Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Solomio schreef:
12-06-2020 22:06
Mijn ervaring was sowieso al dat de kleutertoetsen maar één onderdeel waren, daarom snap ik de aversie ook niet.

Voor mijn oudste was de kleutercito zijn redding. Na 1,5 jaar gezien te zijn als dromer, nog niet toe aan de werkjes, snel afgeleid, enz. Bleek hij gewoon mijlenver voor te lopen en vond ie de werkjes vooral dom. Zonder cito* had ie nu nog gekleuterd denk ik.

*kan natuurlijk ook een andere toets zijn
Dan gaat het dadelijk misschien maar zeer de vraag zijn of mijn kind wel 2,5 jaar zal gaan kleuteren. o_o Hij maakte zijn peutercito foutloos en doet het werk van groep 2 mee vanaf het moment van instromen... Is dit schooljaar weinig getoetst omdat alles nu anders verloopt door corona. Maar zo vanzelfsprekend is het dus niet dat de meeste januarikinderen lang kleuteren.
Andersom schreef:
12-06-2020 22:14
Als je naar meer individueel aanbod op school wil, moet je natuurlijk ook gaan denken aan individueel toetsen. Dan moet je kijken en toetsen op persoonlijke groei en niet kijken naar hoe een kind presteert in vergelijking met zijn klasgenoten.

Ik zie nog niet dat dat op korte termijn breed gedragen zal gaan worden.
Ben ik met je eens, maar het gros van de leerkrachten én ouders denk ik niet.

Zowel scholen als ouders kijken toch naar prestaties in vergelijking met het gemiddelde. Hetzij in de klas, hetzij landelijk. Dat zie ik niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-06-2020 22:15
Dan gaat het dadelijk misschien maar zeer de vraag zijn of mijn kind wel 2,5 jaar zal gaan kleuteren. o_o Hij maakte zijn peutercito foutloos en doet het werk van groep 2 mee vanaf het moment van instromen... Is dit schooljaar weinig getoetst omdat alles nu anders verloopt door corona. Maar zo vanzelfsprekend is het dus niet dat de meeste januarikinderen lang kleuteren.
Of de school van jouw kind begrijpt gewoon heel goed wat het betekent om naar het individuele kind te kijken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Cito is elk jaar dezelfde toets waardoor die ook vals positief kan zijn voor een aantal kinderen want tegen de tijd dat de Cito eraan komt worden bijvoorbeeld woorden uit de woordenschattoets nog even door de leerkracht onder de aandacht gebracht.
Andersom schreef:
12-06-2020 22:22
Cito is elk jaar dezelfde toets waardoor die ook vals positief kan zijn voor een aantal kinderen want tegen de tijd dat de Cito eraan komt worden bijvoorbeeld woorden uit de woordenschattoets nog even door de leerkracht onder de aandacht gebracht.
Vooral die Cito woordenschat is zo subjectief als wat. De woordenschat van kinderen varieert, afhankelijk van hun omgeving. Groeit een kind op in de stad dan kent het naar alle waarschijnlijkheid andere woorden dan een kind op het platteland. Het is ook nog eens cultuurafhankelijk. Een kind kan een goed ontwikkelde woordenschat hebben (kwantitatief en kwalitief) en toch keihard onderuit gaan op die toets.
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 22:18
Ben ik met je eens, maar het gros van de leerkrachten én ouders denk ik niet.

Zowel scholen als ouders kijken toch naar prestaties in vergelijking met het gemiddelde. Hetzij in de klas, hetzij landelijk. Dat zie ik niet veranderen.

Ook kinderen onderling hebben dat natuurlijk zelf ook. Al dan niet door druk van ouders. Zo jammer dat kinderen zelf ook hun werk regelmatig willen sorteren op goed, beter, best. Die hebben dan al als doel, beter te zijn dan een ander, terwijl hun prestaties misschien wel beter zouden zijn als ze niet zo competitief waren ingesteld.
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 22:25
Vooral die Cito woordenschat is zo subjectief als wat. De woordenschat van kinderen varieert, afhankelijk van hun omgeving. Groeit een kind op in de stad dan kent het naar alle waarschijnlijkheid andere woorden dan een kind op het platteland. Het is ook nog eens cultuurafhankelijk. Een kind kan een goed ontwikkelde woordenschat hebben (kwantitatief en kwalitief) en toch keihard onderuit gaan op die toets.
Daar zit wel wat in. Doet me denken aan de testen die mijn oudste in het audiologisch centrum moest afleggen. Werd gebruik gemaakt van standaardtesten die zijn woordenschat inschatten, maar de woorden die hij zou moeten zeggen/gebruiken weken heel erg af van wat hij daadwerkelijk zei. Daardoor leek de achterstand veel groter dan die eigenlijk was.
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 22:25
Vooral die Cito woordenschat is zo subjectief als wat. De woordenschat van kinderen varieert, afhankelijk van hun omgeving. Groeit een kind op in de stad dan kent het naar alle waarschijnlijkheid andere woorden dan een kind op het platteland. Het is ook nog eens cultuurafhankelijk. Een kind kan een goed ontwikkelde woordenschat hebben (kwantitatief en kwalitief) en toch keihard onderuit gaan op die toets.

Ook voor meertalige kinderen vaak lastig bij dingen waar bijvoorbeeld meerdere woorden voor zijn en dan met het woord gevraagd wordt dat zij niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Judith1982 schreef:
12-06-2020 21:56
Hoi! Ik heb voor dezelfde keuze gestaan met jongste dochter.
Ze is een jonge leerling zou eigenlijk nog een jaartje in groep 2 blijven maar voor de zomervakantie gaf juffrouw aan dat ze zeker goed mee zou kunnen komen in groep 3.
Over nagedacht advies van juffrouw meegenomen en besloten toch naar groep 3 te laten gaan omdat ze het voor mijn gevoel ook aan kon.
Nu zit ze in groep 5 en loopt tegen de lesstof aan. Ze rekent mee met groep 4 en dat gaat prima.
Gisteren na een gesprek met de juf toch besloten om groep 5 nog een keer over te doen.
Vond het ook echt sneu voor dochter omdat ze altijd heel graag naar school ging en op een gegeven moment er echt tegenop ging zien omdat ze bijv later dan de rest klaar was met werk of er echt niks van begreep waardoor ze gefrustreerd raakte.
Maar goed dit is persoonlijk kan per kind weer verschillend zijn natuurlijk
Mijn kind net anders, is eerder naar groep 3 gegaan. Ik vond dat wel even heftig omdat zijn broer maar een jaar ouder is en ze dus allebei naar groep 3 gingen. Ik twijfelde om hem door te laten gaan. School niet, die hebben me echt geadviseerd hem door te laten gaan en niet nog een jaar te laten kleuteren.
Hij gaat straks naar groep 7. Zijn broer ook. Zo blij dat school het niet zomaar op gaf bij ons en echt weer het gesprek aan wilde gaan.
Hij kan juist super goed mee met de lesstof, hij hoort hier echt thuis.
DTEEZ!
DEM89 schreef:
12-06-2020 10:46
Dit ligt dus heel erg aan de school en wat er gedaan wordt aan kinderen die meer uitdaging nodig hebben.

Wat jouw uitspraak betreft dat ze dan tegen de tijd dat ze naar groep 3 gaat te weinig uitdaging zou krijgen is sowieso vette onzin!

En jullie kunnen een allergie hebben voor alle sociaal-emotionele argumenten, maar als sociaal emotioneel niet goed is, kunnen ze nog zo sterk cognitief zijn, daar hebben ze dan niets aan. Tuurlijk heeft het verband met elkaar. De andere kant is wanneer ze cognitief te weinig uitdaging hebben ze sociaal-emotioneel ook niet lekker in hun vel zitten. Maar sociaal-emotioneel staat toch zeker boven het cognitieve stukje! Wat mij betreft het allerbelangrijkste wat ze leren op de basisschool.
Wat valt bij jou onder: sociaal emotioneel niet goed?
Hoe meet jij dat?
Llientje schreef:
12-06-2020 12:33
Ze leren alleen nu niet lezen in groep 2. Ze leren de afzonderlijke letters en klanken. Het gaat maakt ons ook echt niet uit of ze nog een jaartje groep 2 doet of naar groep 3 gaat maar we willen wel een weloverwogen keuze maken. De meester zei er namelijk ook nog bij dat als ze bijvoorbeeld wel veel vriendinnetjes zou hebben die naar groep 3 zouden gaan ze dan ook de keuze hadden gemaakt om onze dochter naar groep 3 te doen. Maar omdat ze nu ook met alle andere kinderen goed kan spelen en een allemansvriend is nemen ze dat wel mee in hun keuze.
Maar dit is toch geen reden om jullie kind in groep 2 te houden?
Want als een vriendinnetje wel naar groep 3 zou gaan mocht ze ook. Dat slaat toch nergens op. Dan kijk je toch niet naar wat een kind kan.

Ik zou niet akkoord gaan met dit verhaal TO en zeker er op door gaan dat jullie dochter naar groep 3 gaat.
Alle reacties Link kopieren
Net weer een gesprekje gehad met de meester en de juf. Nog steeds niet heel veel wijzer geworden omdat de meester aangeeft dat ze qua ontwikkeling wel mee zou kunnen naar groep 3 maar dat hij niet weet of ze het redt in groep 3 vanwege de grootte van de groep. Dat de groepen al behoorlijk groot zijn en dat ze het 1 op 1 of in kleine groepjes goed doet maar hij niet weet of ze de instructie kan volgen als het klassikaal is. Hij gaf een voorbeeld: vandaag vroeg naar de seizoenen (klassikaal), ze kwam er niet gelijk op maar dat ze later naar hem toe kwam om alle seizoenen op te noemen waarbij ze ze ook benoemde in het Engels. Hij zegt ja eigenlijk moet ze daar dan gelijk antwoord op kunnen geven, zodat ik kan opmaken dat ze de instructie heeft begrepen.

Dat hij vandaag met haar nog werkjes is gaan maken en dat ze voorheen als snel er klaar mee was maar dat ze vandaag veel werkjes heeft gedaan. Dat ze eigenlijk veel meer kan dan dat ze zelf denkt. Maar dat hij toch adviseerde om groep 2 nogmaals te doen zodat ze straks de oudste is in de klas, ze kan dan extra werkjes gaan doen en ze kan dan gelijk avi gaan lezen na de zomervakantie.

Wij vinden het maar een vaag verhaal en hebben zo het vermoeden dat de grootte van de groep 3 ook een belangrijke rol speelt. We moeten deze week doorgeven wat we willen. We neigen nu meer naar groep 3 omdat we de argumenten voor kleuterverlenging niet zo sterk vonden!
Ik lees allemaal kulargumenten en een leerkracht die niet weet waar hij het over heeft. Inderdaad lijkt mij de kans groot dat ze nu uit alle macht proberen om de groepsgrootte te beperken.

Niet in meegaan!
Alle reacties Link kopieren
Nee, als ik dit zo lees dan zou ik haar ook door laten gaan naar groep 3.
En als daar blijkt dat ze soms wat verlengde instructie nodig heeft en daarna de leerstof begrijpt, dan is dat toch niet erg. Daar zal ze niet de enige in zijn.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Echt onzin. Klas is gewoon te groot dus. Niet mee akkoord gaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Llientje schreef:
16-06-2020 18:18
ze kan dan extra werkjes gaan doen en ze kan dan gelijk avi gaan lezen na de zomervakantie.

Ik had hier nog overheen gelezen. Dus ze krijgt na de zomer groep 3 werk, maar dan zonder leeftijdsgenootjes en klassikaal les? Dat kan ze dan weer wel aan? Echt dikke flauwekul.

Ik denk dat school hier flink wat steken laat vallen. In feite word je toch een beetje voorgelogen. Ze zullen wel een aantal leerlingen hebben aangewezen om het daarbij te proberen. Elke leerling minder in een grote groep is winst voor hen.
Wat een incompetente leerkracht. Ze kan het, maar de grootte van de groep is een zorg?

Ik zou erop staan dat ze naar groep 3 gaat. Tevens zoeken naar een andere school die meer oog heeft voor de behoeften van een kind.
Klinkt alsof ze zoeken naar een argument om het leerlingenaantal zo gunstig mogelijk te spreiden over groep 2 en 3.

Was groep 3 dit jaar toevallig tamelijk leeg geweest en groep 2 overval waren ze met andere argumenten gekomen om jullie ervan te overtuigen dat groep 3 absoluut de beste keuze was.
Wat een slechte argumenten worden er genoemd. Eerst al dat vriendinnenverhaal, dat mag nooit een reden zijn om een kind een heel jaar langer te laten kleuteren. Nu weer een vaag verhaal erbij.

Ik zou hier niet blij van worden. Het komt erg onprofessioneel over. Ik zou er zeker voor pleiten dat ze gewoon naar groep 3 gaat. Zo te horen kan ze dat prima aan.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-06-2020 18:48
Ik had hier nog overheen gelezen. Dus ze krijgt na de zomer groep 3 werk, maar dan zonder leeftijdsgenootjes en klassikaal les? Dat kan ze dan weer wel aan? Echt dikke flauwekul.

Ik denk dat school hier flink wat steken laat vallen. In feite word je toch een beetje voorgelogen. Ze zullen wel een aantal leerlingen hebben aangewezen om het daarbij te proberen. Elke leerling minder in een grote groep is winst voor hen.
Dan kan ze inderdaad buiten de klas (groep 2) met andere kinderen die ook hetzelfde niveau hebben extra werkjes gaan maken. Ze start dan s ochtends in groep 2 en dan krijgt ze extra verdieping voor de stof die te makkelijk is.
Wij hebben vooral het idee dat de grootte van de groepen 3 ook een rol speelt. Er zijn denk ik teveel kinderen die door moeten naar groep 3. In februari gaven ze namelijk aan dat ze op dat moment nog niet klaar was voor groep 3 en dat ze echt nog wel een ontwikkeling door moest maken. Die ontwikkeling heeft ze doorgemaakt want dat gaven ze wel aan maar alsnog dan niet genoeg om naar groep 3 door te gaan..
Alle reacties Link kopieren
Je merkt echt snel genoeg aan een matte indruk als ze uit school komt, slecht slapen en woede uitbarstingen als groep 3 te veel is. Ze zal dat waarschijnlijk eerder thuis laten merken dan dat het gezien wordt op school. Alleen wat kan gebeuren, is iets wat je in je achterhoofd moet houden, maar dat mag niet de reden zijn om het kind te laten zitten. Je weet immers niet wat er gaat gebeuren en hoe ze in september zich verder ontwikkelt heeft.

Ze krijgt volgend jaar in groep 2 verrijking aangeboden. Ze beheerst dus de doelen van groep 2! Wat moet ze dan nog in groep 2? Sterker nog, ze leest! Ze heeft daardoor extra ruimte en tijd om andere dingen in groep 3 te leren. Karakter verander je niet.

Dat de klas te vol is, is het probleem van school. Wijs school er op dat jullie liever zien dat ze doorgaat naar groep 3 en haar ontwikkeling daar doorzet ipv bezigheidstherapie met verrijking (wat het normaliter niet is, maar wel bij een kind dat je laat zitten). Verder vraag of de ib'r haar in de gaten wil houden qua executieve functies en welzijn binnen groep 3. Evaluatie met de herfstvakantie over hoe het gaat in groep 3.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel goed navraag doen als het gaat om de grootte van de groep. Want kan me wel voorstellen dat dat ook een bepaalde impact heeft. Persoonlijk lijkt mij het me niks als de groep zo overvol is maar dan is het wel aan de school om daar wat aan te doen. Zou inderdaad niet de reden moeten zijn om wel of niet naar de volgende groep te gaan. Maar is er geen mogelijkheid tot een latere instroom?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf ook gewoon niet graag hebben dat ze nog een jaar bij deze meester belandt. Die persé wil verlengen om l*l-redenen.

Op naar groep 3 dus!
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
mommy2014 schreef:
16-06-2020 22:52
Ik zou wel goed navraag doen als het gaat om de grootte van de groep. Want kan me wel voorstellen dat dat ook een bepaalde impact heeft. Persoonlijk lijkt mij het me niks als de groep zo overvol is maar dan is het wel aan de school om daar wat aan te doen. Zou inderdaad niet de reden moeten zijn om wel of niet naar de volgende groep te gaan. Maar is er geen mogelijkheid tot een latere instroom?
Dat mag geen argument zijn.

Dat kun je als school heel anders oplossen, desnoods door de kleutergroepen door elkaar te gooien en een groep 2/3 te maken bijvoorbeeld. Dat is m.i. beter dan kinderen die best over kunnen laten doubleren.
Tiana_76 schreef:
16-06-2020 22:56
Dat mag geen argument zijn.

Dat kun je als school heel anders oplossen, desnoods door de kleutergroepen door elkaar te gooien en een groep 2/3 te maken bijvoorbeeld. Dat is m.i. beter dan kinderen die best over kunnen laten doubleren.

Werkervaring hiermee, was een heel leuk jaar en had voor groep 2 zoveel voordelen. School had gekozen voor sterke leerlingen in groep drie en voor groep-2-leerlingen die qua taal nog wel wat extra oefening konden gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven