt. Bovendien wat schiet je er mee op? Ik bedank dus gewoon.

Dat leer ik mijn kinderen ook aan. Ze zijn nu nog klein dus het bedanken is niet altijd even gepolijst nog maar het principe is als je wat krijgt dan zeg je netjes dank je wel.

Een kaartje sturen om te bedanken doen we ook nog wel, zeker als het cadeautje per post is gekomen en we dus niet persoonlijk hebben kunnen bedanken. Ook wel vaak via de app en dan met een foto van het kind met cadeautje erbij.

Ik leer mijn kinderen niet om uitgebreid hun mening over het cadeau te verkondigen maar gewoon om netjes te bedanken.
Alle reacties Link kopieren
Tja kinderen he, haha!
Ik leer ze ook gewoon bedanken, ook al vinden ze het niks. De jongste vindt het nog lastig, de oudste heeft het helemaal onder de knie.
Ik vind het niet nodig om overal "eerlijk" over te zijn. Het gaat om de tijd en moeite die erin is gestoken. En dat die zelfgebreide trui van tante Truus niet om aan te zien is, daar lachen we dan later maar om. Maar tante Truus is wel door de regen naar de winkel gegaan om wol te halen, en heeft haar kaartclubje afgezegd omdat ze anders de trui niet af had. Ik vind het dan echt niet nodig om te zeggen dat de trui spuuglelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven