Leerplicht

20-02-2018 13:34 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_364901 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 14:29
Reden: Genoeg info
99.48% gewijzigd
Doe eens gek een denk ook gewoon even aan je toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Dat doe wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dan ben je daar niet vanaf. Ik zou het gesprek aangaan met jouw mentor. Waarschijnlijk stuurt hij jou door naar een afdeling binnen jouw school waar je een loopbaan test krijgt bijvoorbeeld. Je zult in ieder geval je MBO niveau 2 moeten halen (kwalificatieplicht).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Als je zonder startkwalificatie (dus een mbo-diploma, in jouw geval) aan het werk gaat en je raakt werkloos, heb je nergens recht op. Ik hoop dus dat je meteen een vast contract binnensleept?

Wat vinden je ouders eigenlijk van dit plan? (Die moeten namelijk samen met jou op het matje komen bij leerplicht).
Alle reacties Link kopieren
Dat kan hij doen maar dat wil ik niet. Ik werk liever dan dat ik naar school ga dus dat doe ik dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon samen bij mijn vriend dus zie mijn ouders niet zo vaak. Mijn vader vond het goed dat ik gewoon 5 dagen in de week wilde gaan werken.
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:40
Dat kan hij doen maar dat wil ik niet. Ik werk liever dan dat ik naar school ga dus dat doe ik dan ook.
Je kan wel liever willen werken, maar daar gaat het niet om. Je blijft kwalificatieplichtig. Volgens mij tot je 21e.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben over 4 maanden 18 en wil gewoon lekker gaan sparen aangezien ik werk heb, omdat ik samen woon en in de toekomst na mijn 18e een thuisopleiding wil gaan volgen. Ik heb al een bbl opleiding gevolgt maar die is dus ook niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Denk je wel een beetje aan de lange termijn? Horeca is leuk, maar niet voor eeuwig. Je bent 17. Waar zie jij jezelf over een paar jaar? Of wil je "lekker" werken en verder zie je wel?
Alle reacties Link kopieren
Toverspiegel schreef:
20-02-2018 13:43
Je kan wel liever willen werken, maar daar gaat het niet om. Je blijft kwalificatieplichtig. Volgens mij tot je 21e.
Je bent tot je 18e kwalificatieplichtig en daarna moet je gewoon werken als je niet naar school gaat. Ik moet wel een kwalificatie hebben als ik voor mijn 27e een uitkering wil krijgen
Alle reacties Link kopieren
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:40
Dat kan hij doen maar dat wil ik niet. Ik werk liever dan dat ik naar school ga dus dat doe ik dan ook.
waarom zouden er voor jou andere regels zijn dan voor de rest van Nederland? Er is een goede reden dat je een startkwalificatie nodig hebt om van school te gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Maar als je dat restaurant wel leuk vindt, waarom dan niet een bijpassende opleiding volgen?

Als ik me niet vergis is dat dan een BBL opleiding. Vroeger (oma vertelt ;-D ) was dat het KMBO. Ik heb dat destijds gedaan en heb ook mijn diploma gehaald.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:37
Dat doe wel hoor.
Kennelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
20-02-2018 13:45
Denk je wel een beetje aan de lange termijn? Horeca is leuk, maar niet voor eeuwig. Je bent 17. Waar zie jij jezelf over een paar jaar? Of wil je "lekker" werken en verder zie je wel?
Ik weet precies waar ik mezelf over een paar jaar zie, Ik denk zeker aan de lange termijn maar geld komt niet uit de lucht vallen dus spaar ik liever voor iets dat ik echt wil dan nog 4 maanden lang iets doen wat ik niet leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
20-02-2018 13:48
Kennelijk niet.
Zeker wel
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-02-2018 13:47
waarom zouden er voor jou andere regels zijn dan voor de rest van Nederland? Er is een goede reden dat je een startkwalificatie nodig hebt om van school te gaan.
Nou mijn vriend, zijn broer en nog een andere hoop die ik ken zijn gewoon op hun 16e/17e al gaan werken zonder problemen met de leerplicht.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat spaargeld kun je dan mooi gebruiken voor die boete weet je hoe hoog die is?
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:34
Goedemiddag,

Ik ben 17 jaar en zit op een mbo school. Ik vind deze school helemaal niks en er zit ook geen opleiding bij waarvan ik denk 'oh dat ga ik eens doen'. Ik word over 4 maanden 18 en ik werk nu 5 dagen in de week in een restaurant. Wat kunnen de ergste gevolgen zijn van de leerplicht ambtenaar? En stel ik krijg een geldboete en ik betaal die ben ik dan van de leerplicht af?
Er zijn in Nederland meerdere scholen en het opleidingenaanbod verschilt per school. Het lijkt mij verstandig verder te kijken dan alleen de school waar je nu op zit. Met een papiertje op zak maak je in de toekomst meer kans op leuk werk en een hoger salaris.
Samenwonen en een opleiding volgen kan gewoon hoor kan ik je uit eigen ervaring melden.
Alle reacties Link kopieren
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:51
Nou mijn vriend, zijn broer en nog een andere hoop die ik ken zijn gewoon op hun 16e/17e al gaan werken zonder problemen met de leerplicht.
Allemaal kansloos. Je hele leven werken voor een minimumloontje, terwijl je met een diploma veel betere kansen hebt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
TO, het antwoord is dus gewoon: nee, dat kan niet. Je kan de leerplicht niet even afkopen. Helaas. Dus je zal toch iets moeten zoeken wat je wel bevalt of dit af moeten maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:50
Zeker wel
Toch niet. Hoe zie jij je toekomst? En niet over 1 a 2 jaar maar over een jaar of 10-15? Dan vind je het nog steeds leuk om in de horeca te werken en nooit hogerop te kunnen omdat je geen diploma hebt?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-02-2018 13:55
Allemaal kansloos. Je hele leven werken voor een minimumloontje, terwijl je met een diploma veel betere kansen hebt.
Hij heeft anders wel met alleen een basis diploma een vaste baan met goed salaris dus dat vind ik een beetje een vooroordeel 😜
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:51
Nou mijn vriend, zijn broer en nog een andere hoop die ik ken zijn gewoon op hun 16e/17e al gaan werken zonder problemen met de leerplicht.
Lekker inspirerende omgeving. En waarom wil jij dat nadoen, TO?
Sudutch schreef:
20-02-2018 13:57
Hij heeft anders wel met alleen een basis diploma een vaste baan met goed salaris dus dat vind ik een beetje een vooroordeel 😜
Wat vind jij een goed salaris?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven