Kinderopvang; wachtlijst?

09-07-2020 14:25 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kinderen aangemeld voor kinderopvang. Nou ben ik momenteel ook aan het solliciteren,
dus grote kans dat ik dingen moet wijzigen qua opvangdagen. Vanaf het eerste kwartaal 2021 heb ik de
opvang nodig. Ik lees alleen allemaal berichten van wachtlijsten van 1-3 jaar in 2019. Iemand enig idee
waar ik nu ongeveer vanuit moet gaan? We wonen in een middelgrote stad buiten de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over de voorrang die mensen krijgen. Hier geen voorrang voor bestaande klanten of kinder met broers of zussen en voor de BSO na het kinderdagverblijf ook gewoon optijd inschrijven en wie het eerst komt wie het eerst maalt.
00suus00 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 15:27
Reden: Spelling
0.85% gewijzigd
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Vooral bij zeker 2 inschrijven en je niks aantrekken van de wachtlijsten. Juist omdat sommige mensen zich wel bij 10 organisaties inschrijven, lijkt het soms erger dan het is. Geldt ook voor basisscholen. Zelf bellen en interesse tonen in de komende maanden helpt wel. En soms is de dins- of donderdag dan nog een paar maanden vol.
Is werken op de woensdag en/of vrijdag een optie?

Kennelijk gehaat door bijna heel werkend Nederland maar vaak zijn die dagen nog beschikbaar!
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
10-07-2020 13:44
Ik verbaas me over de voorrang die mensen krijgen. Hier geen voorrang voor bestaande klanten of kinder met broers of zussen en voor de BSO na het kinderdagverblijf ook gewoon optijd inschrijven en wie het eerst komt wie het eerst naald.
Lol, het is 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'

Enfin, ik verwacht elk moment een tweeling, heb ze bij 30 kdv'en (in de randstad) ingeschreven en heb nu ergens plek voor 3 dagen vanaf januari. Navragen had hier trouwens geen zin, ze roepen allemaal 'we maken pas 4 maanden vooraf het rooster, dus kunnen nu nog weinig zeggen' :-?
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
10-07-2020 14:59
Lol, het is 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'

Enfin, ik verwacht elk moment een tweeling, heb ze bij 30 kdv'en (in de randstad) ingeschreven en heb nu ergens plek voor 3 dagen vanaf januari. Navragen had hier trouwens geen zin, ze roepen allemaal 'we maken pas 4 maanden vooraf het rooster, dus kunnen nu nog weinig zeggen' :-?
30?!!!
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
10-07-2020 15:02
30?!!!
Ja. Ik moet nl echt weer werken dan en kan 2 baby's ook niet echt alleen thuis achterlaten he.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
10-07-2020 17:02
Ja. Ik moet nl echt weer werken dan en kan 2 baby's ook niet echt alleen thuis achterlaten he.
Ik heb beide kinderen (vooruit, geen tweeling) ingeschreven vroeg in mijn zwangerschap, nooit een probleem geweest. En ik moest ook echt werken en woon middenin de randstad. Ik kan me een stuk of 3 verschillende locaties voorstellen, maar 30 vind ik echt bizar. Ze kunnen je toch een indicatie geven of ze plaatsbaar zijn of niet?
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
10-07-2020 17:11
Ik heb beide kinderen (vooruit, geen tweeling) ingeschreven vroeg in mijn zwangerschap, nooit een probleem geweest. En ik moest ook echt werken en woon middenin de randstad. Ik kan me een stuk of 3 verschillende locaties voorstellen, maar 30 vind ik echt bizar. Ze kunnen je toch een indicatie geven of ze plaatsbaar zijn of niet?
Nee, dat konden ze niet. Ik heb dat natuurlijk elke keer gevraagd, op zich heb ik zat andere dingen te doen dat 30 aanmeldingsformulieren invullen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me nog iets af: ik heb ze ingeschreven voor 52 weken opvang, want we werken in de herfstvakantie, voorjaarsvakantie, meivakantie en gedeeltelijk de zomervakantie. Alleen: die hele dagen opvang overschreiden dan toch dik het maximale aantal uur aan BSO voor de kinderopvangtoeslag? Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 24 uur en heb voor max. 73 uur bso recht op toeslag.
Als ze in de vakanties 2 hele dagen per week zou gaan, kom ik op 64 uur dus dan zit je er nog binnen. Alleen als ze 3 volle dagen gaat zou ik erboven komen, maar dat compenseert misschien weer met de rest van het jaar?
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om ze elke vakantieweek één nachtje of twee uit logeren te sturen?
Want die vakantieweken, wat vaak 11 uur per dag is, telt erg snel op bij je jaarrecht.

Jaarrecht bereken je door je gewerkte weekuren x 52 weken x 0, 7 : 12 maanden = je maandrecht bso uren

Heb je geen andere opties en kom je boven je jaarrecht uit, dan moet je toch minder kot uren opgeven bij de belastingdienst. Anders heb je volgend jaar een terugvordering.
Kortom, je 'eigenbijdrage' is dan maandelijks hoger omdat je minder uren uitbetaald krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee.
Waarschijnlijk is het in elke stad en bij elke BSO weer anders dus kunnen wij er weinig zinnigs over zeggen.

Ben zelf ook helemaal bang gemaakt door alle verhalen over wachtlijsten en heb toen ik 12/13 weken zwanger was al een aanmeldformulier ingevuld. Voor de opvang van mijn eerste keuze voor 4 dagen kreeg ik al heel snel een bericht terug dat dat geen enkel probleem was. Wat was ik opgelucht.
Nog steeds geen idee of ik gewoon geluk heb gehad of het niet zo druk is in de stad waar ik woon.
Verschilt hier per opvang. Sommige kan je direct terecht andere (grote en vooral populaire) niet
Birdist schreef:
10-07-2020 14:25
Vooral bij zeker 2 inschrijven en je niks aantrekken van de wachtlijsten. Juist omdat sommige mensen zich wel bij 10 organisaties inschrijven, lijkt het soms erger dan het is. Geldt ook voor basisscholen. Zelf bellen en interesse tonen in de komende maanden helpt wel. En soms is de dins- of donderdag dan nog een paar maanden vol.
Oh god ja ik heb al zo vaak gehad dat mijn kinderen ergens niet terecht konden en als ik ter informatie ging bellen bleek dat er al een hele lijst gebeld was maar omdat iedereen die gebeld werd al wat had gevonden ze niet iedereen op de wachtlijst belden.
Alle reacties Link kopieren
saartje- schreef:
10-07-2020 22:22
Ik heb geen idee.
Waarschijnlijk is het in elke stad en bij elke BSO weer anders dus kunnen wij er weinig zinnigs over zeggen.

Ben zelf ook helemaal bang gemaakt door alle verhalen over wachtlijsten en heb toen ik 12/13 weken zwanger was al een aanmeldformulier ingevuld. Voor de opvang van mijn eerste keuze voor 4 dagen kreeg ik al heel snel een bericht terug dat dat geen enkel probleem was. Wat was ik opgelucht.
Nog steeds geen idee of ik gewoon geluk heb gehad of het niet zo druk is in de stad waar ik woon.
Dit had ik ook. Ja, het contract krijg je ongeveer 4 maanden van tevoren want inderdaad, dan maken we de roosters pas (wat dus uitkwam rond mijn uitgerekende datum). En toen belden ze puntje bij paaltje twee dagen voor mijn bevalling met het goede nieuws dat ze wel 1 dag plek hadden voor mijn kind (ik had 4 of op zijn minst 3 met uitzicht op 4 nodig). Kon ik net bevallen en tijdens de feestdagen toch nog iets anders gaan zoeken.

Ik heb echt wanhopig rondgebeld, en 100x gevraagd of ze me in elk geval iets van een indicatie konden geven. Als ik wist of het waarschijnlijk 2 maanden ging duren, zou ik een andere (duurdere) oplossing zoeken dan als ik al wist dat het waarschijnlijk 1,5 jaar zou zijn of zo. Maar nee hoor, echt nergens wilden ze ook maar een vage indicatie geven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien helemaal niet on topic, of misschien ook wel :)

In Rotterdam is het ook dramatisch gesteld met de wachtlijsten. Ik heb er toen voor gekozen om mijn baby bij een gastouder onder te brengen. Is goed bevallen en gaat veel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
14-07-2020 11:48
Misschien helemaal niet on topic, of misschien ook wel :)

In Rotterdam is het ook dramatisch gesteld met de wachtlijsten. Ik heb er toen voor gekozen om mijn baby bij een gastouder onder te brengen. Is goed bevallen en gaat veel makkelijker.
Dat heb ik inderdaad in gedachten als alternatief, mocht kdv/ bso niet lukken. Is dat ook goed te realiseren voor schoolgaande kinderen?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
13-07-2020 20:42
Dit had ik ook. Ja, het contract krijg je ongeveer 4 maanden van tevoren want inderdaad, dan maken we de roosters pas (wat dus uitkwam rond mijn uitgerekende datum). En toen belden ze puntje bij paaltje twee dagen voor mijn bevalling met het goede nieuws dat ze wel 1 dag plek hadden voor mijn kind (ik had 4 of op zijn minst 3 met uitzicht op 4 nodig). Kon ik net bevallen en tijdens de feestdagen toch nog iets anders gaan zoeken.

Ik heb echt wanhopig rondgebeld, en 100x gevraagd of ze me in elk geval iets van een indicatie konden geven. Als ik wist of het waarschijnlijk 2 maanden ging duren, zou ik een andere (duurdere) oplossing zoeken dan als ik al wist dat het waarschijnlijk 1,5 jaar zou zijn of zo. Maar nee hoor, echt nergens wilden ze ook maar een vage indicatie geven.
Hele rare werkwijze, die vooral voorkomt bij de grotere organisaties.
Ik werk zelf op een kdv en wij kunnen maanden vooruit kijken of er plek is. Contract wordt ook meteen opgesteld, ook al komt je kind pas na een half jaar
Alle reacties Link kopieren
han1987 schreef:
14-07-2020 18:31
Hele rare werkwijze, die vooral voorkomt bij de grotere organisaties.
Ik werk zelf op een kdv en wij kunnen maanden vooruit kijken of er plek is. Contract wordt ook meteen opgesteld, ook al komt je kind pas na een half jaar
Hier was het echt bij elke opvang die ik belde zo. En ik heb er behoorlijk wat aan de telefoon gehad :-p.

Gastouder was overigens ook geen optie, dat is niet vanzelfsprekend een ‘dat kan altijd nog’ mogelijkheid als het niet lukt. De enige gastouders die in een vrij ruime omgeving hier nog iets van plek hadden, waren mensen die ik echt niet zag zitten (meer de motivatie ‘dan kan ik lekker bij mijn kinderen blijven en toch nog verdienen’ dan ‘ik vind met kinderen werken leuk’ die laatste zaten ook allemaal stampvol).
Ik ben echt vrij wanhopig geweest, zelfs dure nanny bureaus etc konden niks voor me betekenen. Uiteindelijk na heel heel veel bellen een plek gevonden bij mijn werk in de buurt ipv bij ons huis, voor nadere dagen dan gepland en een dag minder, en pas dik nadat mijn verlof afgelopen was. Dus veel extra vrij moeten nemen, en grootouders die ingesprongen zijn wat helemaal niet de bedoeling was. Het heeft echt wel veel stress opgeleverd tijdens mijn verlof, wat niet leuk was. En niet nodig geweest was als ze me niet mondeling en telefonisch meermaals gezegd hadden dat het geen enkel probleem zou zijn. Wist ik veel dat ze daar zo naast konden zitten, het is hun werk. Dan had ik me meteen op veel meer plekken ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat per 1-7-19 naar het kdv en daar was enkel plek op één van de twee gewenste dagen, en zelfs dat hoorden we pas na zijn geboorte (al met 12 weken zwangerschap aangemeld). Mijn man is daarom een dag minder gaan werken.

Zijn broertje gaat vanaf september ook naar het kdv en die kan gewoon mee in dezelfde groep, op dezelfde dag. Dat hoorde ik bij het aanmelden al direct. Voor siblings worden kennelijk plekken gereserveerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven