Kind niet blij met kado

21-08-2019 17:53 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aargh...wie kent dit: Dochter (net 4) kreeg vandaag een verlaat verjaardagskadootje en stak niet onder stoelen of banken dat ze het geen leuk kado vond. Ze was sowieso al moe enprikkelbaar omdat ze net de eerste dagen groep 1 achter de rug had. Ik probeerde nog wat te redden en leuke aspecten ervan te benoemen (mooie kleur etc) maar ze was bikkelhard en begon zelfs te huilen. Nogmaals: oververmoeidheid van school speelde een rol en dat heb ik ook benoemd. Ik besloot er op dat moment maar wat luchtig over te zijn en de gulle gever deed hetzelfde. Vanbinnen ging ik door de grond. Ik denk dat de gever ook wel wat teleurgesteld was. Ik voelde ook boosheid naar mn dochter, maar eigenlijk niet terecht. Ze was eerlijk en ik heb haar nooit echt geleerd hoe je kado's in ontvangst neemt, behalve dat je wel moet bedanken natuurlijk ( wat ze nu uitgerekend ook niet deed :facepalm: )
Ik zelf heb altijd geleerd te veinzen dat je iets leuk vindt. Mijn man niet, die zegt wel eerlijk wat ie vindt en die is van mening dat je niet moet liegen als je iets niet mooi vind.
Ik vind voor beide wat te zeggen, maar wat leren jullie je kinderen mbt kado's en hoe gaan jullie om met de situatie die ik net beschreef?
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
22-08-2019 22:39
Huh? Nee, ik was serieus. Eerlijkheid is kwetsend. Als je het van te voren zegt kunnen mensen er rekening mee houden.
Ja het eerste stuk wat je schreef nam ik serieus maar toen las ik je vb en twijfelde ik of je het sarcastisch bedoelde. Vandaar mn vraag :-) ik neem je tip mee.

En het is niet zo zwart/wit. Dat ik (misschien) vind dat mn kind eerlijk mag zijn wil niet zeggen dat ze hoeft te zeggen dat ze iets spuuglelijk vindt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat je je gasten dan diezelfde kans moet geven. Hoe eerlijk mag het bezoek zijn? Want dat laatste stuk wat ik schreef is een valide overweging, en vast één die sommige gasten zullen hebben. Mogen ze dat zeggen? Mogen ze zeggen dat van plastic speelgoed de zee uitsterft? Mogen ze zeggen dat ze de verjaardag eigenlijk niet zo leuk vinden maar komen omdat ze zich verplicht voelen? Al die dingen zijn beleefd te zeggen, maar het maakt de boodschap nog steeds niet prettig. Maakt die eerlijkheid zo’n verjaardag leuker? Ik denk persoonlijk van niet, maar misschien zit ik er naast. Is dat het allemaal waard?
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer mogen kinderen van vier jaar zich niet meer gedragen als een vierjarige?

Ik vind het juist heerlijk dat kinderen zo zichzelf kunnen zijn! Ook wanneer het soms wat ongemakkelijk is.
En als er geen bedankje af kan, geef je aan dat het zo wel hoort: dat je iemand bedankt voor de moeite. Zo leren kinderen en het ene kind maakt dit sneller eigen dan het andere. Maak je niet zo druk en leer hier zelf ook een les uit: eerste weken na school RUST voor je kind.
Je dochter klinkt verwend.
En dat is niet direct haar schuld.
Net als dat jullie haar schijnbaar niet geleerd hebben dat je netjes dankjewel zegt bij het in ontvangst nemen van een cadeau ongeacht wat je er verder van vindt.
Mij had het niet uitgemaakt hoor, ik neem een 4 jarig kind niet gauw iets kwalijk maar de ouders worden er dus op aan gekeken en dit zegt wel iets over de opvoeding.
Nu is het wellicht nog schattig maar over een paar jaartjes echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Onzin. Dat ze nu zo reageert, hoeft totaal niet te betekenen dat ze dit over een paar jaar nog steeds doet. Dat kind is nog hartstikke klein. Als mensen hier meteen allerlei vergaande conclusies uit trekken over de ouders en hun opvoeding, zegt dat in mijn ogen veel meer over die mensen zelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-08-2019 16:52
Onzin. Dat ze nu zo reageert, hoeft totaal niet te betekenen dat ze dit over een paar jaar nog steeds doet. Dat kind is nog hartstikke klein. Als mensen hier meteen allerlei vergaande conclusies uit trekken over de ouders en hun opvoeding, zegt dat in mijn ogen veel meer over die mensen zelf.
Haha nou inderdaad. Maar ik zie het positief: Het heeft nog best lang geduurd voor iemand mijn hele opvoeding affakkelde op basis van deze OP :-D
Alle reacties Link kopieren
Als je al weet dat je kind moe is waarom komt er dan bezoek? En een rieten hoedje is niet echt een leuk kano voor een 4 jarige, die een hekel aan hoedjes heeft!

Dus ja, je dochter reageert als een echte 4 jarige! Heel natuurlijk en eerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-08-2019 16:52
Onzin. Dat ze nu zo reageert, hoeft totaal niet te betekenen dat ze dit over een paar jaar nog steeds doet. Dat kind is nog hartstikke klein. Als mensen hier meteen allerlei vergaande conclusies uit trekken over de ouders en hun opvoeding, zegt dat in mijn ogen veel meer over die mensen zelf.
Dat deed Pantax volgens mij niet. Zij schreef haar post (dat echt eerlijk zijn als enorm kwetsend zal worden) als reactie op mensen die vinden dat volwassenen ook zo eerlijk moeten kunnen zijn. En daar ben ik het wel mee eens, een kind van vier jaar oud leert nog wat sociale afspraken zijn. Een ouder kind waarvan je weet dat ze dit snappen en hebben geleerd zou ik als moeder zeker wel aanspreken op zeer onfatsoenlijk gedrag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nou al een foto gestuurd? :proud:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
23-08-2019 15:18
Je dochter klinkt verwend.
En dat is niet direct haar schuld.
Net als dat jullie haar schijnbaar niet geleerd hebben dat je netjes dankjewel zegt bij het in ontvangst nemen van een cadeau ongeacht wat je er verder van vindt.
Mij had het niet uitgemaakt hoor, ik neem een 4 jarig kind niet gauw iets kwalijk maar de ouders worden er dus op aan gekeken en dit zegt wel iets over de opvoeding.
Nu is het wellicht nog schattig maar over een paar jaartjes echt niet meer.
Loop niet zo ongefundeerd te stoken
Je hebt werkelijk geen idee, waar je over praat
Wordt genant zo
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
23-08-2019 17:17
Heb je nou al een foto gestuurd? :proud:
Ik?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
23-08-2019 17:16
Dat deed Pantax volgens mij niet. Zij schreef haar post (dat echt eerlijk zijn als enorm kwetsend zal worden) als reactie op mensen die vinden dat volwassenen ook zo eerlijk moeten kunnen zijn. En daar ben ik het wel mee eens, een kind van vier jaar oud leert nog wat sociale afspraken zijn. Een ouder kind waarvan je weet dat ze dit snappen en hebben geleerd zou ik als moeder zeker wel aanspreken op zeer onfatsoenlijk gedrag.
Ik reageerde niet op Pandax, maar op Tintelfris.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
23-08-2019 17:26
Loop niet zo ongefundeerd te stoken
Je hebt werkelijk geen idee, waar je over praat
Wordt genant zo

Niet alleen hier, overal. Onder de negeer ermee.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
23-08-2019 17:17
Heb je nou al een foto gestuurd? :proud:

Oh ga ik nu mee prutsen! Hij is af :-D
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
23-08-2019 17:17
Heb je nou al een foto gestuurd? :proud:
Ja heb ik gedaan, met een berichtje dat ze m nu ze uitgerust was wel leuk vond!
Alle reacties Link kopieren
Oh, je bedoelde Honingdropje natuurlijk 🙈
Alle reacties Link kopieren
Maar uit de reactie op dat berichtje bleek ook wel dat mn familielid er inderdaad niet zo zwaar aan tilde, denk dat ik degene was die het het vervelendste vond.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
23-08-2019 17:59
Oh, je bedoelde Honingdropje natuurlijk 🙈
Tijd voor weekend? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
23-08-2019 18:05
Tijd voor weekend? ;-)

Heel erg tijd voor weekend ;-D
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
23-08-2019 18:16
Heel erg tijd voor weekend ;-D
Neem Enn ook even mee dan :lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven