laat pratertje

01-07-2020 15:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kleinzoontje Jesse is ruim 3 1/2 en zegt nog geen woord. Daar hebben we ons al lange tijd heel veel zorgen over gemaakt. We dachten dat het misschien samenhing met het feit dat hij drie talen moet leren: Nederlands, Engels en Mandarijn. Hij gaat inmiddels naar speciale opvang en is daar getest. We kregen te horen dat hij een IQ heeft van 63!
Dat kan niet waar zijn. Afgezien van het praten doet hij het geweldig. Het viel ons op dat hij enorm geïnteresseerd is in cijfers en letters. Een paar maanden geleden kwam ik de term ‘hyperlexie’ tegen. Er zijn drie categorieën; de eerste twee gaan vaak gepaard met een vorm van autisme. Als Jesse daarin gepast had was het ons ook goed geweest, maar hij past bij de derde soort: een interesse voor letters die heel vaak onderdeel uitmaakt van het syndroom van Einstein. Thomas Sowell, zelf vader van een late prater heeft er twee boeken over geschreven: “Late-talking children” en “The Einstein syndrome”.
De informatie op internet deed ons al vermoeden dat het hier over Jesse ging, maar nu we de boeken gelezen hebben weten we het wel zeker: Jesse is een normaal, gezond kindje en het praten komt wel.
De opluchting is onbeschrijfelijk..... Hoewel Jesse’s logopediste hem eerst behandelde voor autisme en verstandelijke beperking, is zij nu de boeken aan het lezen. Toen ze zag dat Jesse uit zijn hoofd met houten letters woorden als ‘monkey, athletic, xylophone, etc. legde begreep ze waarom wij haar diagnose niet geloofden. Wie heeft hier iets aan?
BeaTea schreef:
01-07-2020 20:09
Dit hijgerige, claimerige gedrag is precies waarom mijn kind een normale opa en oma heeft en een soort oma die hij nooit ziet :thumbsup:
Ik wil hier niet gaan oma-shamen, maar ik kan me dit heel goed voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
01-07-2020 15:33
Gelukkig heeft Jesse een grootmoe die het allemaal heel goed weet. Wat een opluchting. Vooral voor Jesse en zijn ouders. Geen centje pijn, komt vanzelf.
Dankjewel!
Jagersvrouw schreef:
01-07-2020 21:52
Een kind van 3.5 wat niet praat is altijd zorgelijk, meertalige opvoeding of niet. Een iq testen op die leeftijd is niet geheel betrouwbaar dus hier zou ik nog niet teveel de focus op leggen.
Ja dat is ook zo, dat gaf ik ook aan. Alleen er moet wel rekening gehouden dat wat achterstand met tweetalig effect heeft en drietalig helemaal (lijkt mij). En ik vind het niet duidelijk hoeveel al door experts is uitgezocht.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
01-07-2020 15:33
Gelukkig heeft Jesse een grootmoe die het allemaal heel goed weet. Wat een opluchting. Vooral voor Jesse en zijn ouders. Geen centje pijn, komt vanzelf.
Dankjewel! zo zien wij het ook en we hopen dat het klopt
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-07-2020 15:34
meid, wat een toestand!
Ja, inderdaad, maar ben zo blij dat we dit gevonden hebben...
Komt er meer autisme in de familie voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat "we" de hele tijd wel apart. "We kregen te horen" - ben jij als derde ouder dan overal bij of zo?
Bijzonder hoor. Vooral dat we inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
01-07-2020 15:35
Fijn ook dat je je hiervoor speciaal aanmeld!
Ja hè, mijn verhaal is best apart, maar als het over jouw kindje gaat, ben je toch blij dat je niet de enige bent...
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al jeuk bij het woord "pratertje" in je OP.
Werd niet veel beter na het lezen van de rest.
Is hier al een lotgenotengroep voor?
Hoe vaak komt dit voor?

Mijn zoontje was ook heel laat met praten (tweetalig opgevoed, dus niet drietalig), maar hij kon wel supergoed legpuzzels maken. Zou hij het ook kunnen hebben? En wat moet je doen als je kind dit heeft?
Annemieke54 schreef:
01-07-2020 22:14
Ja hè, mijn verhaal is best apart, maar als het over jouw kindje gaat, ben je toch blij dat je niet de enige bent...
Het gaat helemaal niet over jouw kind(je?).
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben net zo lang gezocht tot je ergens een postieve gelijkenis kon vinden en daar geloof je nu meteen in.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-07-2020 17:41
Nou en stel het wordt herkend, big deal, mag niemand weten dat jesse een achterstand heeft.
Idd, Jesse is een prima kindje, net als alle andere, ieder op zijn/ haar eigen manier.
Ik kan alleen maar hopen dat iemand in dezelfde situatie ons weet te vinden zodat we elkaar kunnen steunen.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
01-07-2020 22:19
Jullie hebben net zo lang gezocht tot je ergens een postieve gelijkenis kon vinden en daar geloof je nu meteen in.
Niet meteen Quincy. Het gaat om ons kindje/kleinkindje. Niet om de kat van de buren.
Ik denk trouwens wel dat je op ouders.nl meer mensen bereikt, meestal zit daar wat minder bekrompen publiek, ook meer ouders (en kennis) van kinderen met een diagnose of andere 'zorgen'.

Hier zul je sneller mensen treffen die menen dat tegenwoordig ieder kind -vul maar in- heeft.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 22:26
1.58% gewijzigd
Quincy2 schreef:
01-07-2020 22:19
Jullie hebben net zo lang gezocht tot je ergens een postieve gelijkenis kon vinden en daar geloof je nu meteen in.
De logopediste gelooft het ook, hoor.
Annemieke54 schreef:
01-07-2020 15:02
Een paar maanden geleden kwam ik de term ‘hyperlexie’ tegen.
Dit bewijst maar weer eens dat toeval niet bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Nou fantastisch, zo'n oma die diagnoses stelt en een glazen bol heeft!
Hyperlexia heeft trouwens wel vaak een overlap met ASS.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was ook laat met praten. Zijn moeder maakte zich zorgen omdat hij zo'n stil kind was.

Nou.... daar is niets meer van over. Hij praat nu heel veel! Is helemaal goed gekomen.
De zoon van mijn nichtje was heel laat met zitten en die kan nu supergoed zitten. Achter de computer.

Laten we allemaal dit soort succesverhalen met elkaar delen.
Mijn kinderen waren beiden heel snel met praten, met 2 volzinnen.

Staan, lopen, zitten, eten, niet eten, kut slapen. Huilen. Allemaal heel snel vergeleken met anderen en heel goed. Vooral dat niet slapen en huilen. Vanaf dag 1.

Maar laat zindelijk geworden. Niet alles kan meezitten natuurlijk.

Iemand een diagnose ?
Luci_Morgenster schreef:
01-07-2020 22:43
Maar laat zindelijk geworden. Niet alles kan meezitten natuurlijk.
Als ik zo'n verhaal hoor dan denk ik er ook altijd meteen aan hoe moeilijk dit voor de grootouders geweest moet zijn. Vooral als je het niet kan plaatsen.
Merys schreef:
01-07-2020 21:23
Zitten jullie dit nu allemaal zelf uit te vogelen? Of zijn er ook echte deskundigen bij betrokken?
Want dat de logopediste nu een boek gaat lezen zegt mij eigenlijk niet zoveel.

Ik herhaal mijn vraag nog maar eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven