Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Alle reacties Link kopieren
Die eerste reactie :hyper: Mijn basisschool staat echt niet op mijn CV.

Ik moest een jaar blijven kleuteren omdat ik een nieuwe juf kreeg halverwege groep 2 en ik kon daar niet goed aan wennen. Ik mocht haar niet zo, en jaren later pestte haar eigen dochter me en liet ze dat toe ook dus kleuter ik zag het goed :) Maar ik ben er niet slechter van geworden. Ik herinner me wel dat ik me halverwege jaar 3 me begon te vervelen, en dat ik daardoor extra verantwoordelijkheden kreeg (plantjes water geven). Of ik er beter van geworden ben kan ik helaas ook niet zeggen :-P
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-06-2020 11:30
En dat vind ik dus fout. De meeste leerkrachten zijn helemaal niet bekwaam genoeg om dit te kunnen beoordelen. Ik vind echt dat er uitsluitend gekeken moet worden (als er al twijfel moet zijn over overgang) naar het cognitieve. Kinderen hebben na groep 2 nog 6 jaar basisschool om zich verder te ontwikkelen. Zelfs na 6 weken zomervakantie kan een kind al 'groter' terugkomen op school. Ze afrekenen op een mening (van hoe ze zich horen te gedragen) vind ik niet fair.
Ja, hier ben ik het dus niet mee eens. Een kind dat op zijn tenen moet lopen, kan echt veel schade oplopen. Het moet dan te ondervangen zijn in extra begeleiding. Anderzijds moet je een kind ook kunnen tegemoetkomen, dat meer uitdaging nodig heeft.
Ook wanneer er alleen naar het cognitieve stukje vind ik fout. Dit kan te maken hebben met te weinig taakgerichtheid en concentratie. Misschien heeft de leerkracht er wel vertrouwen in dat dat goed komt omdat het bij groep 3 minder prikkels om zich heen heeft. Dan is Pietje niet aan de andere kant van de klas bezig met Lego terwijl hij met letters bezig is.
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
12-06-2020 10:48
Dit!

Nogmaals, dat ze nu al kan lezen, betekent niet dat ze groep 3 met twee vingers in haar neus doet. Grote kans dat ze in groep 3 al terug valt naar de middenmoot.
Nee ik snap dat lezen in groep 2 geen garantie geeft! Ik heb gevraagd waarom ze denken dat nog een jaar groep 2 haar zou kunnen helpen en daarop zei de meester dat ze dan nog even lekker kan spelen en nog meer kan ontwikkelen op speelgebied. Ze gaven wel aan dat als ze opeens een enorme sprong maakt in de zomervakantie, ze wel iets van extra werkjes kan krijgen maar dat ze geen apart les programma hebben.
Alle reacties Link kopieren
.
bumbly wijzigde dit bericht op 13-06-2020 00:44
Reden: Nvt
99.90% gewijzigd
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
12-06-2020 11:38
Ja, hier ben ik het dus niet mee eens. Een kind dat op zijn tenen moet lopen, kan echt veel schade oplopen. Het moet dan te ondervangen zijn in extra begeleiding. Anderzijds moet je een kind ook kunnen tegemoetkomen, dat meer uitdaging nodig heeft.
Ook wanneer er alleen naar het cognitieve stukje vind ik fout. Dit kan te maken hebben met te weinig taakgerichtheid en concentratie. Misschien heeft de leerkracht er wel vertrouwen in dat dat goed komt omdat het bij groep 3 minder prikkels om zich heen heeft. Dan is Pietje niet aan de andere kant van de klas bezig met Lego terwijl hij met letters bezig is.
Ten eerste: een kind dat steeds moet kruipen ook, en ten tweede: voorkom je dat op de tenen lopen met langer kleuteren? Een kind voor wie de gewone lesstof heel moeilijk is, rolt er een jaartje later niet ineens met twee vingers in zijn neus doorheen.

Mijn oudste leert makkelijk en kleuterde kort. Door toeval kwam hij terecht in een klas met relatief veel slimme kinderen, die aansluiting vonden bij elkaar en samen makkelijk binnen de groep extra uitdagend werk konden doen. Hij was zeker jong, maar had in deze klas echt veel meer aansluiting dan hij in het jaar eronder gehad zou hebben. Langer kleuteren was voor hem in alle opzichten ongunstig geweest. Gelukkig dat hij niet bij de ene meester in de klas zat die op zijn school voor de kleuterklas stond, want die was juist heel conservatief met overgaan naar groep 3 - N=1, maar dat is zeker niet voorbehouden aan juffen.
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
12-06-2020 11:38
Ja, hier ben ik het dus niet mee eens. Een kind dat op zijn tenen moet lopen, kan echt veel schade oplopen. Het moet dan te ondervangen zijn in extra begeleiding. Anderzijds moet je een kind ook kunnen tegemoetkomen, dat meer uitdaging nodig heeft.
Ook wanneer er alleen naar het cognitieve stukje vind ik fout. Dit kan te maken hebben met te weinig taakgerichtheid en concentratie. Misschien heeft de leerkracht er wel vertrouwen in dat dat goed komt omdat het bij groep 3 minder prikkels om zich heen heeft. Dan is Pietje niet aan de andere kant van de klas bezig met Lego terwijl hij met letters bezig is.
Dat 'op de tenen lopen' is wat mij betreft net zo'n dooddoener, want iets moeilijk vinden is niet meteen 'op de tenen lopen'.

En de tegenhanger, 'op je hurken moeten lopen' is ook zo gezond niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-06-2020 11:51
Dat 'op de tenen lopen' is wat mij betreft net zo'n dooddoener, want iets moeilijk vinden is niet meteen 'op de tenen lopen'.

En de tegenhanger, 'op je hurken moeten lopen' is ook zo gezond niet.
Weer eens.

Plus dat dit nu juist de trend van de afgelopen 15, 20 jaar is. Passend onderwijs, weer samen naar school, differentiëren. Dus hoezo op de tenen lopen?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens TO, wij moesten met de hele klas zelfstandig lezen in groep 2. Dus lezen was iets wat we allemaal al maandenlang konden, misschien is jouw dochter toch nog wat te jong? Want kúnnen lezen en góéd kunnen lezen is ook wat anders. Snel ook. Maar dat kan je zelf het beste inschatten :)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-06-2020 11:51
Ten eerste: een kind dat steeds moet kruipen ook, en ten tweede: voorkom je dat op de tenen lopen met langer kleuteren? Een kind voor wie de gewone lesstof heel moeilijk is, rolt er een jaartje later niet ineens met twee vingers in zijn neus doorheen.

Mijn oudste leert makkelijk en kleuterde kort. Door toeval kwam hij terecht in een klas met relatief veel slimme kinderen, die aansluiting vonden bij elkaar en samen makkelijk binnen de groep extra uitdagend werk konden doen. Hij was zeker jong, maar had in deze klas echt veel meer aansluiting dan hij in het jaar eronder gehad zou hebben. Langer kleuteren was voor hem in alle opzichten ongunstig geweest. Gelukkig dat hij niet bij de ene meester in de klas zat die op zijn school voor de kleuterklas stond, want die was juist heel conservatief met overgaan naar groep 3 - N=1, maar dat is zeker niet voorbehouden aan juffen.
Dit is dus afhankelijk van meerdere factoren. En daarom moet er naar meer gekeken worden dan alleen het cognitieve stukje.

En wat je beschrijft eronder is wel een beetje hoe mijn klas was vorig schooljaar.
dem89 wijzigde dit bericht op 12-06-2020 12:11
3.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
12-06-2020 10:46
Dat zij zichzelf heeft leren lezen, is leuk maar de vraag is of het echt lezen is of een trucje met de favoriete boekjes. Het gaat ook om tempo, woordenschat, uitspraak etc. Laat school dat eens toetsen. Ik herinner mij een moeder die trots in groep 2 vertelde dat haar dochter al las en uren op Squla zat te oefenen. Moeder droomde al van vwo, haar dochter ging zo goed.... Dat valt nu in groep 6 toch wat anders uit, het kind haalt net de middenmoot qua lezen en vmbo is zeer waarschijnlijk en ineens niets mis mee. Mijn dochter las haar naam in groep 2, kende de letters en kon klok kijken. En als het om knippen, hinkelen en werkjes ontduiken gaat, dan kan mijn dochter beter terug naar groep 2 ipv elke week naar de plusklas.

Niet alles is een echte voorsprong, achterstand, (hoog) begaafdheid of stoornis. Je weet nu nog niet hoe dingen zich ontwikkelen of wat er belemmerend gaat werken. Kleuters ontwikkelen zich wat dat betreft grillig en het is aan school om in te schatten of dat ze het leerprogramma van groep 3 aan kan, maar aan jullie om school kritisch te bevragen over hun beslissing.

Weet school ook waarom ze werkjes ontduikt? Vindt ze het moeilijk, durft ze fouten te maken (perfectionisme/stress kan ook tot ontwijken leiden, immers als je het niet doet dan gaat het ook niet fout) of juist te makkelijk (en dus saai)? Spelen is in alle gevallen altijd een goed alternatief. Hoe reageert ze als ze het toch moet doen? Wat gaat een jaar extra groep 2 geven qua het halen van leerdoelen. Sociaal en spelen zijn op zichzelf te zacht. Ze kan volgens school met elk kind spelen, dus dat is dan ook geen issue in groep 3. Maar wat dan wel? Is ze snel afgeleid, werkt ze netjes, hoe is haar werktempo? Welke leerdoelen op het gebied van taal, rekenen, algemene ontwikkeling en motoriek haalt ze niet en zou haar kunnen hinderen en belemmeren in groep 3. En zijn de antwoorden op deze vragen echt een probleem wat op te lossen is met een jaar extra groep 2? Of creëer je dan een nieuw probleem? Wat is het handelingsplan om haar wel te laten leren, uit te dagen en ontwikkelen als ze in groep 2 blijft? En als je voor groep 3 gaat, hoe ziet de begeleiding er dan uit? Of kan ze op proef naar groep 3 en beoordeel je het met de herfstvakantie opnieuw waar ze staat en hoe het gaat. Eventueel kan ze ook in groep 3 blijven zitten.

En hoe het besluit ook uitvalt, blijf on contact met de school. Bespreek na 2-3 weken in het nieuwe schooljaar de situatie, hoe het gaat, eventueel het handelingsplan etc. En nee, je bent niet lastig maar betrokken en wil graag op een lijn communiceren naar je dochter toe over schoolse zaken.
Heel erg bedankt! Hier kunnen we wat mee. Ze kan alleen wel echt lezen want ze leest de ondertiteling bij films en om het te testen heb ik afgelopen week een nieuw boekje gekocht die ze ook met gemak leest. Als wij zelf aan haar vragen waarom ze de werkjes stom vindt zegt ze dat het echt veel te makkelijk is en dat ze echt wel weet wat 10 + 10 is.
DEM89 schreef:
12-06-2020 10:57
Ik sta zelf voor de klas. Dus de bewijzen liggen voor m’n neus als ik het wil.

Je weet niet hoe het met een kind zou zijn gegaan als de beslissing 180° anders was geweest, dus welk bewijs?
Alle reacties Link kopieren
hallohoihey567 schreef:
12-06-2020 12:02
Trouwens TO, wij moesten met de hele klas zelfstandig lezen in groep 2. Dus lezen was iets wat we allemaal al maandenlang konden, misschien is jouw dochter toch nog wat te jong? Want kúnnen lezen en góéd kunnen lezen is ook wat anders. Snel ook. Maar dat kan je zelf het beste inschatten :)
Ze leren alleen nu niet lezen in groep 2. Ze leren de afzonderlijke letters en klanken. Het gaat maakt ons ook echt niet uit of ze nog een jaartje groep 2 doet of naar groep 3 gaat maar we willen wel een weloverwogen keuze maken. De meester zei er namelijk ook nog bij dat als ze bijvoorbeeld wel veel vriendinnetjes zou hebben die naar groep 3 zouden gaan ze dan ook de keuze hadden gemaakt om onze dochter naar groep 3 te doen. Maar omdat ze nu ook met alle andere kinderen goed kan spelen en een allemansvriend is nemen ze dat wel mee in hun keuze.
"Het cognitieve stukje"?
Cognitieve kennis opdoen is het hoofddoel van een basisschool. Zolang het kind geen compleet onaangepast vertoont, is er geen enkele reden om het kind te remmen wanneer de ontwikkeling sociaal gezien niet zo loopt als de juf bedacht heeft.

De neiging om emotionele en cognitieve ontwikkeling op hetzelfde vlak te stellen vind ik enorm storend. Het is onmogelijk objectief te meten of kinderen emotioneel in de pas lopen en voor sommige kinderen zijn de doelen niet haalbaar, terwijl ze qua intelligentie allang ergens anders zouden moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-06-2020 12:33
Je weet niet hoe het met een kind zou zijn gegaan als de beslissing 180° anders was geweest, dus welk bewijs?
Ik reageer hierbij op het feit dat het niet betekent wanneer kinderen al kunnen lezen in groep 2 ze blijven voorlopen in groep 3 op lezen. Dus over welke beslissing heb je het?
dem89 wijzigde dit bericht op 12-06-2020 12:47
5.54% gewijzigd
Llientje schreef:
12-06-2020 12:33
Ze leren alleen nu niet lezen in groep 2. Ze leren de afzonderlijke letters en klanken. Het gaat maakt ons ook echt niet uit of ze nog een jaartje groep 2 doet of naar groep 3 gaat maar we willen wel een weloverwogen keuze maken. De meester zei er namelijk ook nog bij dat als ze bijvoorbeeld wel veel vriendinnetjes zou hebben die naar groep 3 zouden gaan ze dan ook de keuze hadden gemaakt om onze dochter naar groep 3 te doen. Maar omdat ze nu ook met alle andere kinderen goed kan spelen en een allemansvriend is nemen ze dat wel mee in hun keuze.

Dan kan ze in groep drie toch ook gewoon vriendinnetjes maken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste zoon is een vroege leerling, hij is wel naar groep 3 gegaan na 2 jaar kleuteren, we hebben toen ook overwogen om hem jaartje langer te laten kleuteren omdat ie een hele drukke stuiterbal was .
Druk is hij nog steeds maar hij heeft het prima gedaan als jonge leerling, en gaat nu met 11 naar het vwo .
Andersom schreef:
12-06-2020 09:00
Ik denk ook dat je moet kijken naar het hele kind. Niet alleen het cognitieve. Het gekke is dat kinderen van januari t/m juli zelden groep twee overdoen. Ook als zo'n kind nog nauwelijks interesse heeft in lezen of te schrijven moet het maar groep drie want het is al zes en dus toe aan groep drie. Bij de groep die in augustus t/m december is geboren wordt veel meer echt beoordeeld of ze er aan toe zijn, waarbij dan regelmatig een inschattingsfout wordt gemaakt maar er wordt nog wel bij stil gestaan.
Zou dat er niet mee te maken kunnen hebben dat deze groep kinderen al extra onderwijstijd in groep 1 heeft gehad? Ik ging er tenminste vanuit dat mijn kind (in januari vier geworden) na de zomervakantie als een leerling van groep 1 telt. Of hoort dat formeel dan al groep 2 te zijn? En hoe zit het dan met leerlingen die in mei vier jaar worden en dan instromen?

Want op deze manier hebben eigenlijk alleen kinderen die in de zomervakantie jarig zijn er precies twee schooljaren in groep 1 en 2 opzitten. De rest heeft toch altijd ietsje meer of minder?
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
12-06-2020 12:10
Heel erg bedankt! Hier kunnen we wat mee. Ze kan alleen wel echt lezen want ze leest de ondertiteling bij films en om het te testen heb ik afgelopen week een nieuw boekje gekocht die ze ook met gemak leest. Als wij zelf aan haar vragen waarom ze de werkjes stom vindt zegt ze dat het echt veel te makkelijk is en dat ze echt wel weet wat 10 + 10 is.
Past dat ook bij het beeld dat je van je kind hebt? Zo ja, echt aandringen op doorgaan naar groep 3.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-06-2020 12:43
"Het cognitieve stukje"?
Cognitieve kennis opdoen is het hoofddoel van een basisschool. Zolang het kind geen compleet onaangepast vertoont, is er geen enkele reden om het kind te remmen wanneer de ontwikkeling sociaal gezien niet zo loopt als de juf bedacht heeft.

De neiging om emotionele en cognitieve ontwikkeling op hetzelfde vlak te stellen vind ik enorm storend. Het is onmogelijk objectief te meten of kinderen emotioneel in de pas lopen en voor sommige kinderen zijn de doelen niet haalbaar, terwijl ze qua intelligentie allang ergens anders zouden moeten zijn.
Oké, ik heb dit verkeerd verwoord. Het is niet zo dat ik dat niet belangrijk vindt. En zo lijkt dat wel. Ik zou een kind nooit langer laten kleuteren puur op sociaal emotioneel vlak. Als hij op cognitief vlak nergens moeite mee heeft, vind ik dit indd geen reden. Dus terug naar het topic. Ik zou zeker nog eens gaan praten met leerkracht.

Overigens leren wij wel al lezen aan kinderen die eraan toe zijn in groep 2.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het kleuteronderwijs gewerkt.
Daar viel het mij op dat ouders een extra jaar kleuteren ècht als falen zien.
Dit is absoluut niet het geval!
Voor sommige kinderen is het beter.
Een leerkracht maakt het kind veel mee en weet vaak goed hoe het kind in elkaar zit.......

Er wordt niet gezegd dat ze in groep 3 niet meer mag spelen he?
Als je in groep 2 liever speelt en je werkjes snel en/of half doet kan het zijn dat een kindje nog niet toe is aan groep 3.
Dat betekend verder niks.

Mijn dochter (nu havo) ging halverwege groep 3 weer naar groep 2.
Heb het meisje nog niet vaak zo gelukkig gezien! 😉
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
12-06-2020 09:22

Ze is thuis de oudste, fysiek erg klein en nu al wat onzeker.
Genoeg redenen om haar te laten groeien in groep 2,
Ik wist niet dat de juffen in groep 2 Pokon in de pauzedrankjes van kinderen gooiden?

Mijn zoon heeft Indisch bloed, is altijd een kop kleiner geweest dan de rest en mocht in groep 6 met het schoolreisje niet zonder hulpmoeder in diverse attracties in Hellendoorn omdat hij twee centimeter tekort kwam.

Hij ging pas op zijn vijftiende groeien en tikt nu netjes 1.80 meter aan.

Lengte zegt niets over capaciteiten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
NYC schreef:
12-06-2020 12:50
Zou dat er niet mee te maken kunnen hebben dat deze groep kinderen al extra onderwijstijd in groep 1 heeft gehad? Ik ging er tenminste vanuit dat mijn kind (in januari vier geworden) na de zomervakantie als een leerling van groep 1 telt. Of hoort dat formeel dan al groep 2 te zijn? En hoe zit het dan met leerlingen die in mei vier jaar worden en dan instromen?

Want op deze manier hebben eigenlijk alleen kinderen die in de zomervakantie jarig zijn er precies twee schooljaren in groep 1 en 2 opzitten. De rest heeft toch altijd ietsje meer of minder?

Natuurlijk heeft dat er mee te maken, maar zelfs als je kind van februari nog helemaal geen interesse heeft in lezen of schrijven of echte sommen maken dan nog gaat je kind gewoon door en wordt er geen afweging gemaakt of je kind niet nog even moet blijven in groep 2. Dan wordt verondersteld dat je kind die groei in groep drie zal maken. Bij een jonger kind moet die groei verplicht in de kleuterklas plaats vinden en als dat niet gebeurt dan gaan ze toch naar groep drie op basis van leeftijd.

Mijn slimme kleuter die alleen maar aansluiting had met oudere kinderen, Lego en Knexx voor 9+ bouwde op zijn vijfde. Kon klokkijken, alle letters kende, sommen tot 20 kon maken en in januari jarig was mocht niet door naar groep 3 want geen interesse in werkjes maken, hij zei die werkjes te makkelijk te vinden maar juf zag vluchtgedrag.

Vervolgens deed hij alles met twee vingers in zijn neus, had niets om zich in vast te bijten, leerde dus nooit om zich ergens voor in te zetten. Liep dus in de brugklas helemaal vast omdat het zoveel was.

Ik zou zo graag weten hoe het nu met hem zou zijn als hij wel vervroegd naar groep drie was gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
12-06-2020 12:59
Ik heb in het kleuteronderwijs gewerkt.
Daar viel het mij op dat ouders een extra jaar kleuteren ècht als falen zien.
Een van de redenen is denk ik dat er veel op fora wordt gezegd dat je er absoluut niet mee akkoord moet gaan.
DEM89 schreef:
12-06-2020 12:54
Oké, ik heb dit verkeerd verwoord. Het is niet zo dat ik dat niet belangrijk vindt. En zo lijkt dat wel. Ik zou een kind nooit langer laten kleuteren puur op sociaal emotioneel vlak. Als hij op cognitief vlak nergens moeite mee heeft, vind ik dit indd geen reden. Dus terug naar het topic. Ik zou zeker nog eens gaan praten met leerkracht.

Overigens leren wij wel al lezen aan kinderen die eraan toe zijn in groep 2.


En wat doen die kinderen dan in groep drie?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-06-2020 13:04
En wat doen die kinderen dan in groep drie?
Haha, het is niet zo dat als je kan lezen je klaar bent. De leesvaardigheden verbeteren. Moeilijkere woorden leren lezen, teksten, begrijpend lezen, tempo verhogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven