Kind van de buren probleemjeugd?

11-04-2020 17:28 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het kind van de buren krijgt meerdere keren per dag een hoop gezeik van haar nieuwe vader over zich heen. Ze kan amper iets goed doen, wordt echt afgekraakt en eigen gezamenlijk nieuwe kind wordt opgehemeld en zelfs vergeleken als beter tov oude kind.

Kind is 6 en komt wel over als een vrolijk en lief kind maar wat ze nu allemaal al over zich heen krijgt is voer voor de psychologen van later.

Maarja wat doe je eraan en als ik me er mee ga bemoeien wat zeg ik dan zodat het niet extra schadelijk is voor het kind en het de relatie met m'n buren nog redelijk oke blijft.

Daarnaast ben ik ook niet zo'n held met het aanspreken van mensen en vinden zij waarschijnlijk dat ze het kind goed opvoeden.
In hoeverre heb ik er wat van te zeggen?
Veilig thuis bellen.
Veilig thuis bellen = anoniem als burger
Je kunt toch wel eens een keer iets leuks doen met het kind als de corona voorbij is.
Of bij je thuis uitnodigen voor een spelletje of zoiets.
En dan ga je niet het kind uit horen of je mening geven, die hou je lekker voor je.
Maar ben gewoon een leuk adresje waar ze af en toe van harte welkom is.
als je veilig thuis wil bellen en een melding wilt doen zorg dan wel voor een concreet verhaal. Wat zegt vader, hoe zegt hij dat, hoe weet je dat, wanneer gebeurde dit etc.
Zou je de buurvrouw hier eenieder naar kunnen vragen. ‘ goh, hoe gaat het tussen x en je man. Ik hoorde hen in de tuin en het klonk best heftig. Ik kan mij voorstellen dat het voor jou ook heftig als het niet altijd goed gaat tussen die 2.’ Soms creëren je daarmee een opening.
Oh ja aanvulling.. Veilig thuis bellen is ook altijd een mogelijkheid. Alleen zullen die hier weinig mee doen.. zeker nu niet.
Ik denk trouwens niet dat ze geslagen wordt of andere fysieke mishandeling ervaart. Maar telkens op je kop krijgen, de schuld van dingen krijgen waar je als 6jarige niet veel mee kan en er vaak onaardig tegen je gedaan wordt is niet best voor je ontwikkeling natuurlijk.

Ik heb ook over veilig thuis nagedacht maar bel je ook bij alleen te strenge opvoeding?
hannaa45 schreef:
11-04-2020 17:31
Je kunt toch wel eens een keer iets leuks doen met het kind als de corona voorbij is.
En dan ga je niet het kind uit horen of je mening geven, die hou je lekker voor je.
Dit! Is echt veel waard.

Moeder weet ook dat stiefvader dit doet?
Krulliebollie73 schreef:
11-04-2020 17:33
Zou je de buurvrouw hier eenieder naar kunnen vragen. ‘ goh, hoe gaat het tussen x en je man. Ik hoorde hen in de tuin en het klonk best heftig. Ik kan mij voorstellen dat het voor jou ook heftig als het niet altijd goed gaat tussen die 2.’ Soms creëren je daarmee een opening.
Nou nee.
Zoiets kan alleen als je een soort van relatie of al een bepaalde verstandhouding met je buurvrouw hebt.
Grote kans dat de buurvrouw bij zo'n vraag totaal dicht klapt of jou een vervelende bemoeial vindt.
rozadefloza schreef:
11-04-2020 17:34
Ik denk trouwens niet dat ze geslagen wordt of andere fysieke mishandeling ervaart. Maar telkens op je kop krijgen, de schuld van dingen krijgen waar je als 6jarige niet veel mee kan en er vaak onaardig tegen je gedaan wordt is niet best voor je ontwikkeling natuurlijk.

Ik heb ook over veilig thuis nagedacht maar bel je ook bij alleen te strenge opvoeding?

Mijn idee vind je niets?
Probleemjeugd?
rozadefloza schreef:

Dit valt toch niet onder te strenge opvoeding? Jij vindt dat het kind niet fair wordt behandeld.
Je kunt in ieder geval advies vragen bij Veilig Thuis en het voor leggen. Je zult dan wel concreter moeten zijn over wat er wanneer en door wie wordt gezegd, hoe vaak je dat merkt, hoe jij dat merkt. Je verhaal is nu veel te vaag.
hannaa45 schreef:
11-04-2020 17:31
Superlief maar dat is toch een doekje voor het bloeden?
hannaa45 schreef:
11-04-2020 17:35
Nou nee.
Zoiets kan alleen als je een soort van relatie of al een bepaalde verstandhouding met je buurvrouw hebt.
Grote kans dat de buurvrouw bij zo'n vraag totaal dicht klapt of jou een vervelende bemoeial vindt.
Ik zou inderdaad ook niet zo met de deur in huis vallen. Maar je kan wel als je haar eens tegenkomt, informeren of alles goed gaat en zeggen dat je je dat afvraagt omdat jullie haar partner af en toe behoorlijk horen mopperen.
rozadefloza schreef:

Psychische mishandeling is ook mishandeling en vaak ingrijpender omdat het veel stiekemer is en nog minder goed te herkennen.
Overal de schuld van krijgen kan een signaal zijn van meer dan alleen maar een te strenge opvoeding,
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
bemby77 schreef:
11-04-2020 17:42
Je moet je rol ook niet overdrijven.
In het verleden waren heel wat kinderen maar wat blij met een beetje lieve persoonlijke aandacht van mij.
Iets leuks samen doen, een knuffel, blijven eten en iets koken wat je gast lekker vindt.
Je kunt ook niets doen.
Kan.
Kinderen hebben maar één vader. Een nieuwe vader bestaat niet. Dat is gewoon een man waar je moeder het bed mee deelt, maar geen vader.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb geen diepgaand contact met de buren maar ook geen vervelend contact. Het gebeurt waar moeder bij is. Dus ze heeft dat wel in de gaten en gaat ook met het gedrag van stiefvader mee.

Hannaa ik las je bericht pas later maar wat je schrijft is in ieder geval wel iets wat ik kan doen, gewoon lief zijn voor het kind. De band met de buren is niet zo dat het kind hier thuis komt. Ik kan de situatie wel in de gaten houden en concreter beschrijven. Voor hier houd ik het natuurlijk wat oppervlakkiger omdat ik het leven van de buren verder niet op het internet ga gooien.
anoniem_318075 wijzigde dit bericht op 11-04-2020 17:53
0.52% gewijzigd
pejeka schreef:
11-04-2020 17:47
Kinderen hebben maar één vader. Een nieuwe vader bestaat niet. Dat is gewoon een man waar je moeder het bed mee deelt, maar geen vader.
Juist.
Maar dat maakt het niet minder erg.

Ik hoop dat de vader van dit meisje nog in beeld is en ze daar wel een warm thuis heeft.
Veilig thuis bellen om advies te vragen kan ook.
Zij kunnen je helpen met goede raad en ook, als zij het problematisch genoeg vinden met het maken van een melding.

Op school werd en wordt nog steeds contact opgenomen door veilig thuis na zo'n telefoontje om bij ons informatie te vragen die hen kan helpen met het doorzetten van een melding of niet.
hannaa45 schreef:
11-04-2020 17:46
Je moet je rol ook niet overdrijven.
In het verleden waren heel wat kinderen maar wat blij met een beetje lieve persoonlijke aandacht van mij.
Iets leuks samen doen, een knuffel, blijven eten en iets koken wat je gast lekker vindt.
Je kunt ook niets doen.
Kan.
Eens hoor. Juist zulke ogenschijnlijk kleine gebaren kunnen een groot effect hebben op een kind.
Veilig thuis bellen en alles op instanties afschuiven kan iedereen. ( en daarmee is niet gezegd dat het dan beter wordt).
En is idd ook nog een optie.
bemby77 schreef:
11-04-2020 17:42
Volgens mij niet.
Ik hoor wel eens verhalen van volwassenen die mishandeld werden thuis, dat ze het heel fijn vonden dat ze bij iemand terecht konden.
Gewoon een andere omgeving, wat aandacht, wat gezelligheid.

Zo is er hier een vriend van mn zoon die het het thuis niet makkelijk heeft. Hij eet hier gemiddeld 2x in de week mee en blijft tot bedtijd hier. In het weekend logeert hij hier. En dan is het niet zo dat we ingaan op zijn gezinssituatie, maar we bieden hem gezelligheid. Ik hoop dat het hem helpt.
Wat lief because!
Ik weet wel zeker dat dit helpt!( anders zou hij ook niet tot bedtijd blijven hangen;).
Toen mijn man en ik jong waren en nog in een huurhuis woonden , woonde naast ons een jonge vrouw met een kleuter .
Helaas dronk zij behoorlijk en was ze steeds op mannenjacht .

Het jongetje zat de hele dag zoet buiten te spelen . Maar blijkbaar werkte het kind op haar zenuwen. Krijsen en schreeuwen tegen hem , bijna de hele dag door .

Ik had zielsmedelijden met dat kind .
Steeds als ik buiten ging , nam ik iets lekkers mee voor hem .
Zijn gezichtje, zo blij .

Ze wist ervan en liet het gelukkig toe .

TO , vraag inderdaad, zoals hier al is aangegeven , of ze niet eens , af en toe bij , jou mag komen . En wees lief voor dat kind . Als je dat wil natuurlijk.

Anders , veilig thuis bellen . Ze wordt geestelijk mishandeld .
Meer kan je niet doen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven