kinderen opvoeden in Spanje

29-05-2014 14:32 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er andere Nederlanders die in Spanje wonen met (kleine) kinderen en ze proberen op een Nederlandse manier op te voeden? Daarmee bedoel ik taal, bedtijden, gebruiken (sinterklaas). Bij mij is tweetalig opvoeden geen probleem en ook de Nederlandse gebruiken zijn heel normaal bij ons thuis, maar ik vindt het soms lastig om ze optijd naar bed te doen. Mijn dochter is vier en mijn zoontje anderhalf. Ik streef naar half 8, maar veel dagen, door omstandigheden wordt het later. Soms negen uur. Een kinderverjaardag begint hier pas om half zes. Schoonfamilie komt om zeven uur nog even gedag zeggen. In de zomer is het nog zo lekker op strand.... Wat zijn julie ervaringen hiermee?
Waarom zou je dat willen?
Het zou beter zijn om je kinderen in het Spaanse ritme mee te laten gaan lijkt me. Ze leven immers daar. Dan kan je alsnog Sinterklaas vieren op 5 december. Ware het niet dat hij dan niet in Spanje is, die paar dagen
Hier niet in Spanje, maar wel schoonouders die om een uur of half 8/8 uur op de koffie komen. En ze zijn elke keer weer verbaasd/teleurgesteld als dochter al in bed ligt. Tja, dat is dan maar zo. Ga haar niet langer wakker houden daarvoor, ze heeft haar slaap hard nodig. Verjaardagen hetzelfde, we gaan gewoon op tijd naar huis. Dat kan je in Spanje ook gewoon doen lijkt me
Waarom wil je dat zo graag (die bedtijden).



Sommige dingen gaan nu eenmaal anders als je in het buitenland woont dan kan je wel stug aan je nederlandse gewoonten vasthouden maar waarom?



(Ik woon niet in spanje, wel in het buitenland en je kunt toch gewoon het beste uit beide landen nemen)
Je kan ze wel op een nederlandse manier op willen voeden maar je woont nu eenmaal in Spanje.

De taal en gebruiken als Sinterklaas kun je zelf introduceren.

Half 8 lijkt me een prima bedtijd en nederlandse kinderen gaan bij een feestje ook later naar bed. Schoonouders kun je vragen wat eerder te komen en in de zomer zou ik vooral lekker genieten van het mooie weer.



En ja, ik heb ervaring
Alle reacties Link kopieren
Ik snap soms niet hoe ze in Nederland kinderen om 19.00 in bed kunnen krijgen. Mijn kinderen houden het ook weer niet te lang vol dus ik zit er een beetje tussen in. Kom soms vriendjes van mijn jongste (4) tegen als ik mijn laatste ronde met de hond doe.

Ach ik maak er maar een mix van. Beetje Nederlands en een beetje Spaans. Zelfs met de eerste wedstrijd van het wk voetbal heb ik er 1 in oranje shirt en 1 in spaans shirt
Zo doen wij het ook Kroko!
Alle reacties Link kopieren
Voor de rest pak ik het leukste van 2 kanten. Heerlijk al die straatfeesten in de winter. Ga ze allemaal af. Het idee van alle kindjes uit de klas uitnodigen voor verjaardagen is fantastisch en gezellig. Ze eten hier mee op school en eten dus alles.

Daarnaast komt de speciale Piet voor kindjes in Spanje hier gewoon de schoen vullen en staan de pindakaas en hagelslag in de kast. Bij hun geboorte hebben we het personeel op de kraamafdeling beschuit met muisjes gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik probeer er ook een mix van te maken en het beste van beide culturen mee te geven. Maar ik vindt dat spaanse kinderen veel te laat naar bed gaan en naar mijn mening hebben ze gewoon hun slaap nodig.

Mijn schoonouders vragen eerder te komen heb ik al geprobeert maar dat wil er niet in.
Waarom pas je je niet aan aan de gebruiken van het land waar je zelf verkiest te wonen? Als je er 1-2 jaar als expat zit, okee, maar als je daar echt je leven wil opbouwen, vind ik dat je je kinderen Spaans moet opvoeden. In Nederland willen we ook dat buitenlanders integreren/assimileren, dus als je als Nederlander emigreert hoor je datzelfde te doen.
Precies. Je past je aan of je komt weer hier wonen.

Miljoenen spaanse kinderen groeien zo op, dat kunnen die van jou dus ook.
Staat natuurlijk los van 't feit dat je natuurlijk in huiselijke kring best Nederlandse feestdagen kunt vieren en in 'n Hollandshop Nederlandse hagelslag en pindakaas kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn half nederlands, half spaans. Ze hebben daarom het recht ook de nederlandse cultuur te mogen leren kennen en het beste van deze cultuur mee te krijgen. Bovendien vindt ik dat iedereen met een Nederlands paspoort nederlands moet kunnen spreken, dat geld ook voor mijn kinderen.

Als een buitenlander in Nederland zijn kinderen pas om elf uur naar bed doet, mag hij dat van mij helemaal zelf weten. Daar heeft niemand last van.
Ik woon dan wel niet in Spanje maar wel in een ander warm land. De school geeft als richtlijn aan dat 4 tot 6 jarigen in bed behoren te liggen tussen 20.00 en 20.30. Men gaat hier pas naar de speeltuin rond een uur of zeven 's avonds. In het weekend zie je veel gezinnen met kleine kinderen nog om 22.00 een ijsje halen. Dat is me iets te laat maar het wordt hier in het weekend wel regelmatig 21.30.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten pas rond 19.00 uur (gewoon wonend in NL ), dus mijn dochter is nooit vroeg naar bed gegaan. Snap ook nooit hoe men dat doet, wij zijn wat minder van de klok en kindlief doet het er prima op, hoor....... En jij woont in Spanje, dus ik zou het leven daar wat meer toelaten qua tijden.... Heerlijk toch... wie wil nou om 18.00 uur de aardappels op tafel hebben? Ikke niet in elk geval....
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Betty, ik woon dan niet in Spanje maar herken het wel.

Meestal gaan kinderen in landen als Spanje later op bed omdat het levensritme gewoon anders is dan in Nederland. Alleen etenstijd al....

Wij zijn er wat tussen in gaan zitten. Hangt ook erg van de kinderen af, die van ons hadden hun slaap nodig dus lagen er 'bijtijds' in.

Gewoon je eigenweg daar in volgen maar daarin ook het ritme van je huidige thuisland integreren. Een beetje van jezelf en een beetje Spanje....
Alle reacties Link kopieren
Het is ook soms best moeilijk, maar probeer er echt mijn eigen weg in te vinden. Feestjes en bezoek heb je niet iedere dag dus daar ben ik relaxed in. Die van mij gaan doordeweeks om kwart voor 8 naar boven. Ze zijn 4 en 6. Blijft raar want voor mijn gevoel is het dan nog midden op de dag.

Ben wel losser dan de Spanjaarden met schoolzaken. De oudste krijgt al best veel huiswerk mee, maar dat bewaar ik af en toe een dagje. Ouders kunnen hier ook echt negatief reageren op voldoendes. Kom op, het kind is 6, doet zijn best en heeft het naar zijn zin. Komt goed toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel af of de kinderen in Spanje dan 's middags even gaan rusten of iets dergelijks. Structureel om 21:30 naar bed, vroeg op en nergens een bijslaapmoment lijkt me ook vrij vermoeiend. Wordt er waar jij woont aan siësta gedaan? Dan zou ik me daarop aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Kroko, zitten jou kinderen op een spaanse publieke school?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn beiden Nederlands. Thuis gaat ook alles in het Nederlands, maar we hebben ze wel gelijk met de taal en gewoontes van hier mee laten gaan. Woon op een eiland met zijn eigen taal dus is het voor de jongens de hele dag switchen. Blijf het gaaf vinden als ik ze met iedereen hoor praten in verschillende talen.
Alle reacties Link kopieren
Jep gewoon de dorpsschool. Hebben ze hun vriendjes om de hoek wonen. Gaan ook gewoon naar de tennis en de voetbal in het dorp.
Alle reacties Link kopieren
kinderen gaan vanaf het jaar waarin ze drie worden (dus soms al met twee en half) naar school en daar wordt geen siesta meer gehouden. Het zijn dus lange dagen voor die kleintjes van negen tot half vijf, sommige scholen vijf uur... veel kinderen gaan daarna nog naar ballet, zwemles, of engelse bijles.
Alle reacties Link kopieren
@fairy dat vraag ik me ook af. Van 21.30-07.00 is toch te weinig slaap voor een 4-jarige.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik woon niet in Spanje, maar in je buurland ten noorden van de Pyreneeën ;) en hier gaan de kinderen ook later naar bed. Mijn dochters (bijna 4 en 15 maanden) ook, ik begrijp eigenlijk niet hoe Nederlandse ouders hun kinderen om 19.00uur in bed krijgen trouwens. (ik bedoel, ik ben om 18.00uur uur thuis van werken. dan nog wat spelen/praten met kinders, eten koken, eten, in bad, verhaaltje voorlezen enz., mijn kinderen liggen doordeweeks rond 20.15/20.30 in bed, in het weekend wat later. Met familiebezoek en feesten kan het wel 22.30uur worden, houden ze goed vol trouwens). Maar goed, mijn oudste is bijna 4 en heeft nog een middagslaapje op school. Jouw kinderen waarschijnlijk ook ?



Sinterklaas vieren we hier ook, maar dan met een kleinigheidje en snoepgoed zoals chocoletters en pepernoten. Meer de gezelligheid zeg maar, liedjes zingen en schoen zetten Enzo. De grote cadeaus komen met Kerst. Waarom ? Omdat alle andere kinderen hier ook met Kerst cadeaus krijgen en ik het dan zielig vind als mijn kinderen als enigsten niks van de Kerstman krijgen



Taal vind ik wel een beetje moeilijk. Ik ben de enigste die hier NLs spreekt, ik merk wel dat de taal hier wel achterblijft eigenlijk. 1e taal gaat trouwens wel prima, geen achterstanden ofzo.



Ik denk dus eigenlijk dat je het beste mee kan doen met de Spaanse gewoontes en de nederlandse gewoontes als "extra" doen. Van wat later naar bed gaan ze echt niet dood aan, vooral niet als ze nog een middagslaapje/siësta hebben. (ik neem aan dat je oudste nog wel slaapt overdag ?)

Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven