Lastig...

07-12-2018 14:34 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wat advies van jullie.
Mijn schoonmoeder past wekelijks op. Zij vindt dat leuk om te doen en de kinderen vinden het ook erg leuk.
Wat ik lastig vind: ik vind het moeilijk om met haar te overleggen over dingen. Ze voelt zich best snel persoonlijk aangevallen.
Als we proberen iets te bespreken wat is gebeurd of als we afspraken willen maken ergens over, voelt ze dat als kritiek en schiet ze in de verdediging.
Terwijl wij het als zakelijk zien, gewoon even overleggen.
Om tegenwicht te bieden aan haar gevoel dat ze het niet goed doet, doe ik extra mijn best. Ik complimenteer alle leuke dingen die ze doet en benader haar zo voorzichtig mogelijk.
Herkenbaar voor iemand? Niet persé met schoonmoeder, maar mensen in het algemeen die zich snel aangevallen voelen?
Hoe ga je daar mee om?
Alle reacties Link kopieren
Is het ook zakelijk? Wordt ze er voor betaald?

Wanneer ze dit gratis en voor niets doet, dan is het jullie keuze of dat je er gebruik van wilt maken.

Ma, fijn dat je wekelijks oppast. Graag zouden we willen dat je onze regels respecteert. Zo niet, dan gaan we opzoek naar een andere vaste oppas.

Kennelijk weet ze wel hoe je op een kind moet passen, je partner heeft ze ook netje afgeleverd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, afspraken over regels is het probleem.
Mijn man heeft ze prima afgeleverd en dat ze niet goed zou kunnen oppassen heb je mij niet zien 'zeggen'.
Het gaat erom dat we het lastig vinden dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt.
Ook in andere situaties voelt ze zich snel aangevallen overigens.
anoniem_204651 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 14:52
23.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen loop je op eieren om te voorkomen dat je schoonmoeder in een kramp schiet. Hou daar maar mee op joh, dat heeft geen nut. Gaat het over futiele regels, dan zou ik het laten zitten, ik vind dat "oké, je mag oppassen maar het moet wél op mijn manier" sowieso nooit zo sympathiek.
Gaat het over grote regels zoals veiligheid en voedingsallergieën dan zou ik het zo zakelijk mogelijk houden.
Pick your battles.
...
Mijn (schoon)ouder(s) passen niet structureel op, dat doe ik eraan in dit specifieke geval, omdat ik weet dat bij in elk geval een ouder mijn opvoedingsideeën totaal niet stroken met die van desbetreffende grootouder.

Voor de rest kan ik niet zoveel met mensen die zich snel aangevallen voelen, dus die ga ik meestal, waar mogelijk, uit de weg. Ik ben niet zo'n confronterend type, dus als je met mij een probleem hebt, dan ben je ook wel van de malle soort.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zich snel aangevallen voelen vind ik over het algemeen vermoeiend, en tegen dit soort mensen ben ik als het om mijn belang gaat heel duidelijk.

Tav jou schoonmoeder hangt het ervan af, het is jou kind, ik weet niet wat jullie zoal willen bespreken met haar, maar als het gaat om het welzijn van jullie kind, of bepaalde dingen die jullie in je opvoeding absoluut niet willen, dan zou de uitkomst toch zijn, of je luistert en voert uit, of jij past niet meer op.
Dan maar verongelijkt, maar andere smaken zouden er niet zijn.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
07-12-2018 14:46
Hamerhaai, afspraken over regels is het probleem.
Mijn man heeft ze prima afgeleverd en dat ze niet goed zou kunnen oppassen heb je mij niet zien 'zeggen'.
Het gaat erom dat we het lastig vinden dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt.
Ook in andere situaties voelt ze zich snel aangevallen overigens.
Over welke regels heb je het dan?
Daarvoor bestaat kinderopvang.
Heb je geen gezeik achteraf. Je man kan ze daar ook afleveren.
Lieve vrede is geen vrede maar een wapenstilstand.

Stop met op eieren lopen, als zij zich aangevallen voelt is dat haar probleem. Als je haar werkelijk aanvalt dan kan ze ook zeggen dat ze er mee stopt, dus nog steeds ligt de bal bij haar.

Niet invullen voor een ander maar je eigen pad kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Daarom hebben wij (schoon)ouders heel beperkt laten oppassen en uiteindelijk gewoon niet meer. Voor ons was het niet nodig en vooral een extra last. Waren we snel klaar mee
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
07-12-2018 15:11
Daarvoor bestaat kinderopvang.
Heb je geen gezeik achteraf. Je man kan ze daar ook afleveren.
True that 😀.
Mijn man is er sowieso al klaar mee. Dat ze nog oppast is dankzij mij eigenlijk. En omdat onze kinderen het leuk vinden.
anoniem_204651 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 15:19
6.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tegen welke problemen loop je aan.
Kan je een voorbeeld geven
Alle reacties Link kopieren
Wat doen de grootouders dan precies wat ze zo ongeschikt maakt als oppas?
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 15:36
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders zeggen, als wij oppassen bepalen wij de regels. Omdat die nogal verschillen van de onze passen ze dus zeer zelden op. Wel gaan we bij hen op bezoek en zijn ze hier ook altijd welkom om hun kleinkinderen te zien. Oppas is professioneel. Dat was voor ons de beste en enige optie. Ik denk dat je zelf best kan bepalen wat bespreekbaar is en aanvaardbaar en wat niet (bij ons werd er a gezegd, en b gedaan, dus dan is het einde verwachtingen dat het ooit gaat zoals je zelf wil)
karin6789 schreef:
07-12-2018 15:19
Wat doe de grootouders dan precies wat ze zo ongeschikt maakt als oppas?
:proud:
Ik herhaal je vraag nog maar eens een keer.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
07-12-2018 15:19
Wat doe de grootouders dan precies wat ze zo ongeschikt maakt als oppas?
Alleen oma past op.
Ze is niet ongeschikt.
Het gaat om algemene dingen waar je tegenaan kan lopen als: snoep, gedrag van de kinderen, waar de kinderen wel of niet alleen naar toe mogen in de buurt, etc.
Als we dan navraag doen bij haar en afspraken willen maken reageert ze heel aangevallen, geeft de kinderen de schuld, verdedigt zich enzo.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn de kinderen?

Zorgen dat er geen snoep voor het grijpen ligt, of brengt oma snoep mee?
Oma’s verwennen nu eenmaal, dus een snoepje moet kunnen, natuurlijk niet een hele zak.

Welk gedrag van de kinderen stoort jullie?

En waar de kinder wel of niet naar toe mogen, is dat gevaarlijk of niet verantwoord?
Alle reacties Link kopieren
Geeft ze niet/teveel snoep?
Ongeschikt snoep?
Wat doet ze wel of niet met het gedrag van de kinderen?
Mogen ze naar teveel plekken die die jullie niet geschikt vinden?
Of de weg er naar toe te gevaarlijk?
Alle reacties Link kopieren
mammavanmeisje schreef:
07-12-2018 15:22
Alleen oma past op.
Ze is niet ongeschikt.
Het gaat om algemene dingen waar je tegenaan kan lopen als: snoep, gedrag van de kinderen, waar de kinderen wel of niet alleen naar toe mogen in de buurt, etc.
Als we dan navraag doen bij haar en afspraken willen maken reageert ze heel aangevallen, geeft de kinderen de schuld, verdedigt zich enzo.
Dat zijn nu net de dingen waarvan je moet zeggen de oppas bepaalt. En zolang je in grote lijnen overeenkomt moet je je daar niet al te druk om maken. Heb je echt grote verschillen dan moet je haar niet meer laten oppassen.

Ik heb nooit met opa en oma afspraken gemaakt over de hoeveelheid snoep, gedrag (laat ze zelf bepalen wat wel en niet mag) en waar ze heen mogen.
Alle reacties Link kopieren
“Snoep moet kunnen”? Grappig, wie bepaalt dat? De ouders, lijkt mij.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Feedback geven volgens de sandwichmethode: goed-kan beter-goed ;-D

Of een keer met zn allen aan tafel, inclusief kinderen en oppas, om de afspraken duidelijk te hebben. “De kinderen mogen max. Zoveel snoepjes, ze mogen daar en daar alleen naartoe, geen brutaal gedrag...”

Mijn moeder past ook een dag per week op. Als opa in de buurt is gaan alle remmen los. Prima. Kind blij, opa blij. Mijn moeder die meestal oppast leg ik uit waarom sommige dingen niet mogen of moeten: Liever niet teveel chocola, ik ben bang dat ze daarvan eczeem krijgt.
Op tijd naar bed want anders is het morgen moeilijk voor het kind. Niet voor-de-grap slaan, schreeuwen, brutaal doen, want we zijn niet altijd thuis waar een hoop kan en geen andere kleine kinderen zijn. Etc.

Verder zou ik zoveel mogelijk laten gaan. Tot het punt dat het niet veilig is.
Alle reacties Link kopieren
kun je met haar een gewoon gesprek aangaan over hoe ze graag feedback ontvangt?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
07-12-2018 15:34
Dat zijn nu net de dingen waarvan je moet zeggen de oppas bepaalt. En zolang je in grote lijnen overeenkomt moet je je daar niet al te druk om maken. Heb je echt grote verschillen dan moet je haar niet meer laten oppassen.

Ik heb nooit met opa en oma afspraken gemaakt over de hoeveelheid snoep, gedrag (laat ze zelf bepalen wat wel en niet mag) en waar ze heen mogen.
Echt niet. Ik bepaal waar ze alleen heen mocht en wel of geen snoep.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
07-12-2018 15:33
Geeft ze niet/teveel snoep?
Ongeschikt snoep?
Wat doet ze wel of niet met het gedrag van de kinderen?
Mogen ze naar teveel plekken die die jullie niet geschikt vinden?
Of de weg er naar toe te gevaarlijk?
Ik weet nu nog steeds niet tegen welke problemen jij en je man precies tegen aan lopen.
wilma36 schreef:
07-12-2018 15:34
Dat zijn nu net de dingen waarvan je moet zeggen de oppas bepaalt. En zolang je in grote lijnen overeenkomt moet je je daar niet al te druk om maken. Heb je echt grote verschillen dan moet je haar niet meer laten oppassen.

Ik heb nooit met opa en oma afspraken gemaakt over de hoeveelheid snoep, gedrag (laat ze zelf bepalen wat wel en niet mag) en waar ze heen mogen.
Echt niet dat oma en opa bepalen dat kind ergens alleen mag rondlopen als ik dat niet oke vind.

Als grootouders daar niet aan willen is prima maar dan is er het KVD.
Wat wij ook hebben gedaan. Ik zal dit soort grappen al van mijlen ver aankomen.

En ja, ze hebben jouw of je partner heel afgeleverd. In mijn ouders geval was dat niet omdat zij de beste ouders waren.. puur geluk. En bij mijn man zijn ze echt vergeten wanneer en hoe oud de kinderen waren bij bepaalde zaken. Of dat hun eigen kind helemaal geen snoep mocht. Of moest eten wat de pot schaft. En dat nee gewoon nee is. Zo gewist uit hun geheugen.

Heel bijzonder altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven