Kind van 13 in de horeca (afwassen) laten werken?

10-01-2019 21:44 197 berichten
Mijn ex en zijn vriendin hadden een idee.
Om mijn dochter van 13 een bijbaantje te laten nemen als afwasser bij een visrestaurant in het dorp waar zij wonen.

Vriendin van ex werkt er in de bediening en haar dochter van 14 ook, bij afwas en hulp in bediening. Ik dacht dat zij 15 was, maar ze is 14. (zo goed ken ik hen niet, maar bij navraag blijkt ze dus 14 te zijn).
Die dochter mag ook alcohol drinken van haar moeder, maar dat heb ik al van me af kunnen schrijven in een ander topic.

Van belang is dat haar dochter 14 is en mijn dochter 13.

Volgens mij mogen kinderen van die leeftijd nog helemaal niet werken in een horecazaak waar alcohol geschonken word. Daarbij mogen zij op die leeftijd nog geen afwas apparatuur bedienen?

Het baantje zou zwart zijn en nou ja, ik vind het ook om die reden niet goed. Maar vooral omdat ik mijn dochter te jong vind voor dat werk.

Op de site van Rijksoverheid las ik de bepalingen en volgens mij heb ik gelijk: het mag (wettelijk) niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-doen

Wat vinden jullie?
Alecta schreef:
11-01-2019 07:52
Als je dochter bij een sportclub zit kan ze misschien ook training geven? Hier mag dat vanaf 14 jaar en daar krijgen ze ook een vergoeding voor.

Dat hoor ik wel vaker, ik zou mijn kind niet op een sport doen waar de training door 14-jarigen wordt gegeven.

Bij onze vereniging mogen jongeren vanaf vijftien assisteren bij training geven. Bij een ruim volwassen trainer. Krijgen daarna een opleiding via de bond en staan pas ongeveer met achttien zelf voor een groep. Zonder vergoeding want daar is geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-01-2019 08:16
Dat was hier ook zo maar op dat formulier werd gevraagd naar eerdere werkervaring. De jongeren met folder- of krantenwijk werden allemaal aangenomen bij de nieuwe supermarkt. Werd gezegd dat dat in hun voordeel sprak.
Ik geloof je vanzelfsprekend.

Hier worden kinderen aangenomen voor vakkenvullen omdat ze bestaan. De supermarkten hebben de grootste moeite jong personeel te vinden, dus het boeit ze echt niet dat je ooit krantjes hebt rondgebracht. Dat je regelmatig ademt is al meer dan genoeg.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Nummer*Zoveel schreef:
11-01-2019 07:53
De meeste horeca-ondernemers zijn kale kippen. Dan kunnen ze wel aansprakelijk zijn, maar dat betekent niet dat ze zo nodig ook gaan betalen.
Precies. Kan je aansprakelijk gaan stellen en nog in het gelijk worden gesteld ook, maar dan kan je naar je geld fluiten.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-01-2019 08:10
“hopelijk”.

Het spijt me, je kent de horeca vanaf ondernemerskant duidelijk niet zo goed. En dat levert vrij slechte argumenten voor een mening die ik verder overigens volledig deel. Maar noem mij gek, ik geloof niet dat een mening overtuigender wordt door onjuiste of overdreven argumenten.
Mijn mening is gebaseerd op eigen ervaringen, zowel met werken in de horeca (weliswaar van al een poosje geleden) als door vriendschappelijke contacten met horeca-ondernemers. Dat waren allen overigens geen “grote spelers” in de horecasector.
De ene 13-jarige is de andere niet.

Maar laten we eerlijk zijn: het gaat jou hier niet om of je dochter van 13 wel of niet werkt. Het gaat er volgens mij om dat er een vrouw in het leven van je ex is die kennelijk of mogelijk invloed heeft op jouw dochter. Vandaar jouw focus op wat zij allemaal toestaat of aanmoedigt bij haar eigen kind en het bij voorbaat tegen zijn op alles wat zij noemt. En daar valt nog een heleboel te verwachten: kledingkeuzes bij een gala, tienertoeren, eetgewoonten, horrorfilms, uitgaan, etc. Je zult niet voor alles een wettelijke basis vinden om tegen te zijn, maar dan heb je natuurlijk ook nog morele bezwaren, kijkwijzeradvies, gezondheidskennis en meer van zulks.

Laat het niet ten koste gaan van de vrijheid van jouw dochter om zelf te ontdekken wat zij wel en niet wil in het leven, om haar eigen fouten te maken en daarvan te leren dat dat niet het einde van de wereld is en dat zij in staat is om ze ook zelf weer op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
11-01-2019 08:19
Is iemand ook wa verzekerd voor schade die zij daar maakt, terwijl ze er zwart werkt? Ik denk niet dat dat binnen de dekking valt.
Ik denk niet dat een werkgever snel geneigd zal zijn aanspraak te maken op schadevergoeding door zwart uitbetaalde werknemer. Dat wordt nogal ingewikkeld voor de rechter he. Personeel is al niet zo snel aansprakelijk, zwart betalen maakt je positie als werkgever er niet beter op.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
11-01-2019 08:19
Is iemand ook wa verzekerd voor schade die zij daar maakt, terwijl ze er zwart werkt? Ik denk niet dat dat binnen de dekking valt.
Nee, dat valt idd buiten de dekking (en onder de (financiële) verantwoordelijkheid van de ondernemer).
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-01-2019 08:25
Ik denk niet dat een werkgever snel geneigd zal zijn aanspraak te maken op schadevergoeding door zwart uitbetaalde werknemer. Dat wordt nogal ingewikkeld voor de rechter he. Personeel is al niet zo snel aansprakelijk, zwart betalen maakt je positie als werkgever er niet beter op.
Er zijn nog wel eens werkgevers die het proberen, maar als ze dat doen halen ze bakzeil.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 08:41
99.79% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-01-2019 08:13
:) ja, en wat nu nog ontbreekt is een analyse van de kosten die je daadwerkelijk maakt als je niet werkt (zwart bijbaantje valt redelijk gelijk te stellen met niet werken), minderjarig bent zoals in deze casus, en die niet op andere wijze worden vergoed.

Zoals eerder gezegd, ik deel je mening maar ik geloof niet in bangmakerij op zeer discutabele basis.
Voor mij persoonlijk weegt het wettelijk argument dat men niet mag werken zwaarder. Maar feit blijft dat de horeca een relatief gevaarlijke omgeving is. Je bent met het schoonmaken van een snijmachine zo een vinger om maar wat te noemen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 08:42
99.47% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Nummer*Zoveel schreef:
11-01-2019 08:27
Er zijn nog wel eens werkgevers die het proberen, maar als ze dat doen halen ze bakzeil.
En er zijn er ook die de geleden 'schade' gewoon even van het uit te betalen loon aftrekken. Heb je dan een hele avond voor niks staan werken.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 08:43
98.97% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-01-2019 08:30
Ik stop met deze discussie, Ik stuur je een Pb, en dan laat ik het er verder bij.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 08:43
51.23% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-01-2019 08:29
Ik snap best dat je niet helemaal ander basis praat, daar ken ik je dan weer goed genoeg voor. Maar hoe vaak lees jij jaarrekeningen van die vriendschappelijke contacten? En hoe nodig vind je het echt dat ik ga onderbouwen dat mijn kennis terzake echt op iets meer gebaseerd is? Je kent me. Im respecteer jouw deskundigheid op jouw gebied, zonder die ooit in twijfel te trekken of te vragen waar die op gebaseerd is. Vind je vasthouden aan je eigen gelijk echt belangrijker dan mij hetzelfde respect betonen? Mag hoor, maar dat wil ik dan wel graag even weten gewoon voor hoe wij ons tot elkaar verhouden.
Nee hoor, ik geloof je absoluut als jij zegt dat jouw ervaringen anders zijn. Als jij zegt dat je veel succesvolle horeca-ondernemers voorbij hebt zien komen, dan neem ik dat zondermeer van je aan.

Maar dat maakt toch niet dat mijn ervaringen opeens anders zijn? Je vraagt er op door en dus leg ik uit waar mijn eerdere stelling op gebaseerd was. En dat antwoord geeft ook aan dat mijn ervaring ongetwijfeld minder verreikend is dan de jouwe
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-01-2019 08:03
Heel vervelend voor de werkgever.
Er is vervelender wanneer een 13 jarige voor zijn leven gehandicapt is vanwege nalatige ouders en een werkgever die via kinderarbeid voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Je was toch zo tegen pesten op het werk? Maar de overige arbeidsomstandigheden en kwetsbare groepen spreken je niet zo aan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
11-01-2019 08:33
Ik stop met deze discussie, Ik stuur je een Pb, en dan laat ik het er verder bij.
Je hebt PB terug.
made@kate schreef:
11-01-2019 06:35
Rare werkgever die jou als moeder vertelt hoe het cv van de andere kandidaten eruit zag. Daarmee overtreden ze wat wetten. Oh nee wacht, dat vind je sowieso al prima.

En een simpel bijbaantje gehad hebben zegt totaal niets over hoe er op je gebouwd kan worden.
Een kandidaat die toegeeft zwart te hebben gewerkt hoef ik ook niet. Niet integer namelijk.
-jolijn- schreef:
11-01-2019 08:25
De ene 13-jarige is de andere niet.

Maar laten we eerlijk zijn: het gaat jou hier niet om of je dochter van 13 wel of niet werkt. Het gaat er volgens mij om dat er een vrouw in het leven van je ex is die kennelijk of mogelijk invloed heeft op jouw dochter. Vandaar jouw focus op wat zij allemaal toestaat of aanmoedigt bij haar eigen kind en het bij voorbaat tegen zijn op alles wat zij noemt. En daar valt nog een heleboel te verwachten: kledingkeuzes bij een gala, tienertoeren, eetgewoonten, horrorfilms, uitgaan, etc. Je zult niet voor alles een wettelijke basis vinden om tegen te zijn, maar dan heb je natuurlijk ook nog morele bezwaren, kijkwijzeradvies, gezondheidskennis en meer van zulks.

Laat het niet ten koste gaan van de vrijheid van jouw dochter om zelf te ontdekken wat zij wel en niet wil in het leven, om haar eigen fouten te maken en daarvan te leren dat dat niet het einde van de wereld is en dat zij in staat is om ze ook zelf weer op te lossen.
Zelf was ik niet op het idee gekomen om dochter van 13 een baantje als afwasser voor te stellen. Ook zij zelf niet. Wijkkrantje bezorgen prima, ze wil het zelf. In eigen wijk, en de eerste tijd loop ik met haar mee.

Het idee van afwasbaantje komt dan ook niet uit mijn hoek, ook niet van dochter zelf. Ook het toestaan van alcohol aan 14 jarige (en niet 15,wat ik eerst dacht).
Dit is inderdaad invloed uit de hoek van vriendin van mijn ex.

Het is niet dat ik haar kinderen op bepaalde ideeën breng, ik heb niks met ze te maken. Ik stel hen niet voor om met 13 te gaan werken waar dat niet mag.
Zij doet dat wel met de mijne. En bepaalde ideeën vind ik slecht. Zoals werken in horeca met 13 en alcohol mogen drinken met 14 dus.

Dat ze dat voor haar eigen kind(eren) beslist, prima, moet ze zelf weten.

Maar ik ben het er voor mijn eigen kind(eren) niet mee eens. Vind het dan ook niet normaal dat mijn kinderen in diezelfde trant als vriendin's opvoeding bij hun vader mee-leven.

Ex zei dat ik dan maar aan mijn dochter moet gaan vertellen dat het niet mag. Dat ik dan maar moet gaan uitleggen dat het (van de wet) niet mag...
Omdat zij een onzalig voorstel doen, het zelf nogal ruim nemen met wetten en leeftijdsgrenzen, moet ik mijn dochter de les lezen. Dat klopt niet vind ik. De opvoeding/bijsturing lijkt wat dit betreft alleen van mij te komen.

Dat is frustrerend. Hoe doen andere co-ouders dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je ex vertellen dat hij het netjes dient op te lossen omdat er anders een mailtje naar de arbeidsinspectie gaat over deze horeca gelegenheid waarin je man en paard noemt. Dus wat er gebeurd: wie daar verantwoordelijk voor is en welk 14 jarig kind daar werkt. Ik zou echt korte metten maken met deze onzin en je ex voor eens en voor altijd duidelijk maken dat jullie samen beslissen over jullie kind binnen de wet en dat zijn nieuwe vriendin daar verder buiten staat tenzij graag problemen wil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
11-01-2019 08:25

en dat zij in staat is om ze ook zelf weer op te lossen.
Oh nee...een kind van 13 is een puber met een beperkt ontwikkeld brein die oorzaak en gevolg niet kan over zien daarom zijn er wetten en ouders. Kinderen van 13 lossen hun eigen te grote problemen niet op...dat doen ouders. Je hebt geen kinderen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 16 en wil/hoeft geen bijbaantje.
Hij spaart van 5 euro zakgeld, geeft niets om kleren of stappen, kan gratis films lenen bij de bibliotheek en belt via Whatsapp op de wifi.

Via de maatschappelijke stage weet hij dat horecabediening niets voor hem is en dat de kringloopmagazijnmedewerkers meer koffiedrinken dan werken. Dat koffiedrinken viel hem tegen, hij is liever "lekker bezig".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
-Darkside- schreef:
11-01-2019 09:10
Een kandidaat die toegeeft zwart te hebben gewerkt hoef ik ook niet. Niet integer namelijk.
Zo beginnen de meeste kinderen toch? Althans in mijn generatie. En in de huidige generatie zou ik het juist vreemd vinden als die kinderen baantjes aannemen waar ze maar 3 euro per uur voor krijgen als ze wit werken. Getuigt van ondernemingszin als ze zwart ergens het dubbele kunnen scoren.
redbulletje schreef:
11-01-2019 09:27
Zo beginnen de meeste kinderen toch? Althans in mijn generatie. En in de huidige generatie zou ik het juist vreemd vinden als die kinderen baantjes aannemen waar ze maar 3 euro per uur voor krijgen als ze wit werken. Getuigt van ondernemingszin als ze zwart ergens het dubbele kunnen scoren.
Ondernemingszin ja?
Ik vind het eerder een gevalletje ‘niet goed over nagedacht’, waar je als ouders dus zou moeten inspringen.
viva-amber schreef:
11-01-2019 09:25
Oh nee...een kind van 13 is een puber met een beperkt ontwikkeld brein die oorzaak en gevolg niet kan over zien daarom zijn er wetten en ouders. Kinderen van 13 lossen hun eigen te grote problemen niet op...dat doen ouders. Je hebt geen kinderen?
Ik heb absoluut kinderen, waarvan er één overigens net 14 is. En nee, zij mag ook niet als afwasser werken. Ze wil het trouwens ook niet. Ze heeft wel kleine baantjes zoals babysitter en hondenuitlater.

Het gaat me ook niet om de twee genoemde voorbeelden (alcohol en afwasser zijn), maar om het grotere geheel: namelijk dat er nog veel meer keuzes gaan volgen die uit de koker van de nieuwe vriendin en haar dochter gaan komen. Sommige dingen zijn illegaal, maar sommige dingen passen ook niet bij je eigen normen en waarden. Waar TO voor uit moet kijken is dat bij voorbaat negatieve gevoelens over de nieuwe vriendin geen rol gaan spelen in haar verontwaardigheid.

Over dat TO dan maar aan dochter moet uitleggen dat het feest niet doorgaat: op zich zeg ik "you break it, you fix it" (dus dan zou pappa het zelf mogen uitleggen), maar in dit geval zou ik er toch voor kiezen om het zelf te doen, zodat je weet welke context eromheen wordt gegeven. Bovendien is dit kennelijk heel belangrijk voor TO en niet belangrijk voor vader, dus ook dan is het wel verstandig dat zij de boodschapper is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven