Kleur fiets voor 4 jarige

17-01-2020 15:19 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze ze zoon wordt binnekort 4 jaar. Nu wil hij graag een fiets voor zijn verjaardag. Helemaal goed, maar hij wil vooral graag een roze fiets. Eentje met een poppenstoeltje achterop en van die slierten uit de handvatten.

Hij roept dit al sinds begin zomer, toen hij dit bij een ander kindje zag. We hebben naar meerdere fietsen/kleuren gekeken bij de fiestenwinkel maar hij blijft bij de roze fiets. Overal waar hij een roze fietsjes ziet begint hij dat hij die zo mooi vindt.

Man en ik vonden het eigenlijk prima, roze of groen maakt ons niet uit. Als hij daar gelukkig van wordt prima.

Nu krijg ik alleen van meerdere vriendinnen terug dat hij daar wss mee geplaagd zal worden als hij start op school en dat roze na 2 maanden kleuterklas meestal stom is.

Nu had man als idee een groen fiets te geven maar dan wel met poppenstoel en bv een roze bel. Die kan er dan af als dit toch een korte fasd blijkt te zijn.

Wat is jullie ervaring? Doen of toch een andere kleur kopen?
Je laat je makkelijk beïnvloeden door vriendinnen zeg..
Als hij nu een roze fiets wil wat is het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een roze fiets geven met vd sliertjes en een poppenzitje, omdat hij dat graag wil.
Alle reacties Link kopieren
koop een 2e hands roze fiets, en als het over 2maanden OerStom is, doe je hem weer van de hand
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen; koop een tweedehands roze fiets. Als hij roze niet meer leuk vindt, spuit je hem over in een andere kleur. Dochter had ook een sterke voorkeur voor roze toen ze 9 was. En opeens was het over. Haar fiets was wit toen we hem kochten, roze toen ze hem kreeg en een jaar later zwart met paars. Ze vond het ook erg leuk om te helpen demonteren/ monteren/ schuren en spuiten.

Overigens zijn er veel kleuterjongens met een voorkeur voor roze.
Alle reacties Link kopieren
Sneu is het dat een kind niet mag weten welke kleur hij of zij mooi vindt ,hè? Maar ja dat gepest en geklier is ook een punt . Dat is wel een goede vraag . Ik vind het een goed idee van je man . Of je moet ergens een fiets kunnen lenen en als hij er mee gepest wordt en hij geeft er niets om dan kun je alsnog een kopen voor hem . Zodra ze naar school gaan veranderen ze ook wel veel onder invloed van anderen .Mijn oudste gaf er niks om en mijn jongste was wel heel gevoelig daar voor.
een èigen vàllei, een èigen vàllei
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2020 15:24
koop een 2e hands roze fiets, en als het over 2maanden OerStom is, doe je hem weer van de hand
Dat was mijn eerste gedachte ook.
Alle reacties Link kopieren
Eens met lilalinda, je kan hem dan ook altijd nog in een andere kleur spuiten als hij dat wil natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2020 15:24
koop een 2e hands roze fiets, en als het over 2maanden OerStom is, doe je hem weer van de hand
Dit!
Ik zou hem ook het zo graag gewilde roze fietsje geven.. Aan de andere kant hebben je vriendinnen, hoe triest ook, wel een punt.
Alle reacties Link kopieren
In de kleuterklas kan roze nog prima voor jongens. In groep 3 niet meer. Tenminste, dat was onze ervaring. Mijn 7-jarige barstte in huilen uit toen ik hem een roze beker mee naar school wilde geven - dat was voor het eerst (en toen heb ik een andere gevonden).

Ik zou gewoon de roze fiets geven met poppestoeltje en slierten. Goede kans dat alle kinderen er jaloers op zijn. Het zijn vaak de ouders die deze vooroordelen in stand houden, niet de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Tweedehandse roze is idd een idee! Dan is het ook geen probleem om de fiets over te spuiten of vervangen. Stom dat we daar niet aangedacht hebben. Dank voor de tip!

En nee, ons maakt het niet uit maar als hij daardoor meteen een moeilijkere start maakt zou ik dat jammer vinden. Plus dat het ook wel erg zonde zou zijn, als hij er na een paar weken niet meer naar omkijkt.

Roze is sowieso zijn lievelings kleur dus heel benieuwd of dat stand blijft houden. Het maakt ons geen bal uit in ieder geval.
Ik wilde graag autootjes voor mijn verjaardag maar kreeg van die Barbies omdat ik een meisje was en die spelen niet met autootjes.
En nog steeds anno 2020 krijg je commentaar als een 4 jarig jongetje om een roze kinderfietsje vraagt.
*2020* schreef:
17-01-2020 15:30
Ik wilde graag autootjes voor mijn verjaardag maar kreeg van die Barbies omdat ik een meisje was en die spelen niet met autootjes.
En nog steeds anno 2020 krijg je commentaar als een 4 jarig jongetje om een roze kinderfietsje vraagt.
Eens, dit lijkt helaas iets te zijn dat er enorm lastig uit te krijgen is.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
17-01-2020 15:30
Ik wilde graag autootjes voor mijn verjaardag maar kreeg van die Barbies omdat ik een meisje was en die spelen niet met autootjes.
ik had een zwaar (salon)feministische Opzij-moeder, dus kreeg ik geen barbies, want... bladiebla... vrouwbeeld en nog veel meer principes
Mijn kinderen krijgen waar ze om vragen.
GinnyJones schreef:
17-01-2020 15:31
Eens, dit lijkt helaas iets te zijn dat er enorm lastig uit te krijgen is.
Eigenlijk te gek voor woorden we moeten mee gaan in gender neutraal of hoezo iets heet maar dat roze kinderfietsje aan een jongetje van vier jaar geven word door vriendinnen afgeraden.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
17-01-2020 15:32
Eigenlijk te gek voor woorden we moeten mee gaan in gender neutraal of hoezo iets heet maar dat roze kinderfietsje aan een jongetje van vier jaar geven word door vriendinnen afgeraden.
je wil je kind ook zoveel mogelijk beschermen tegen de grote boze (kleuter)wereld
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
17-01-2020 15:30
Ik wilde graag autootjes voor mijn verjaardag maar kreeg van die Barbies omdat ik een meisje was en die spelen niet met autootjes.
En nog steeds anno 2020 krijg je commentaar als een 4 jarig jongetje om een roze kinderfietsje vraagt.
ik kreeg ook poppen maar ik gaf ze een tattoo ,knipte het haar af als ik ze al aanraakte .ik kreeg wel autootjes uiteindelijk .Van mij mag een jongen dat hebben maar het is wel zo dat er gepest kan worden .Al denk ik dat hij ook gepest kan worden met een knal groene of wat dan ook . Als ze je moeten hebben ben je de Sjaak. Dat roze zit niet meer zo er in gebakken als toen wij kleuter waren maar het is er vast nog wel .Daarom proberen we dat voor te zijn ,bescherming. Ik snap dat wel . Maar het is niet normaal inderdaad dat het zo moet .
een èigen vàllei, een èigen vàllei
lilalinda schreef:
17-01-2020 15:36
je wil je kind ook zoveel mogelijk beschermen tegen de grote boze (kleuter)wereld
Kind kan ook gepest worden vanwege de verkeerde schoenen of wat dan ook..
Alle reacties Link kopieren
De reden dat die vriendinnen afraden om geen roze fiets te kopen is niet dat dat niet kan omdat hij een jongen is, maar omdat hij waarschijnlijk na een paar maanden toch liever een blauwe of zwarte of groene wil hebben.

Zo werkt dat met kleuters. Heeft niets te maken met gender of wat dan ook. Maar met de wisselvalligheid van kinderen.

Ik zou gewoon een roze fiets kopen. En dan idd overspuiten als hij toch liever een andere kleur blijkt te willen.
Joh, die fiets is over een jaar weer te klein. Geef hem gewoon zijn zo gewilde roze fiets.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
17-01-2020 15:37
Kind kan ook gepest worden vanwege de verkeerde schoenen of wat dan ook..
ohja, en ook daar zie je dat ouders, allemaal hetzelfde merk kiezen
Sommige kleuterklassen zitten vol kloontjes
Alle reacties Link kopieren
Ik moet denken aan het verjhaal van een "prinsessen en ridders" verkleedfeestje voor kleuters. Jongetje kwam in prinsessenjurk. Alle ouders: Dat doe je je kind toch niet aan, dan wordt hij gepest! Alle kinderen: Ohhh mooie jurk! en leuk spelen....
En ik zie wat voor verschil tweedehands maakt, behalve de prijs. Als roze zijn lievelingskleur is, verandert zijn mening echt niet binnen een maand, school of niet.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
17-01-2020 15:30
Ik wilde graag autootjes voor mijn verjaardag maar kreeg van die Barbies omdat ik een meisje was en die spelen niet met autootjes.
En nog steeds anno 2020 krijg je commentaar als een 4 jarig jongetje om een roze kinderfietsje vraagt.
Helemaal mee eens hoor! Mijn zoon heeft een roze dekbed, rietjesbeker,pyjama, zn lievelingsknuffel is een roze paw patrol etc.

Tot nu toe heeft dit ook nooit geresulteerd in opmerkingen van buiten af, gelukkig. Maar hij ging toen ook nog niet naar school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven