Klas wordt combinatieklas

18-06-2019 23:51 131 berichten
De groep 3 van mijn kind wordt volgend jaar opgesplitst in een groep 3/4 en een groep 4/5. (Heel groep 3 wordt 4 dus, maar de ene helft komt met groep 3 in een klas, de andere helft met groep 5)

Als ouders zijn wij niet gekend in de indeling hiervan of op basis waarvan dat gebeurd. Met name dat laatste vind ik eigenlijk jammer. Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom mijn kind in danwel de ene, danwel de andere combinatie een goed idee is. Nu wordt het gebracht als een voldongen feit, maar ze gaan nog wel het eea toelichten op de ouderavond komende week.

Nu denk ik (als vast vele ouders :P ) dat mijn kind wel een beetje een geval apart is maar goed, dit zijn mijn overwegingen:

-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.

Ik ga er niet van uit dat ik nog iets kan veranderen aan de groepsindeling, maar ik wil me hard maken voor de beste plek voor mijn kind komend jaar. Welke overwegingen zouden voor jullie van belang zijn ?
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 23:54
1.57% gewijzigd
Een school die met niemand rekening wil houden is stom, dat ten eerste. Gelukkig ken ik zulke scholen niet.

Wanneer klassen te klein zijn, krijgt een school minder geld. Dan moeten er klassen samengevoegd worden óf leerkrachten moeten gratis les gaan geven.
Dat betekent dat de school van TO in deze situatie maatregelen moet nemen en dat is mogelijk heel vervelend voor individuele kinderen. Dat heeft dan nog niets te maken met het negatief wegzetten van ouders, vind ik.
De discussie verzandt wat mij betreft erg in 'ouders moeten zich niet met groepsindelingen willen bemoeien' versus 'scholen die ouders niet betrekken moeten niet verwachten dat er nog maar iemand komt voorlezen en vossenjachten'. Interessant, maar niet perse mijn doel. Dat was en is mijn kind de best mogelijke situatie bieden.

Nu ik hier een stel meelezende ouders heb met kinderen die misschien een beetje van het gemiddelde afwijken en leerkrachten die oprecht het beste met kinderen voor hebben:

Wat zijn volgens jullie ervaring belangrijk voor een kind om in een klas op zijn of haar plek te zijn? Welke zaken zouden jullie op letten?
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
19-06-2019 10:59
Dit.

En ik sta open voor dingen die wij als school voor bepaalde kinderen niet op waarde hebben geschat of (nog) niet weten, maar de ouders hebben buiten de MR om geen inspraak in beslissingen die over de te formeren groepen gaan.
Dat had je al laten weten hoor, dat je die ouders maar lastig vond.
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:12
De discussie verzandt wat mij betreft erg in 'ouders moeten zich niet met groepsindelingen willen bemoeien' versus 'scholen die ouders niet betrekken moeten niet verwachten dat er nog maar iemand komt voorlezen en vossenjachten'. Interessant, maar niet perse mijn doel. Dat was en is mijn kind de best mogelijke situatie bieden.

Nu ik hier een stel meelezende ouders heb met kinderen die misschien een beetje van het gemiddelde afwijken en leerkrachten die oprecht het beste met kinderen voor hebben:

Wat zijn volgens jullie ervaring belangrijk voor een kind om in een klas op zijn of haar plek te zijn? Welke zaken zouden jullie op letten?
Waarom heb je er geen vertrouwen in dat school weet wat het beste is voor je kind?
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:12
De discussie verzandt wat mij betreft erg in 'ouders moeten zich niet met groepsindelingen willen bemoeien' versus 'scholen die ouders niet betrekken moeten niet verwachten dat er nog maar iemand komt voorlezen en vossenjachten'. Interessant, maar niet perse mijn doel. Dat was en is mijn kind de best mogelijke situatie bieden.

Nu ik hier een stel meelezende ouders heb met kinderen die misschien een beetje van het gemiddelde afwijken en leerkrachten die oprecht het beste met kinderen voor hebben:

Wat zijn volgens jullie ervaring belangrijk voor een kind om in een klas op zijn of haar plek te zijn? Welke zaken zouden jullie op letten?
Dat hangt zo ontzettend van je kind af. Ik heb er eentje die overal op zijn plek lijkt, maar dat eigenlijk niet is; kind blijft altijd lief en tevreden, zodat de leerkracht makkelijk over het hoofd ziet wat hij nodig heeft. Dan eentje die aansluiting zoekt bij ‘rustigere’ kinderen. Als er daar minimaal eentje van is, is het goed. En eentje die vooral een leerkracht nodig heeft die de lat lekker hoog legt voor hem en hem vervolgens de vrijheid en eigen verantwoordelijkheid geeft er zelf overheen te springen.
Jouw kind zal wel weer heel anders zijn.
watdachtjehiervan schreef:
19-06-2019 11:17
Waarom heb je er geen vertrouwen in dat school weet wat het beste is voor je kind?
Als mijn werkgever een voorstel doet teken ik ook niet blind, als ik een makelaar vraag mijn hut te verkopen lees ik zijn voorstel ook nog even goed door en als het over iets veel belangrijkers dan mijn baan en mijn geld/ huis gaat namelijk het welbevinden van mijn kind is het raar dat ik me er een geïnformeerde mening over probeer te vormen? Ik zie niet in wat dat met gebrek aan vertrouwen te maken heeft.
Eze schreef:
19-06-2019 09:55
En dus mag je er geen eisen aan stellen? Dat is natuurlijk een omkering van zaken. De overheid vindt onderwijs zó belangrijk, dat het (min of meer) gratis is, zodat iedereen toegang heeft tot goed onderwijs. Wel fijn als dat goede onderwijs er dan ook is.
je kan echt eisen stellen als je je kind naar een particuliere school stuurt. Verder heb je de MR, dan houdt het wel op. Het ministerie bepaalt
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:24
Als mijn werkgever een voorstel doet teken ik ook niet blind, als ik een makelaar vraag mijn hut te verkopen lees ik zijn voorstel ook nog even goed door en als het over iets veel belangrijkers dan mijn baan en mijn geld/ huis gaat namelijk het welbevinden van mijn kind is het raar dat ik me er een geïnformeerde mening over probeer te vormen? Ik zie niet in wat dat met gebrek aan vertrouwen te maken heeft.
Ik heb de school uitgezocht op wat ik belangrijk vind in een school. Daarnaast heb ik 3x per jaar een gesprek met de leerkracht over hoe zij ons kind ziet en hoe wij daar tegenaan kijken. Daardoor heb jij alle vertrouwen in de keuzes die zij maken. Dat vind ik zeer belangrijk aan een school. Dat ik vertrouwen in ze kan hebben. Hier wisselt de samenstelling van de klassen jaarlijks. Zonder overleg met ouders.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
19-06-2019 10:50
Dit is zeer belangrijk bij een ouder-schoolrelatie. Maar wat mij betreft niet bij het vormen van de klassenindeling. De leerkracht zou door oa 10 minuten gesprekken en het observeren van het kind al een goed beeld moeten hebben van wat goed is voor het kind. Op de school van mijn kinderen kijken ze echt naar het kind. Ik heb dan ook alle vertrouwen in school als ze de klassen in gaan delen.

Het zou leuk zijn als leerkrachten op basis van twee 10-minutengesprekken in een jaar en hun observaties in de klas een goed beeld hebben van wat goed is voor een kind. Mijn ervaring is dat leerkrachten inderdaad menen te weten wat goed is voor een kind en dat sommigen vanuit die veronderstelling nog maar beperkt open staan voor input vanuit ouders. Dat effect heeft overigens een naam: het Dunning-Kruger effect. Leuk om te googlen, als je zin hebt.

Wat leerkrachten zien van een kind is een kind in een specifieke en thematisch beperkte situatie, waarin hun aandacht ook nog verdeeld is over verschillende andere zaken en kinderen. In die specifieke en thematisch beperkte situatie handhaaft het kind zich op een specifieke manier die geen relatie hoeft te hebben met hoe het kind zich buiten die situatie handhaaft. Hoe een kind is en doet in de klas, hoeft dus niet hetzelfde te zijn als hoe een kind is en doet buiten de klas. Als een kind zich in de klas taakgericht en goed aangepast gedraagt, kan een leerkracht de conclusie trekken dat het geboden onderwijs passend is en navenant handelen. Bijvoorbeeld bij keuzes als klassenindelingen. Datzelfde kind kan zich thuis boos, depressief en angstig gaan gedragen, omdat het geboden onderwijs toch niet passend is. Als er geen afstemming is tussen leerkracht en ouder, of als de leerkracht meent dat zijn beeld van het kind het juiste is, resulteert dat in een kind dat schade oploopt in zijn ontwikkeling. En dat is verdrietig. En onnodig.

Maar goed, Regrette, je hebt gelijk dat de discussie verzandt. In jouw geval zou ik mijn kind het liefst in de 3/4 klas zien, mits de leerkracht daar in staat is om differentiatie te bieden in het aanbod voor je zoon. Ik denk dat de rust en de stabiliteit je zoon ten goede zouden komen. Maar gezien de besluitvorming op school en de noodgreep in verband met te kleine klassen denk ik dat deze school nog zwaar weer te wachten staat. Is het ook een optie alvast rond te kijken naar een alternatieve school?
Alle reacties Link kopieren
Sorry had nog niet alles gelezen. Mosterd dus
RegretteRien schreef:
19-06-2019 09:32
Ik heb daar in mijn beleving al antwoord op gegeven, maar goed, nogmaals: Ik vind het volstrekt begrijpelijk dat een school niet aan elke wens, nood en eis tegemoet kan en wil komen. Het volstrekt buitensluiten van ouders in een beslissingstraject is het andere uiterste. En ja, dat vind ik raar. Dezelfde ouderavond die nu gegeven wordt aan het eind van het proces had je ook kunnen houden toen de klasindeling nog niet definitief gemaakt was. Met mooie invulformulieren: De school heeft overweging X/Y/Z. Voor mijn kind vind ik overweging ... het belangrijkst. Daarnaast wil ik de school nog meegeven dat... Ik wil wel/ niet een voorkeur uitspreken voor een klas, namelijk.. En dan kun je er prima bij uitleggen dat er geen eindeloze oudergesprekken, mailwisselingen, overlegjes op het schoolplein meer mogelijk zijn. En ja, ik vind het ook normaal om me daar dan ook aan te conformeren.

Ik ben een volwassen vrouw en geen jengelende kleuter die eindeloos hetzelfde vraagt in hoop op een ander antwoord. Ik ben een ouder die graag het beste wil voor mijn kind en vind dat ik betrokken kan worden in het beslissingstraject. Dat is iets anders dan mijn eisen op tafel leggen alsof ik in de supermarkt loop als consument.
Als het goed is is dit wel in de mr besproken waarin een aantal iets zitting hebben. Zij vertegenwoordigen als het ware alle ouders. Er is juist een mr om dit soort zaken te bespreken op een behapbare manier.
Maar nogmaals ik zou eerst die ouderavond afwachten. Scholen moeten soms beslissingen nemen waar ouders niet blij mee zijn. Dat is lastig. In dit geval zal het wel om formatie gaan. Van 45-50 kinderen kun je nu eenmaal moeilijk 3 groepen vormen.

Bij vragen staat het je natuurlijk vrij om al eerder iemand van school (directie bijvoorbeeld) aan te spreken.
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:12

Wat zijn volgens jullie ervaring belangrijk voor een kind om in een klas op zijn of haar plek te zijn? Welke zaken zouden jullie op letten?

Mijn ASS'er vond het fijn als het rustig was, die vond jongere kinderen altijd maar lastig en druk.
Observaties van de leerkracht zijn voor de meeste leerlingen in een klas een toereikende manier te bepalen hoe een kind functioneert. Het gaat een beetje anders wanneer je de pech/het geluk hebt een kind te hebben dat bij die andere groep hoort. Daar moest ik inderdaad zelf iets aan doen en als men mij daarom een lastige moeder vindt, dan is dat maar zo.
De meeste kinderen hebben het prima op school. Gelukkig.

TO: ik heb geen idee. Op basis van wat ik hier lees, zou ik 3/4 zeggen, maar ik zou toch sowieso de situatie in de gaten houden, ongeacht de groep waarin hij geplaatst wordt. Wat ik zou doen als mijn kind in de andere groep geplaatst werd: gewoon doen, vrees ik. Ik ben daar weinig assertief in, maar ik zou absoluut opletten
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 11:42
0.34% gewijzigd
Pandax schreef:
19-06-2019 11:33
Het zou leuk zijn als leerkrachten op basis van twee 10-minutengesprekken in een jaar en hun observaties in de klas een goed beeld hebben van wat goed is voor een kind. Mijn ervaring is dat leerkrachten inderdaad menen te weten wat goed is voor een kind en dat sommigen vanuit die veronderstelling nog maar beperkt open staan voor input vanuit ouders. Dat effect heeft overigens een naam: het Dunning-Kruger effect. Leuk om te googlen, als je zin hebt.

Wat leerkrachten zien van een kind is een kind in een specifieke en thematisch beperkte situatie, waarin hun aandacht ook nog verdeeld is over verschillende andere zaken en kinderen. In die specifieke en thematisch beperkte situatie handhaaft het kind zich op een specifieke manier die geen relatie hoeft te hebben met hoe het kind zich buiten die situatie handhaaft. Hoe een kind is en doet in de klas, hoeft dus niet hetzelfde te zijn als hoe een kind is en doet buiten de klas. Als een kind zich in de klas taakgericht en goed aangepast gedraagt, kan een leerkracht de conclusie trekken dat het geboden onderwijs passend is en navenant handelen. Bijvoorbeeld bij keuzes als klassenindelingen. Datzelfde kind kan zich thuis boos, depressief en angstig gaan gedragen, omdat het geboden onderwijs toch niet passend is. Als er geen afstemming is tussen leerkracht en ouder, of als de leerkracht meent dat zijn beeld van het kind het juiste is, resulteert dat in een kind dat schade oploopt in zijn ontwikkeling. En dat is verdrietig. En onnodig.

Maar goed, Regrette, je hebt gelijk dat de discussie verzandt. In jouw geval zou ik mijn kind het liefst in de 3/4 klas zien, mits de leerkracht daar in staat is om differentiatie te bieden in het aanbod voor je zoon. Ik denk dat de rust en de stabiliteit je zoon ten goede zouden komen. Maar gezien de besluitvorming op school en de noodgreep in verband met te kleine klassen denk ik dat deze school nog zwaar weer te wachten staat. Is het ook een optie alvast rond te kijken naar een alternatieve school?
Ik ben het met je eens. Alleen moet die communicatie tussen ouder en leerkracht er niet pas zijn op het moment dat er een nieuwe klasse indeling wordt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:12

Wat zijn volgens jullie ervaring belangrijk voor een kind om in een klas op zijn of haar plek te zijn? Welke zaken zouden jullie op letten?
Als leerkracht:
Op de jenaplanschool waar ik werkte kwamen er elk jaar nieuwe kinderen in stamgroepen bij en gingen er ook kinderen weg. Wij letten als school dan op verdeling jongens/meisjes, verdeling van kinderen die bij het leren extra aandacht nodig hebben en kinderen die met hun gedrag de groep beïnvloeden.
Daarbij was altijd de garantie naar kinderen dat ze in ieder geval bij één kind zouden komen die ze zelf aangegeven hadden.
Soms waren er bepaalde combinaties van kinderen extra gewenst of juist ongewenst, dan deden we heel erg ons best om dat als beginpunt van de puzzel te nemen.

Op de school waar ik nu werk is dat niet anders. (Maar geen onderdeel van het schoolconcept)

Als ouder:
Bij één van mijn kinderen was een bepaald vriendje heel erg belangrijk voor hem. Dat heb ik aangegeven.
Bij een ander kind bleek tijdens het jaar dat samenwerken met een bepaald kind uit een andere groep heel fijn was. Als er sprake geweest zou zijn van de mogelijkheid dat deze kinderen in verschillende groepen terecht zouden komen zou ik nog gesproken hebben over deze combinatie.
Ik heb ook wel eens een grote voorkeur om níet bij een ander kind in de groep te komen gehad. Daar heb ik niets mee gedaan.
En ik heb soms enorme voorkeur voor leerkrachten (ook wel eens een enorme weerzin tegen). Ook niets mee gedaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, Regrette, je hebt gelijk dat de discussie verzandt. In jouw geval zou ik mijn kind het liefst in de 3/4 klas zien, mits de leerkracht daar in staat is om differentiatie te bieden in het aanbod voor je zoon. Ik denk dat de rust en de stabiliteit je zoon ten goede zouden komen. Maar gezien de besluitvorming op school en de noodgreep in verband met te kleine klassen denk ik dat deze school nog zwaar weer te wachten staat. Is het ook een optie alvast rond te kijken naar een alternatieve school?
En ik werd in de op dan weer vooral getriggerd door het punt dat zijn beste vriendje naar groep 5 gaat. Dat zou voor mijn kind een belangrijke overweging zijn. Star reageert wéér op een ander punt.
Voor iemand die jouw kind niet kent, is het echt heel lastig er iets over te zeggen.

Kijken naar een andere school zou ik wel ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-06-2019 06:36
Ik vind de huidige tendens waarin ouders per definitie zeurouders, curlingouders, snowflakeouders en wat voor stereotypering er nog verder van gemaakt wordt, zijn als ze zich wagen te bemoeien met beslissingen van school heel schokkend. Ouders dragen de gevolgen van deze beslissingen en zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van deze beslissingen, en de enige keuze die ze rest is slikken of een andere school. Dat vind ik erg onwenselijk. Onderwijs zou een partnerschap moeten zijn, geen dictatuur.
Helemaal mee eens.

Dat gevoel heb ik overigens niet bij de school van mijn dochter, maar wel in dit soort discussies en bij artikelen die je leest. Je hoeft tegenwoordig niet veel te doen om een zeur-, helikopter- of curlingouder te zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eze schreef:
19-06-2019 11:43
En ik werd in de op dan weer vooral getriggerd door het punt dat zijn beste vriendje naar groep 5 gaat. Dat zou voor mijn kind een belangrijke overweging zijn. Star reageert wéér op een ander punt.
Voor iemand die jouw kind niet kent, is het echt heel lastig er iets over te zeggen.

Kijken naar een andere school zou ik wel ook doen.
Ik weet dat niemand kan weten wat voor mijn kind het beste uitpakt. :) En toch lees ik hier overwegingen die ik zelf misschien nog niet meegenomen had, dat maakt het makkelijker om straks met een weloverwogen mening en open blik het gesprek met de school aan te gaan.

Overigens is de school op een aantal voor ons ook belangrijke punten wel een hele geslaagde school en maakt de nieuwe aanwas in de kleutergroepen dat ik niet perse vrees voor het opheffen van de school in de nabije toekomst en is een andere school op dit moment nog geen serieuze overweging.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:12
De discussie verzandt wat mij betreft erg in 'ouders moeten zich niet met groepsindelingen willen bemoeien' versus 'scholen die ouders niet betrekken moeten niet verwachten dat er nog maar iemand komt voorlezen en vossenjachten'. Interessant, maar niet perse mijn doel. Dat was en is mijn kind de best mogelijke situatie bieden.

Nu ik hier een stel meelezende ouders heb met kinderen die misschien een beetje van het gemiddelde afwijken en leerkrachten die oprecht het beste met kinderen voor hebben:

Wat zijn volgens jullie ervaring belangrijk voor een kind om in een klas op zijn of haar plek te zijn? Welke zaken zouden jullie op letten?
Ik zou kijken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling. In welke groep vindt jouw kind (naar verwachting) de meeste aansluiting bij andere kinderen.
Daarbij vind ik de wisselende oplossing van leerkracht voor 2 dagen in groep 4/5 echt een struikelblok. Voor heel veel kinderen. Ook voor een kind met ASS. Ik zou hier ook echt vragen over stellen.
Ik zou ook kijken naar waarom jouw kind een ster aanpak nodig heeft met een gemiddelde en hoge intelligentie maar dat zit waarschijnlijk in de discrepantie tussen verbaal en performaal en in de ass-problematiek en daar zul je wel vaker over in gesprek zijn geweest.
Oh, ik heb ook wel eens bij de directeur gezeten hiervoor.
Ik was het er onder andere niet mee eens dat de splitsing vooral op basis van sterk/zwak en makkelijk/moeilijke kinderen was gemaakt. Ik wil mijn kind juist leren dat diversiteit van wezenlijk belang is in deze wereld. En met nog een heleboel andere overwegingen ook niet.

Ik heb de directeur heel netjes duidelijk gemaakt dat het me echt ernst was (ik was daarvoor nog nooit in zijn kamer geweest en daarna ook nooit meer, om even aan te geven dat ik niet wekelijks wat te zaniken heb). Enkele andere ouders hadden precies dezelfde bezwaren. Uiteindelijk heeft de directeur op basis van onze argumenten de indeling aangepast. Toen had hij natuurlijk wel weer wat uit te leggen aan andere ouders. Daar ben je directeur voor.

Als dat niet gebeurd was, dan was mijn kind naar een andere school gegaan.

Als school heb je nu eenmaal met ouders te maken. En die ouders hebben recht op een toelichting van de gemaakte keuzes. En mogen bezwaar maken als ze het er niet mee eens zijn. Natuurlijk moet dit op een nette manier gebeuren, maar met een pittige discussie met ouders is niks mis. Als je kritische ouders vooral als lastposten ziet, begin dan geen school.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:52
Overigens is de school op een aantal voor ons ook belangrijke punten wel een hele geslaagde school en maakt de nieuwe aanwas in de kleutergroepen dat ik niet perse vrees voor het opheffen van de school in de nabije toekomst en is een andere school op dit moment nog geen serieuze overweging.

Ik denk niet per se aan opheffing. De leerkracht uit groep 4/5 maakt theoretisch gezien een vrij grote kans om het komende jaar uit te vallen, deze heeft bijna alle factoren tegen zich. Op basis van wat je schrijft: nieuwe taak, gedeelde verantwoordelijkheid met wisselende partners dus weinig gelegenheid voor constructief overleg en taakverdeling wat een onevenredige belasting voor een driedaagse werkweek vormt, een leerlinggroep die nog geen ervaring heeft met onderwezen worden in twee leerjaren, een schoolklimaat waarin wederzijdse afstemming geen grote rol lijkt te spelen. Ik zou groep 4/5 vermijden.
Hier een school met een onderwijsconcept dat inhoudt dat de klassen meermaals worden herverdeeld. Ouders worden daar in principe niet in gekend.

Ik heb dat proces nu verschillende malen meegemaakt. Zelf zijn wij één keer benaderd door school, omdat er een onorthodoxe oplossing voorlag waar ons kind onderdeel van uitmaakte. Wij zagen toen een andere onorthodoxe oplossing die wij beter vonden voor ons kind. School had die oplossing ook gezien, maar durfde die niet voor te leggen. Dus het was goed dat dat gesprek toen plaatsvond.

De belangrijkste criteria bij onze school zijn: spreiding van zorgleerlingen, evenredig aantal leerlingen in de groepen, vriendschappen, broers/zussen niet in dezelfde klas, verhouding jongens/meisjes. Volgens mij ook in die volgorde. Ik kan mij daar prima in vinden.

Ik vond het opvallend hoeveel ouders met een normaal functionerend kind al maanden van tevoren gefixeerd waren op hoe de herverdeling zou uitpakken. Hoe geharnast ze erin zaten vooral.
Poppy_del_Rio schreef:
19-06-2019 12:27
Hier een school met een onderwijsconcept dat inhoudt dat de klassen meermaals worden herverdeeld. Ouders worden daar in principe niet in gekend.

Ik heb dat proces nu verschillende malen meegemaakt. Zelf zijn wij één keer benaderd door school, omdat er een onorthodoxe oplossing voorlag waar ons kind onderdeel van uitmaakte. Wij zagen toen een andere onorthodoxe oplossing die wij beter vonden voor ons kind. School had die oplossing ook gezien, maar durfde die niet voor te leggen. Dus het was goed dat dat gesprek toen plaatsvond.

De belangrijkste criteria bij onze school zijn: spreiding van zorgleerlingen, evenredig aantal leerlingen in de groepen, vriendschappen, broers/zussen niet in dezelfde klas, verhouding jongens/meisjes. Volgens mij ook in die volgorde. Ik kan mij daar prima in vinden.

Ik vond het opvallend hoeveel ouders met een normaal functionerend kind al maanden van tevoren gefixeerd waren op hoe de herverdeling zou uitpakken. Hoe geharnast ze erin zaten vooral.
Bij mijn kinderen op school staat broer/zus niet bij elkaar in de klas op 1.
watdachtjehiervan schreef:
19-06-2019 12:32
Bij mijn kinderen op school staat broer/zus niet bij elkaar in de klas op 1.
Ik weet ook niet 100% zeker of dit de volgorde is bij onze school, maar als ik zie hoe het de afgelopen keren heeft uitgepakt, lijkt het daar wel op. Ik ken ook wel voorbeelden van broers/zussen die een jaar in dezelfde klas hebben gezeten. Van één zo’n geval is mij bekend dat de ouders erbij betrokken waren en ook nee hadden kunnen zeggen. Dus misschien is het toch een heel zwaarwegend criterium, maar hebben niet alle ouders er moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Broers/zussen niet in dezelfde klas is een voorwaarde die de school van mijn kinderen de afgelopen jaren juist steeds meer loslaat. En ook de middelbare school waar mijn kind heengaat, houdt er niet heel sterk aan vast. Het gebeurt wel alleen in overleg met de ouders.
Waarom moet het iq altijd benoemd worden....lijkt wel of er geen kinderen met een gemiddeld iq meer bestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven