Kinderopvang corona alle kosten voor ouders?

25-01-2021 22:43 55 berichten
Omdat ik benieuwd ben hoe dit bij anderen gaat.....
Ons kind gaat 1 dag per week naar de kinderopvang.
Kosten zijn iets meer dan 400,- per maand.
we krijgen hier ongeveer 40% van terug in de toeslag maar een kleine 250,- betalen we duszelf.
Bij onze kinderopvang is ons vorig jaar verteld dat we gemiste dagen mochten inhalen op andere dagen (op de dagen dat er plek is)
Maar er wordt nu aangegeven dat dit niet kan omdat de kosten terugbetaald zullen worden aan ons door de belasting.
Wij hebben echter nog niets terugbetaald gekregen. Zijn er andere ouders die wel als iets terugbetaald hebben gekregen?
Ik neem aan dat dit nog komt.
Maar uiteraard hebben we niet alleen de kosten van de kinderopvang die (ongebruikt) hebben moeten doorbetalen.
Ook hebben we inkomensderving op deze dagen.
En aangezien je inkomen uiteraard doorgaans hoger is dan de kosten voor de opvang (anders hou je er niks aan over) zijn dat dus driedubbele kosten voor de ouders.
De kinderopvang heeft op hun beurt alle normale inkomsten ontvangen omdat iedereen zijn rekening netjes doorbetaald heeft maar hebben uiteraard lagere kosten door het niet meer hoeven kopen van luiers, fruit, het niet meer hoeven wassen van slaapzakjes, alle oproepkrachten thuislaten etc. Enkel voor een paar noodopvang kindjes is er 1 groepje open dus dat scheelt natuurlijk hartstikke veel
De uurprijs die de opvang in rekening brengt is overigens ook hoger dan de maximum uurprijs die de belasting op de website heeft staan dus ik denk dat zelf als we wat gecompenseerd gaan krijgen door de belasting, dat we een deel toch zelf moeten betalen.
Mis ik hier nu iets of houdt de kinderopvang nu geld in hun zak over de ruggen van de ouders??
Dit terwijl ouders ook met alle ellende zitten door niet kunnen werken. In ons eigen geval hierdoor ook studievertraging etc.
En dan hebben wij nog maar 1 kind die maar 1 dag per week gaat. Ik heb medelijden met de ouders die meerdere kinderen meerdere dagen op de opvang hebben zitten.
Ik hoop ergens dat mijn redenatie niet klopt eigenlijk....
Wie kan mij meer vertellen hoe het nou eigenlijk hoort?
anoniem_63d268e9b39a2 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 08:35
Reden: spelfouten
12.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De kinderopvang betaald hier de kosten ook terug. Dus zowel belastingdienst als kinderopvang zelf.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaat het als volgt:

Wij betalen gewoon de kinderopvang door. Van de belastingdienst blijven we de kinderopvangtoeslag ontvangen. Na afloop van de lockdown kregen wij in juli via de SVB onze eigen bijdrage terug.

Ik verwacht dat het met deze lockdown ongeveer hetzelfde gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het zo dat de ouders de contracturen door blijven betalen. Ongeacht of kind nou komt of niet. (Maar de meeste zijn er wel)
Aan het eind van de maand wordt de factuur opgemaakt over de geleverde uren, net als 'normaal'. Deze factuur wordt ergens opgepikt, en gecompenseerd aan de ouders tot een max bedrag van, ik geloof, € 6.29 per uur.

Maar dat duurt wel even voor je dat terug ziet.

Volgens mij is deze constructie opgezet zodat de kinderopvang niet failliet gaat en er na deze pandemie daar een groot probleem ontstaat.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
26-01-2021 09:40
De kinderopvang betaald hier de kosten ook terug. Dus zowel belastingdienst als kinderopvang zelf.
Bedoel je dat de kinderopvang het verschil tussen het maximum tarief dat de belastingdienst vergoed en de factuur terugbetaald? Dus dat de ouders schade vrij worden gesteld voor wat betreft opvang kosten?

Hier draaien wij ook voor alle kosten op namelijk. Dus zou dat graag eens navragen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ang/ouders

Zie kopje 'Kosten kinderopvang en tegemoetkoming eigen bijdrage'.
Als het goed is worden jullie gewoon gecompenseerd en daar heeft de kinderopvang niks over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
De regeling moet weer in werking gebracht worden, net als tijdens de vorige lockdown. Hebben jullie toen wel het bedrag dat jullie zelf betalen per maand teruggekregen? Omdat nu natuurlijk nog niet duidelijk is wanneer de lockdown eindigt zal die terugbetaling op zich laten wachten.

Zijn jullie niet in loondienst omdat je het hebt over inkomstenderving? En hoezo studievertraging van die 8 uur geen opvang hebben? Kun je niet in de avonden inhalen?
Alle reacties Link kopieren
djbbi schreef:
26-01-2021 10:11
Bedoel je dat de kinderopvang het verschil tussen het maximum tarief dat de belastingdienst vergoed en de factuur terugbetaald? Dus dat de ouders schade vrij worden gesteld voor wat betreft opvang kosten?

Hier draaien wij ook voor alle kosten op namelijk. Dus zou dat graag eens navragen.
Ja precies dat
Alle reacties Link kopieren
djbbi schreef:
26-01-2021 10:11
Bedoel je dat de kinderopvang het verschil tussen het maximum tarief dat de belastingdienst vergoed en de factuur terugbetaald? Dus dat de ouders schade vrij worden gesteld voor wat betreft opvang kosten?

Hier draaien wij ook voor alle kosten op namelijk. Dus zou dat graag eens navragen.
Hier ook, alle kosten teruggekregen via de belastingdienst en de opvang zelf. En dat gebeurt nu met deze lockdown ook weer. Ook als je wel gebruik maakt van de noodopvang.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren op de website van het kdv gelezen dat wij over de uren waar we gebruik maken van de noodopvang niet het bovenwettelijk tarief terugkrijgen van het kdv, maar wel het maximum uurtarief van het SVB. Herkent iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
26-01-2021 11:18
Ik heb gisteren op de website van het kdv gelezen dat wij over de uren waar we gebruik maken van de noodopvang niet het bovenwettelijk tarief terugkrijgen van het kdv, maar wel het maximum uurtarief van het SVB. Herkent iemand dit?
Geen noodopvang hier, maar vind dit niet zo gek. Kdv maakt ook kosten of krijgen die geld voor noodopvang vanuit overheid?
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
26-01-2021 11:18
Ik heb gisteren op de website van het kdv gelezen dat wij over de uren waar we gebruik maken van de noodopvang niet het bovenwettelijk tarief terugkrijgen van het kdv, maar wel het maximum uurtarief van het SVB. Herkent iemand dit?
Ja als je ook gewoon gebruik maakt van de noodopvang vind ik het niet meer dan logisch dat je dat moet betalen. Als je dan de belasting tegemoetkoming krijgt is dat al heel fijn toch?

To maakt volgens mij geen gebruik van de opvang maar moet voor behoud van de plek wel de volledige kosten blijven betalen.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
26-01-2021 11:28
Geen noodopvang hier, maar vind dit niet zo gek. Kdv maakt ook kosten of krijgen die geld voor noodopvang vanuit overheid?
Ik vind het lastig te verwoorden merk ik, maar volgens mij krijgen dus ook de ouders die gebruik maken van noodopvang hun eigen bijdrage terug. Zie bijvoorbeeld de uitleg op kinderopvangtoeslag.nl. Voor mij zou dit niet hoeven. Ik ben blij met de mogelijkheid van opvang en betaal er graag voor, maar ik kan me voorstellen dat het administratief te lastig is om de uren noodopvang te verrekenen. De overheid heeft daar ook geen zicht op.

De kosten van het kdv worden betaald door de ouders die de factuur doorbetalen. SVB compenseert de ouders op een later moment. Dit om te voorkomen dat ouders en masse hun contract opzeggen en de sector op de been te houden.
aaltjer wijzigde dit bericht op 26-01-2021 12:33
14.99% gewijzigd
AaltjeR schreef:
26-01-2021 11:18
Ik heb gisteren op de website van het kdv gelezen dat wij over de uren waar we gebruik maken van de noodopvang niet het bovenwettelijk tarief terugkrijgen van het kdv, maar wel het maximum uurtarief van het SVB. Herkent iemand dit?
Ja, ik ben daar bij de vorige lockdown voor 560 euro mee 'gepakt' dus ik neem nu ook geen opvang meer. Als alleenstaand moeder is dat heel veel geld.
mariposa2 schreef:
26-01-2021 10:42
De regeling moet weer in werking gebracht worden, net als tijdens de vorige lockdown. Hebben jullie toen wel het bedrag dat jullie zelf betalen per maand teruggekregen? Omdat nu natuurlijk nog niet duidelijk is wanneer de lockdown eindigt zal die terugbetaling op zich laten wachten.

Zijn jullie niet in loondienst omdat je het hebt over inkomstenderving? En hoezo studievertraging van die 8 uur geen opvang hebben? Kun je niet in de avonden inhalen?
Tijdens de vorige lockdown ging ons kind nog niet naar de opvang.

Ja we zijn wel beide in loondienst en hebben dus om de beurt op de dag dat kind normaal gesproken naar de opvang ging niet kunnen werken omdat we met kind thuis moesten blijven.
En als we niet werken krijgen we uiteraard geen salaris dus vandaar inkomstendervibg over inmiddels al 8 werkdagen.
(En ik snap dat dat niks is in vergelijking tot ouders met meerdere kinderen en meerdere dagen opvang)

En we werken niet in de zorg ofzo dus kind gaat niet naar de noodopvang.
Komt allemaal wel goed hoor. Maar het steekt dat de kinderopvang die momenteel maar een heel klein deel van de kinderen in noodopvang heeft gewoon de volledige factuur naar ons sturen (met uurprijs boven de maximum uurprijs op de site van de belastingdienst)
Ik vind eigenlijk dat ze die factuur best hadden kunnen aanpassen naar de maximum uurprijs omdat hun kosten nu toch lager zijn en ouders dus blijkbaar nu dus niet hun gehele factuur vergoed krijgen van de belasting.
Gebeurt dit bij veel anderen ook dat de kinderopvang dit vergoed of in mindering brengt?
Alle reacties Link kopieren
hier vergoed de kinderopvang het verschil tussen het uurtarief en het maximumuurtarief.

Maar inderdaad nu ze minder luiers enzo hoeven te betalen worden ze slapend rijk. Hier rijden de medewerkers van de kinderopvang al in een ikke Mercedes of BMW. Die verdienen op de lockdown, en volgens mij betalen ze Rutte om het te verlengen zodat ze nog rijker worden.
djbbi schreef:
26-01-2021 10:11
Bedoel je dat de kinderopvang het verschil tussen het maximum tarief dat de belastingdienst vergoed en de factuur terugbetaald? Dus dat de ouders schade vrij worden gesteld voor wat betreft opvang kosten?

Hier draaien wij ook voor alle kosten op namelijk. Dus zou dat graag eens navragen.
Ik heb dit uitgezocht. De opvang is niet verplicht voor het bedrag boven de max, maar er is een soort afspraak over gemaakt, dat opvangen een intentieverklaring hebben getekend, als ze aangesloten zijn bij branche kinderopvang oid.. Dit vond ik hierover:
https://www.boink.info/nieuws/faq-uitbe ... nderopvang vraag 5 en 6
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ing-ouders stuk onder 'maximum uurprijs'.

Wij kregen bij de vorige opvang het verschil niet terug. Inmiddels een andere opvang ivm verhuizing, ga het hier weer vragen. Ik vind het best redelijk om terug te krijgen, scheelt toch eten etc.

Wij nemen al 52 weken af, terwijl ze 51 weken open zijn, vind ik ook zo bijzonder. Maar goed, compenseren van dagen heeft dus weinig nut, want we kunnen ook al de vakanties compenseren. Behalve dat dat nu niet kan, omdat ze dat met corona te ingewikkeld vinden.
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 12:55
21.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
26-01-2021 11:13
Hier ook, alle kosten teruggekregen via de belastingdienst en de opvang zelf. En dat gebeurt nu met deze lockdown ook weer. Ook als je wel gebruik maakt van de noodopvang.
Dit was bij ons ook het geval in de periode maart t/m mei en we hebben vanuit de opvangorganisatie nu ook alweer het bericht over de compensatieregeling en de eerste teruggave hebben we al ontvangen over de maand december vanuit hen. SVB zal wel duidelijk worden wanneer de opvang weer voor iedereen toegankelijk is.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
26-01-2021 12:47
hier vergoed de kinderopvang het verschil tussen het uurtarief en het maximumuurtarief.
Gebeurt dit bij meer mensen?
Dan ga ik eens navragen of ze dat bij ons niet ook kunnen regelen. Dat lijkt me wel zo fair.

Hetgeen je hierna typt vind ik erg overdreven want zo'n vetpot zal het ook weer niet zijn maar ik verwacht dat ze er wel op overhouden inderdaad.
djbbi schreef:
26-01-2021 12:53
Gebeurt dit bij meer mensen?
Dan ga ik eens navragen of ze dat bij ons niet ook kunnen regelen. Dat lijkt me wel zo fair.

Hetgeen je hierna typt vind ik erg overdreven want zo'n vetpot zal het ook weer niet zijn maar ik verwacht dat ze er wel op overhouden inderdaad.
Lees mijn bericht boven je ;) Daar staan de afspraken hierover. Het gebeurt op veel plekken.
Alle reacties Link kopieren
djbbi schreef:
26-01-2021 12:53
Gebeurt dit bij meer mensen?
Dan ga ik eens navragen of ze dat bij ons niet ook kunnen regelen. Dat lijkt me wel zo fair.

Hetgeen je hierna typt vind ik erg overdreven want zo'n vetpot zal het ook weer niet zijn maar ik verwacht dat ze er wel op overhouden inderdaad.
dat laatste was ook niet serieus...

maar hier vergoed de kinderopvang inderdaad het verschil.
Alle reacties Link kopieren
De kinderopvang kan er ook niks aan doen dat ze dicht moeten he.
Maar ook hier wordt het verschil tussen uurtarief en max uurtarief dat vergoed wordt gecompenseerd door de opvang.
En gezien de belastingdienst de eigen bijdrage tot het maximum uurtarief terugbetaald zijn we niks kwijt zo lang kdv gesloten is. Zelfs al zou kdv dat bedrag boven maximum uurtarief niet vergoeden dat gaat het maar om een paar tientjes in ons geval (1 kind, 2 dagen per week) dus ik snap niet goed dat er hier mensen zijn die menen zoveel geld zelf te moeten betalen. Wellicht heb je dan niet de juiste uren doorgegeven bij de belastingdienst?
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
26-01-2021 09:40
De kinderopvang betaald hier de kosten ook terug. Dus zowel belastingdienst als kinderopvang zelf.
Dit is bij ons ook zo. Het bedrag boven het wettelijke wat terug betaald wordt/ waar je toeslag over ontvangt krijgen wij terug van de opvang en ook van ons gastouderbureau.
djbbi schreef:
26-01-2021 10:11
Bedoel je dat de kinderopvang het verschil tussen het maximum tarief dat de belastingdienst vergoed en de factuur terugbetaald? Dus dat de ouders schade vrij worden gesteld voor wat betreft opvang kosten?

Hier draaien wij ook voor alle kosten op namelijk. Dus zou dat graag eens navragen.
Bij ons betaald de overheid de eigen bijdrage en de opvang inderdaad het bedrag boven het maximum bedrag.

Wij zijn dus volledig vrijgesteld van schade wat betreft opvang kosten.

Ik vind het dan ook volkomen terecht dat de gemiste dagen niet ingezet kunnen worden als extra in te zetten dagen na opening.
fluttershy schreef:
26-01-2021 12:31
Ja, ik ben daar bij de vorige lockdown voor 560 euro mee 'gepakt' dus ik neem nu ook geen opvang meer. Als alleenstaand moeder is dat heel veel geld.
Maar dan kun je het dus anders oplossen en dan zou je sowieso geen gebruik moeten maken van noodopvang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven