Kurzweil ervaringen?

26-09-2018 00:21 16 berichten
Mijn zoon van 10 jaar heeft dyslexie. Hij heeft een jaar lang externe begeleiding gehad onder schooltijd. Dat is nu afgelopen maar ja de dyslexie is niet ineens over. De school heeft een licentie voor het programma Kurzweil maar heeft nu na 1,5 jaar het programma nog niet aan de praat. Verder wordt er niet zo veel ondernomen voor hem en eigenlijk is mijn vertrouwen hierin ook kwijt. Uiteraard oefenen wij ook met hem thuis. Nu ben ik aan het kijken of wij thuis het programma zullen aanschaffen. Volgens de school is het een moeilijk programma om allerlei redenen. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Of wellicht een ander goed programma weten.
Alle reacties Link kopieren
L2s is ook een programma net als kurzweil. Veel goedkoper en werkt prima
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niks raars over dat programma. Volgens mij is het gewoon installeren en klaar. De schermen zien er ook niet uit alsof je hogere wiskunde gehad moet hebben.

Is het een idee om een officiële klacht in te dienen bij de school, dat komt altijd bij het bestuur terecht, dit om er meer druk achter te zetten?

En bel (of e-mail) het software bedrijf op om te vragen hoe het met de installatie is en hoe het gebruikersgemak is. Dan kan je het antwoordt in de klacht zetten. De school kan al 1,5 jaar niet bieden wat hij nodig heeft en dat is best een zeer kwalijke zaak.

Daarnaast had ik het zeker zelf aangeschaft.
Bij ons werken ze met Claroread.
Weet je toevallig al naar welke middelbare school hij zal gaan? Dan zou ik daar vragen wat ze gebruiken en hem daar aan laten wennen. Op middelbare scholen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Kurzweil en Claroread, dus heel moeilijk kan het bijna niet zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf in de klas leerlingen die werken met Kurzweil. Fijn programma maar aan het begin van elk jaar weer een gedoe met installeren (kan ik niet zelf doen, moet ICT'er doen).
Wel erg vreemd dat ze na 1,5 jaar het nog niet werkend hebben... dat lijkt me niet de bedoeling! Over thuis gebruiken weet ik niks. Nooit over nagedacht dat dat ook kan.

Ik zou de leerkracht er nog eens naar vragen, als die het niet weet vragen wie de ICT doet op school.
Alle reacties Link kopieren
Op de school waar ik werk is het ook een heel gedoe om Kurzweil te gebruiken en als het dan helemaal goed geïnstalleerd is, alle boeken erin staan, vinden leerlingen het niet fijn om ermee te werken.

Het is trouwens ook thuis te gebruiken met de inlogcodes die school heeft.

Ik zou contact opnemen met de ICT’er op school en als het niet binnen 2 weken werkend is, de directeur aanspreken.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had ClaroRead, wat hij weinig gebruikte. Hij vond het maar lastig en bleef als hij het gebruikte net als bij lezen hangen bij bepaalde woorden - maar dan omdat de robotstem er iets van maakte waar hij over ging twijfelen.

Op zijn nieuwe school begint hij binnenkort met LexApp. Volgens deze school werkt dat veel fijner, het zijn echte stemmen. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
26-09-2018 06:24
Weet je toevallig al naar welke middelbare school hij zal gaan? Dan zou ik daar vragen wat ze gebruiken en hem daar aan laten wennen. Op middelbare scholen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Kurzweil en Claroread, dus heel moeilijk kan het bijna niet zijn...
Dit!
Daarnaast de IB-er op school achter zijn/haar broek aanzitten. Die zou ervoor moeten zorgen dat je kind de zorg krijgt waar hij recht op heeft.
Werkt dat allemaal niet, dan zou ik voor thuis Claroread aanschaffen. Dit is vele malen goedkoper dan Kurzweil.
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
26-09-2018 06:24
Weet je toevallig al naar welke middelbare school hij zal gaan? Dan zou ik daar vragen wat ze gebruiken en hem daar aan laten wennen. Op middelbare scholen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Kurzweil en Claroread, dus heel moeilijk kan het bijna niet zijn...
Goede tip
De IB'er of RT'er van je school moet dat kunnen regelen voor je zoon. Als je zoon (thuis) werkt met een iPad, dan kun je ook de voorleesfunctie van de iPad zelf gebruiken (VoiceOver).
Bedankt voor al jullie reacties en tips.

De IB-er zit ik al een tijdje achter haar broek maar helaas. Zij heeft toegezegd 1,5 jaar geleden erin te duiken om het aan de praat te krijgen. Ook ICT-er erop gezet. Dan werkte het even en dag erna weer niet.

We weten voor 80% zeker naar welke school hij gaat en daar werken ze met Kurzweil. Ik heb vanmorgen weer een gesprek aangevraagd (duurt meestal 3 a 4 weken voordat er tijd is!). Ik ben zo teleurgesteld in de school. Kan hier nog 2 A4tjes volschrijven met het reilen en zeilen binnen deze school. Er staat gewoon niemand eens op die denkt goh laat ik mijn studiedagen eens aan dyslexie gaan besteden. Ze geven hem eigenlijk gewoon op, zo voelt het. Hij is niet de enige, zijn beste vriendje heeft het nog erger. Met zijn moeder ben ik inmiddels bevriend geraakt en wij gaan steeds weer in gesprek met school. Vaak alleen en soms ook samen....

Ik weet hij komt er wel maar ik zie nu al aan dat gezichtje dat hij zijn koppie laat hangen en denkt dat hij dom is.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat de school zo moeilijk doet! Hier hebben we Sprint. We hadden het eerst thuis (dus wij hebben het gekocht) en van daaruit is hij het -na overleg met school- ook daar gaan gebruiken. Het boeide mij niet zo wat ze op school gebruiken of op z'n volgende school gebruiken. Ik wou gewoon het beste programma dat voor hem het handigst was. Sprint staat ook op een usb-stick dus kan hij zo op elke computer gebruiken (daarenboven staat het ook op z'n laptop geïnstalleerd). Voor onze zoon werkt het prima. Niet feilloos, maar het is een duidelijke verbetering.
Alle reacties Link kopieren
Bij Lexima kun je veel informatie krijgen. Daarnaast is er, volgens mij ook via Lexima, een speciale startcursus waarbij kinderen het programma leren gebruiken.
Maar inmiddels zijn er veel verschillende programma's en apps dus ik zou me daar eerst eens in verdiepen voordat je iets gaat aanschaffen.
Ik zou in die keuze zeker ook mee wegen wat de toekomstige VO school gebruikt (als dat al bekend is tenminste).
Alle reacties Link kopieren
Er zijn inderdaad cursussen bij Lexima voor Kurzweil. Zelf ben ik ook voor mijn zoon van 10 jaar het oriënteren. 19 oktober gaan we naar kennismaking. Dan komen 2 programma's aan bod nl kurzweil en Alinea dacht ik.

Ben benieuwd. Hopelijk wil basisschool bijdragen, hier zijn ze nu over in beraad. Zou mooi zijn.

Miranda
Alle reacties Link kopieren
Onze middelbsre school wrrkt met Sprint(Plus) en Skippy. Zoon vond het niet prettig werken. Onderaan elke bladzijde las het systeem ook voor; "blz 23 naam boek uitgerverij xxx". Heel irritant. Voor schoolboeken zeggen we dit dus op, de meeste leesvakken is hij nu kwijt in Havo 4.

Wat wel heel goed bevalt, is de app van www.passendlezen.nl . Hier heb je onnoemelijk veel ingesproken leesboeken, met gewone stemmen voorgelezen. Voor kinderen zelfs gratis. Je moet wel officieel een leesbeperking hebben, maar een telefoontje na de inschrijving bleek voldoende, ik hoefde de dyslexieverklaring niet op te sturen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven