kleuterverlenging en doubleren?

16-06-2019 09:30 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al langere tijd mee, maar heb zelf nu een vraag waar ik niet uit kom. Ik heb een zoon, eind okt 2009. Destijds heeft hij 2,5 jaar gekleuterd, vooral omdat de school nog de oude regeling van 1 okt hanteerde. Inmiddels zijn we verhuisd en zit zoon nu op een andere school, nu bijna 2 jaar. Vanaf het begin hebben we al meerdere keren aangegeven dat we een vermoeden van dyslexie hebben. Als school werd dit eerst weggewuifd, maar nu zijn er eindelijk onderzoeken opgestart. Nu geeft de school aan dat het idd toch niet zo goed gaat. Er is intussen weinig gebeurd om hem te ondersteunen, ook geen plannen. Resultaten zijn onder de maat (al vanaf het begin). Nu hebben de juf en de ib-er aangegeven dat ze hem willen laten zitten in groep 5. Wij als ouders zijn het hier niet mee eens, hij heeft al kleuterverlenging gehad en qua leeftijd zal hij straks dus bijna 2 jaar ouder zijn dan zijn leeftijdsgenootjes. Zoon wil zelf ook absoluut niet blijven zitten. Zoon zal bijna 14 zijn als hij van de basisschool af komt! Ook lopen de onderzoeken nog en school heeft weinig gedaan aan extra ondersteuning. School geeft aan als we er niet uitkomen dat zij dan uiteindelijk beslissen. Wat te doen? Mag je een kind (nogmaals) laten doubleren? Kleuterverlenging is toch ook al doubleren? Iemand ervaring of tips hoe we nu verder moeten?
mamama2007 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 10:50
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
16-06-2019 10:03
4 en 5 scores? Als in cijfers op het rapport?
(Hier wordt gewerkt met Cito en daarin gebruiken ze A t/m E) op de rapporten wel cijfers, vandaar mijn vraag)
Nee cito, ze gebruiken hier Romeinse cijfers, I t/m V, dus D/E scores
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-06-2019 09:55
Dat is een goed plan bij een niet zo hoge intelligentie maar best gek bij dyslexie met een gemiddelde tot hoge intelligentie. Uitstromen naar vmbo-t, havo en vwo sluit je dan nu al bij voorbaat uit.
Daar heb je ook gelijk in. Des te belangrijker zijn de onderzoeken om te zien wat er aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-06-2019 10:07
Volgens mij kan zelfs dát nog eens. Mag tot het schooljaar waarin hij 14 wordt. Als hij in gr7 nog eens zou moeten doubleren dan wordt hij 14 als hij (net) in gr8 zit. Maar dan heb je het dus over met ruim 14 van de basisschool gaan. Dat lijkt me niet wenselijk maar het mág wel.
Bizar dat dit mag, ik vind dat toch wel echt een enorm verschil!
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:08
Nee cito, ze gebruiken hier Romeinse cijfers, I t/m V, dus D/E scores
40 procent van alle kinderen hebben 4-5 scores. Die blijven echt niet allemaal zitten. Maar dan is het uitstroom profiel vmbo-kader of zo. Dan is de vraag of dat ook daadwerkelijk zijn niveau is, of dat hij achterloopt/onderpresteert en waarom dan.
anoniem_64833f9ed6645 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 10:16
0.51% gewijzigd
biol schreef:
16-06-2019 10:03
4 en 5 scores? Als in cijfers op het rapport?
(Hier wordt gewerkt met Cito en daarin gebruiken ze A t/m E) op de rapporten wel cijfers, vandaar mijn vraag)

Dat is oud, CITO gebruikt nu cijfers:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Doubleren heeft maar zelden echt zin.
Aan het eind van de basisschool lopen de niveaus behoorlijk uiteen en dat gebeurt niet pas in groep 8, dat begint al bij de kleuters.
De vraag is dus wat doubleren gaat opleveren.
Ja, dat ie de stof van groep 5 hopelijk beter gaat begrijpen, maar dan?
Zeker als er bijv dyslexie onder zit ga je dat niet oplossen met doubleren, dan moet er op een andere manier ondersteuning komen. En dat kan dan net zo goed in groep 6.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:10
Bizar dat dit mag, ik vind dat toch wel echt een enorm verschil!
Het zal in de praktijk denk ik ook weinig voorkomen. Zeker niet met kinderen die moeten doubleren want dan zal ook wel de optie speciaal onderwijs zijn besproken. Ik heb het zelf met name gezien bij kinderen van vluchtelingen die dan dan met elf jaar naar NL komen en dan niet direct in gr8 beginnen, maar in gr6 en dan veertien worden in groep 8. Er is dan mogelijkheid om de taal beter te begrijpen.

Dus qua leeftijd mag het, maar als er andere zaken spelen dan is het wel van belang om te kijken wat en waarom je daarvoor kiest.
Alle reacties Link kopieren
Floppie888 schreef:
16-06-2019 10:09
Daar heb je ook gelijk in. Des te belangrijker zijn de onderzoeken om te zien wat er aan de hand is.
Daarom zou ik graag zien dat hij mee gaat naar groep 6. Blijkt uit de testen wat er aan de hand is en daaruit blijkt dat blijven zitten zinvol is, zou ik er echt geen probleem mee hebben als hij blijft zitten in groep 6.
mamama2007 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 10:21
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
16-06-2019 10:03
4 en 5 scores? Als in cijfers op het rapport?
(Hier wordt gewerkt met Cito en daarin gebruiken ze A t/m E) op de rapporten wel cijfers, vandaar mijn vraag)
Dan zit jouw kind ook op een ouderwetse school. Cito werkt alweer een hele tijd met de Romeinse cijfers I t/m V.

Kind scoort dus D en E
Alle reacties Link kopieren
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:16
Daarom zou ik graag zien dat hij mee gaat met groep 6. Blijkt uit de testen wat er aan de hand is en daaruit blijkt dat blijven zitten zinvol is, zou ik er echt geen probleem mee hebben als hij blijft zitten in groep 6.
Dit lijkt me idd de meest logische volgorde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
16-06-2019 10:12
40 procent van alle kinderen hebben 4-5 scores. Die blijven echt niet allemaal zitten. Maar dan is het uitstroom profiel vmbo-kader of zo. Dan is de vraag of dat ook daadwerkelijk zijn niveau is, of dat hij achterloopt/onderpresteert en waarom dan.
Dat zou ik ook graag uitgezocht zien. vmbo kader of basisberoeps zou prima zijn qua uitstroom hoor, we kunnen niet allemaal professor worden ;)
Alle reacties Link kopieren
Hoe waren zijn rapporten vorig schooljaar?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch al eerder Cito toetsen gemaakt dit jaar. Vorig jaar zal hij ook geen I en II hebben gescoord. Waarom trek je dan niet eerder aan de bel?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-06-2019 10:14
Doubleren heeft maar zelden echt zin.
Aan het eind van de basisschool lopen de niveaus behoorlijk uiteen en dat gebeurt niet pas in groep 8, dat begint al bij de kleuters.
De vraag is dus wat doubleren gaat opleveren.
Ja, dat ie de stof van groep 5 hopelijk beter gaat begrijpen, maar dan?
Zeker als er bijv dyslexie onder zit ga je dat niet oplossen met doubleren, dan moet er op een andere manier ondersteuning komen. En dat kan dan net zo goed in groep 6.
Dat denk ik dus ook Solomio, maar hoe overtuig ik school hiervan? Zij zeggen dat zij uiteindelijk beslissen en ik merk aan alle kanten dat er weinig ruimte is en ze echt willen dat hij blijft zitten in groep 5.
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:18
Dat zou ik ook graag uitgezocht zien. vmbo kader of basisberoeps zou prima zijn qua uitstroom hoor, we kunnen niet allemaal professor worden ;)
Nee, dat bedoelde ik ook niet. Als hij gewoon op zijn eigen niveau presteert, lijkt me dat prima, en nog minder reden om hem te laten zitten.
NYC schreef:
16-06-2019 10:04
Maar is dat echt zo? Of is dat makkelijk gezegd op het moment dat een kind (nog eens) zal moeten doubleren. Het kan namelijk best zo zijn dat op het moment dat een kind niet mee doorgaat naar gr3 de school en ouders het er allemaal over eens zijn dat dat voor de ontwikkeling van het kind de beste keuze is op dat moment en het niks met een oktoberregeling te maken heeft.

Er zijn echt nog leerkrachten die kinderen die in oktober of later zes worden alleen op basis van die verjaardag graag nog een extra jaar in een kleuterklas willen houden. Dan komt er vaak een non-argument als achter zijn in sociale en emotionele ontwikkeling op de proppen. Terwijl zo'n kind cognitief dan op alle vlakken aan de voorwaarden voldoet.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
16-06-2019 10:19
Er zijn toch al eerder Cito toetsen gemaakt dit jaar. Vorig jaar zal hij ook geen I en II hebben gescoord. Waarom trek je dan niet eerder aan de bel?
Dat heb ik gedaan, maar school gaf keer op keer aan dat het best oke ging en dat hij redelijk mee kon komen. Na heel lang hameren van onze kant komt er nu eindelijk een dyslexieonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
16-06-2019 10:19
Hoe waren zijn rapporten vorig schooljaar?
Vergelijkbaar, ook steeds IV en V scores. School gaat steeds aan het dat wel oke ging en dat hij best redelijk mee kon komen (zijn ook geen handelingsplannen oid geweest) Nu komen ze er ineens mee dat hij toch wel ver achterloopt en beter kan blijven zitten.
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:20
Dat denk ik dus ook Solomio, maar hoe overtuig ik school hiervan? Zij zeggen dat zij uiteindelijk beslissen en ik merk aan alle kanten dat er weinig ruimte is en ze echt willen dat hij blijft zitten in groep 5.

Gaat er altijd zo weinig in samenspraak met jullie? Is het overwegen van een andere school anders een goed idee? Een school die zo star en rigide handelt zal dat blijven doen.

Verder: ik zou hameren op overgaan. Doubleren lost zelden tot nooit een probleem op en creeert op de lange termijn alleen maar meer problemen. Ik zou dus inzetten op overgaan en intussen uitzoeken wat er precies aan de hand is met jullie zoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou desnoods een andere school zoeken.
Overigens kan je prima zelf een dyslexie-onderzoek en andere onderzoeken regelen. Je bent daarin echt niet afhankelijk van school, maar het kan je een hoop geld gaan kosten. Voordeel is wel dat je zelf in de hand hebt met wat je met school wil delen en wat niet.
Ik kan me wel een beetje voorstellen hoe dat kan gaan als je kind maar nét mee kan komen op school. In jullie geval heeft hij te maken gehad met een verhuizing, de school zegt dat hij het best redelijk doet, je wilt hem een kans geven te wennen. En ieder jaar begint je kind weer in een nieuwe klas en dan denk je: hij is weer een jaartje ouder, nieuwe meester of juf met een andere aanpak, wie weet gaat het dit jaar beter. Ieder jaar merk je tegen de tijd dat het november is dat het niet beter gaat. Je gaat praten met de leerkracht en vervolgens de IB-er. Dan is het alweer eind januari. Tegen de tijd dat er stappen zouden kunnen worden gezet is het maart/april. Dan wordt het krap ivm de vakanties, feestdagen, cito’s en wat al niet meer. Voor je het weet is het zomervakantie en gaat hij naar de volgende klas en denk je: misschien gaat het dit jaar beter.

Totdat zoon definitief vastloopt en op dat punt zitten jullie nu. Ondanks dat ik begrijp hoe zoiets kan gaan vind ik toch dat jullie je veel te afhankelijk (van de school) en laks opgesteld hebben. Waarom zijn jullie niet zelf op onderzoek uit gegaan. Naar de huisarts, GGD, ggz, enz. ? Geen tijd ? Drukke baan ? Geen fut ? Niet aan gedacht ? Ontkenning van het probleem ?
Als jullie namelijk wel zelfstandig en onafhankelijk van de school stappen hadden gezet dan hadden jullie nu met de uitslagen van allerlei onderzoeken en bijbehorende adviezen in de hand naar de leerkracht/ de IB-er/ het schoolbestuur kunnen gaan om een goede regeling te treffen voor jullie zoon. Nu zit er maar 1 met de gebakken peren en dat is hij.

Sorry, ik zou niet weten wat je nu nog kunt doen om doubleren te voorkomen, behalve dan als de wiedeweerga alsnog de noodzakelijke stappen gaan zetten. Begin bij de huisarts en ga redden wat er te redden valt zodat jullie zoon hopelijk bij zijn vriendjes in de klas kan blijven.
mamama2007 schreef:
16-06-2019 10:20
Dat denk ik dus ook Solomio, maar hoe overtuig ik school hiervan? Zij zeggen dat zij uiteindelijk beslissen en ik merk aan alle kanten dat er weinig ruimte is en ze echt willen dat hij blijft zitten in groep 5.
Om te beginnen zou ik kijken of je ze toch niet kunt overtuigen. Als school er echt een potje van maakt, kun je terecht bij de klachtencommissie.
Andersom schreef:
16-06-2019 10:21
Er zijn echt nog leerkrachten die kinderen die in oktober of later zes worden alleen op basis van die verjaardag graag nog een extra jaar in een kleuterklas willen houden. Dan komt er vaak een non-argument als achter zijn in sociale en emotionele ontwikkeling op de proppen. Terwijl zo'n kind cognitief dan op alle vlakken aan de voorwaarden voldoet.
Maar dat is toch raar? Scholen en leerkrachten zijn toch ook allemaal op de hoogte van die regeling? Hier zijn dit jaar toevallig veel kinderen (van eind 2013) die extra blijven kleuteren. Maar dit wisselt dus enorm per jaar. Vorig jaar gingen vrijwel alle eind 2012 leerlingen door, zelfs begin 2013 kinderen. Welke redenen hiervoor gelden weet ik allemaal niet maar het verschilt dus enorm per kind. Dit jaar zijn er oudere kinderen dan mijn zoon (ook die van voor 1 okt) die toch extra gaan kleuteren. Wat ik me een leeftijdsconforme sociale ontwikkeling moet voorstellen weet ik trouwens nog steeds niet. :$
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor dit best wel vaak om mij heen dat scholen op het laatste nippertje komen met de mededeling dat ze kind toch willen laten zitten.

Dat ze bewust lang wachten met het meedelen zodat je als ouder geen kant meer op kan. Want op zo'n korte termijn lukt het niet meer om kind te laten testen of een inderwijsconsulent in te schakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven