laat pratertje

01-07-2020 15:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kleinzoontje Jesse is ruim 3 1/2 en zegt nog geen woord. Daar hebben we ons al lange tijd heel veel zorgen over gemaakt. We dachten dat het misschien samenhing met het feit dat hij drie talen moet leren: Nederlands, Engels en Mandarijn. Hij gaat inmiddels naar speciale opvang en is daar getest. We kregen te horen dat hij een IQ heeft van 63!
Dat kan niet waar zijn. Afgezien van het praten doet hij het geweldig. Het viel ons op dat hij enorm geïnteresseerd is in cijfers en letters. Een paar maanden geleden kwam ik de term ‘hyperlexie’ tegen. Er zijn drie categorieën; de eerste twee gaan vaak gepaard met een vorm van autisme. Als Jesse daarin gepast had was het ons ook goed geweest, maar hij past bij de derde soort: een interesse voor letters die heel vaak onderdeel uitmaakt van het syndroom van Einstein. Thomas Sowell, zelf vader van een late prater heeft er twee boeken over geschreven: “Late-talking children” en “The Einstein syndrome”.
De informatie op internet deed ons al vermoeden dat het hier over Jesse ging, maar nu we de boeken gelezen hebben weten we het wel zeker: Jesse is een normaal, gezond kindje en het praten komt wel.
De opluchting is onbeschrijfelijk..... Hoewel Jesse’s logopediste hem eerst behandelde voor autisme en verstandelijke beperking, is zij nu de boeken aan het lezen. Toen ze zag dat Jesse uit zijn hoofd met houten letters woorden als ‘monkey, athletic, xylophone, etc. legde begreep ze waarom wij haar diagnose niet geloofden. Wie heeft hier iets aan?
Elizabethie schreef:
01-07-2020 16:35
To weer verstandig, ga op anoniem en verander de naam van kleinkind. Je bent wel heel herkenbaar zo.

Nah. Half Nederland heet Jesse, dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Maar ze worden niet allemaal drietalig opgevoed (wo Mandarijn) en de meesten zullen met 3,5 wel praten. Dus toch best wel herkenbaar voor zijn omgeving.
Adaline schreef:
01-07-2020 17:05
Maar ze worden niet allemaal drietalig opgevoed (wo Mandarijn) en de meesten zullen met 3,5 wel praten. Dus toch best wel herkenbaar voor zijn omgeving.

Je hebt gelijk. Ik ging er eigenlijk vanuit dat TO dat wel wat verdraaid zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
TO, je kleinkind gaat misschien niet volgens het boekje, jij gaat volgens mij buiten je boekje. Tenzij het kind geen ouders heeft of jou nadrukkelijk vragen boeken te lezen en etiketjes te plakken.

Mijn ene kleinkind loopt nog niet met 18 mnd., de andere is zindelijk met 1 jaar, terwijl boertje van 5 nog in z'n broek poept, maar wel kan lezen en schrijven.

Als oma koester en kneuter ik, zie kleine mensenkinderen die zich mogen uitleven.
Voor mij zijn het allemaal mini Einsteins, Picasso's, Anouk's. Heerlijk aan de keukentafel en in de tuin.
Oma's en opa's geven geen diagnoses! Tenzij je BIG geregistreerd bent en ouders nadrukkelijk erom vragen. Dan ben je zo professioneel dit niet op VF te gooien.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Nou en stel het wordt herkend, big deal, mag niemand weten dat jesse een achterstand heeft.
MissMaran schreef:
01-07-2020 17:41
Nou en stel het wordt herkend, big deal, mag niemand weten dat jesse een achterstand heeft.
Maar dat heeft hij juist niet! :) Echt zo fijn voor oma. Nu hoeft ze zich niet te schamen dat hij nog niet praat.
Wie zegt dat Jesse de echte naam is?
Oriander schreef:
01-07-2020 17:56
Maar dat heeft hij juist niet! :) Echt zo fijn voor oma. Nu hoeft ze zich niet te schamen dat hij nog niet praat.

Dit zegt eigenlijk meer over jou, begrijp je dat?
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 17:58
Dit zegt eigenlijk meer over jou, begrijp je dat?
Of over jou, dat je geen sarcasme snapt?
Ik vind de competitie tussen oma's wiens kleinkind als eerste kan lopen en het hoogstbegaafd is juist altijd heel sneu.
Niks om trots op te zijn als je kleinkind vroeg praat en niks om voor te schamen als-ie laat zindelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Niemand die het volgende op z'n minst eh... bijzonder vindt?
"Toen ze zag dat Jesse uit zijn hoofd met houten letters woorden als ‘monkey, athletic, xylophone, etc. legde .."
Xylophone?? Een kind van 3,5? En athletic? Weet een kind van die leeftijd dan wat dat betekent?
Het klinkt in mijn oren als een promopraatje voor de genoemde boeken en bijbehorende goeroe.
Oriander schreef:
01-07-2020 18:05
Of over jou, dat je geen sarcasme snapt?
Ik vind de competitie tussen oma's wiens kleinkind als eerste kan lopen en het hoogstbegaafd is juist altijd heel sneu.
Niks om trots op te zijn als je kleinkind vroeg praat en niks om voor te schamen als-ie laat zindelijk is.


Kind heeft nog steeds een achterstand op het gemiddelde, oma heeft -al dan niet terecht- twijfels over de oorzaak. Er is geen eens twijfel over een achterstand.

Jij bent hier degene die begint over schaamte, dat is natuurlijk niet mijn probleem, maar leuk geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
De ouders zijn zo verschrikkelijk blij dat we dit gevonden hebben. Ze hopen dat er misschien ouders zijn die door mijn bericht ook een antwoord vinden op de wanhoop die ze elke dag voelen omdat hun kindje maar niet gaat praten.
De term ‘syndroom’ wordt inderdaad gebruikt voor afwijkingen van de standaard.
De IQ test doen bij een mannetje van drie jaar vind ik inderdaad geen goed idee, maar je schrikt toch, want het zijn mensen die er voor doorgeleerd hebben.
Nogmaals, al is er door deze post maar één kindje dat nu gezien gaat worden voor wat hij of zij is in plaats van lijkt, dan is dat de negatieve reacties meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor jullie dat je kleinzoon een zo goed mogelijke ontwikkeling doormaakt, maar hoed je, met name in zijn belang voor dat je je te veel vastpint op dit beeld en je ogen sluit voor de mogelijkheid dat er wel degelijk sprake is van autisme en eventueel een verstandelijke beperking. Mijn zoon had zo ongeveer hetzelfde verhaal: niet praten in de eerste jaren, diagnose autisme, lage score op de IQ-test, al heel jong woorden lezen, een bovenmatige interesse voor letters en vrij lange woorden kunnen leggen, maar hij is zeker niet vanzelf gaan praten, hij heeft wel degelijk autisme en hoewel hij in sommige opzichten juist heel slim is, een ijzersterk geheugen heeft en we absoluut nog steeds denken dat er meer in zit dan hij laat zien, functioneert hij in het dagelijks leven toch op verstandelijk beperkt niveau en gaat naar een kinderdagcentrum.

Het zou kunnen dat het bij jullie anders loopt, maar hou rekening met de mogelijkheid dat het praten niet op gang komt en dat hij in veel opzichten toch een forse ontwikkelingsachterstand heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
En dan post je het op het viva forum?
Ouders Online of Balans lijkt me veel geschikter.
Susan schreef:
01-07-2020 18:58
Ik hoop voor jullie dat je kleinzoon een zo goed mogelijke ontwikkeling doormaakt, maar hoed je, met name in zijn belang voor dat je je te veel vastpint op dit beeld en je ogen sluit voor de mogelijkheid dat er wel degelijk sprake is van autisme en eventueel een verstandelijke beperking. Mijn zoon had zo ongeveer hetzelfde verhaal: niet praten in de eerste jaren, diagnose autisme, lage score op de IQ-test, al heel jong woorden lezen, een bovenmatige interesse voor letters en vrij lange woorden kunnen leggen, maar hij is zeker niet vanzelf gaan praten, hij heeft wel degelijk autisme en hoewel hij in sommige opzichten juist heel slim is, een ijzersterk geheugen heeft en we absoluut nog steeds denken dat er meer in zit dan hij laat zien, functioneert hij in het dagelijks leven toch op verstandelijk beperkt niveau en gaat naar een kinderdagcentrum.

Het zou kunnen dat het bij jullie anders loopt, maar hou rekening met de mogelijkheid dat het praten niet op gang komt en dat hij in veel opzichten toch een forse ontwikkelingsachterstand heeft.

Inderdaad pin je niet teveel vast.

Los hiervan: er zijn ook ass’ers die niet verbaal zijn maar verder helemaal niet zo beroerd functioneren en een nomale tot hoge intelligentie hebben.

Het blijft altijd goed in dit soort gevallen en bij kinderen in ontwikkeling open te staan voor allerlei scenario’s.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
01-07-2020 18:58
Ik hoop voor jullie dat je kleinzoon een zo goed mogelijke ontwikkeling doormaakt, maar hoed je, met name in zijn belang voor dat je je te veel vastpint op dit beeld en je ogen sluit voor de mogelijkheid dat er wel degelijk sprake is van autisme en eventueel een verstandelijke beperking. Mijn zoon had zo ongeveer hetzelfde verhaal: niet praten in de eerste jaren, diagnose autisme, lage score op de IQ-test, al heel jong woorden lezen, een bovenmatige interesse voor letters en vrij lange woorden kunnen leggen, maar hij is zeker niet vanzelf gaan praten, hij heeft wel degelijk autisme en hoewel hij in sommige opzichten juist heel slim is, een ijzersterk geheugen heeft en we absoluut nog steeds denken dat er meer in zit dan hij laat zien, functioneert hij in het dagelijks leven toch op verstandelijk beperkt niveau en gaat naar een kinderdagcentrum.

Het zou kunnen dat het bij jullie anders loopt, maar hou rekening met de mogelijkheid dat het praten niet op gang komt en dat hij in veel opzichten toch een forse ontwikkelingsachterstand heeft.
Dankjewel Susan, ja we houden onze oren en ogen wagenwijd open, want er is niets zo erg als een verkeerde diagnose met daarop volgend de verkeerde behandeling/benadering. Geniet van je zoontje, hij is vast geweldig!😍
Mijn kind lust dan weer geen mandarijn.
En ik mag hopen dat jullie inmiddels met het aanbieden van 3 talen gestopt zijn?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn ze nou verschrikkelijk blij als ze eigenlijk nog steeds niks weten?
Dit hijgerige, claimerige gedrag is precies waarom mijn kind een normale opa en oma heeft en een soort oma die hij nooit ziet :thumbsup:
Maar zijn er meer signalen of is hij alleen langzamer met praten? Want mij lijkt het lastig een kindje vergelijken wat 3 talig opgevoed wordt met een eentalig opgevoed kindje. Achterstand is er wel maar de mate is niet makkelijk te vergelijken. Ons kind wordt 2 talig opgevoed en ik heb wel het idee dat ze iets minder woordjes spreekt dan een eentalig kind (ze herkent wel veel). En dat is ook prima want ze is een gelukkig kind :-)
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 21:12
6.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 15:47
Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat IQ testen op deze leeftijd behoorlijk onbetrouwbaar zijn.

Maar wat wil je hier nu verder mee op dit forum?
Dat ben ik met je eens, zo jong een IQ testen leidt waarschijnlijk nergens toe. Maar ik hoop zo dat mensen ons verhaal herkennen en opnieuw naar hun kindje gaan kijken
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
01-07-2020 21:10
Maar zijn er meer signalen of is hij alleen langzamer met praten? Want mij lijkt het lastig een kindje vergelijken wat 3 talig opgevoed wordt met een eentalig opgevoed kindje. Achterstand is er wel maar de mate is niet makkelijk te vergelijken. Ons kind wordt 2 talig opgevoed en ik heb wel het idee dat ze iets minder woordjes spreekt dan een eentalig kind (ze herkent wel veel). En dat is ook prima want ze is een gelukkig kind :-)
Er zijn wel meer signalen die bij dat Einstein verhaal passen. Verder is Jesse een enorm vrolijk, alert, grappig mannetje. De deskundigen zijn het niet altijd allemaal eens over de meertaligheid. Sommigen vinden het een extra hindernis. Anderen zeggen dat kindjes van alles opnemen en op hun eigen manier en in hun eigen tijd processen.
Annemieke54 schreef:
01-07-2020 21:19
Er zijn wel meer signalen die bij dat Einstein verhaal passen. Verder is Jesse een enorm vrolijk, alert, grappig mannetje. De deskundigen zijn het niet altijd allemaal eens over de meertaligheid. Sommigen vinden het een extra hindernis. Anderen zeggen dat kindjes van alles opnemen en op hun eigen manier en in hun eigen tijd processen.

Zitten jullie dit nu allemaal zelf uit te vogelen? Of zijn er ook echte deskundigen bij betrokken?
Want dat de logopediste nu een boek gaat lezen zegt mij eigenlijk niet zoveel.
Een kind van 3.5 wat niet praat is altijd zorgelijk, meertalige opvoeding of niet. Een iq testen op die leeftijd is niet geheel betrouwbaar dus hier zou ik nog niet teveel de focus op leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven