luizen, preventieve maatregelen?

25-01-2020 09:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn luizen gesignaleerd bij de opvang van mijn kinderen.
Tot nu nog niet mee te maken gehad maar oudste gaat bijna naar school dus het zit er sowieso aan te komen.
Ik heb een luizenfobie nadat ik na een paar maanden in India te hebben gewoond in een afgelegen gebied ( zonder drogisterijen) volledig onder de luizen heb gezeten. Je zag ze gewoon krioelen over mijn hoofd. Het was echt afschuwelijk. Het enige wat je kon doen was vlooien.
Ik kan op zich prima omgaan met eventuele luizen bij mijn kinderen, kammen e.d en vind ik niet erg. Ik ben alleen als de dood dat ik ze ook krijg.
Liefst wil ik dus voorkomen dat mijn kinderen ze oppikken.
Ik was gister bij de kapper en toen zag ik dat ze daar preventieve spray voor kinderen verkochten. Ik dacht he, dat moet ik hebben.
Ik heb het nog niet gekocht, ik wilde eerst wat research doen.
Er zijn meerdere middelen te koop. Bij het google kwam ik een antwoord van het rivm tegen op de vraag of die preventieve sprays wel werkzaam zijn. Dat was nog niet bewezen. Wel is bewezen dat bepaalde stoffen zoals dimethicon werkzaam zijn. In een van die sprays zit dimethicon. Toch wordt het afgeraden ivm resistentie.
Er zitten hier genoeg ervaren moeders denk ik. Wat zijn jullie ervaringen met luizen? Doen julie iets aan preventie en zo ja, wat? Denken jullie dat het zin heeft die spray te gebruiken?
Nu weet ik dat er luizen zijn, dan zou ik graag iets doen als extrat bescherming maar ik ben niet van plan het hele jaar door te sprayen, alleen op de risico momenten als ze er zijn of na de vakantie ofzo.

Ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Weidenrinden shampoo van rausch.... kan je in Duitsland kopen. Onze kinderen kregen dat advies toen ze met 2,5 jaar op de "waldspielgruppe" begonnen.
paulaner schreef:
25-01-2020 10:22
Misschien komen ze ook op vettig haar, maar de 3 die hier rondlopen, groep 5, 6 en 7 hebben nog nooit luizen gehad.
haar word echt wel regelmatig gewassen, maar te vaak wassen vinden die beestjes blijkbaar toch fijner zitten.

Iedereen zijn eigen zienswijze verder.
Heeft niks met zienswijze te maken maar met feiten.
Iemand roept dat die tea tree olie echt werkt en mensen volgen het op. Ik ken ook kinderen die tea tree olie in het haar hadden en die luizen kregen.
Het enige dat is bewezen wat helpt is kammen.
Vroeger geloofde we dat je de auto uit moest stofzuigen als je luizen had. En het beddengoed en de jassen moest uitwassen. We weten nu dat dat niet hoeft. Kan je doen als je die zienswijze hebt. Maar heeft geen nut.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt tientallen kinderen uitgekamd, maar ik vind kammen dus niks. Het enige wat hielp de neten er uit te halen, was met je nagels. Die kammen gingen er gewoon langs....

Ik schrijf alleen dat ik dus nooit luizen heb gehad (gelukkig....) en de dingen die ik heb gedaan (of juist niet).
Ik heb volgens mij wel lekker bloed, want muggen zijn echt dol op mij :-?
Irish_Wasser_Woman schreef:
25-01-2020 17:00
Ik heb echt tientallen kinderen uitgekamd, maar ik vind kammen dus niks. Het enige wat hielp de neten er uit te halen, was met je nagels. Die kammen gingen er gewoon langs....
Ik heb dezelfde ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Qua kam kan ik nog wel de Assy aanbevelen. Daarmee kam ik ook neten uit en vind ik luizen tussen de tanden.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
25-01-2020 17:00
Ik heb echt tientallen kinderen uitgekamd, maar ik vind kammen dus niks. Het enige wat hielp de neten er uit te halen, was met je nagels. Die kammen gingen er gewoon langs....

Ik schrijf alleen dat ik dus nooit luizen heb gehad (gelukkig....) en de dingen die ik heb gedaan (of juist niet).
Ik heb volgens mij wel lekker bloed, want muggen zijn echt dol op mij :-?
Tandenborstel werkt goed om neten eruit te krijgen.
Tot nu toe nog geen dreiging van luizen gehad hier. Niet op kinderdagverblijf en niet op school (afkloppen....).

Hoewel hier geen angst voor luizen, zit ik er ook niet op te wachten. Dus mocht de dreiging komen, dan zou ik wellicht preventief sprayen. Overigens niet met chemische meuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit ook aan bij de teatree olie. Doen we hier al weet ik hoe lang. Een mengsel van teatree, lavendel en eucalyptusolie geloof ik. Dat verdunnen met een neutrale olie zoals amandelolie en dan dagelijks wat achter de oren en langs de haargrens.

Onze dochter vindt het lekker ruiken, dus die krijgt het ook een beetje door dr haar als het los is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven