Kletstopic natuurlijk ouderschap?

03-04-2020 11:52 104 berichten
Zijn er hier ook ouders die natuurlijk ouderschap hanteren? Mijn dochter groeit op volgens Alfie Kohn, en een beetje van mijzelf ;) Maar ik heb onlangs Facebook verwijderd omdat dat teveel prikkels gaf, ik hield me meer bezig met mijn online leven dan mijn echte leven. Ik zou het wel leuk vinden om nog in contact te blijven met ouders die er een beetje hetzelfde in staan, maar dan zonder moeten en wat luchtiger.

Dus ik dacht een topic voor deze denkwijze? Natuurlijk ook welkom als je er niet zo in staat maar wel mee wil kletsen... Of misschien bestaat zo'n topic al?
Alle reacties Link kopieren
Antroposofie en 'natuurlijk' ouderschap zijn absoluut niet hetzelfde.

Wat zijn kaplaarsjes trouwens? Gewoon regenlaarsjes? Mijn kind gaat naar de Vrije School en draagt inderdaad vaak laarsjes maar de enige reden daarvoor is dat er elke dag bij weer en wind buiten gespeeld wordt en de speeltuin van school is een natuurspeeltuin, dus veel modder.
Alle reacties Link kopieren
Ondertussen is jongste de babyfase allang voorbij, maar eigenlijk ben ik wel redelijk toevallig uitgekomen op een natuurlijk ouderschap, in ieder een kindvolgende manier van opvoeden.
We hebben aan bzc gedaan, werd kind toen blij van. Nu weet hij het nog geeneens meer. Wasbare luiers daarmee gecombineerd. Veel gedragen.
Ik hou zelf niet van houten speelgoed.
Wel van speelgoed waarmee je kunt spelen, meerdere mogelijkheden heeft.
En af en toe een: omdat ik het zeg! Hoort er ook bij.
Th∅rdis schreef:
03-04-2020 14:18
Dat is echt kolder

O dank, ik dacht al dat ik gek/van heeeeeel slechte memorie was! ;-)
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
03-04-2020 14:12
Ik vraag me zo af, wat is dan een niet natuurlijk opvoeding? Een synthetische?

Maar zonder gein ik vind het helemaal geen grenzen geven aan een kind een vorm van verwaarlozing, ik ben bezig aan een docentenopleiding en ik was in mijn eerste stage ook veel te voorzichtig met corrigeren...Ik ben daarop gecorrigeerd door de leerlingen! Op een heel vriendelijke manier, maar het kwam wel aan. Daarna ben ik strenger geworden, mét de nodige humor erbij, dat wel. Toen werd de klas een fijnere plek voor iedereen. Kaders geven kinderen ook een gevoel van veiligheid. Heel belangrijk.
Niet straffen is niet hetzelfde als geen grenzen stellen. Dat misverstand komt in topics over dit onderwerp telkens weer terug (en die ouders die hun kinderen de boel lieten slopen bij anderen, hadden dat ook gemist).

Grenzen aangeven kan ook zonder dat je straf geeft. Het hangt van je kind en van de leeftijd van je kind af hoe je dat aanpakt. Al bij hele jonge kinderen werkt benoemen waarom je iets niet wilt, aangeven wat je wel wilt en/of afleiden met iets anders vaak heel goed.


Natuurlijk ouderschap is ook echt iets anders dan antroposofie. Van antroposofie krijg ik echt aan alle kanten jeuk, natuurlijk ouderschap heeft best onderdelen waar ik iets mee kan.
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
03-04-2020 13:09
Dit denk ik nou ook altijd, denk dat de TO meer neigt naar attachment of unconditional parenting dan naar natuurlijk ouderschap? Klopt dat TO? Ik dacht van tevoren dat ik er ook van zou zijn, maar ben het niet. Ik beweeg best wel mee maar geef absoluut mijn grenzen aan mijn kind aan en merk dat ze het daar veel beter op doet. En ik ook. En inmiddels niet alleen mijn grenzen, ook grenzen van maatschappij, andere mensen, dieren etc. Dus misschien even wat meer uitleg geven met wat je precies zoekt?
Natuurlijk ouderschap is de Nederlandse vertaling. Nogal ongelukkig gekozen, die naam, want dat kinderen opvoeden echt iets anders is dan puppies opvoeden is juist heel centraal in natuurlijk ouderschap.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
03-04-2020 13:00
Natuurlijk ouderschap werkt hartstikke leuk bij baby's en andere kleintjes, maar niet bij grotere kinderen. Mijns inziens krijg je hele onhebbelijke kinderen die prins- of prinsessegedrag vertonen.

Die hele Alfie vergeet een ding: kinderen zijn egocentrisch. Met natuurlijk ouderschap breng je ze echt niet meer empathie bij en leer je ze ook niet kritisch na te denken.

Uitleggen waarom je een sanctie verbindt aan bepaald gedrag lijkt me vele malen gezonder dan het hele niet-straffen-niet-belonen-anders-denken-kinderen-dat-ze-de-liefde-van-hun-ouders-kwijt-kunnen-raken gedoe.

Hij is een uitwas van de jaren 70.
Vertel, waarom?

Dat kinderen egocentrisch zijn, is helemaal waar. Jij gaat ervan uit dat je daar wat aan moet doen door ze te straffen. Andere opvoedmethoden gaan ervan uit dat zelf het goede voorbeeld geven de manier is om kinderen te laten ervaren dat het leuker is als je niet allemaal alleen aan jezelf denkt.

Ik heb mijn kinderen nooit gestraft, genoeg mensen in mijn omgeving wel. Dat egocentrische werd bij vrijwel alle kinderen zo rond dezelfde leeftijd minder. Dat kan dus ook prima zonder straffen.
Eze schreef:
03-04-2020 14:32
Niet straffen is niet hetzelfde als geen grenzen stellen. Dat misverstand komt in topics over dit onderwerp telkens weer terug (en die ouders die hun kinderen de boel lieten slopen bij anderen, hadden dat ook gemist).

Grenzen aangeven kan ook zonder dat je straf geeft. Het hangt van je kind en van de leeftijd van je kind af hoe je dat aanpakt. Al bij hele jonge kinderen werkt benoemen waarom je iets niet wilt, aangeven wat je wel wilt en/of afleiden met iets anders vaak heel goed.


Natuurlijk ouderschap is ook echt iets anders dan antroposofie. Van antroposofie krijg ik echt aan alle kanten jeuk, natuurlijk ouderschap heeft best onderdelen waar ik iets mee kan.

Mee eens hoor, ware het niet dat de natuurlijke ouderschappers die ik ken totaal geen grenzen stellen. Zo stond een klasgenootje van mijn kind een keer mijn hortensia's af te breken. Ik vond dat niet echt heel grappig en vroeg of het daar mee op kon houden. Moeders ging vervolgens uit haar dak tegen mij, want haar kind vond de bloemen zo mooi en dat moest ik respecteren.

En zo gaat het met meer dingen. Het is echt ontzettend irritant.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
03-04-2020 14:15
Mijn antroposofie is een beetje roestig, maar dat je met eurythmie contact met geesten van overleden mensen kunt/moet leggen heb ik echt nog NOOIT gehoord. Volgens mij is het bedoeld (in het onderwijs) als manier om de ziel van het kind sterk in het lichaam van het kind te laten ankeren (en daar mag en kun je ook alles van vinden hoor). Een manier om je motoriek te koppelen aan spraak en dingen meer van binnen te voelen.
daarnaast is het een kunstvorm, en dan worden er ook echt niet stiekem geesten aangeroepen ofzo... ;-)
Het is inderdaad niet iets waar over gesproken wordt. Mensen die heel erg into Rudolf Steiner zijn zullen dat ook vaak voor zich houden. De dingen die je zegt worden inderdaad als redenen opgegeven maar dat is dus niet wat er achter steekt.
Rudolf hield veel van schrijven en ik heb de tijd genomen om een beetje door zijn werk te pluizen en het is wat hij er zelf over schrijft! Dat is dus wat er echt achter ligt. Zullen ze op de VS echt niet toegeven overigens ;).
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
03-04-2020 14:18
Dat is echt kolder
Dus jij noemt de schrijfsels van Rudolf Steiner kolder? Het staat letterlijk in zijn eigen werk.....
Let’s go Brandon!
Eze schreef:
03-04-2020 14:41
Vertel, waarom?

Dat kinderen egocentrisch zijn, is helemaal waar. Jij gaat ervan uit dat je daar wat aan moet doen door ze te straffen. Andere opvoedmethoden gaan ervan uit dat zelf het goede voorbeeld geven de manier is om kinderen te laten ervaren dat het leuker is als je niet allemaal alleen aan jezelf denkt.

Ik heb mijn kinderen nooit gestraft, genoeg mensen in mijn omgeving wel. Dat egocentrische werd bij vrijwel alle kinderen zo rond dezelfde leeftijd minder. Dat kan dus ook prima zonder straffen.

Straffen zie ik niet als positief (of het moet echt zwaar verboden zijn wat iemand doet), maar ik ben meer van het corrigeren. Kleintjes zijn makkelijk af te leiden, maar oudere kinderen kunnen een correctie verwachten als ze niet doen wat ik wenselijk vind. Ik ja, aangezien ik een stuk ouder ben, meer ervaring heb en beter in staat ben oorzaak en gevolg te onderscheiden. Wel ga ik het gesprek met ze aan waarom ik vind dat iets niet mag.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
03-04-2020 14:45
Mee eens hoor, ware het niet dat de natuurlijke ouderschappers die ik ken totaal geen grenzen stellen. Zo stond een klasgenootje van mijn kind een keer mijn hortensia's af te breken. Ik vond dat niet echt heel grappig en vroeg of het daar mee op kon houden. Moeders ging vervolgens uit haar dak tegen mij, want haar kind vond de bloemen zo mooi en dat moest ik respecteren.

En zo gaat het met meer dingen. Het is echt ontzettend irritant.
Ik ken redelijk wat natuurlijkouderschappers, en die zouden in zo’n situatie dus hun kind laten stoppen met slopen, en als het gaat om een peuter benoemen dat die bloemen heel mooi zijn, en dat als je ze aan de struik laat zitten, ze dat morgen ook nog zijn.
Bij nader inzien: dat heb ik vorige week ook nog ongeveer gedaan bij het buurmeisje dat de bloemen uit een struik in de straat plukte.
Gristus wat een vooroordelen hier, wauw. Zoveel mensen die denken dat ze de klok hebben horen luiden...

Allereerst: onvoorwaardelijk opvoeden is geen methode. Het is een visie op hoe je als als mensen (dus niet alleen ouder-kind) met elkaar omgaat op basis van gelijkwaardigheid en met niet-agressieve communicatie.
Het is geen opvoedmethode of trucje.

Onvoorwaardelijk opvoeden is geen jaren 70 laissez faire opvoeding, wat ik hier een paar keer lees. Er zijn gewoon grenzen, ze worden alleen niet agressief of met machtsvertoon gesteld. De communicatie verloopt anders.

Ouders die hun kinderen niet corrigeren en de boel laten slopen heeft níets met onvoorwaardelijk opvoeden te maken, maar gewoon met mensen die slecht grenzen kunnen aangeven. En daar heb je er héél veel van (check de relatiepijler )

Ik heb overigens een dochter van 7, dus 'vooral leuk voor kleine kinderen' herken ik ook niet, integendeel.
havermout1 schreef:
03-04-2020 14:47
Dus jij noemt de schrijfsels van Rudolf Steiner kolder? Het staat letterlijk in zijn eigen werk.....
Maar dat wordt op geen vrije school die ik ken zo benoemd. En ik betwijfel of dat zo beschreven staat. En of ik al die schrijfsels kolder vind is een andere discussie
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
03-04-2020 14:54
Maar dat wordt op geen vrije school die ik ken zo benoemd. En ik betwijfel of dat zo beschreven staat. En of ik al die schrijfsels kolder vind is een andere discussie
Natuurlijk wordt dat niet zo benoemd; dan zouden de meeste ouders hun koters van school halen.
Zo staat het wel gewoon in Steiners eigen werk benoemd. Zijn schrijfsels staan gewoon online, die kun je dus ook gewoon lezen.
havermout1 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 15:00
2.54% gewijzigd
Let’s go Brandon!
Oh, en voor de vooroordelen-bingo:

-kind zit op de Vrije School
-draagt vaak wollen kleding
-heeft veel houten speelgoed en nauwelijks plastic/batterijen meuk
-heeft geen i-pad of spelcomputer
-wordt onvooorwaardelijk opgevoed, zonder straffen en belonen
-draagt vaak regenlaarsjes
-vakanties zijn op een natuurcamping

Maar ook:
-heeft geen borstvoeding gehad
-sliep vanaf geboorte (probleemloos) in eigen bed
- mag tv en Netflix kijken
-krijgt suiker en snoep
-gaat naar de indoorspeeltuin


Tis wat.
DeKenau schreef:
03-04-2020 14:52
Gristus wat een vooroordelen hier, wauw. Zoveel mensen die denken dat ze de klok hebben horen luiden...

Allereerst: onvoorwaardelijk opvoeden is geen methode. Het is een visie op hoe je als als mensen (dus niet alleen ouder-kind) met elkaar omgaat op basis van gelijkwaardigheid en met niet-agressieve communicatie.
Het is geen opvoedmethode of trucje.

Onvoorwaardelijk opvoeden is geen jaren 70 laissez faire opvoeding, wat ik hier een paar keer lees. Er zijn gewoon grenzen, ze worden alleen niet agressief of met machtsvertoon gesteld. De communicatie verloopt anders.

Ouders die hun kinderen niet corrigeren en de boel laten slopen heeft níets met onvoorwaardelijk opvoeden te maken, maar gewoon met mensen die slecht grenzen kunnen aangeven. En daar heb je er héél veel van (check de relatiepijler )

Ik heb overigens een dochter van 7, dus 'vooral leuk voor kleine kinderen' herken ik ook niet, integendeel.


Daarom vroeg ik wat TO onder natuurlijk ouderschap verstond. Discussieert een stuk makkelijker.
Kan iemand een lijst of overzicht maken van natuurlijk ouderschap? Wat is de visie, wat hoort daarbij, wat is de gedachte erachter, wat absoluut wel of niet? Voorbeelden?

Ik heb nog altijd het idee dat iedereen gewoon maar wat doet en een naam eraan geven geen meerwaarde heeft, maar juist voor vooroordelen zorgt.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
03-04-2020 15:04
Daarom vroeg ik wat TO onder natuurlijk ouderschap verstond. Discussieert een stuk makkelijker.
TO vraagt niet om een discussie. Ze wil kletsen met gelijkgestemden - en die weten waar ze het over heeft. Het staat jou vrij om toch te vragen wat het is, en het staat haar vrij om je te verwijzen naar andere plekken waar je je info kunt vinden.
Eze schreef:
03-04-2020 15:06
TO vraagt niet om een discussie. Ze wil kletsen met gelijkgestemden - en die weten waar ze het over heeft. Het staat jou vrij om toch te vragen wat het is, en het staat haar vrij om je te verwijzen naar andere plekken waar je je info kunt vinden.

Prima meid, vriendelijke toon ook hoor. Wellicht iets te autoritair opgevoed in jouw geval?
Ik heb overigens wel zin om te kletsen, TO!

Heb geen zin om na mijn korte frustratie post om hier lappen tekst met info neer te gaan pennen voor mensen die daarover in discussie willen gaan. Google 'Alfie Kohn' en succes verder :) (al kom je met Gordon ook al heel ver, die is toch algemeen bekend, lijkt me)

Mijn persoonlijke conclusie na jarenlang onvoorwaardelijk opvoeden is dat het een verschil is in een basisopvatting over kinderen: de voorwaardelijke opvoeding gaat er vanuit dat een kind van nature 'stout' is en niet wil luisteren. Wat iemand hierboven zei: alle kinderen zijn egoistisch. Dat moet dmv opvoeding= conditioneren gecorrigeerd worden, anders komt het niet goed met het kind.

Onvoorwaardelijk opvoeden gaat er vanuit dat elk kind van nature 'goed' wil doen en vooral leert door nabootsing (=voorleven) en een veilig klimaat nodig heeft om tot intrinsieke motivatie te komen. Het kind wil 'luisteren' omdat het daar zelf het nut van inziet en niet uit angst voor de afwijzing van de ouder. Het kind wordt dus vanuit vertrouwen ipv wantrouwen opgevoed.

Dit staat zo lijnrecht tegenover elkaar vanwege die basisovertuiging dat dit soort discussies vrij zinloos zijn, merk ik.
havermout1 schreef:
03-04-2020 14:59
Natuurlijk wordt dat niet zo benoemd; dan zouden de meeste ouders hun koters van school halen.
Zo staat het wel gewoon in Steiners eigen werk benoemd. Zijn schrijfsels staan gewoon online, die kun je dus ook gewoon lezen.
Maar wat er in de schrijfsels van Steiner staat, is niet perse 1 op 1 helemaal wat er op de scholen wordt onderwezen.... Er is een praktische uitwerking gemaakt toegespitst op de ontwikkeling van het kind waar naar gewerkt wordt.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
03-04-2020 15:22

Onvoorwaardelijk opvoeden gaat er vanuit dat elk kind van nature 'goed' wil doen en vooral leert door nabootsing (=voorleven) en een veilig klimaat nodig heeft om tot intrinsieke motivatie te komen. Het kind wil 'luisteren' omdat het daar zelf het nut van inziet en niet uit angst voor de afwijzing van de ouder. Het kind wordt dus vanuit vertrouwen ipv wantrouwen opgevoed.


Dit vind ik mooi. Ik hoop dat ik dat ook kan in de toekomst!
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
03-04-2020 15:28
Maar wat er in de schrijfsels van Steiner staat, is niet perse 1 op 1 helemaal wat er op de scholen wordt onderwezen.... Er is een praktische uitwerking gemaakt toegespitst op de ontwikkeling van het kind waar naar gewerkt wordt.
Maar dat is wél waarom het wordt gedaan en wat de basis ervoor is. Anders zouden ze die dingen niet doen.
En Steiners woord is heilig, vooral voor sterk gelovende leerkrachten.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
03-04-2020 15:09
Prima meid, vriendelijke toon ook hoor. Wellicht iets te autoritair opgevoed in jouw geval?
Post was heel neutraal bedoeld hoor.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
03-04-2020 16:03
Post was heel neutraal bedoeld hoor.
Passief agressief is niet neutraal.
Let’s go Brandon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven