Kinderen naar nieuwe basisschool, twijfel!

14-05-2022 00:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop hier wat advies te krijgen.
Wij zijn vorig jaar verhuist vanuit de stad naar buitengebied. De basisschool van mijn kinderen (nu in gr 2 en 3) is 15 auto minuten verderop. Kinderen hebben het erg naar hun zin en hebben fijne vriendengroepjes. Ze hebben beide ook echt een beste vriend(in) waar ze erg aan gehecht zijn.

We overwegen toch over te stappen naar een school dichterbij, op fiets afstand. Maar twijfelen heel erg omdat kinderen het nu erg naar hun zin hebben en we natuurlijk niet weten hoe dat op de nieuwe school gaat.

We zijn vorig jaar wel bij de “nieuwe” school gaan kijken, en lijkt zo op het eerste oog ook gewoon “oké”. We hebben nog een zoontje van nu 9 maanden, dus als we besluiten te blijven op de huidige school zal dit voor de komende 11 jaar heen en weer rijden betekenen..

Advies, tips? Ik pieker me suf!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het - op deze leeftijd - eventueel wel doen, maar dan pas na de zomervakantie.
En wel de optie openlaten dat ze nog altijd geregeld kunnen afspreken met hun oude vriendjes.

Als het écht zou tegenvallen kunnen ze nog altijd terug naar de oude school.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
In dit geval zou ik het ook doen, ze zijn nog jong en in een vakantie is wel handiger.

En anders terug gaan idd.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch ook fijn als ze na school met kinderen uit de buurt te kunnen spelen? Mee kunnen doen met activiteiten na school met hun buurtgenoten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als je oudste nog niet eens in groep 3 zat toen jullie verhuisden, wat was dan de reden om niet toen al van school te veranderen? Had je daar een duidelijke reden voor en geldt die nu niet meer? Kan me voorstellen dat als je graag een bepaald type school wilt (montessori, of bepaalde religieuze basis), je daarvoor blijft rijden. Anders is een school in de buurt toch echt wel fijn, dan kunnen je kinderen in de bovenbouw evt ook zelf naar school lopen / fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon switchen. Jonge Kinderen zijn super flexibel die maken zo weer nieuwe vrienden.

Mijn zoontje heeft vorig jaar groep 3 over gedaan. Was verdrietig dat hij niet meer met zijn vrienden in de klas zou zitten. Toen het nieuwe schooljaar begon was het gelijk goed en heeft hij nu gewoon weer nieuwe vrienden gemaakt.

Ouders maken het vaak groter dan de kinderen zelf die passen zich veel makkelijker aan.
loetje83 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 07:13
13.10% gewijzigd
Kinderen in de buurt op school doen
Spelen straks samen
Activiteiten in de buurt samen
Alle reacties Link kopieren
Even wat overwegingen. Wij zijn ook verhuisd en onze oude school was nog steeds op fietsafstand. Later hebben wij om andere redenen onze jongste 2 toch op een school dichterbij gedaan en het is heel fijn dat de vriendjes dus ook heel dichtbij wonen. Dan kunnen ze al op jongere leeftijd gewoon zelf heen en weer. Als je met de auto moet blijf je ze dus brengen tot in groep 8.
Anderzijds: ik ben zelf als kind naar een dorp verhuisd en had daar helemaal geen aansluiting omdat ik VWO niveau gehad en de meeste anderen MAVO oid. Niet om arrogant te doen want het een is zeker niet beter dan het andere. Maar toen ik naar de middelbare school in een stad verderop ging maakte ik pas echt vriendinnen. Helemaal geen idee of dat bij jullie ook speelt.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen zijn ook van school gewisseld in groep 2 en 3 (herfstvakantie). Ze lieten toen ook 'beste vrienden' achter. Daar hebben ze na de wisseling misschien nog 3 of 4 keer mee afgesproken. En toen waren er nieuwe beste vrienden op de nieuwe school.

Toevallig had ik het er gisteren nog met zoon over (nu voorgezet onderwijs). Weet je nog dat jij een vriend had op je eerste basisschool die... Zoon: oh ja, nu je het zegt.. hoe heet hij ook alweer?

Kortom, dit is een prima leeftijd om te verhuizen, uiteraard op voorwaarde dat je een fijne nieuwe school voor ze vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Mijn dochters zaten in groep 1 en groep 5. Toen gingen we verhuizen naar een andere stad.
Is helemaal goed gekomen. de oudste moest er wel even aan wennen maar heeft haar draai echt prima gevonden. en ik vind deze school persoonlijk beter en leuker voor hen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn om andere redenen een keer van school gewisseld en dat ging echt heel goed. Ik had er achteraf zelf meer moeite mee dan de kinderen, die hadden heel snel hun draai gevonden. In jouw geval zou ik die overstap zeker maken, het is veel waard als kinderen in de buurt hun schoolvrienden hebben en op een zeker moment ook zelfstandig naar school kunnen. Ook veel makkelijker met na school afspreken, ik kan me voorstellen dat het nu voor andere ouders best een ding is om hun kind na een speelafspraakje zo’n eind verder op te moeten halen.
Alle reacties Link kopieren
Super fijn alle reacties!
Ik hou zelf ook helemaal niet van verandering, ben erg voor “veilig” dus merk dat ik dat zeker vorig jaar projecteerde naar het wisselen van school voor de kinderen. Ook heeft deze school geen continu rooster, dat zag ik vorig jaar als een probleem maar ivm nieuwe baan partner is dit toch geen probleem meer. Ik wil(de) ook gewoon graag de connectie houden met oude woonwijk, allemaal vanuit mijn eigen emoties en perspectief dus. Man zat er toen overigens hetzelfde in.

De nieuwe school is niet op 8 minuten fietsen, we wonen net buiten het dorp dus het is niet zo dat ze straks met kinderen uit de straat zelfstandig kunnen spelen. Als ze ouder worden natuurlijk wel, dan kunnen ze er zelf naar toe.

Met kindjes spreken ze nu ook af, maar is wel een gedoe want we rijden dan dus extra of gaan extra lang boodschappen doen na school zodat de kinderen bij hun vriendje kunnen spelen.

Echt heel fijn jullie inzichten!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in de zomervakantie wisselen. Ze zijn nu nog jong, als je langer zou wachten wordt het alleen maar lastiger.
Ook later is het fijn als ze zelfstandig naar school kunnen, ze moeten tenslotte ook een keer zelfstandig naar de middelbare school. Je ziet hier op school dat de kinderen die altijd gebracht worden, nog geen meter fatsoenlijk kunnen fietsen. Hoe die veilig naar de middelbare school moeten volgens jaar is me een raadsel.

Wij zijn verhuisd van tegenover school naar 3 km verderop, waar ook een school om de hoek zit. Niet overgestapt (school beviel me niet erg), maar het is zelfs op zo’n korte afstand soms onhandig geweest met speelafspraakjes. Ouders die hun kind niet aan de andere kant van het dorp wilden ophalen bv. Kinderen uit de buurt spraken vaak op school al af met elkaar dus viel kind eigenlijk steeds net buiten de boot. Ouder worden hielp, zelf naar school en terug fietsen, dan wordt de afstand makkelijker. En dit was eigenlijk niet eens echt een grote afstand, dat was meer omdat het echt de andere kant van het dorp was en er een drukke provinciale weg doorheen liep, waardoor het ver leek.
Alle reacties Link kopieren
Overweging: als je kinderen buiten het dorp naar school gaan en ook niet in de straat wonen, zullen ze er altijd buiten vallen.

Je woont daar dan gewoon, maar kent er weinig tot geen mensen. Prima op zich.

Wij hebben voor de dorpsschool gekozen, omdat je dan opgroeit in een gemeenschap, waar je iedereen een beetje kent.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
14-05-2022 10:13
Overweging: als je kinderen buiten het dorp naar school gaan en ook niet in de straat wonen, zullen ze er altijd buiten vallen.

Je woont daar dan gewoon, maar kent er weinig tot geen mensen. Prima op zich.

Wij hebben voor de dorpsschool gekozen, omdat je dan opgroeit in een gemeenschap, waar je iedereen een beetje kent.
We wonen in een straat/aan een weg waar we het enige huis zijn. Nog dichterbij is ook een dorpsschool, waarbij 3 leerjaren in een klas zitten. Dit heeft niet onze voorkeur maar zelfs dan zouden we er buiten vallen. Voor de andere school geldt hetzelfde qua dat we er buiten liggen, alleen dan nog een stukje verder.

Zou jij daarom zeggen, kinderen op huidige school houden?
Alle reacties Link kopieren
Cootjecatootje schreef:
14-05-2022 07:47
Even wat overwegingen. Wij zijn ook verhuisd en onze oude school was nog steeds op fietsafstand. Later hebben wij om andere redenen onze jongste 2 toch op een school dichterbij gedaan en het is heel fijn dat de vriendjes dus ook heel dichtbij wonen. Dan kunnen ze al op jongere leeftijd gewoon zelf heen en weer. Als je met de auto moet blijf je ze dus brengen tot in groep 8.
Anderzijds: ik ben zelf als kind naar een dorp verhuisd en had daar helemaal geen aansluiting omdat ik VWO niveau gehad en de meeste anderen MAVO oid. Niet om arrogant te doen want het een is zeker niet beter dan het andere. Maar toen ik naar de middelbare school in een stad verderop ging maakte ik pas echt vriendinnen. Helemaal geen idee of dat bij jullie ook speelt.
Ik denk dat qua niveau de school prima is, dus dat zal niet spelen hoop ik. Het brengen tot en met groep 8 speelt inderdaad mee, wel fijn als ze eerder zelf kunnen fietsen - of in elk geval überhaupt op de fiets.
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
14-05-2022 08:35
Wij zijn om andere redenen een keer van school gewisseld en dat ging echt heel goed. Ik had er achteraf zelf meer moeite mee dan de kinderen, die hadden heel snel hun draai gevonden. In jouw geval zou ik die overstap zeker maken, het is veel waard als kinderen in de buurt hun schoolvrienden hebben en op een zeker moment ook zelfstandig naar school kunnen. Ook veel makkelijker met na school afspreken, ik kan me voorstellen dat het nu voor andere ouders best een ding is om hun kind na een speelafspraakje zo’n eind verder op te moeten halen.
Klopt, de meeste ouders doen het nog wel, we hebben kippen en ze vinden het denk ik ook leuk dat de kinderen ergens anders komen dan de standaard woonwijk. Maar kan me voorstellen dat het op een gegeven moment klaar is met zo ver halen en brengen!
Alle reacties Link kopieren
siva1991 schreef:
14-05-2022 11:42

Zou jij daarom zeggen, kinderen op huidige school houden?
Nee ik zou zeggen: hoe eerder kinderen de vrijheid hebben om zelfstandig hun vriendjes op te zoeken hoe beter.

Hoe heerlijk om gewoon je fiets te pakken en door het dorp te fietsen, kijken of er iemand thuis is of in de speeltuin.

Ik zou dus de dorpsschool kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn nog zo jong en hebben nog bijna hun hele basisschooltijd voor zich. Nieuwe vrienden hebben ze zo. Het is fijn om vriendjes uit je klas in de buurt te hebben. Denk aan alle speelafspraakjes en verjaardagsfeestjes. Die zijn dan gewoon in de eigen buurt.
Anders ben je altijd taxi. Ook is het veel fijner voor kinderen om spontaan af te spreken na school.

Met die ene beste vriendin kunnen nog wel aparte speelafspraken gemaakt worden. (En al verwatert het op termijn, ook niet erg als je 6 bent)
Ik zou er niet lang over piekeren maar ze na de zomervakantie op de basisschool in de wijk laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Even vanuit mijn eigen kader
Wij zijn toen verhuisd omdat we een andere school nodig hadden ivm praktische onoverkomelijkheden
Zoon pakte dit niet goed op die is echt lang boos geweest al hebben we uitgebreid meegenomen in voor bereidingen en contact gehouden met oude vriendjes
De een kan verandering beter hebben als de ander
Inmiddels 2 jaar later is ie toch blij met de keuze
Maar jij kent je kinderen het beste
Sterkte met de keuze
Alle reacties Link kopieren
Jaloo schreef:
16-05-2022 13:46
Even vanuit mijn eigen kader
Wij zijn toen verhuisd omdat we een andere school nodig hadden ivm praktische onoverkomelijkheden
Zoon pakte dit niet goed op die is echt lang boos geweest al hebben we uitgebreid meegenomen in voor bereidingen en contact gehouden met oude vriendjes
De een kan verandering beter hebben als de ander
Inmiddels 2 jaar later is ie toch blij met de keuze
Maar jij kent je kinderen het beste
Sterkte met de keuze
Bedankt voor jouw ervaring, hoe oud was je zoon?
Alle reacties Link kopieren
Met elke grote beslissing, kunnen je kinderen achteraf zeggen 'Waarom heb je dat zo gedaan?'

Het zijn eigen persoontjes die hun eigen kijk zullen hebben op dingen.

Je kunt niet voorspellen hoe goed ze aarden op een nieuwe school. Of dat de docent bij ze past.

Net als op de school 'ver weg' laten kunnen je kinderen zeggen 'Waarom heb je dat gedaan? Ik was zo eenzaam ik had thuis in dat gat nooit iemand om mee te spelen'

Uiteindelijk ben jij de enige die de overweging kan maken 'van deze beslissing worden wij het gelukkigst'

En jouw eigen geluk mag daar ook in afgewogen worden. Niet nog 10 jaar te hoeven chauffeuren bijvoorbeeld.

Op het schoolplein staan, met 2 schooltassen naar huis gaan en 2,5 uur later voor de derde keer die dag de rit kunnen maken om ze weer op te halen bij hun vriendjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven