Kinderwens: hoe bereid ik me goed voor?

14-02-2017 11:59 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Als stille meelezer zit ik met een vraag waardoor ik een eigen account heb aangemaakt. Mijn man en ik hebben een kinderwens en willen op korte termijn stoppen met anticonceptie. We hebben het prima voor elkaar: een stabiele relatie, financiële ruimte een fijn huis. Daarnaast leven we ook allebei gezond, niet roken, sporten regelmatig etc. Het potje foliumzuur staat ook al op de plank.



Ik vraag me alleen af of ik wel goed genoeg voorbereid ben. Ik vind baby's hartstikke leuk maar ik heb soms het gevoel dat ik er nog maar zo weinig vanaf weet. Ik weet hoe een zwangerschap verloopt maar daarna? Hoe weet je dat je het goed doet met je kindje? Ik ben bang om iets fout te doen. Wij zijn de eerste in onze omgeving die aan kinderen willen beginnen dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie je hebben voorbereid op de zwangerschap. Zijn er bijvoorbeeld boeken die jullie hebben gelezen of websites die je aan kan raden? Misschien loop ik wel veel te hard van stapel aangezien ik nog niet eens zwanger ben maar ik wil het gewoon graag goed doen.



Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
quote:Steltloper schreef op 14 februari 2017 @ 22:39:

[...]





En verder ben ik vooral benieuwd hoe lang alles gaat duren. Misschien ben ik al na een maand zwanger, misschien pas na een jaar. Ik ben 30 (bijna 31) is niet heel oud, maar ik ben geen 20 meer natuurlijk. Ook geen 40 maar soms lees je van die nare artikelen van mensen dat zwanger na je 30e moeilijk is en dergelijke. En dat je vooral op je 25e kinderen moet krijgen. Ik denk dat ik die artikelen voortaan maar even skip...

Kun je hélemaal niets over zeggen. Ik zit in dezelfde leeftijdscategorie en bij ons is het meteen de eerste keer gelukt. Maar ik heb genoeg vriendinnen die een heel medisch traject hebben moeten doorstaan (en nu nog). Dat vind ik heel verdrietig om te zien.

Helaas kun je het niet echt plannen en komt het, zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 14 februari 2017 @ 17:45:

[...]



Oh, God no. Maar, je went er aan dat je die gevoelens hebt en nooit meer zonder door het leven gaat.Oh gheh daar gaat mijn hoop Maar dat is goed genoeg, daar doe ik het wel voor
There are three ways to do it: the right way, the wrong way and the Janeway.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon wat een ontzettend lieve post, ik schoot helemaal vol en kan niet anders zeggen dan dankjewel (ook voor het geruststellen!)
There are three ways to do it: the right way, the wrong way and the Janeway.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Dat is andere thee!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe maar wat, mijn vriendinnen doen ook maar wat en soms geven we elkaar tips over dingen die toevallig werkten bij ons kind.

Ik moet wel zeggen dat ik jet moederschap 10 keer leuker en 10 minder zwaar vind, dan ik had gedacht. En ik heb in mijn leven nog niet zo goed geslapen als nu met baby en hij slaapt nog lang niet door. Dus zo kan het ook.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je leven al goed op orde en de wens is er. De rest komt zodra je die positieve test in handen hebt. Dan gaat er echt ineens zo'n wereld voor je open!

Lezen....ik vond Veilig zwanger een fijn boek en verder tijdschriften.

Je hebt verschillende fb groepen en fora.

Super leuk om af en toe een vraag te droppen en mee te kletsen. Maar als t eenmaal zover is volg dan gewoon je moedergevoel, kijk naar je kindje. Iedere moeder doet t anders, ieder kindje is anders. Er is niet 1 handleiding die precies aansluit bij je kindje. Gezond verstand gebruiken, het op je af laten komen en goed voor jezelf zorgen. Altijd handig als je weet waar je terecht kunt voor adviezen, maar heel eerlijk... veel moeders voelen het toch zelf goed aan.



Hier nu zwanger van een tweeling. De 1e ging van een leien dakje. Deze zwangerschap is al anders en het 1e jaar zal ongetwijfeld ook anders verlopen dan bij de oudste. Ga ik me nog niet druk om maken, heeft geen enkele zin. Ik weet waar de hulplijnen te vinden zijn en ga samen met man het avontuur opnieuw ontdekken.



Succes met zwanger worden en op naar een mooie tijd voor jullie!
Alle reacties Link kopieren
Ceylon: wat een mooie post. Ik vond het hartverwarmend en als ik op je stukje af ga ben je een super lieve moeder!



Van1naar3: Gefeliciteerd! Lijkt me heel bijzonder om een tweeling te krijgen. Ik geloof dat er hier ergens ook een tweelingentopic loopt!



Ik vind het nog wel lastig wat voor een boek je zou moeten lezen. Op bol.com heb je een stortvloed aan keuze! Ik wil eigenlijk gewoon een leuk, nuchter boek. Niks truttigs of zweverigs ofzo, daar ben ik denk ik iets te nuchter voor.



Over een kleine 2 weken ga ik mijn laatste pil nemen. En dan maar zien wat er na 13 jaar pillen over is van mijn cyclus! Hier kijk ik wel echt naar uit, heb echt een hekel aan die stomme pil!
quote:Van1naar3 schreef op 15 februari 2017 @ 20:08:

Lezen....ik vond Veilig zwanger een fijn boek en verder tijdschriften.Die heb ik ook gelezen. Duidelijk, no nonsense en niet zweverig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond ´geboorte van een moeder´ van Daphne Deckers best geestig. Al moet ik er eerlijk bijzeggen dat ik het pas las toen Lon al anderhalf ofzo was. Toen was het erg herkenbaar . En als ik me goed herinner kreeg ik bij de blije doos ook ´wij jonge ouders´ (gratis). Daar heb ik ook best veel uitgehaald. Maar ik was wel zwanger in de prehistorie.

(Lees; voor internet).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 15 februari 2017 @ 21:10:

Ik vond ´geboorte van een moeder´ van Daphne Deckers best geestig. Al moet ik er eerlijk bijzeggen dat ik het pas las toen Lon al anderhalf ofzo was. Toen was het erg herkenbaar . En als ik me goed herinner kreeg ik bij de blije doos ook ´wij jonge ouders´ (gratis). Daar heb ik ook best veel uitgehaald. Maar ik was wel zwanger in de prehistorie.

(Lees; voor internet).



Soms vraag ik me af of dat niet fijner is! Het internet is zo'n oneindige bron van informatie dat je er nogal in kan verzuipen. Voor het internet had je gewoon een aantal boeken en daar moest je het mee doen. Samen met tips van moeders en vriendinnen.



'Veilig zwanger' ga ik eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd: niets had me kunnen voorbereiden op de komst van ons kindje. Mijn man en ik hebben het eerste negen maanden van ons zoontje als heel zwaar ervaren. Nauwelijks tijd voor elkaar / sociale dingen / hobby's, alleen maar aan het zórgen heel de tijd. Terwijl je er nog niet veel voor terugkrijgt.



Ik ben tijdens de zwangerschap ook bang geweest: wat als ik spijt krijg?



Maar... wat blijkt?



Na bijna twee jaar kan ik zeggen - en ik ben echt geen zoet zweef type - de liefde die we voelen voor ons kindje en het grote voorrecht dat ik elke dag ervaar door hem op te zien groeien dat is het aller-aller mooiste dat ik ook heb meegemaakt.



Wees niet te streng voor jezelf, vertrouw op je gevoel en investeer in de relatie met je man, want die staat onder druk na de bevalling.



En het komt allemaal goed.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Met wees niet te streng bedoel ik: je moet niet te stringent vasthouden aan je principes.



Ik ben na een tijdje gestopt met borstvoeding omdat ik er gestoord van werd op een gegeven moment. Da's geen verkeerde keus, da's een weloverwogen keuze. Maar laat het sommige mama's niet horen



Mijn zoontje at geen met liefde klaargemaakt groentehappen: hij wilde alleen Olvarit. Dus toen heeft hij Olvarit gegeten. Heeft hij niets aan overgehouden.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt je leven goed op orde zo te lezen. Erg verstandig dat zouden er meer moeten doen...



Verder zou ik kijken naar een goed boek en op een forum zoals dit kan je alle vragen stellen. Aanrader is om je aan te sluiten bij een topic van vrouwen die ook zwanger willen worden of in dezelfde maand zijn uitgerekend als jij. Als je geluk hebt hou je daar een leuke groep dames aan over waarmee je over van alles kunt praten. Het internet vind ik juist een enorm voordeel in de huidige tijd. Je krijgt gericht informatie en snel antwoord op al je vragen. Het is natuurlijk wel aan jezelf om daar uit te halen wat op jullie van toepassing is.



Verder zal de kraamverzorgende je heel veel leren over de verzorging. En daarna is er nog het consultatiebureau voor informatie en (ongevraagd) advies.



En bij een 1e is het voor iedereen (vaak) nieuw. Daarbij zal je moeten kijken wat voor jullie kindje wel en niet werkt. Dat is bij ieder kind vaak weer anders. Wat je al wel kunt doen is praten met je man over hoe jullie het in grote lijnen wilt gaan doen. Wat vinden jullie belangrijk in de opvoeding? Wat wil je hetzelfde of juist anders doen dan je eigen opvoeding? Hoe ga je het doen met voeding, opvang, etc.



Ga mee in de behoeften van je kindje en hou je niet strak vast aan een bepaalde methode. Kijk wat werkt voor jouw kind en volg je eigen gevoel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven