Laat jij je kind ook niet geloven in Sinterklaas?

03-11-2010 19:04 615 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ze nog niet tegengekomen maar ben wél heel benieuwd: Welke ouders laten hun kinderen NIET geloven in Sinterklaas?



Ikzelf heb heel bewust gekozen om ze vanaf het begin te vertellen hoe de vork in de steel zit.

Het gaat namelijk tegen mijn principes in dat je je kinderen wel steeds leert dat ze niet mogen liegen, terwijl jijzelf jarenlang wel de boel bij elkaar liegt.

Het niet-geloven in Sinterklaas maakt het feest er echt niet ongezelliger op en we kijken er ieder jaar weer naar uit.



Van andere ouders krijg ik veelal verbaasde blikken als ik vertel dat mijn kinderen er niet in geloven. "Goh, dat je daar over nadenkt!"

Soms ook verontwaardigde reacties: "Hoe kún je ze nou die magie afnemen?"



Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die hun kinderen ook opvoeden in volle "Sinterklaas-eerlijkheid"? Waarom heb jij die keuze gemaakt? Welke reacties krijg jij (of je kinderen) hierop?

Ik ben heel benieuwd!



En nee: Ikzelf heb geen traumatische Sinterklaaservaringen!

En ja: We vieren dus wel Sinterklaas (inclusief schoenzetten, cadeautjes, pepernoten en de hele rataplan) maar dus zonder het geloof.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onnodig 'correct' doen. Kom op zeg, het is een kind. Die redeneert niet zo, echt niet en die gaat dat ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mayala schreef op 03 november 2010 @ 19:18:

Ik heb er echt een trauma en chronisch gebrek aan vertrouwen in de mensheid aan over gehouden hoor, toen ik erachter kwam dat ik jarenlang moedwillig voorgelogen was.
Alle reacties Link kopieren
In NL vind ik het zielig als een kind de enige is die niet gelooft in de goedheiligman. Als ik naar het buitenland zou verhuizen zou ik ze echter de versie vertellen van die man die vroeger....
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het niet als liegen en een kind ziet dat vast ook niet zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mayala schreef op 03 november 2010 @ 19:18:

Ik heb er echt een trauma en chronisch gebrek aan vertrouwen in de mensheid aan over gehouden hoor, toen ik erachter kwam dat ik jarenlang moedwillig voorgelogen was.Tja, een trauma nog wel en een chronisch gebrek aan vertrouwen in de mensheid, van een Sinterklaas verhaal. Ik vind het nogal wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik had me ooit voorgenomen om mijn kinderen niet te laten geloven in Sinterklaas, maar heb me bedacht. De hele opvoeding hangt van liegen en bedriegen en chanteren aan elkaar, dus dit leugentje kon er ook nog wel bij.

Of zeg jij ook eerlijk tegen je kind als hij/zij een afschuwelijk knutselwerk gemaakt heeft en daar trots op is dat jij het lelijk vindt? Of vind jij nooit iets lelijk van je kind, dat kan natuurlijk ook nog?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n ouder, die haar kind niet in Sinterklaas laat geloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mayala schreef op 03 november 2010 @ 19:18:

Ik heb er echt een trauma en chronisch gebrek aan vertrouwen in de mensheid aan over gehouden hoor, toen ik erachter kwam dat ik jarenlang moedwillig voorgelogen was.echt, waarom dan? Ik vond het juist geweldig dat mijn ouders, die niet veel te besteden hadden, zelf die cadeautjes voor ons hadden gekocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:AlettaJacobs schreef op 03 november 2010 @ 19:20:

Liegen is in onze samenleving algemeen geaccepteerd als sociaal smeermiddel. Iedereen bedient zich dagelijks van deze onwaarheden; het maakt de onderlinge omgang makkelijker en leuker. De enige leugens die over het algemeen niet worden geaccepeerd zijn de leugen die anderen schade berokkenen. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter dit onderscheid leert maken; ik vind het daarom ook niet erg of zorgwekkend dat ze tegen mij liegt. Zo leert ze wat geaccepteerd is en wat niet.



Sinterklaas is voor mij een vorm van liegen die het leven leuker maakt; een doe-alsof waar mensen blij van worden. Ik vind het alleen maar goed als mijn dochter leert dat ook doen-alsof bij het leven hoort, dat doen-alsof het leven leuker kan maken. En daarbij ook dat niet alles is wat het lijkt. Mensen scheppen dagelijks werkelijkheden die niet overeenkomen met de realiteit, intentioneel maar ook onbewust. Alleen maar goed dat ze dat leert onderkennen.



Ik doe daarom alsof Sinterklaas bestaat. Niks mis met liegen, vind ik Amen. Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vertel je je kinderen dat hij niet bestaat? Heb je last van een te ver door geslagen principe? Of vroegen ze erom?



Ik heb mijn kinderen - voordat ze erom gingen vragen - nooit verteld dat Sinterklaas bestaat, maar ook nooit dat hij niet bestaat. En dan geloven ze dus gewoon vrolijk in Sinterklaas. Ze kennen dat bijzondere stukje cultuur dus van twee kanten zonder dat ik heb gelogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maruschka schreef op 03 november 2010 @ 19:24:

[...]





echt, waarom dan? Ik vond het juist geweldig dat mijn ouders, die niet veel te besteden hadden, zelf die cadeautjes voor ons hadden gekocht.Ik denk dat ze het sarcastisch bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:24:

Ik ben zo'n ouder, die haar kind niet in Sinterklaas laat geloven.waarom?
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 03 november 2010 @ 19:23:

Ik had me ooit voorgenomen om mijn kinderen niet te laten geloven in Sinterklaas, maar heb me bedacht. De hele opvoeding hangt van liegen en bedriegen en chanteren aan elkaar, dus dit leugentje kon er ook nog wel bij.

Of zeg jij ook eerlijk tegen je kind als hij/zij een afschuwelijk knutselwerk gemaakt heeft en daar trots op is dat jij het lelijk vindt? Of vind jij nooit iets lelijk van je kind, dat kan natuurlijk ook nog?Hihi, volgens mij is altijd eerlijk zijn tegen je kind veel slechter voor het zelfvertrouwen dan het sinterklaasverhaal
Alle reacties Link kopieren
Och hemel is er weer iets nieuws verzonnen om over te discussiëren ipv de groene en paarse pieten?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ik heb even een vraag aan de ts; hoe beleefde jij vroeger dan de sinterklaastijd? Vond je het dan niet leuk?





Ik zou zeggen dat ouders hun kinderen nooit het mooie misgunnen dat ze zelf hebben gehad.

En om zoiets dan op te offeren voor een principekwestie... is het dat nou waard?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezegd dat ik als ik ooit een kind zou krijgen gewoon zou vertellen dat Sinterklaas niet zou bestaan.

Maar..... toen had ik een kind en die ging er in geloven en ik moet zeggen dat het wel leuk was om er in mee te gaan. Ik denk dat ik een goede sinterklaas ben geweest. Liet haar een tekening maken en ik typte dan en briefje terug met een bedankje er in... Ook de appel die ze voor het paard erbij had gelegd werd afgebeten door de 'fruitpiet' en natuurlijk een bedanktbriefje ;o)

En toen was het zover dat ze in een groep kwam waarin ze zelf een surprise moest gaan maken. Toen was zij de enigste nog die geloofde... al had ze wel eerder in de zomer tegen me gezegd dat ze dacht dat sinterklaas niet bestond. Maar dankzij een lief klasgenootje die de juf had ingelicht moest ik mijn dochter van haar illusie afbrengen.

En ze heeft er niks aan over gehouden hoor....

Maar mocht ze bang zijn geweest, dan zou ik het direct gezegd hebben. Ik zou mijn kind niet bang laten zijn van iets wat helemaal niet bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel heel sneu voor je kinderen dat ze nu overal buiten staan. En heb je ze nou ook verteld waarom anderen wel geloven? En hoeven zij dan ook niet te liegen tegen hun klasgenootjes.....ik ben benieuwd wat voor reacties dat oproept in hun klas?
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 03 november 2010 @ 19:25:

Och hemel is er weer iets nieuws verzonnen om over te discussiëren ipv de groene en paarse pieten?Geen paniek, die discussie komt ook nog wel, het is nog lang geen 5 december.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 03 november 2010 @ 19:23:

Ik had me ooit voorgenomen om mijn kinderen niet te laten geloven in Sinterklaas, maar heb me bedacht. De hele opvoeding hangt van liegen en bedriegen en chanteren aan elkaar, dus dit leugentje kon er ook nog wel bij.

Of zeg jij ook eerlijk tegen je kind als hij/zij een afschuwelijk knutselwerk gemaakt heeft en daar trots op is dat jij het lelijk vindt? Of vind jij nooit iets lelijk van je kind, dat kan natuurlijk ook nog?



Eens.



Ik vind het dan ook erg hypocriet van diegene dat ze het niet 'ervaren' als liegen of keihard durven beweren dat het geen liegen is. Wanneer je zegt dat Sinterklaas bestaat lieg je, heel simpel.



Ik heb het trouwens anders opgelost. Ik heb überhaupt nooit verteld dat hij bestaat. Dat heb ik allemaal aan mijn zoon overgelaten wat hij wil geloven of niet. En wanneer hij er iets specifieks over vroeg, lulde ik er gewoon overheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 03 november 2010 @ 19:25:

Och hemel is er weer iets nieuws verzonnen om over te discussiëren ipv de groene en paarse pieten?nou eigenlijk...............
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 03 november 2010 @ 19:27:

[...]



Geen paniek, die discussie komt ook nog wel, het is nog lang geen 5 december.Nee, maar ik dacht de pepernoten liggen er al een tijdje en op dat front is het hier nog akelig stil
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jala5 schreef op 03 november 2010 @ 19:25:

[...]



waarom?Omdat ik het niet nodig vind dat ze er in gelooft. De sinterklaastijd is al spannend genoeg en cadeautjes krijgt ze ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 03 november 2010 @ 19:29:

[...]





Nee, maar ik dacht de pepernoten liggen er al een tijdje en op dat front is het hier nog akelig stil

Je hebt de tijdbalk niet helemaal goed in je hoofd hè? Eerst in augustus of september de discussie over de te vroege pepernoten in de winkels.

Vervolgens de discussies over geloven versus niet geloven of over hoe je Het aan je kind vertelt.

En pas als de Sint daadwerkelijk in het land is barst de discussie over de kleur van de Pieten los.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Jorina schreef op 03 november 2010 @ 19:14:

Ken je trouwens volwassenen die later zeiden 'Ik ben vroeger zo vreselijk voorgelogen, doordat mijn ouders zeiden dat Sinterklaas bestond?' Ik niet namelijk.Precies! Dat dacht ik ook...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook "ongelovig" opgevoed. Mijn ouders zijn vrij principeel dus hun kind voor liegen vonden ze niet kunnen. Ik vind het aan de ene kant wel mooi dat zij er zo bewust voor gekozen hebben mij niet voor te liegen. Aan de andere kant bracht het ook veel spanning met zich mee, ik heb een keer gigantisch op mijn donder gekregen van een moeder van een vriendinnetje, aangezien ik haar dochter "mijn grootste geheim" (lees: het niet bestaan van de goedheiligman) verteld had. Ook heb ik een periode gehad dat ik mijn ouders niet geloofde, iedereen, de school, andere ouders, televisieprogramma's beweerde namelijk dat Sinterklaas wel bestond. Echt last heb ik er echter nooit van gehad, ik heb gewoon mijn schoen gezet, intochten gezien etc., en om eerlijk te zijn vond ik dat al harstikke spannend :P Ik weet niet hoe ik het later met mijn (eventuele) kinderen zal doen, dat zal ik t.z.t wel overleggen met mijn (toekomstige, de prins op het witte paard is nog niet verschenen) partner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven