Kleine kinderen en vreemde honden

05-05-2018 16:33 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi medeforummers,

Ik wil even een situatie aan jullie voorleggen. Wij hebben twee jonge dochters (2,5 en 1 jaar) en pakweg 3 x per jaar logeren zij een nachtje bij mn schoonouders zodat mijn man en ik een keertje lekker uiteten kunnen, en kunnen uitslapen. Tot zover geen probleem, iedereen vindt dit leuk. Nu heeft mijn man ze vanmiddag weer een keertje weggebracht en die vertelde enthousiast dat zijn jongste zus er ook is dit weekend en dat zij haar twee honden bij zich heeft. Dit zijn twee honden die vlgs mij qua formaat en uiterlijk doen denken aan Mechelse herders. Die honden zijn heel lief, maar zijn niet gewend aan kinderen. Mijn kinderen zijn niet gewend aan honden ( wel aan poezen en daar gaan ze lief en rustig mee om) Toch vind ik de combinatie kleine kinderen incl 1 kruipende dreumes en onbekende honden niet fijn. Ik baal er eigenlijk van dat ik dit niet wist, want dan had ik ze dit weekend niet laten logeren. Mijn idee is dat honden nog zo lief kunnen zijn, maar dat je met echt kleine kinderen heel goed moet oppassen, zeker als ze elkaar niet kennen. Mijn man en schoonfamilie vinden het echter helemaal leuk en zien geen enkel probleem of gevaar. Wat vinden Jullie? Stel ik me aan als ik me daar toch ongerust bij voel?
Alle reacties Link kopieren
No way dat ik mijn kinderen daar zou laten vooral niet als de volwassenen zo naïef doen. Zien ze dan helemaal niet in dat kind hond aan zijn staart zou kunnen trekken en de herder met zijn grote bek en scherpe tanden even laat weten dit niet fijn te vinden? Het zijn geen kleine honden en zijn ook nog eens geen kinderen gewend. Het gebeurd zoveel, meerdere vriendjes van mijn kinderen en mijn kind zelf zijn een keer door een hond gepakt gelukkig nooit met hele erge afloop hoogstens een flink litteken in het gezicht.
Even een succes verhaal om je misschien wat gerust te stellen: mijn ouders hadden een Deense dog en kregen daarna een kind. Die twee waren al snel twee handen op één buik. Het beest accepteerde alles van het kind en gromde als een onbekende bij de peuter in de buurt kwam.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-05-2018 19:45
Welk probleem? Mss zijn die beesten gewoon buiten als kinderen binnen op de grond spelen. Ik lees nergens dat die beesten op de slaapkamer bij de kinderen slapen ofzo.
Maar schoonouders zien geen probleem dus de honden zullen wel gewoon binnen zijn in de woonkamer en opa zit te lezen, schoonzus op de wc en oma haalt even drinken in de keuken en kindje is binnen een seconde bij de hond om die even in zijn oog te prikken.
JessyMay schreef:
05-05-2018 20:00
Maar schoonouders zien geen probleem dus de honden zullen wel gewoon binnen zijn in de woonkamer en opa zit te lezen, schoonzus op de wc en oma haalt even drinken in de keuken en kindje is binnen een seconde bij de hond om die even in zijn oog te prikken.

Ik vind dat een bijzondere conclusie. Er schrijven hier hondeneigenaren die ook geen probleem zien; gewoon omdat ze common sense hebben en bovenstaande dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
05-05-2018 19:58
Even een succes verhaal om je misschien wat gerust te stellen: mijn ouders hadden een Deense dog en kregen daarna een kind. Die twee waren al snel twee handen op één buik. Het beest accepteerde alles van het kind en gromde als een onbekende bij de peuter in de buurt kwam.
Dat is toch totaal geen vergelijkbare situatie die hond kent het kleinkind waarschijnlijk van baby af aan en zag het regelmatig. En een Deense dog 1 van de makste honden op aarde is niet te vergelijken met jonge herders.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
05-05-2018 19:58
Even een succes verhaal om je misschien wat gerust te stellen: mijn ouders hadden een Deense dog en kregen daarna een kind. Die twee waren al snel twee handen op één buik. Het beest accepteerde alles van het kind en gromde als een onbekende bij de peuter in de buurt kwam.
Dat klinkt heel schattig, en het is vanuit de hond ook heel lief bedoeld, maar het is echt niet ok. Het is aan de ouders om te bepalen wie wel of niet in de buurt mag komen, en niet aan de hond. Als je dit gedrag toelaat, dan zal de hond namelijk naar eigen inzicht blijven beschermen. En dat kan problemen opleveren als er iets mis gaat. Kind krijgt bijvoorbeeld flink op zijn donder en de hond gromt naar ouders, of kind raakt ernstig ziek of gewond en hond laat helemaal niemand (ambulancepersoneel, ouders, enz) meer in de buurt. Hoe lief de hond zoiets ook bedoelt, bij dit gedrag moet altijd ingegrepen worden!
Alle reacties Link kopieren
Ben je nog rustig uit eten gegaan to?

Zowel mijn schoonouders als eigen ouders hebben een hond maar dat gaat goed met onze kinderen. Die zien elkaar wel wekelijks dus dat zou wel anders zijn
Vind dit wel heel interessant om te lezen. Ik weet ook niet zeker wat ik gedaan zou hebben. Mijn broer heeft ook twee grote honden, waaronder 1 herder. Ben wel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken. Een van de honden heeft in het verleden weleens rare streken uitgehaald, zoals uithalen naar andere honden en zelfs naar z'n baasje. Voor mijn broer zijn het zijn kindjes en hij neemt ze daarom geregeld mee naar mijn ouders, ook als wij er zijn. Wij hebben 3 kinderen waaronder een baby en peuter. Honden snuffelen nieuwsgierig in kinderwagen en bij kindjes. Apart houden, wat ik hier veel lees, is geen sprake van. De oudste twee zijn panisch voor de honden en reageren met huilen/paniek. Laatste keer ging broer toen maar weg binnen een minuut. Maar hij zal het ongetwijfeld weer eens proberen. Ik vind het lastig. Zou liefst willen dat hij het niet meer probeert, omdat ik de honden niet vertrouw en mijn kinderen erg overstuur raken. Maar voor hem is het alsof we zijn kindjes dan afwijzen. Wat zouden jullie in zo'n geval doen?
Alle reacties Link kopieren
miepiestreepje schreef:
05-05-2018 20:35
Een van de honden heeft in het verleden weleens rare streken uitgehaald, zoals uithalen naar andere honden en zelfs naar z'n baasje.
Hoe oud was de hond toen dat gebeurde? En wat was de reden voor het uitvallen? Of de hond onbetrouwbaar is, is namelijk zonder verdere info niet echt te beoordelen. Zo zijn honden in de pubertijd wel eens angstig, onzeker of juist heel macho, en hoeft dat gedrag niet veel te zeggen over het gedrag van dezelfde hond op latere leeftijd. En ook een hond die ziek is, angstig of getergd kan anders reageren dan normaal.

En waarom zijn jouw kinderen bang voor de honden? Heb je hen rustig geïntroduceerd en begeleid bij het kennismaken met de honden? Of kan het zijn dat jij jouw eigen gevoel over die honden op de kinderen hebt overgebracht?

(PS, dat laatste is zeker geen impliciete beschuldiging maar gewoon een open vraag).
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 05-05-2018 20:48
4.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
05-05-2018 20:23
Ben je nog rustig uit eten gegaan to?

Zowel mijn schoonouders als eigen ouders hebben een hond maar dat gaat goed met onze kinderen. Die zien elkaar wel wekelijks dus dat zou wel anders zijn
Zitten nu op de rekening te wachten, ;)vandaar even niet zoveel reactie van mijn kant, maar ik waardeer het dat zoveel mensen reageren!
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
05-05-2018 19:58
Even een succes verhaal om je misschien wat gerust te stellen: mijn ouders hadden een Deense dog en kregen daarna een kind. Die twee waren al snel twee handen op één buik. Het beest accepteerde alles van het kind en gromde als een onbekende bij de peuter in de buurt kwam.
In dat grommen zit al gevaar. Niet voor de peuter, wel voor anderen. Is dat een succesverhaal?
Maar waar ik vooral mee zou zitten (ik postte al eerder dat ik mijn kinderen niet zou laten logeren ), is het feit dat schoonfamilie zo laconiek om lijkt te springen met de bezorgdheid van to.
Bovendien, veel mensen hebben het over niet alleen laten. Onzin, zelfs al zit de hele familie erbij, dan nóg kun je niet alles voorkomen. Een hap en klaar. En de volwassenen zitten erbij en kijken ernaar. To kent de honden zelf niet en kan ook niet inschatten hoe haar schoonzus is met de honden. Net als haar ouders? Dat kan leuk worden.
Nee, ik zou ze opgehaald hebben. Ik begrijp echt niet goed dat er zoveel mensen zijn die het best prima vinden.
Ik ken de schoonzus van TO niet. Ik ben wel met honden opgegroeid en het is dan gewoon van belang dat mensen alert zijn en dat bepaalde situaties voorkomen worden.
Jufjoke schreef:
05-05-2018 20:57
In dat grommen zit al gevaar. Niet voor de peuter, wel voor anderen. Is dat een succesverhaal?
Maar waar ik vooral mee zou zitten (ik postte al eerder dat ik mijn kinderen niet zou laten logeren ), is het feit dat schoonfamilie zo laconiek om lijkt te springen met de bezorgdheid van to.
Bovendien, veel mensen hebben het over niet alleen laten. Onzin, zelfs al zit de hele familie erbij, dan nóg kun je niet alles voorkomen. Een hap en klaar. En de volwassenen zitten erbij en kijken ernaar. To kent de honden zelf niet en kan ook niet inschatten hoe haar schoonzus is met de honden. Net als haar ouders? Dat kan leuk worden.
Nee, ik zou ze opgehaald hebben. Ik begrijp echt niet goed dat er zoveel mensen zijn die het best prima vinden.
Tsja ik vind dat er hier gereageerd wordt of ze gaan zwemmen met great whites. Ze heeft gebeld, ze hebben toegezegd op te gaan letten, waarom ophalen? Beetje meer vertrouwen in mens en dier, het gros is gewoon ok.
Nummer*Zoveel schreef:
05-05-2018 20:47
Hoe oud was de hond toen dat gebeurde? En wat was de reden voor het uitvallen? Of de hond onbetrouwbaar is, is namelijk zonder verdere info niet echt te beoordelen. Zo zijn honden in de pubertijd wel eens angstig, onzeker of juist heel macho, en hoeft dat gedrag niet veel te zeggen over het gedrag van dezelfde hond op latere leeftijd. En ook een hond die ziek is, angstig of getergd kan anders reageren dan normaal.

En waarom zijn jouw kinderen bang voor de honden? Heb je hen rustig geïntroduceerd en begeleid bij het kennismaken met de honden? Of kan het zijn dat jij jouw eigen gevoel over die honden op de kinderen hebt overgebracht?

(PS, dat laatste is zeker geen impliciete beschuldiging maar gewoon een open vraag).
Mijn broer is niet zo scheutig met zijn uitleg over het hoe en waarom van de uithalen van de hond. Hij is zelf vorig jaar nog gebeten, hond was toen zo'n 4 of 5 jaar. Contact met andere honden is volgens mij nog steeds weleens problematisch.

Waarom ze bang zijn... Mijn oudste is sowieso snel angstig voor dingen. Middelste was in eerste instantie vrij relaxed, maar kopieert nu gedrag van oudste zus. We hebben ze zeker rustig begeleid bij het kennismaken. Ik ben zelf geen fan van grote honden, maar heb me daar overheen gezet en geef de honden gewoon een aai bij begroeten etc. Kan niet uitsluiten dat ze wel wat van mijn gevoel oppikken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-05-2018 21:04
Tsja ik vind dat er hier gereageerd wordt of ze gaan zwemmen met great whites. Ze heeft gebeld, ze hebben toegezegd op te gaan letten, waarom ophalen? Beetje meer vertrouwen in mens en dier, het gros is gewoon ok.
Tja. Ik zou zo niet meer kunnen denken als mijn kind gebeten wordt. Ik zou het risico niet aandurven met mijn eigen kind in ieder geval.
Toen mijn kind drie maanden oud was gingen we met mijn hele schoonfamilie een weekend weg. Of wij in een huisje wilden met een ver weg wonende nicht (die we dus nauwelijks kenden) en haar twee grote honden. Euh...Nee dus.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-05-2018 21:04
Tsja ik vind dat er hier gereageerd wordt of ze gaan zwemmen met great whites. Ze heeft gebeld, ze hebben toegezegd op te gaan letten, waarom ophalen? Beetje meer vertrouwen in mens en dier, het gros is gewoon ok.
100% mee eens. Het is niet zo dat TO haar kinderen onbeheerd achter laat tussen een troep wilde wolven.
Jufjoke schreef:
05-05-2018 21:10
Tja. Ik zou zo niet meer kunnen denken als mijn kind gebeten wordt. Ik zou het risico niet aandurven met mijn eigen kind in ieder geval.
Toen mijn kind drie maanden oud was gingen we met mijn hele schoonfamilie een weekend weg. Of wij in een huisje wilden met een ver weg wonende nicht (die we dus nauwelijks kenden) en haar twee grote honden. Euh...Nee dus.

Maar je schrijft als, er is helemaal niks gebeurd toch?
Alle reacties Link kopieren
miepiestreepje schreef:
05-05-2018 21:06
Mijn broer is niet zo scheutig met zijn uitleg over het hoe en waarom van de uithalen van de hond. Hij is zelf vorig jaar nog gebeten, hond was toen zo'n 4 of 5 jaar. Contact met andere honden is volgens mij nog steeds weleens problematisch.

Dan was het in elk geval geen pubertijd. Maar het feit dat broer niet scheutig is met info, doet mij vermoeden dat er iets mis ging met zijn eigen gedrag. Misschien te weinig opgelet, of de hond uitgedaagd of (per ongeluk) pijn gedaan ofzo.

Waarom ze bang zijn... Mijn oudste is sowieso snel angstig voor dingen. Middelste was in eerste instantie vrij relaxed, maar kopieert nu gedrag van oudste zus. We hebben ze zeker rustig begeleid bij het kennismaken. Ik ben zelf geen fan van grote honden, maar heb me daar overheen gezet en geef de honden gewoon een aai bij begroeten etc. Kan niet uitsluiten dat ze wel wat van mijn gevoel oppikken natuurlijk.

Ja, kinderen voelen dat vaak goed aan. Zo heb ik de angst voor spinnen van mijn moeder overgenomen, terwijl ze wanhopig probeerde om dat niet te laten gebeuren. Je zal waarschijnlijk toch wat minder natuurlijk in je rol van dierenvriend zitten. Maar wel supergoed dat je het in elk geval probeert.

Om nog even op jouw vraag terug te komen, ik zou in jouw geval vragen of broer de honden bij de kinderen uit de buurt kan houden. Wel binnen gezichtsveld dus niet in een andere ruimte, maar geen gesnuffel of een verplichte aai oid. Laat de kinderen rustig de kat uit de boom kijken, en zeg af en toe iets positief over de honden (“kijk eens hoe grappig hij zit” of “zie eens hoe braaf hij netjes gaat liggen”). Op die manier worden ze er geruster op en op een gegeven moment misschien wel nieuwsgierig. En dan is het vroeg genoeg om ze langzaam aan weer bij elkaar te herintroduceren.
JessyMay schreef:
05-05-2018 20:04
Dat is toch totaal geen vergelijkbare situatie die hond kent het kleinkind waarschijnlijk van baby af aan en zag het regelmatig. En een Deense dog 1 van de makste honden op aarde is niet te vergelijken met jonge herders.
De hond was niet opgegroeid met kinderen en pas op latere leeftijd met kinderen in aanraking gekomen. Mijn ouder hebben de hond gewoon met zijn kop in wieg laten snuffelen om de baby te leren kennen.
Ik vind dat hier erg oberdreven op honden wordt gereageerd. Het zijn geen wilde dieren en over het algemeen pikken ze juist veel van kinderen, meer dan van volwassenen. Dat de Deense dog gromde als er onbekenden in de buurt van de peuter kwamen was omdat de peuter een keer op een onbewaakt opgenblik weg was gelopen en de hond is hem toen gevolgd en heeft hem 'bewaakt' totdat mijn ouders het kindje weer gaven gevonden.
Overigens ben ik opgegroeid met herders en dat zijn vreselijk lieve en makkelijke beesten.
anoniem_362802 wijzigde dit bericht op 05-05-2018 21:35
0.79% gewijzigd
Nummer*Zoveel schreef:
05-05-2018 21:11
100% mee eens. Het is niet zo dat TO haar kinderen onbeheerd achter laat tussen een troep wilde wolven.
Dit ja.
Als iedereen elkaar goed kent, zou ik het niet zo'n probleem vinden.

Maar de honden kennen de kinderen niet, tante kent de kinderen ook nauwelijks want ziet ze zelden, ...

Ik was de kinderen dus terug gaan halen.
Dan maar geen logeerpartij bij opa en oma.
Better safe than sorry.
Zeker met zo'n jonge kinderen.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 05-05-2018 21:37
5.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-05-2018 21:11
Maar je schrijft als, er is helemaal niks gebeurd toch?
Het weekend is nog niet om.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
05-05-2018 21:29
Overigens ben ik opgegroeid met herders en dat zijn vreselijk lieve en makkelijke beesten.
een heel gevaarlijke generalisering vind ik dit. Dat kun je niet zomaar van álle herders zeggen. Het ligt echt (in ieder geval óók ) aan de opvoeding. En die ken je niet. Link om er vanuit te gaan dat elke herder lief en mak is.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ze gewoon hun verstand gebruiken en de honden en kinderen niet bij elkaar zetten.
Een klein malthezertje dat ze al goed kent vind ik wat anders dan twee herders, gewoon de gok niet nemen.

Ik laat mijn katten ook niet bij onze loslopende cavia's ook al willen ze ze eerder knuffelen dan opeten..
Een instinct kun je nooit helemaal uitzetten.
Ik houd niet zo van Belgische herders. Maar als ik de eigenaar van de hond vertrouw, weet ik dat die ook weet wanneer zijn/haar hond beter ergens anders kan zijn dan bij het kind. Een hond die slaapt in een mand gaat niet wakker worden, naar een kind lopen dat een kleurplaat kleurt en het kind in het gezicht bijten. Dat is absoluut geen serieus scenario.
Als ik de eigenaar niet vertrouw, dan haal ik mijn kind op. Geen enkele twijfel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven