kindje uit school mee te spelen, vervoer in auto

20-02-2018 10:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Ik heb gezocht maar kon geen recent topic hierover vinden...
Mijn zoontje is 4 en gaat net naar school, daarmee komen ook de eerste speelafspraakjes. Superleuk maar dat gaf mij vorige week ook een dilemma: ik haalde hem op en hij wilde graag een vriendje mee naar huis nemen. Leuk natuurlijk. We liepen naar de auto en ineens bedenk ik me: hoe dan? Ik heb een klein autootje dus 3 op achterbank past niet (dochter van 2 moest er ook nog bij). Uiteindelijk heb ik zoon op voorstoel gezet in zijn groep 2/3 stoel, het kindje dat kwam spelen (wat gelukkig een stuk langer is dan mijn zoontje) op de achterbank in de gordel en dochter in haar eigen stoel en ben ik maar heel voorzichtig naar huis gereden. Ik wist ook geen andere oplossing want moeder van kindje was al weg maar helemaal tof voelde dit toch ook niet...

Ik had me bedacht dat het een goed idee zou zijn zo'n zittingverhoger achterin te gooien als extra maar ik zie dat die eigenlijk ook maar matig geschikt zijn (pas vanaf 22 kg en 1.25 m zijn de nieuwe regels, mijn zoon is 105 cm en 15 kg dus zit daar nog lichtjaren vanaf).
Volgens de wet heb ik overigens niks mis gedaan (incidenteel mogen kinderen van 3 jaar en ouder blijkbaar gewoon in de gordel vervoerd worden) maar ik vraag me af of er een betere oplossing is. Ik wil natuurlijk niet een kind van een ander of mijn eigen kind tekort doen wat dit betreft....

Hoe doen jullie dit?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:39
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een extra Stoelverhoger in de achterbak liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een extra stoelverhoger bij de hand, ideaal.
Toen mijn zoon laatst zijn eerste kinderfeestje vierde heb ik ook gezorgd voor genoeg stoelverhogers. Logisch dacht ik. Maar sindsdien heeft zoon drie andere feestjes gehad en maar een keer zat hij op een stoelverhoger. Een keer zat hij los maar wel gewoon in de gordel en een keer zat hij met een ander kind in de gordel want er waren er niet genoeg. Met die laatste optie was ik ook absoluut niet blij.
Maar goed, ik zou dus gewoon een extra verhoger in je auto gooien.
Ik heb een extra stoeltje, gewoon een simpel ding van de Hema. Gebruik hem regelmatig. Het lijkt me niets om een kindje zonder stoeltje te vervoeren. ZIt ook niet lekker zo'n goedel in je nek.
Alle reacties Link kopieren
Paarsmetroze schreef:
20-02-2018 11:55
Jawel, maar deze hebben vaak een betere kooiconstructie, airbags etc. en kunnen beter tegen de impact van een botsing, waardoor er minder letsel is voor de inzittenden.

Dat dus; in mijn oude auto is er op de snelweg eens iemand achterop geklapt terwijl ik in de file stond; de stationcar was zeg maar een sedan geworden en was total loss maar mijn dochter en ik hadden niks, en ik denk dat als ik in een koekblik had gereden het niet eens na had kunnen vertellen want de auto was zeker 1,5 meter korter geworden.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik had het net zo gedaan als jij TO, met het verschil dat ik me er geen seconde druk over had gemaakt.
Iedereen in de riem en rustig naar huis tuffen. Prima toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een extra stoelverhoger, twee zelfs, voor dit soort incidentele ritjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een auto, formaat koekblik, total loss gereden, ik mankeerde niets. Auto had een prima kreukelzone. On topic, ik verbaas erover hoeveel mensen hun kinderen met de auto halen. Ik haal de kinderen op de fiets of te voet en als er dan vriendjes etc. mee gaan, lopen ze of fietsen ze mee. Als ik eens meer kinderen mee moet nemen, met een feestje, zorg ik ervoor dat elk kind goed zit. Danwel in een stoeltje, danwel op een zittingverhoger. Met argumenten als 'het is niet zo ver' of 'ik rijd niet zo hard' kan ik niet zoveel. Ook dan kunnen er ongelukken gebeuren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:39
99.60% gewijzigd
Je mag andermans kinderen incidenteel gewoon vervoeren zonder verhoger of stoel in de auto. Wel in de gordel.

Of je het moet willen is wat anders. Ik zou een verhoger kopen, vaak al voor een 10tje te koop, en die achterin leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven