Mag jouw kind "klimaatspijbelen"?

31-01-2019 07:33 662 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spijbelen voor het klimaat. Natuurlijk, dat is geoorloofd, want het gaat om een Goed Doel.

Ik kan op dit moment wel 300 goede doelen bedenken, dus technisch gezien zou ik mijn kind niet meer naar school hoeven sturen. Wat maakt dat kinderen voor het ene goede doel wel vrij mogen van school en voor het andere goede doel niet?

Persoonlijk ben ik van mening dat kinderen hiervoor geen vrij mogen krijgen.

Als je echt AKSIE AKSIE wilt voeren, dan doe je dat zonder toestemming van meester, juf of ouderlijk gezag, maar omdat je ZELF iets WILT, en niet omdat je dit door de strot geduwd krijgt.

Mag jouw kind (al dan niet met toestemming school).spijbelen hiervoor?

Totaal aantal stemmen: 190

Ja (41%)
Nee (59%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 08:25
0.34% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 08:46
nou ben ik normaal niet van op een forum iemand tegenspreken omdat hij iets in een ander topic zei, maar deze kon ik even niet laten. Ik vind jou op basis van je posts heel principieel (of in elk geval, zo kom je dus over). Tussen de regels door lijk echt heel erg van de family values, je praat heel warm over je gezin, en die waarden lijken voor jou zo vanzelfsprekend te zijn dat het principes lijken.
:) ja, dan is het misschien een definitiekwestie. Even denken. Waarden zijn naar mijn idee dingen die zich bewezen hebben, die nut hebben. Een ex post grootheid

Principes zijn net als normen een ex ante, een soort ongefundeerd axioma. Waarbij normen vrij vaag geformuleerd zijn en principes tamelijk nauwkeurige dingen die rechtstreeks gedrag oproepen.

Neem geen vlees eten:

Waarde: geen vlees eten is gezond
Norm: leed toebrengen zou je zoveel mogelijk moeten voorkomen
Principe: dieren eten is fout!

Bij een principe hoort bijna vanzelf een uitroepteken realiseer ik me.

Dus ja, normen heb ik wel, waarden zeker. Principes zo min mogelijk, omdat ik ze hinderlijk en onverstandig vind. Denk ik. Maar ik sluit niets uit, ik ben geen consequent mens.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-01-2019 08:55
:) ja, dan is het misschien een definitiekwestie. Even denken. Waarden zijn naar mijn idee dingen die zich bewezen hebben, die nut hebben. Een ex post grootheid

Principes zijn net als normen een ex ante, een soort ongefundeerd axioma. Waarbij normen vrij vaag geformuleerd zijn en principes tamelijk nauwkeurige dingen die rechtstreeks gedrag oproepen.

helemaal mee eens, alleen (maar inderdaad, definitiekwestie) kunnen waarden, inderdaad ex-post, geinstitutionaliseerd raken en dus op die manier als een ex-ante principe gaan funcioneren. Met andere woorden, een voorturende zichzelf bewijzende set van waarden, kan na verloop van tijd een principe worden.
JollyRider schreef:
31-01-2019 08:31
Ik ben principieel a-principieel
Idem hier. Behalve op 1 vlak. Ik ga dus WEL naakt op de dam staan, weer of geen weer als het baas in eigen buik recht ons vrouwen afgenomen zou worden. Verder zijn mijn principes altijd zo hoog dat ik er net onderdoor kan lopen.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 09:00
helemaal mee eens, alleen (maar inderdaad, definitiekwestie) kunnen waarden, inderdaad ex-post, geinstitutionaliseerd raken en dus op die manier als een ex-ante principe gaan funcioneren. Met andere woorden, een voorturende zichzelf bewijzende set van waarden, kan na verloop van tijd een principe worden.
Als ik daar in mee ga heb ik principes, alleen ga ik er niet in mee :D
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-01-2019 09:06
Als ik daar in mee ga heb ik principes, alleen ga ik er niet in mee :D
principieel?
De mijne zijn al lang van school maar van mij hadden ze gemogen. Al was het alleen maar op het bewustzijn te kweken dat je je stem kunt laten horen als je belangen op het spel staan.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
31-01-2019 09:04
Idem hier. Behalve op 1 vlak. Ik ga dus WEL naakt op de dam staan, weer of geen weer als het baas in eigen buik recht ons vrouwen afgenomen zou worden. Verder zijn mijn principes altijd zo hoog dat ik er net onderdoor kan lopen.
Op dat punt heb ik bijna een principe, maar te weinig om er naar te handelen en dus blijft het bij een slappe norm.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 09:07
principieel?
:proud: nee, rationeel. Ik vind mijn definities prima bruikbaar
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
31-01-2019 08:55
:) ja, dan is het misschien een definitiekwestie. Even denken. Waarden zijn naar mijn idee dingen die zich bewezen hebben, die nut hebben. Een ex post grootheid

Principes zijn net als normen een ex ante, een soort ongefundeerd axioma. Waarbij normen vrij vaag geformuleerd zijn en principes tamelijk nauwkeurige dingen die rechtstreeks gedrag oproepen.

Neem geen vlees eten:

Waarde: geen vlees eten is gezond
Norm: leed toebrengen zou je zoveel mogelijk moeten voorkomen
Principe: dieren eten is fout!

Bij een principe hoort bijna vanzelf een uitroepteken realiseer ik me.

Dus ja, normen heb ik wel, waarden zeker. Principes zo min mogelijk, omdat ik ze hinderlijk en onverstandig vind. Denk ik. Maar ik sluit niets uit, ik ben geen consequent mens.
Ik heb deze post nou al drie keer gelezen maar volgens mij ben ik veel te blond om hem te begrijpen :-$
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-01-2019 09:08
:proud: nee, rationeel. Ik vind mijn definities prima bruikbaar
zijn ze ook, voor zover ik weet is er niet een duidelijke algemeen erkende, bruikbare definitie van principes (wat wij nu dus bewijzen).
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-01-2019 08:55

Dus ja, normen heb ik wel, waarden zeker. Principes zo min mogelijk, omdat ik ze hinderlijk en onverstandig vind. Denk ik. Maar ik sluit niets uit, ik ben geen consequent mens.
De meest mensen, zelfs de principielen niet denk ik altijd zo, dat consequent zijn dus. Ikzelf zeker

Kijk ik naar mijn zoon mag die gaan, dan even vragen waarom. Is het antwoord "de rest gaat ook" dan is het antwoord nee. Komt er een heel mee sociaal geansceneerd antwoord uit dan misschien. Ik verwacht eigenlijk het eerste antwoord.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
31-01-2019 09:13
De meest mensen, zelfs de principielen niet denk ik altijd zo, dat consequent zijn dus. Ikzelf zeker

het is ook veel leuker over je principes te roepen en te gillen dan er feitelijk naar te handelen, want dat is vaak onhandig, komt niet uit, en veel te rigide.

maar net zo als jij: even on topic: mijn zoon gaat dus niet in zijn uppie naar de dam (maar die is 12 weken, dus spijbelen is per definitie onmogelijk)
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 09:12
zijn ze ook, voor zover ik weet is er niet een duidelijke algemeen erkende, bruikbare definitie van principes (wat wij nu dus bewijzen).
En dat is weer mooi vind ik
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
31-01-2019 09:11
Ik heb deze post nou al drie keer gelezen maar volgens mij ben ik veel te blond om hem te begrijpen :-$
:proud: ok. Geeft niet.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 09:16
het is ook veel leuker over je principes te roepen en te gillen dan er feitelijk naar te handelen, want dat is vaak onhandig, komt niet uit, en veel te rigide.

maar net zo als jij: even on topic: mijn zoon gaat dus niet in zijn uppie naar de dam (maar die is 12 weken, dus spijbelen is per definitie onmogelijk)
Spijbelen van het consultatiebureau :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-01-2019 09:19
En dat is weer mooi vind ik
ik ook!

Conclusie: er is in principe geen defnitie van prinicipes waar men prinicipieel achter staat.
Mijn kinderen stonden achter elk willekeurig doel als ze daarvoor een dag van school mochten wegblijven en lekker in Den Haag een dagje met vrienden op stap gingen... Ik zou dat ook prima vinden, spijbelen moet zo af en toe kunnen om welke reden dan ook.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-01-2019 09:20
Spijbelen van het consultatiebureau :)
zouden ze bij het consultatie bureau alleen maar blij van worden, die worden compeet overspannen van mijn man, als we aankomen rennen ze nog net niet in doodsangst weg.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar alleen als het voor een doel is waar mijn kind zich erg bij betrokken voelt. Dus niet dat ze nooit iets om het klimaat geven en dan opeens wil spijbelen vanwege het klimaat. En dat ze dan dus ook echt ergens heen gaan om te protesteren, niet gewoon lekker thuis zitten Netflixen voor het klimaat :roll:
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 09:21
ik ook!

Conclusie: er is in principe geen defnitie van prinicipes waar men prinicipieel achter staat.
:HA:

(Jij bent leuk! Wiskundige toch? Moet wel)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 09:22
zouden ze bij het consultatie bureau alleen maar blij van worden, die worden compeet overspannen van mijn man, als we aankomen rennen ze nog net niet in doodsangst weg.
Doet hij goed, de rollen omgedraaid!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
31-01-2019 09:23
Doet hij goed, de rollen omgedraaid!
hij doet het niet eens met opzet, hij is ook wiskundige, maar dan zo'n echte autistische. Staan die consultatie bureau mensen daar een groeicurve aan hem uit te leggen, of te vertellen wat baby welke week moet kunnen. Tja, dan kun je maar beter een paar uur vrijmaken, want dat moet je dus niet doen.
Haha, ik dacht spijbelen omdat er 1,5 cm sneeuw ligt! ;-D

Voor politieke karretjes gespannen worden zou ik 'n NO GO vinden. Kinderen zijn nog veel te beinvloedbaar en vinden allemaal dieren zielig en worden bang gemaakt voor klimaatveranderingen en kauwen dat gerust na voor de camera. Maar thuis staan ze (meisjes met lang haar) ook 'n half uur onder de warme douche en willen ze dat je ze met de auto wegbrengt en haalt als ze naar hun clubjes gaan.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 09:31
1.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, hup staken maar!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
31-01-2019 09:27
Haha, ik dacht spijbelen omdat er 1,5 cm sneeuw ligt! ;-D

Voor politieke karretjes gespannen worden zou ik 'n NO GO vinden. Kinderen zijn nog veel te beinvloedbaar en vinden allemaal dieren zielig en worden bang gemaakt voor klimaatveranderingen en kauwen dat gerust na voor de buis. Maar thuis staan ze (meisjes met lang haar) ook 'n half uur onder de warme douche en willen ze dat je ze met de auto wegbrengt en haalt als ze naar hun clubjes gaan.
ik vind de spijbelen vraag eigenlijk minder interessant dan de vraag wiens kinderen graag (uiteraard met de auto) naar de dam gebracht willen worden omdat het regent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven