Kinderwens: hoe bereid ik me goed voor?

14-02-2017 11:59 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Als stille meelezer zit ik met een vraag waardoor ik een eigen account heb aangemaakt. Mijn man en ik hebben een kinderwens en willen op korte termijn stoppen met anticonceptie. We hebben het prima voor elkaar: een stabiele relatie, financiële ruimte een fijn huis. Daarnaast leven we ook allebei gezond, niet roken, sporten regelmatig etc. Het potje foliumzuur staat ook al op de plank.



Ik vraag me alleen af of ik wel goed genoeg voorbereid ben. Ik vind baby's hartstikke leuk maar ik heb soms het gevoel dat ik er nog maar zo weinig vanaf weet. Ik weet hoe een zwangerschap verloopt maar daarna? Hoe weet je dat je het goed doet met je kindje? Ik ben bang om iets fout te doen. Wij zijn de eerste in onze omgeving die aan kinderen willen beginnen dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie je hebben voorbereid op de zwangerschap. Zijn er bijvoorbeeld boeken die jullie hebben gelezen of websites die je aan kan raden? Misschien loop ik wel veel te hard van stapel aangezien ik nog niet eens zwanger ben maar ik wil het gewoon graag goed doen.



Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, onze opa's en oma's deden ook maar wat toch? Probeer los te laten dat het een project is dat perfect moet worden. Ik heb vooral veel training on the job gedaan met onze kinderen. Dus als ik tegen een concreet probleem aanliep zocht ik er wat informatie over op of vroeg ik iemand om hulp. Er zullen vast wel boeken zijn over dit onderwerp. En verder, laat het los.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn te veel met verbouwen bezig geweest om echt naar de geboorte en ouderschap toe te leven. Dat is niet goed geweest. Gestrest ouder worden is niet handig.

Je zou lid kunnen worden op een forum voor ouders of abonnement op tijdschrift kunnen nemen. Lezen op internet of hier spuien.

Waar ik wat aan gehad heb; kind magazine, ouders van nu, website slaap baby slaap. En dit forum. Advies van andere moeders is erg fijn en kan relativeren. En je kan altijd je vk en later cb bellen voor advies
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, echt voorbereiden op kinderen kun je je toch niet. Maar dat je er zo mee bezig bent het graag goed wilt doen lijkt me al een mooi begin! De rest komt vanzelf als het zover is.



Natuurlijk is er zat info te vinden maar ik vond dat in de praktijk alles zich vanzelf wijst hoor. Bovendien hoeven jullie het niet helemaal alleen uit te zoeken. Eerst is er de verloskundige, dan kraamzorg, consultatiebureau ed, die je (globaal) vertellen hoe je sommige dingen kan doen en wanneer.



Wij verwachten nu de tweede en nog denk ik vaak: We doen eigenlijk maar wat! Maar weet je: dat is prima, alles goed doen kan toch niet en onze eerste lijkt tot nu toe een hartstikke leuk kind te zijn, dus het zal vast wel goed gaan allemaal
Alle reacties Link kopieren
Wij doen en deden dus maar wat... inlezen, voorbereiden, over dromen, over praten met lotgenoten... allemaal onzin wat mij betreft.



Ik denk ook dat de instelling "het graag goed willen doen" alleen maar averechts werkt. Daar wordt je geen leuke en ontspannen ouder van.
Je bent beter voorbereid dan ik en mijn oudste is 11.



Maak het niet te ingewikkeld. Mensen planten zich voort, je gaat dingen verkloten en je gaat schade toebrengen. En als je het verder een beetje leuk doet ontwikkeld zo'n kind zich tot een relatief stabiel en zelfstandig functionerend mens.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk vooral gezond blijven, goed eten. . En verder als je kindje er eenmaal is, dan gaat het in de meeste gevallen vanzelf. Is een oergevoel.
It's 5 o'clock somewhere
Maak je niet druk, het komt wel goed. Alleen al het feit dat je je erop voor wilt bereiden, zegt al genoeg: je gaat dit vast goed doen! Wij wisten het ook niet, niet toen ik zwanger was, niet toen ik bevallen was en nu na 18 maanden doen we ook maar wat... en blijkbaar werkt dat.







Dit werd al snel mijn lijfspreuk. En het klopt nog ook.
quote:poppetje2006 schreef op 14 februari 2017 @ 12:08:

Ik denk vooral gezond blijven, goed eten. . En verder als je kindje er eenmaal is, dan gaat het in de meeste gevallen vanzelf. Is een oergevoel.Met dat oergevoel worden anders best veel mensen verkloot.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om al zo snel reacties te krijgen, dank jullie wel.



Soms zie ik moeders of hoor ik ze praten en het lijkt ze zo natuurlijk af te gaan. Weten precies wanneer hun kindje moet slapen, tandjes gaan doorkomen en wanneer ze naar het CB moeten. Kom je daar ook gaandeweg achter?



Als ik dit zo lees, kom ik nogal over als eens stresskip. Ik vind het alleen nogal spannend omdat ik dit niet met mijn ouders of vriendinnen kan bespreken. Wel fijn dat jullie me even laten relativeren!
Gewoon springen.



Zwangerschap is al heel anders dan ik had gedacht. Ik heb al veel meer een band met mijn zoontje, ken hem al veel beter, dan dat ik van tevoren had gedacht dat zou kunnen met een kindje in je buik. Over een week of 10-12 komt hij en ik heb geen idee hoe dat zal zijn. Zal dolblij zijn dat hij er is, want hoewel ik van hem ontzettend geniet, ben ik hartstikke ziek van de zwangerschap helaas. Dan kan het herstel beginnen.



Maar hoe we het gaan doen, hoe we gaan zijn als gezin? Hoe moet je je daarop voorbereiden? Er komt een nieuw persoon in je relatie. Eentje die belangrijker wordt dan je bent voor elkaar. Je zet samen iemand anders op 1 en moet diegene alles leren.



Mijn moeder zegt altijd: tegen de tijd dat ik mijn kinderen had opgevoed had ik wel een idee van hoe je een kind met dat specifieke karakter het best kunt opvoeden.



Het is gewoon trial and error en het avontuur aangaan denk ik.
quote:Bloes schreef op 14 februari 2017 @ 12:08:

Maak je niet druk, het komt wel goed. Alleen al het feit dat je je erop voor wilt bereiden, zegt al genoeg: je gaat dit vast goed doen! Wij wisten het ook niet, niet toen ik zwanger was, niet toen ik bevallen was en nu na 18 maanden doen we ook maar wat... en blijkbaar werkt dat.



[afbeelding]



Dit werd al snel mijn lijfspreuk. En het klopt nog ook.



Dit!

Ik denk dat jullie het nu al super goed doen.

En hoe de zwangerschap gaat verlopen... weet je niet. Misschien heb je een super fijne zwangerschap en misschien zit je vanaf week 5 al thuis.

Het klinkt raar, maar je moet het een beetje over je heen laten komen en vooral NIET teveel online opzoeken.



Ooo ja en zodra je zwanger bent heeft iedereen "goede" adviezen en meningen. Trek je eigen plan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steltloper schreef op 14 februari 2017 @ 12:11:

Wat leuk om al zo snel reacties te krijgen, dank jullie wel.



Soms zie ik moeders of hoor ik ze praten en het lijkt ze zo natuurlijk af te gaan. Weten precies wanneer hun kindje moet slapen, tandjes gaan doorkomen en wanneer ze naar het CB moeten. Kom je daar ook gaandeweg achter?



Als ik dit zo lees, kom ik nogal over als eens stresskip. Ik vind het alleen nogal spannend omdat ik dit niet met mijn ouders of vriendinnen kan bespreken. Wel fijn dat jullie me even laten relativeren!De tandjes zie je vanzelf en het CB werkt gewoon op afspraak. Wanneer kinderen moeten gaan slapen is een beetje trial en error, maar daar zijn tabellen voor. En ook dat zie je vaak wel aan je kind, of het moe is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Steltloper schreef op 14 februari 2017 @ 12:11:



Soms zie ik moeders of hoor ik ze praten en het lijkt ze zo natuurlijk af te gaan. Weten precies wanneer hun kindje moet slapen, tandjes gaan doorkomen en wanneer ze naar het CB moeten. Kom je daar ook gaandeweg achter?



Ja je komt er gaandeweg achter. En natuurlijk is het spannend. Wanneer je wat verder in de zwangerschap bent komt de kraamzorg op intake die kun je alsmede de verloskundige alles vragen.

Ik ben nu 32 weken, maar weet niet eens hoe je een luier moet verschonen (nog nóóit gedaan). Maar daar is de kraamzorg voor. Zij leren je dit.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon beginnen. Kijken hoe ver je komt. Je kind heeft geen gebruiksaanwijzing bij de geboorte, maar stukje bij beetje leer je je kind kennen. En dan herken je of je kind honger heeft of moe is. Tandjes merk je aan de poepluiers en de slapeloze nachten, en het CB maakt gewoon een afspraak met je.



Mijn vriend en ik hadden onder andere als devies: zorg eerst voor jezelf en dan voor je kind (net zoals in vliegtuigen als je een zuurstofmasker om zou moeten doen). Als je zelf goed in je vel zit dan kun je ook goed voor je kind zorgen.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Oh en luiers verschonen is écht niet moeilijk. En zelfs als dat zo zou zijn: na tig luiers verschonen, iedere dag weer, krijg je dat trucje echt wel onder de knie.
het is wat het is
quote:Steltloper schreef op 14 februari 2017 @ 12:11:

Wat leuk om al zo snel reacties te krijgen, dank jullie wel.



Soms zie ik moeders of hoor ik ze praten en het lijkt ze zo natuurlijk af te gaan. Weten precies wanneer hun kindje moet slapen, tandjes gaan doorkomen en wanneer ze naar het CB moeten. Kom je daar ook gaandeweg achter?



Als ik dit zo lees, kom ik nogal over als eens stresskip. Ik vind het alleen nogal spannend omdat ik dit niet met mijn ouders of vriendinnen kan bespreken. Wel fijn dat jullie me even laten relativeren!



Dat is nou moedergevoel haha. Dat kende ik ook niet. Maar ik voel aan mijn zoontje hoe hij zich voelt, nu in de buik. De logische dingen; hij is wakker, hij slaapt, hij heeft de hik. Maar ook voel ik dat hij zich niet zo lekker voelt als ik een te drukke dag heb gehad, dan wordt het stil in de buik en pas als ik een paar uur rustig ben komt hij voorzichtig weer kijken. Hij is ontzettend nieuwsgierig, alles wat op mijn buik komt krijgt reactie. Als ik mijn handen op mijn buik leg, kruipt hij met zijn ruggetje in mijn hand, dan kan ik zijn rugje aaien en dan wordt hij helemaal kalm en rustig.



Je maakt al zoveel contact, je bouwt echt al een band op, gek genoeg. Ik denk dat als je kindje er eenmaal is je net zo'n gevoel ontwikkelt over de signalen die hij dan geeft, als wanneer hij nog in de buik zit. En dat duurt wel even, 't is niet of ik met het eerste schopje al die dingen wist over mijn zoontje, en dus zal je elke fase wel weer even moeten zoeken naar wat precies wat is, denk ik.



Maar je eigen kind ben je zo dicht bij betrokken, zorg je zo intensief voor, dat je veel dingen zonder woorden wel zult herkennen of duiden. En als je het niet weet vraag je het andere ouders en die herkennen dan dat hun kind dat had toen hij tandjes kreeg, en dan blijkt even later idd dat jouw kind ook een tandje krijgt. En soms weet je het ook helemaal niet, denk ik, en helpt niks.
quote:Steltloper schreef op 14 februari 2017 @ 12:11:

Wat leuk om al zo snel reacties te krijgen, dank jullie wel.



Soms zie ik moeders of hoor ik ze praten en het lijkt ze zo natuurlijk af te gaan. Weten precies wanneer hun kindje moet slapen, tandjes gaan doorkomen en wanneer ze naar het CB moeten. Kom je daar ook gaandeweg achter?



Als ik dit zo lees, kom ik nogal over als eens stresskip. Ik vind het alleen nogal spannend omdat ik dit niet met mijn ouders of vriendinnen kan bespreken. Wel fijn dat jullie me even laten relativeren!Ik heb veel info van babybites gehaald. Even googlen.
quote:ruiva schreef op 14 februari 2017 @ 12:21:

Oh en luiers verschonen is écht niet moeilijk. En zelfs als dat zo zou zijn: na tig luiers verschonen, iedere dag weer, krijg je dat trucje echt wel onder de knie.



De babyverzorging is sowieso echt niet moeilijk. Luiers, badjes, aankleden, etc., maar ik denk wel dat het best overwhelming is voor je gevoel als je nog nooit baby's hebt verzorgd. Wat dat betreft is het jammer dat we geen grote gezinnen meer hebben waar de oudsten meehelpen de jongsten te verzorgen en de jongsten helpen de kinderen van de oudsten te verzorgen. Dan was dat allemaal niet meer zo nieuw denk ik, in die tijd.



Nu is echt álles nieuw voor veel mensen.
De eerste verzorging leer je van je kraamhulp. Daar kan je de eerste tijd mee vooruit. Daarna is er het viva forum en bijvoorbeeld het CB. Wel onthouden dat er adviezen gegeven worden, goed om naar te luisteren, maar je mag zelf weten wat je met dat advies doet.
Het heeft bij mij vrij lang geduurd voordat ik zwanger was. Pas toen mijn oudste uiteindelijk geboren was besefte ik dat ik nooit echt verder had gekeken dan de bevalling Mijn man en ik wisten echt van toeten noch blazen, hadden ook weinig kinderen in onze omgeving. Geen van beide hadden we ooit een luier verschoond. Qua babyverzorging heeft de kraamhulp ons alles geleerd. Verder ben ik van die tijdschriften gaan lezen: Ouders van Nu, Kinderen en zo. Daardoor kreeg ik wat meer feeling voor de verschillende fases. Ik heb ook Oei ik groei gelezen en een ander boek over kinderen van 0-4. Ook heb ik hier veel gelezen, vooral toen mijn kinderen nog klein waren en ik nog niet veel andere ouders kende.
quote:lux. schreef op 14 februari 2017 @ 12:28:

[...]





De babyverzorging is sowieso echt niet moeilijk. Luiers, badjes, aankleden, etc., maar ik denk wel dat het best overwhelming is voor je gevoel als je nog nooit baby's hebt verzorgd. Wat dat betreft is het jammer dat we geen grote gezinnen meer hebben waar de oudsten meehelpen de jongsten te verzorgen en de jongsten helpen de kinderen van de oudsten te verzorgen. Dan was dat allemaal niet meer zo nieuw denk ik, in die tijd.



Nu is echt álles nieuw voor veel mensen.Voor een baby zorgen kan best lastig zijn als je kind uren huilt en je geen idee hebt wat er aan de hand is en hoe je het op moet lossen.
De kraamzorg is top, die leert je in korte tijd wat je kind nodig heeft qua voedingen, slaap, badje, etc. ze leert je ook hoe je dat precies doet. Dus na die eerste 8 dagen hulp ken je de basisbeginselen. En van daaruit is het gewoon maar proberen. Je zegt dat andere moeders precies weten wanneer hun kind een slaapje moet hebben. Maar die moeders hebben in het begin hun baby ook wel honderd keer in bed gelegd en dat baby niet moe bleek. Althans ik wel. En dan blijft het langer huilen dan normaal en denk je 'hmm, misschien toch luier/honger/spelen'. Die moeders waren niet vanaf dag 1 perfect in het herkennen. En omdat je op een gegeven moment je kindje leert kennen (goh, hij wrijft altijd in zijn oogjes als hij moe is') wordt het steeds makkelijker en denk jij dat die moeder een zesde zintuig heeft.

En als je dat slapen nét onder de knie hebt, dan verandert je kind. Dan ineens wil hij niet meer standaard slapen na een voeding, dan ineens houdt dat oogjes wrijven op, of plots gaat het kind wat 'stoute' dingen doen. En dan ga je weer opnieuw de molen in van je kind leren kennen op dat vlak, of nadenken over wat jij belangrijk vindt.

Het is allemaal een beetje proberen, veel communiceren en gevoel volgen. En dat komt zeker goed, ook bij jou.

En als je het niet weet kun je altijd je familie, vrienden, buurvrouw, cb of het forum bevragen,
quote:reisa1978 schreef op 14 februari 2017 @ 12:32:

[...]





Voor een baby zorgen kan best lastig zijn als je kind uren huilt en je geen idee hebt wat er aan de hand is en hoe je het op moet lossen.Ja, maar daar heb ik het toch niet over?
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 14 februari 2017 @ 12:32:

[...]





Voor een baby zorgen kan best lastig zijn als je kind uren huilt en je geen idee hebt wat er aan de hand is en hoe je het op moet lossen.Dat is waar, weet ik uit ervaring. Maar ik zou ook niet weten hoe je je daar op voorbereid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven