Klimmen 1,5 jarige

19-01-2021 22:31 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 1,5 jarige die niets liever doet als klimmen. De bank, de trap, Ikea trapje de trip trap voor ik met m’n ogen knipper is hij er op geklommen.

Hierbij doet hij z’n zus van 3,5 na. Ik wil hem graag iets veiligs aanbieden. Waarbij hij kan “oefenen” maar ik er niet de geldtijdschriften bij hoef te staan ( trap/triptrap) of moet vrezen dat hij over de rugleuning van de bank kiepert als ik me even weg draai.

Voor de speeltuinen hier in de buurt is hij nog te klein. En de binnenspeeltuinen zijn natuurlijk gesloten.

Iemand een suggestie? Iets wat voor hem leuk is maar ook voor z’n zus van 3,5.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Sága schreef:
19-01-2021 22:34
Wij hebben ons zoontje altijd laten klimmen. Voor hij kon lopen klom hij al glijbanen enzo op. Hij is ook best wel eens gevallen en ik heb ook wel eens met opzet de andere kant op gekeken, omdat ik het spannend vond. Onze ervaring is dat hij heel goed zijn grenzen kent en ook heel goed kan klimmen/ motorisch handig is als ik kijk naar leeftijdsgenoten. Hij is nu bijna drie. Ik zou dus hem wel gewoon in die speeltuinen in de buurt los laten en zijn gang laten gaan.

Eens! Hier ook heel goede ervaringen gemaakt met het echt zelf laten ontdekken.
Surebaby schreef:
20-01-2021 07:35
Deze is ook leuk, of de wobbler.
Bij deze kun je ook een plank kopen en dan is het een glijbaan
https://mobiel.kinderwonderland.nl/spee ... al-rainbow
Met dat soort dingen (en zo'n wobbel/schommelplank en een piklerdriehoek) deden mijn kinderen weinig (ze hadden ze op het kdv). Ik vond het er leuk uitzien, maar ben blij dat ik ze niet heb aangeschaft.

De trap was wel heel leuk. Vanaf een maand of 8 gingen we eindeloos vaak per dag de trap op (onder begeleiding uiteraard). En de speeltuin, daar heb ik eindeloos rondgehangen, toen ze klein waren.

Niet te maken met klimmen, maar wel een succes hier op die leeftijd (1.5 en ook ouder nog): de Bobby car.
00suus00 schreef:
19-01-2021 23:20
Mat ga ik inderdaad naar kijken ook handig voor achter de bank.

De speeltuin dingen zijn inderdaad op zijn oog hoogte. Als het een centimeter of 15 lager zou zijn zwiepte hij z’n been vast omhoog om er op te klimmen.

Het Ikea trapje en de triptrap staan inderdaad al op de gang zodra ik de ruimte verlaat.
Echt proberen het meer los te laten. Succes!
En waterdicht pak (Matschhose met jas) is een echte aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe leuk en veilig het alternatief wat je koopt is, als ze in hun hoofd hebben dat er iets op het aanreht leuker is dan slepen ze een voorwerp naar het aanrecht zodra je op de wc zit of je even omdraait, en klimmen erop.

Van dingen afvallen heeft mijn dochter ook nooit tegengehouden, ik dacht dat daar wel een soort evolutionair zelfbehoud mechanisme in zat, maar helaas.
Sága schreef:
19-01-2021 22:34
Wij hebben ons zoontje altijd laten klimmen. Voor hij kon lopen klom hij al glijbanen enzo op. Hij is ook best wel eens gevallen en ik heb ook wel eens met opzet de andere kant op gekeken, omdat ik het spannend vond. Onze ervaring is dat hij heel goed zijn grenzen kent en ook heel goed kan klimmen/ motorisch handig is als ik kijk naar leeftijdsgenoten. Hij is nu bijna drie. Ik zou dus hem wel gewoon in die speeltuinen in de buurt los laten en zijn gang laten gaan.
Tja, bij de een kan dat beter dan bij de ander. Bij onze oudste deden we dat ook, die zag zijn grenzen en klom als een malle, maar behoedzaam. Met nog geen 2 deed hij de meest moeilijke klim-parcours in speeltuinen en klom hij zelfstandig in de binnen speeltuin naar boven (en dan niet in het peuter gedeelte). Jongen van onze tweeling (1,5 jaar) klimt als een malle maar ziet geen grenzen. Ik probeer te begeleiden, maar wekelijks de huisarts wegens heel hard op het hoofd vallen doe ik toch liever niet. Zijn tweelingzus is minder behendig dus redt dat klimmen nog niet.

Helaas geen tips. Als het mag, vindt hij het niet interessant meer. Het is dus deels ook het uitproberen, daarom probeer ik het deels te negeren in de hoop dat het spelletje er vanaf is.
Daanstje schreef:
20-01-2021 07:43
Hier ging zoon met 10 maanden al zelf de trap op. Onder begeleiding, maar we hebben hem altijd bewust zoveel mogelijk zelf laten klimmen en ook niet altijd tegen gehouden als gij dreigde te vallen. Daar leren ze van, zoon is hier een keer achterover van de bank gevallen en een aantal treden van de trap af gevallen, daar heeft hij goed van geleerd. Want daarna deed hij voorzichtiger, hadden geen 1000 waarschuwingen tegen op gekund.
Voor de speeltuin gebruikten wij een waterdichtpak van Ielm zodat hij lekker kon klimmen en klauteren, over de grond kon en alles zonder nat en koud te worden.

En verder peutergym (maar is nu dicht) en in onze tuin een klimtoren met glijbaan.
Goed hoor, maar zat andere kinderen hebben dit dus niet, dat ze er van leren. Beetje onrealitische verwachting.
elein schreef:
20-01-2021 09:37
Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe leuk en veilig het alternatief wat je koopt is, als ze in hun hoofd hebben dat er iets op het aanreht leuker is dan slepen ze een voorwerp naar het aanrecht zodra je op de wc zit of je even omdraait, en klimmen erop.

Van dingen afvallen heeft mijn dochter ook nooit tegengehouden, ik dacht dat daar wel een soort evolutionair zelfbehoud mechanisme in zat, maar helaas.
Dat dus.

Niets mis met wat leuks aanbieden qua klimmen hoor maar al het andere klimwerk lokt gewoon door. ;-)
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
20-01-2021 09:37
Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe leuk en veilig het alternatief wat je koopt is, als ze in hun hoofd hebben dat er iets op het aanreht leuker is dan slepen ze een voorwerp naar het aanrecht zodra je op de wc zit of je even omdraait, en klimmen erop.

Van dingen afvallen heeft mijn dochter ook nooit tegengehouden, ik dacht dat daar wel een soort evolutionair zelfbehoud mechanisme in zat, maar helaas.
Hier moest ik hard om lachen want zo herkenbaar. Zál en moét en vallen is niet boeiend.
Daanstje schreef:
20-01-2021 07:43
Hier ging zoon met 10 maanden al zelf de trap op. Onder begeleiding, maar we hebben hem altijd bewust zoveel mogelijk zelf laten klimmen en ook niet altijd tegen gehouden als gij dreigde te vallen. Daar leren ze van, zoon is hier een keer achterover van de bank gevallen en een aantal treden van de trap af gevallen, daar heeft hij goed van geleerd. Want daarna deed hij voorzichtiger, hadden geen 1000 waarschuwingen tegen op gekund.
Voor de speeltuin gebruikten wij een waterdichtpak van Ielm zodat hij lekker kon klimmen en klauteren, over de grond kon en alles zonder nat en koud te worden.

En verder peutergym (maar is nu dicht) en in onze tuin een klimtoren met glijbaan.
Dat geldt niet voor ieder kind. Sommige kinderen zijn zo wild en roekeloos dat je met jouw houding elke week in het ziekenhuis zou zitten.

Ik vind het best heftig dat je je kind van de trap laat vallen. Zelf klimmen, tuurlijk dat is een goede oefening, maar je kind doelbewust naar beneden laten vallen is echt wel gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een ontzettende klimmer.
Ik heb eens een klein glijbaantje in huis gezet met een matje eronder. Dat was succes! Op allerlei manieren eraf maar ook speelgoed eraf laten vliegen. Voor 10 euro op MP gekocht..
Alle reacties Link kopieren
Chica-1983 schreef:
19-01-2021 23:21
Dit is echt een hit hier voor mijn 2 jarige klimgeit en grote zus van 5:

https://www.decathlon.nl/p/evenwichtsse ... R-p-307098

Zie dat deze nu even niet op voorraad is trouwens, maar dat komt hij misschien wel weer, of anders een soortgelijk alternatief zoeken.
hier ook. in combi met de kleine trampoline
Volgens mij wordt er hier door de meeste een verschil gemaakt tussen klimmen in huis op aanrecht, vensterbank en tafel (gevaarlijk) en in de speeltuin (een stuk minder gevaarlijk).

In huis mochten de kinderen hier niet klimmen (met als gevolg dat ze minstens 10 keer per dag van de tafel moest halen, want verboden dingen trekken toch), in de speeltuin liet ik ze hun gang gaan, met inschatting van de risico's. Ik ga er vanuit dat je als ouder wel weet hoe behendig je kind is.

Ik stond er in de speeltuin naast of klom mee, maar ik hielp ze zelden. Klimmen op vaste toestellen is veel veiliger dan op losse stoelen, die kunnen kantelen en een keiharde vloer.
De pikler driehoek met kippenplank en glijbaan is hier een hit. We hebben ''m gekocht met goede vrienden en elke zoveel weken wisselen we uit. Zo blijft het leuk en ben ik eens in de zoveel tijd mijn sta in de weg kwijt ;) want het is wel een flink ding in de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend in het bos geweest, leuk maar helaas niet haalbaar als dagelijks activiteit en geen klim mogelijkheden.

Ik ga zaterdag een klimtoestel van little tikes ophalen voor in de achtertuin. Voor 15 euro valt het nog eens te proberen. Het is in ieder geval leeftijd en formaat geschikt.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Ik had trouwens, juist omdat ik klimmen in huis niet wilde aanmoedigen, geen klimdingen in huis. Wel in de tuin (vroeger een groot klimding en nu bomen).
Alle reacties Link kopieren
Hij valt overigens wel eens en ik verbied ook zeker niet alles. Maar helaas lijkt hij niet te leren van het vallen. Hij lijkt er ook geen last van te hebben.

Maar blauwe plekken zijn meer regelaars uitzondering en kapotte knieën zijn ook dagelijkse kost. Ik hen de indruk dat zijn pijngrens vrij hoog ligt😏.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste van 15 maanden is precies hetzelfde. Waarbij haar zus nog niet eens liep op deze leeftijd haalt zij de gekste stunten uit pff. Ze is ook al vaker gevallen dan haar zus van 4,5 in haar hele leven...

Geen tips.. Afleren werkt hier (nog) niet. Bepaalde dingen zet ik weg (triptrap). Verder houd ik vooral mijn hart vast haha.. Ze valt ook zoo vaak, ze ziet ook geen gevaar en vindt alles even leuk..
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
20-01-2021 12:03
Hij valt overigens wel eens en ik verbied ook zeker niet alles. Maar helaas lijkt hij niet te leren van het vallen. Hij lijkt er ook geen last van te hebben.

Maar blauwe plekken zijn meer regelaars uitzondering en kapotte knieën zijn ook dagelijkse kost. Ik hen de indruk dat zijn pijngrens vrij hoog ligt😏.
Uiteindelijk leren ze er wel van, alleen niet altijd de eerste keer ;-).

Onze jongens hebben altijd blauwe plekken en in de zomer kapotte knieën. Zolang ze blij zijn vind ik het prima.
Alle reacties Link kopieren
Dreumesen maken geen onderscheid tussen meubelstuk en speelgoed. De wereld is 1 grote speeltuin voor hen. Dus ik zou me vooral richten op veilig maken van wat er al is (dus wat je zelf al zegt: triptrap op de gang en gymmat achter de bank), in plaats van iets in huis halen, waarvan je hoopt dat ze dat als alternatief gaan gebruiken.

Mijn jongste was ook zo'n klimgeit. Hij stond op een avond ineens in de woonkamer, volgens mij was hij amper 2. De route die hij (in babyslaapzak!) had afgelegd, was: over de omhoog getrokken zijkant van zijn ledikant, door de deur, over het traphekje en van de trap af! Toen hebben we het traphekje maar verwijderd, liever alleen het risico van de trap dan dat hij ook nog eens over dat hekje klom.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind klom en klimt nog steeds heel graag. Met name opa's en oma's stonden wel eens met angst in de ogen toe te kijken, maar hij wist en weet precies tot hoe ver hij kan gaan. Het gaat dus altijd goed. En natuurlijk valt hij wel eens, maar ook daar leren ze van.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Gewoon laten klimmen. Waarom mag je kind met 1,5 niet op een trapje of een trip trap of de bankleuning klimmen?
Klinkt juist als prima veilig oefenmateriaal en ze worden daar juist handig van.


Wij hebben voor onze dochter met 1,5 juist de beugel
van de trip trap gehaald zodat ze er zelf op en af kan en de bank is geweldig om vanaf de leuning op te duiken. Het enige waar ze niet zonder toezicht op mag is de (open) trap.
dubbel
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 22-01-2021 13:19
98.50% gewijzigd
00suus00 schreef:
20-01-2021 12:03
Hij valt overigens wel eens en ik verbied ook zeker niet alles. Maar helaas lijkt hij niet te leren van het vallen. Hij lijkt er ook geen last van te hebben.

Maar blauwe plekken zijn meer regelaars uitzondering en kapotte knieën zijn ook dagelijkse kost. Ik hen de indruk dat zijn pijngrens vrij hoog ligt😏.

Wat is het probleem? En van wie is probleem? Je kind heeft geen probleem volgens mij.

Er is niks mis met vallen en blauwe plekken, dat is nou eenmaal een logisch gevolg van de natuurlijke ontwikkeling van je kind.

Als je kind maandenlang, elke dag, onhandig van hetzelfde trapje valt en er zit geen enkele ontwikkeling in zijn behendigheid of inschattingsvermogen dan kan je gaan twijfelen aan de vermogens van je kind. Maar ik weet 100% zeker dat het niet zo gaat.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
22-01-2021 13:08
Gewoon laten klimmen. Waarom mag je kind met 1,5 niet op een trapje of een trip trap of de bankleuning klimmen?
Klinkt juist als prima veilig oefenmateriaal en ze worden daar juist handig van.


Wij hebben voor onze dochter met 1,5 juist de beugel
van de trip trap gehaald zodat ze er zelf op en af kan en de bank is geweldig om vanaf de leuning op te duiken. Het enige waar ze niet zonder toezicht op mag is de (open) trap.
Dit ja. Die van ons klom ook zelf de trip trap af. Prima. Beugel er inderdaad afhalen, want daardoor is hij wel een keer gevallen. En eventueel in het begin even paar keer begeleiden / erbij blijven zodat hij snapt hoe het moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven