laat pratertje

01-07-2020 15:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kleinzoontje Jesse is ruim 3 1/2 en zegt nog geen woord. Daar hebben we ons al lange tijd heel veel zorgen over gemaakt. We dachten dat het misschien samenhing met het feit dat hij drie talen moet leren: Nederlands, Engels en Mandarijn. Hij gaat inmiddels naar speciale opvang en is daar getest. We kregen te horen dat hij een IQ heeft van 63!
Dat kan niet waar zijn. Afgezien van het praten doet hij het geweldig. Het viel ons op dat hij enorm geïnteresseerd is in cijfers en letters. Een paar maanden geleden kwam ik de term ‘hyperlexie’ tegen. Er zijn drie categorieën; de eerste twee gaan vaak gepaard met een vorm van autisme. Als Jesse daarin gepast had was het ons ook goed geweest, maar hij past bij de derde soort: een interesse voor letters die heel vaak onderdeel uitmaakt van het syndroom van Einstein. Thomas Sowell, zelf vader van een late prater heeft er twee boeken over geschreven: “Late-talking children” en “The Einstein syndrome”.
De informatie op internet deed ons al vermoeden dat het hier over Jesse ging, maar nu we de boeken gelezen hebben weten we het wel zeker: Jesse is een normaal, gezond kindje en het praten komt wel.
De opluchting is onbeschrijfelijk..... Hoewel Jesse’s logopediste hem eerst behandelde voor autisme en verstandelijke beperking, is zij nu de boeken aan het lezen. Toen ze zag dat Jesse uit zijn hoofd met houten letters woorden als ‘monkey, athletic, xylophone, etc. legde begreep ze waarom wij haar diagnose niet geloofden. Wie heeft hier iets aan?
Hetvrijewoord schreef:
02-07-2020 00:31
Wel grappig dat men niet weet wie Thomas Sowell is, het is een zeer bekende econoom en republikein libertijn, Ik twijfelde even en dacht dat het misschien een andere Sowell was maar het is dezelfde. Verre van een goeroe lijkt mij.
Ik wist wel wie het was, hoor. Bij mij staat het ook op internet.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2020 22:24
Ik denk trouwens wel dat je op ouders.nl meer mensen bereikt, meestal zit daar wat minder bekrompen publiek, ook meer ouders (en kennis) van kinderen met een diagnose of andere 'zorgen'.

Hier zul je sneller mensen treffen die menen dat tegenwoordig ieder kind -vul maar in- heeft.
Goeie tip, dankjewel!
Ik laat het hier verder los.
Annemieke54 schreef:
02-07-2020 10:41
Goeie tip, dankjewel!
Ik laat het hier verder los.


Beetje jammer dat je geen concrete antwoorden geeft. Topic riekt daardoor eerder naar spam als naar een waar verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
02-07-2020 10:09
Niet omdat ze zo graag een syndroom wil voor haar kleinkind, maar omdat ze liever dit syndroom heeft dan dat andere syndroom waarmee hij gediagnostiseerd was.
Dat is precies mijn punt. ‘Einstein Syndroom’ klinkt toch een stuk beter dan ‘gewoon’ een laag iq. (Op dat punt rammelt de op trouwens ook: ze heeft het over de diagnose van de logopediste. Sinds wanneer stellen logopedisten de diagnose autisme en verstandelijke beperking?)
Natuurlijk hoor je liever dat je kind een ‘normaal, gezond kind’ is, maar het is maar zeer de vraag of je met zo’n zelfgestelde diagnose uit een boek van een zelfbenoemde expert je kind helpt.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
02-07-2020 11:19
Dat is precies mijn punt. ‘Einstein Syndroom’ klinkt toch een stuk beter dan ‘gewoon’ een laag iq. (Op dat punt rammelt de op trouwens ook: ze heeft het over de diagnose van de logopediste. Sinds wanneer stellen logopedisten de diagnose autisme en verstandelijke beperking?)
Natuurlijk hoor je liever dat je kind een ‘normaal, gezond kind’ is, maar het is maar zeer de vraag of je met zo’n zelfgestelde diagnose uit een boek van een zelfbenoemde expert je kind helpt.
Nee, zijn logopediste behandelde hem daarvoor (wat me ook vreemd lijkt trouwens, als ze autisme en een verstandelijke beperking vermoeden dan is niet een logopediste je hoofdbehandelaar over het algemeen) maar hij was getest op de speciale dagopvang. Waar de diagnose autisme is gesteld maak ik er niet echt uit op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
02-07-2020 11:43
Nee, zijn logopediste behandelde hem daarvoor (wat me ook vreemd lijkt trouwens, als ze autisme en een verstandelijke beperking vermoeden dan is niet een logopediste je hoofdbehandelaar over het algemeen) maar hij was getest op de speciale dagopvang. Waar de diagnose autisme is gesteld maak ik er niet echt uit op.
In de op staat dat de logopediste nu begrijpt waarom ze haar diagnose niet geloofden, dus oma zegt wel dat de logopediste de diagnose heeft gesteld.

Dat ‘de diagnose niet geloven’ is verder wel het punt. Er ligt een diagnose waar oma(!) niet blij mee is, maar gelukkig, met wat shoppen is er een alternatieve ‘diagnose’ gevonden die een stuk beter valt.
Ik begrijp echt wel dat het tot is als je hoort dat je kind zich anders ontwikkelt dan verwacht, maar of je je kind nou op deze manier helpt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook bij een logopediste gezeten met mijn niet-pratende kind (bij vreemden zei hij geen woord), maar omdat hij prima alle opdrachtjes uitvoerde heeft niemand hem ooit verdacht van een verstandelijke beperking. Als je daar wel van verdacht wordt, ben je toch niet alleen maar 'laat met praten'? Ze proberen echt zoveel met een kind.
Quincy2 schreef:
02-07-2020 12:04
Ik heb ook bij een logopediste gezeten met mijn niet-pratende kind (bij vreemden zei hij geen woord), maar omdat hij prima alle opdrachtjes uitvoerde heeft niemand hem ooit verdacht van een verstandelijke beperking. Als je daar wel van verdacht wordt, ben je toch niet alleen maar 'laat met praten'? Ze proberen echt zoveel met een kind.
Selectief mutisme?
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
02-07-2020 12:08
Selectief mutisme?
Niet helemaal, maar het leek er op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven