Kleuterdochter rijdt op knuffels

09-03-2020 21:04 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lastig onderwerp voor mij om over te praten met vriendinnen of zo, dus vandaar even hier.
Mijn dochter van 5 rijdt vaak op haar knuffels in haar bed. Ze doet dit al heel erg lang, jaren eigenlijk. Zolang ze dat in haar eigen bedje doet vind ik het in principe niet zo’n probleem, ik weet dat het ook wel bij de ontwikkeling van het kind hoort. Wat mij wel begint te storen, is dat het inmiddels praktisch elke dag is. Net (20.51 uur) kwam ze naar beneden omdat ze moest plassen. Bleek dat ze dus ruim een uur heeft liggen “zwemmen” zoals ze dat zelf noemt. Morgen ochtend is ze niet wakker te krijgen omdat ze zo moe is omdat ze te laat is gaan slapen.... dit hebben we dus best wel vaak de laatste tijd.
Zijn er nog meer moeders die hier ervaring mee hebben? Weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan. Is dit “normaal” en zal ik het maar laten voor wat het is? Of toch soort “verbieden” en zeggen dat het niet meer mag aangezien ze overdag vaak moe en chagrijnig is? 🤷🏻‍♀️
hofdame1981 schreef:
10-03-2020 09:21
Hier ook dochter vanaf 2- 2,5 werd periode erger toen was ze 4. En toen kwamen er andere problemen bij. Ze werd heel boos bij verbieden. En uiteindelijk kwamen we erachter dat ze werd misbruikt. Ze stopte ermee toen misbruik stopte. Had het er ook nooit achtergezocht tot er meerdere dingen niet goed gingen.
o_o o_o
Wat heftig! Wat voor andere signalen waren er waardoor je er uiteindelijk achter kwam?

Veel sterkte, lijkt me afschuwelijk om mee te maken.
In reactie op TO’s vraag over ‘leren’ slapen:

Ik neem altijd de dag nog even door waarbij ik kind vraag naar emoties over bepaalde dingen (wat vond je daarvan? Leuk of niet leuk?), zodat ze de dag verwerken en niet met van alles in het hoofd blijven zitten. Vaak vertel ik (gok ik een beetje wat ze op school gedaan hebben) en dan haakt kind af en toe in als ze iets willen toevoegen of als ik wat vraag. Soms zeggen ze zelf niets maar ze vinden het altijd fijn.

Als kind niet gelijk kan slapen dan vraag ik de kinderen met hun hand op hun buik te voelen hoe die op en neer gaat bij het ademen. En dan vraag ik ze te zuchten. Heel langzaam uitzuchten. Dus letten op de ademhaling is eigenlijk de instructie als ze niet kunnen slapen. Soort mediteren voor kinderen.
Didi12345 schreef:
10-03-2020 09:11
Jeetje wat veel reacties! Bedankt allemaal voor alle input! Veel verschillende inzichten en meningen. Ga ze allemaal even rustig doorlezen en dan bekijken wat ik ermee ga doen ☺️

Even inhakend op dubbeljus, hoe leer je een kind dan fijn in slaap te vallen?? Normaal gesproken gaat ze na het verhaaltje en liedje, de kus en de knuffel gewoon slapen. Laatste tijd dus vaker rijden/zwemmen (hoe we het dus eigenlijk niet moeten noemen 😳). Ze kan dus wel gewoon zonder in slaap vallen daar heeft ze ook niet veel tijd voor nodig. Soms hoor ik haar nog 5 minuten kletsen of zingen maar daarna is het stil. Weet niet goed hoe ik haar dan moet leren fijn in slaap te vallen zonder het rijden, want dat kan ze wel, ze kiest er de laatste tijd alleen vaker voor om eerst wat anders te doen blijkbaar 🤦🏻‍♀️
Dag 'geen naampje geven' zou ik naast me neerleggen. FV zou daar niet aan meedoen maar niet heus want bij hen bestaat er ook iets met een neus dat 'frutten' genoemd wordt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dubbeljus schreef:
10-03-2020 09:05
Niet als ze daardoor een uur wakker ligt en daar geef ik ook geen ander naampje aan dat het niet is.
Mijn zoontje zat op gegeven moment steeds aan zijn haar te plukken voor het slapen, daarvan heb ik ook gezegd, doe maar niet.

En uitgelegd hoe je wel fijn in slaap kan vallen. Het lijkt alsof niemand hun kind dat leert en ze maar laat ‘zoeken’ naar manieren om in slaap te vallen?

Dat is toch voor iedereen verschillend hoe je fijn in slaap valt? Jij bepaalt dus voor je kind wat fijn in slaap vallen is en zijn manier dus niet goed is.
Dubbeljus schreef:
10-03-2020 09:44
o_o o_o
Wat heftig! Wat voor andere signalen waren er waardoor je er uiteindelijk achter kwam?

Veel sterkte, lijkt me afschuwelijk om mee te maken.
Dat was het zeker... Het is al wat jaren geleden. Ze had woede aanvallen. Buikpijn, hoofdpijn was bang om dingen te ondernemen.
Dus bv in de speeltuin ergens opklimmen durfde ze niet.
Maar ze was toen net een half jaar naar school dus denk je dat er daar misschien iets is.
Ze heeft het verteld.
hofdame1981 schreef:
10-03-2020 15:58
Dat was het zeker... Het is al wat jaren geleden. Ze had woede aanvallen. Buikpijn, hoofdpijn was bang om dingen te ondernemen.
Dus bv in de speeltuin ergens opklimmen durfde ze niet.
Maar ze was toen net een half jaar naar school dus denk je dat er daar misschien iets is.
Ze heeft het verteld.
En dank je☺
Hecamel schreef:
10-03-2020 13:51
Dat is toch voor iedereen verschillend hoe je fijn in slaap valt? Jij bepaalt dus voor je kind wat fijn in slaap vallen is en zijn manier dus niet goed is.

Nu overdrijf je. Er bestaan wel degelijk wat principes die over het algemeen helpend zijn om te kunnen slapen. De dag verwerkt hebben, je even gehoord voelen, vaste rituelen (dat heeft TO al), en rust in het lichaam (ademen), zijn dat soort helpende strategieën.

Die geef ik mijn kinderen graag mee als alternatief voor haren plukken, knuffel rijden, hoofdbonken of andere minder heilzame of storende gewoontes. Als ze klein genoeg zijn kan je dat nog makkelijk beinvloeden.

Als mijn man zich elke avond in slaap zou masturberen of hoofdbonken dan zou ik dat ook niet gezond vinden en uitzoeken wat hem belemmert om te ontspannen en een betere manier zoeken om te ontspannen.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 10-03-2020 16:07
12.48% gewijzigd
Dubbeljus schreef:
10-03-2020 16:03
Nu overdrijf je. Er bestaan wel degelijk wat principes die over het algemeen helpend zijn om te kunnen slapen. De dag verwerkt hebben, je even gehoord voelen, vaste rituelen (dat heeft TO al), en rust in het lichaam (ademen), zijn dat soort helpende strategieën.

Die geef ik mijn kinderen graag mee als alternatief voor haren plukken, knuffel rijden, hoofdbonken of andere minder heilzame of storende gewoontes. Als ze klein genoeg zijn kan je dat nog makkelijk beinvloeden.
Hoezo is knuffel rijden minder heilzaam of storend? Genoeg mensen die graag even masturberen voor het slapengaan. Werkt prima. Ik denk dat dat bij kinderen net zo werkt, natuurlijk wel zonder de hele lading die volwassenen eraan geven.
Tiana_76 schreef:
10-03-2020 16:06
Hoezo is knuffel rijden minder heilzaam of storend? Genoeg mensen die graag even masturberen voor het slapengaan. Werkt prima. Ik denk dat dat bij kinderen net zo werkt, natuurlijk wel zonder de hele lading die volwassenen eraan geven.

Als je alleen maar (lichamelijk) kan ontspannen door te masturberen dan is dat op lange termijn niet heilzaam in mijn overtuiging. Iets met chi. Het is bovendien niet altijd praktisch en ook niet wellevend naar bedpartners.

Daarnaast lijken dit soort (soms bijna dwangmatige) handelingen toch wel erg op een uitlaat van frustraties en niet op ontspannen vanuit innerlijke rust. Als je voor dat laatste een paar vaardigheden kan leren, waarom niet? Ik doe om die reden ook yoga met mijn kids.
Dat zijn dingen waar ze de rest van hun leven wat aan hebben.
Dubbeljus schreef:
10-03-2020 09:00
Eens met FV. Ik zou het ook gewoon verbieden. Het is onsmakelijk, ze ligt er wakker van en zoals iedereen zegt: het heeft niks met seks te maken dus waarom zo omzichtig doen?
Serieus??? O.o

Logisch dat je het begrenst als haar slaap in het gedrag komt, of als ze het in de klas gaat doen en daardoor niet meer meekrijgt wat er verder gebeurt. Maar ik vind dit vrij natuurlijk gedrag, het is verder niet slecht voor je, en volgens mij een hele gezonde, normale ontwikkeling om je eigen lijf beter te leren kennen.

Ik krijg ook niet helder waarom je dit totaal zou verbieden, vind ik echt heel, heel vreemd. Waarom mag het nu niet, en als je 13 bent wel? En welke reden geef je een kind dat dit niet (nooit) mag?
Dubbeljus schreef:
10-03-2020 16:16
Als je alleen maar (lichamelijk) kan ontspannen door te masturberen dan is dat op lange termijn niet heilzaam in mijn overtuiging. Iets met chi. Het is bovendien niet altijd praktisch en ook niet wellevend naar bedpartners.

Daarnaast lijken dit soort (soms bijna dwangmatige) handelingen toch wel erg op een uitlaat van frustraties en niet op ontspannen vanuit innerlijke rust. Als je voor dat laatste een paar vaardigheden kan leren, waarom niet? Ik doe om die reden ook yoga met mijn kids.
Dat je bijvoorbeeld masturbeert voor het slapen gaan wil niet zeggen dat dat de enige manier van ontspanning is. Het is namelijk niet alleen een manier van geestelijke ontspanning, maar ook een hele effectieve voor lichamelijke ontspanning. En niet wellevend naar de partner? Vind ik een vreemde opvatting.

Ik heb jarenlang op een vinger gesabbeld en kreukels in mijn lakens gekrabd (kan even geen beter woord verzinnen). Had niets met frustratie te maken, maar werkte gewoon rustgevend. Een ritme waar ik rustig van werd. Niet iedereen kan mentaal rustig worden met ademhalingsoefeningen.

Ik heb het idee dat je erg tegen welke vorm van lichamelijke stimulatie of handeling dan ook bent en dat standaard koppelt aan frustratie. Iedereen is anders, ik word ontzettend kriegel van meditatie, ademhalingsoefeningen passen niet bij mij. En toch vind ik op mijn manier innerlijke rust. En de ene keer is dat fysiek, de andere keer is dat fantaseren en weer een andere keer is het niet nodig.
Dubbeljus schreef:

Dit vind ik een heel zinnige reactie, daar ben ik het 100% mee eens. Vandaar dat ik zeg 'begrenzen van dit gedrag, prima, misschien noodzakelijk in voorkomende gevallen'.
Er een naampje aangeven is prima To, noem het zoals zij het noemt. Als het voor haar zwemmen is dan is het zwemmen. Ik ken kinderen die ook letterlijk zwembewegingen maken (als in schoolslag) om dit fijne gevoel te krijgen dus ergens is deze naam niet zo gek.

Mocht het (veel) erger worden. Al eens bij de billen gekeken of er uitslag of irritatie is? Natuurlijk zijn er verhalen over seksueel misbruik maar ik heb in mijn werk als professional een casus meegemaakt waar men bijna een raadsonderzoek inzette wegens seksueel overschrijdend gedrag, bleek dat meisje gewoon onwijze luieruitslag / eczeem tussen de billen hebben. Vandaar de roodheid en het excessief schuren/wrijven.

Alhoewel je dan anders vast al wel was opgevallen ;)
Dubbeljus schreef:
10-03-2020 09:00
Eens met FV. Ik zou het ook gewoon verbieden. Het is onsmakelijk, ze ligt er wakker van en zoals iedereen zegt: het heeft niks met seks te maken dus waarom zo omzichtig doen?

Ik zou gewoon zeggen dat de knuffel dat echt niet fijn vind en er hoofdpijn van krijgt en dat ze beter lekker kan gaan slapen.

Voor je het weet is het een slechte gewoonte (lijkt het nu al).
Zoiets zou ik ook doen.
Am Yisrael Chai!
kniesoor schreef:
10-03-2020 07:39
Juist als je dit soort gevoelsmatige uitingen gaat verbieden, neemt dat gedrag heel erg toe. Zoals bij jouw kind ook kennelijk gebeurt, fashion victim.

Mijn dochter doet dit niet hoor, zelfs nog nooit gezien dat ze iets wat er zelfs maar op lijkt deed.
Am Yisrael Chai!
hofdame1981 schreef:
10-03-2020 09:21
Hier ook dochter vanaf 2- 2,5 werd periode erger toen was ze 4. En toen kwamen er andere problemen bij. Ze werd heel boos bij verbieden. En uiteindelijk kwamen we erachter dat ze werd misbruikt. Ze stopte ermee toen misbruik stopte. Had het er ook nooit achtergezocht tot er meerdere dingen niet goed gingen.
Och Jezus, wat afschuwelijk. Ik hoop dat het nu wat beter gaat met je dochter. Echt heel erg. :hug:
Am Yisrael Chai!
Tiana_76 schreef:
10-03-2020 16:06
Ik zou het ook heel apart vinden als ik een partner zou hebben die elke avond dwangmatig moest masturberen om in slaap te vallen. En er ook op afknappen.
Am Yisrael Chai!
Dubbeljus schreef:

Heel erg mee eens. (Ik doe trouwens ook aan yoga met mijn kinderen, leuk dat jij dat ook doet!)
Am Yisrael Chai!
Ik ben een boek aan het lezen waar dit onderwerp in behandeld wordt, playful parenting van Lawrence J. Cohen, hij geeft tips hoe je hier spelenderwijs mee om kan gaan zodat het de drang bij kinderen minimaliseert. Misschien is er online iets over te vinden.
Mijn dochter (5) heeft het "wiebelen" ook ontdekt sinds de luier met 2 jaar uit ging. Toen afgesproken dat wiebelen alleen maar in bed mocht. Op de bank ziet dat ook wat gek uit. Toen ging ze soms 3x naar boven om te wiebelen. Nu doet ze het af en toe nog om in slaap te vallen. We hebben het nooit verboden. Als ze dat fijn vindt dan is dat in mijn ogen prima. We hebben het er ook niet echt over, hoort er een beetje bij. Welterusten schat. Oh je gaat nog ff wiebelen? Nou....lekker slapen en wiebel ze!
Ik ben echt geshockeerd hoe spastisch hier door sommigen over gedaan wordt. Tuurlijk, het slaaptekort moet je wat aan doen. Door een wekkertje of op een gegeven moment gewoon zeggen dat het klaar en slapen is. Maar de handeling zelf verbieden slaat toch nergens op? Een kind moet toch gewoon z’n lijf leren kennen. Waarom daar nu een verboden gebied van maken? Daar geef je toch een heel verkeerd signaal mee af? Wanneer komt dan het moment dat het kind zichzelf wel mag gaan betasten. Ga je dat dan ook even afkondigen? Beetje raar in mijn ogen.
BuzzFeed schreef:
10-03-2020 19:46
Ik ben echt geshockeerd hoe spastisch hier door sommigen over gedaan wordt. Tuurlijk, het slaaptekort moet je wat aan doen. Door een wekkertje of op een gegeven moment gewoon zeggen dat het klaar en slapen is. Maar de handeling zelf verbieden slaat toch nergens op? Een kind moet toch gewoon z’n lijf leren kennen. Waarom daar nu een verboden gebied van maken? Daar geef je toch een heel verkeerd signaal mee af? Wanneer komt dan het moment dat het kind zichzelf wel mag gaan betasten. Ga je dat dan ook even afkondigen? Beetje raar in mijn ogen.
Ja precies dit
BuzzFeed schreef:
10-03-2020 19:46
Ik vind juist dat jij en anderen spastisch doen. Hoezo moet je kind zichzelf betasten? Je zit toch ook niet de hele dag aan je teen te trekken of urenlang in je navel te wrijven ofzo? Waarom dan wel elke dag aan je piemel trekken of urenlang over je clitoris wrijven? Dat komt wel als je daadwerkelijk seks gaat hebben en weet wat seks is. Als peuter vind ik het gewoon onnodig, irritant en ongepast.

En doet een kind het zo dat niemand er wat van merkt dan is dat verder prima, maar aankondigen dat je eerst even aan je piemel gaat trekken voordat je gaat slapen is gewoon raar en ongepast gedrag. En het is niet omdat het hier een meisje betreft dat het daarom ineens minder raar is. Of laten jullie zoons ook lekker met hun stijve piemeltje spelen?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-03-2020 22:46
Ik vind juist dat jij en anderen spastisch doen. Hoezo moet je kind zichzelf betasten? Je zit toch ook niet de hele dag aan je teen te trekken of urenlang in je navel te wrijven ofzo? Waarom dan wel elke dag aan je piemel trekken of urenlang over je clitoris wrijven? Dat komt wel als je daadwerkelijk seks gaat hebben en weet wat seks is. Als peuter vind ik het gewoon onnodig, irritant en ongepast.

En doet een kind het zo dat niemand er wat van merkt dan is dat verder prima, maar aankondigen dat je eerst even aan je piemel gaat trekken voordat je gaat slapen is gewoon raar en ongepast gedrag. En het is niet omdat het hier een meisje betreft dat het daarom ineens minder raar is. Of laten jullie zoons ook lekker met hun stijve piemeltje spelen?
Ik ken mensen die de hele dag met hun haar frutten. Ikzelf zit soms voor de tv aan mijn oorlel want dat is lekker zacht.

Kinderen ontdekken juist op die leeftijd dat dat een speciaal gevoel geeft. En door dat niet te verbieden of raar te vinden hebben ze daar later baat bij. Ze zullen zich niet schamen als ze zich daar zonder gêne in hebben kunnen ontwikkelen. Door het te verbieden, en je kan er nog zo’n mooi verhaal omheen verzinnen, krijgen ze het idee dat het slecht is. In extreme gevallen kan dit leiden tot promiscuïteit op latere leeftijd, of andere stoornissen op dat gebied.

Dat je het onnodig, irritant, en ongepast vindt toont aan dat je niet weet hoe kinderen zich ontwikkelen op dat gebied en ze dus niet helpt hiermee maar juist tegenwerkt.
Hecamel schreef:
11-03-2020 00:22
Ik ken mensen die de hele dag met hun haar frutten. Ikzelf zit soms voor de tv aan mijn oorlel want dat is lekker zacht.

Kinderen ontdekken juist op die leeftijd dat dat een speciaal gevoel geeft. En door dat niet te verbieden of raar te vinden hebben ze daar later baat bij. Ze zullen zich niet schamen als ze zich daar zonder gêne in hebben kunnen ontwikkelen. Door het te verbieden, en je kan er nog zo’n mooi verhaal omheen verzinnen, krijgen ze het idee dat het slecht is. In extreme gevallen kan dit leiden tot promiscuïteit op latere leeftijd, of andere stoornissen op dat gebied.

Dat je het onnodig, irritant, en ongepast vindt toont aan dat je niet weet hoe kinderen zich ontwikkelen op dat gebied en ze dus niet helpt hiermee maar juist tegenwerkt.
Je kent me niet, dus je hebt geen idee wat ik wel en niet weet van kinderontwikkeling. Dus hou die gekke waardeoordelen maar voor je.

Ik verschil gewoon van mening met je. Een volwassene die nog steeds zulke gekke dwangmatige tics heeft vind ik zo mogelijk nog raarder dan wanneer een kind zulke tics heeft.

We zijn geen beesten die onze impulsen niet kunnen bedwingen. We zijn mensen met hersenen die prima in staat zijn ons eigen gedrag te begrenzen en onze primaire reacties te beheersen. Maar dat moet je o.a. in je opvoeding wel geleerd worden. Mijns inziens is het een van de taken die bij ouderschap horen om kinderen negatief gedrag af te leren en positief gedrag aan te leren. Dwangmatige handelingen vallen wat mij betreft nooit onder positief gedrag en dat is elke ontwikkelingspsycholoog gewoon met me eens.

Maar zoals ik al zei: wat jij met je eigen kinderen doet moet je verder zelf weten.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven