Mag jouw kind "klimaatspijbelen"?

31-01-2019 07:33 662 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spijbelen voor het klimaat. Natuurlijk, dat is geoorloofd, want het gaat om een Goed Doel.

Ik kan op dit moment wel 300 goede doelen bedenken, dus technisch gezien zou ik mijn kind niet meer naar school hoeven sturen. Wat maakt dat kinderen voor het ene goede doel wel vrij mogen van school en voor het andere goede doel niet?

Persoonlijk ben ik van mening dat kinderen hiervoor geen vrij mogen krijgen.

Als je echt AKSIE AKSIE wilt voeren, dan doe je dat zonder toestemming van meester, juf of ouderlijk gezag, maar omdat je ZELF iets WILT, en niet omdat je dit door de strot geduwd krijgt.

Mag jouw kind (al dan niet met toestemming school).spijbelen hiervoor?

Totaal aantal stemmen: 190

Ja (41%)
Nee (59%)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 08:25
0.34% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
redbulletje schreef:
31-01-2019 09:54
Dat is dom en naief. En kinderen kunnen zelf die inschatting nog niet maken. Stemmen mag je ook pas vanaf 18, waarom mogen ze dit soort geindoctrineerde kinderen wel misbruiken voor hun acties?
Grappig, dat zeiden ze vroeger over stemrecht voor vrouwen. Vrouwen zouden toch alleen maar gaan stemmen zoals hun man.
anoniem_355915 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 10:49
3.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin weer. Natuurlijk kan dat kind het ook op zaterdag doen maar ja, dan moet ze vrijdag gewoon naar school hè. Het gaat er vooral dus om dat ze speciaal is omdat ze een dag niet naar school hoeft.
Het klinkt allemaal nogal geënsceneerd. Op de vraag waarom het niet op zaterdag kan heeft ze ook geen antwoord.
Spijbelen mag van mij. Kan me nog goed herinneren hoe het voelt als je met buikpijn en kans op doorlekken naar school moest of gewoon heel erg moe zijn. Nou zit zoon op speciaal onderwijs maar een gewoon kind had ik er net zo over gedacht.
Het spijbelen om een statement te maken had ik niet goed gevonden. Denk ook dat het kind daar niet zelf aan heeft gedacht. Als ze het alleen op zaterdag of zondag had mogen doen had ze het vast niet gedaan :D
Ikzegookwat schreef:
31-01-2019 10:37
Mochten ze van mij ook. Niet zozeer vanwege "geen zin", maar meer vanwege even een time-out nodig. De schoolresultaten waren goed, aan motivatie ontbrak het niet, dus waarom niet? Ze zijn opgegroeid tot verantwoordelijke volwassenen en aan doorzettingsvermogen ontbreekt het ze ook niet. Wel kunnen ze prima hun eigen grenzen aangeven.
Ik mocht dat nooit. Ik kan ook prima m'n eigen grenzen aangeven. Dus tja. Ik vind het onzin. Je kind moet gewoon naar school. En dan 's middags, 's avonds en in het weekend uitrusten. Maar daar denken mensen vaak niet aan. Die kinderen moeten 's avonds en in het weekend van alles. Die tijd is juist om bij te tanken. School is de hoofdtaak. Zo lang je niet ziek bent, ga je gewoon naar school.

Als ik nu op m'n werk een 'time-out' nodig heb, ga ik gewoon een paar avonden vroeg naar bed en cancel ik m'n weekendplannen. Maar ik meld me niet ziek. Rare instelling.
Alle reacties Link kopieren
als hij/zij heel erg gelooft hierin mag hij/zij van mij spijbelen, maar als school dan moeilijk doet is het ook niet mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hoe reageert de onderwijsinspectie trouwens op dit 'spijbelen voor het klimaat'?
Vraag me af hoeveel van die klimaatspijbelaars straks een dagje eerder met vakantie gaan omdat de vluchten dan goedkoper zijn ;-D

Oh, ik mocht vroeger niet spijbelen, ik deed dat gewoon zonder medeweten van mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
31-01-2019 11:00
Ik mocht dat nooit. Ik kan ook prima m'n eigen grenzen aangeven. Dus tja. Ik vind het onzin. Je kind moet gewoon naar school. En dan 's middags, 's avonds en in het weekend uitrusten. Maar daar denken mensen vaak niet aan. Die kinderen moeten 's avonds en in het weekend van alles. Die tijd is juist om bij te tanken. School is de hoofdtaak. Zo lang je niet ziek bent, ga je gewoon naar school.

Als ik nu op m'n werk een 'time-out' nodig heb, ga ik gewoon een paar avonden vroeg naar bed en cancel ik m'n weekendplannen. Maar ik meld me niet ziek. Rare instelling.
Werk jij fulltime?
Ik ken heel veel mensen die parttime werken, omdat fulltime te veel is.
Maar kinderen moeten wel (meer dan) fulltime met school bezig zijn, want naast de uren op school moeten ze ook nog een x aantal uren aan hun huiswerk besteden. Weekend om bij te komen? Grapjas, weekend is om huiswerk te doen en hopelijk ook nog wat sociale activiteiten te ontplooien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zoon zit meer uren op school, dan ik op mijn werk. Plus huiswerk, vrije tijd is er amper.

Omdat hij kan sparen van 5 euro zakgeld hoeft hij geen bijbaantje te nemen van ons. Het inplannen van de maatschappelijke stage was al een puzzel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
MarvelousMrsMaisel schreef:
31-01-2019 11:00
Ik mocht dat nooit. Ik kan ook prima m'n eigen grenzen aangeven. Dus tja. Ik vind het onzin. Je kind moet gewoon naar school. En dan 's middags, 's avonds en in het weekend uitrusten. Maar daar denken mensen vaak niet aan. Die kinderen moeten 's avonds en in het weekend van alles. Die tijd is juist om bij te tanken. School is de hoofdtaak. Zo lang je niet ziek bent, ga je gewoon naar school.

Als ik nu op m'n werk een 'time-out' nodig heb, ga ik gewoon een paar avonden vroeg naar bed en cancel ik m'n weekendplannen. Maar ik meld me niet ziek. Rare instelling.
Ik ben blij dat ik niet zo star ben. Maakt het leven een stuk aangenamer.
nina1966 schreef:
31-01-2019 10:49
Wat een onzin weer. Natuurlijk kan dat kind het ook op zaterdag doen maar ja, dan moet ze vrijdag gewoon naar school hè. Het gaat er vooral dus om dat ze speciaal is omdat ze een dag niet naar school hoeft.
Het klinkt allemaal nogal geënsceneerd. Op de vraag waarom het niet op zaterdag kan heeft ze ook geen antwoord.
Spijbelen mag van mij. Kan me nog goed herinneren hoe het voelt als je met buikpijn en kans op doorlekken naar school moest of gewoon heel erg moe zijn. Nou zit zoon op speciaal onderwijs maar een gewoon kind had ik er net zo over gedacht.
Het spijbelen om een statement te maken had ik niet goed gevonden. Denk ook dat het kind daar niet zelf aan heeft gedacht. Als ze het alleen op zaterdag of zondag had mogen doen had ze het vast niet gedaan :D
Als ze het op zaterdag had gedaan dan was er waarschijnlijk veel minder aandacht voor geweest, dus in die zin een goede zet.
Okay, mijn kinderen zijn echt nog te klein, blijkt. Ik dacht dat het ging om spijbelen om lekker een dagje te schaatsen of naar het strand te gaan :biggrin:
Als ik kinderen zou hebben, zouden ze zéker mogen klimaatspijbelen. Natuurlijk zijn er zoveel zeer goede redenen om te demonstreren. Maar als mijn kinderen later ook nog een aarde willen overhouden voor hun (klein)kinderen, heeft het klimaat/milieu toch net even een wat hogere prioriteit en urgentie. Bijzonder dat niet iedereen het daarover eens is.
Lotus90 schreef:
31-01-2019 12:35
Als ik kinderen zou hebben, zouden ze zéker mogen klimaatspijbelen. Natuurlijk zijn er zoveel zeer goede redenen om te demonstreren. Maar als mijn kinderen later ook nog een aarde willen overhouden voor hun (klein)kinderen, heeft het klimaat/milieu toch net even een wat hogere prioriteit en urgentie. Bijzonder dat niet iedereen het daarover eens is.
Daar gaat 't dus al mis. Een beter klimaat begint bij het verminderen van de voortplanting. Zolang mensen maar raak blijven fokken kun je nog zoveel klimaatmaatregelen nemen, maar lost dat helemaal niets op. De wereldbevolking moet gewoon flink terug gedrongen worden. Nu zal de natuur daar hoogst waarschijnlijk zelf wel 'n keer voor zorgen dmv natuurrampen en dan komt het met de aarde wel weer goed.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
31-01-2019 12:52
Daar gaat 't dus al mis. Een beter klimaat begint bij het verminderen van de voortplanting. Zolang mensen maar raak blijven fokken kun je nog zoveel klimaatmaatregelen nemen, maar lost dat helemaal niets op. De wereldbevolking moet gewoon flink terug gedrongen worden. Nu zal de natuur daar hoogst waarschijnlijk zelf wel 'n keer voor zorgen dmv natuurrampen en dan komt het met de aarde wel weer goed.
Ah, jij hebt geen kinderen vanwege het klimaat. Petje af hoor.
Stop je ook met reizen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
31-01-2019 12:56
Ah, jij hebt geen kinderen vanwege het klimaat. Petje af hoor.
Stop je ook met reizen?
Nee hoor, ik heb uiteraard niet geen kinderen vanwege klimaat, maar als mensen opeens ten strijde trekken tegen klimaatvervuilende zaken in onze maatschappij en dan steevast de voortplanting buiten beschouwing laten, dan vind ik dat hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind mag zeker demonstreren voor een eigen gekozen doel.

Maar onder voorwaarden. Namelijk een plan.

En dan verwacht ik een effect inschatting, een risico-inschatting, een mediaplan, tijdsplanning en -duur, benodigdheden en kosten, minimaal aantal medestanders zoeken, zelf met school onderhandelen over dat spijbelen.

Kortom: fantastisch leerproject waar ze allemaal vaardigheden leren. Kan school het bijna niet mee oneens zijn. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
31-01-2019 12:35
Als ik kinderen zou hebben, zouden ze zéker mogen klimaatspijbelen. Natuurlijk zijn er zoveel zeer goede redenen om te demonstreren. Maar als mijn kinderen later ook nog een aarde willen overhouden voor hun (klein)kinderen, heeft het klimaat/milieu toch net even een wat hogere prioriteit en urgentie. Bijzonder dat niet iedereen het daarover eens is.
Ik heb ook geen kinderen. Het klimaat/milieu is zeker heel belangrijk; ik eet amper vlees en ik heb al zeker 18 jaar niet meer gevlogen.
Maar als ik over dit onderwerp praat met kinderen/jongeren, dan vraag ik altijd wat zij zelf kunnen en willen doen voor een beter klimaat.

Dus in dat kader is de vraag wat 'spijbelen voor een beter klimaat' kan bijdragen aan een beter klimaat/milieu.
Of is dat modern: laten weten dat je je zorgen maakt en dan weer gewoon lekker op dezelfde voet verder leven?

Of zijn er echt mensen die denken dat als hun kinderen gaan spijbelen en daarmee laten zien dat zij het klimaat 'reuze belangrijk vinden', dat het dan vanzelf wel goed komt? Ofwel, wat is in hemelsnaam het doel daarvan?
Alleen laten zien dat je deugt, want zóóó belangrijk.....en toen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
31-01-2019 11:24


Oh, ik mocht vroeger niet spijbelen, ik deed dat gewoon zonder medeweten van mijn ouders.
precies, spijbelen is helemaal niet leuk als het mag
Alle reacties Link kopieren
Ik spijbelde alleen bij gym, op de mavo. De leraar was een viespeuk, vandaar. Nooit iets van een melding gemerkt. Op de havo heb ik nooit gespijbeld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Van mij zou het mogen, maar enkel als het voor iets is waar ze duidelijk ook achter staan. Niet gaan klimaatspijbelen, en dan wel hun bromfiets nemen voor 5 meter/vervuilen/...

En zoals hoger gezegd zou ik het 'mijn stem laten horen en opkomen voor iets' wel willen ondersteunen. We steken vandaag de dag allemaal te veel onze kop in de grond 'wij gaan daar niets aan kunnen veranderen'. Nochtans als we samen strijden, echt wel. Niet bij alles, maar hier en daar absoluut wel.
Nee.
Solomio schreef:
31-01-2019 12:00
Werk jij fulltime?
Ik ken heel veel mensen die parttime werken, omdat fulltime te veel is.
Maar kinderen moeten wel (meer dan) fulltime met school bezig zijn, want naast de uren op school moeten ze ook nog een x aantal uren aan hun huiswerk besteden. Weekend om bij te komen? Grapjas, weekend is om huiswerk te doen en hopelijk ook nog wat sociale activiteiten te ontplooien.
Ik werk fulltime ja. Wat je zegt zal ongetwijfeld kloppen. Maar ik ken ook genoeg mensen die als het MOET ineens wel fulltime kunnen werken. Dus met 'kunnen' heeft het dan m.i. niet zo veel te maken.
En als je een ziekte hebt, dan wordt het anders. Net als met kinderen, zoals ik al zei. Als ze ziek zijn, is het logisch dat ze even niet naar school gaan. Dus als je een aandoening hebt waardoor je niet fulltime kunt werken, dan prima. Maar ook dat is niet zwart-wit. Een ex-schoonzus van mij had dat ook, werkte 24 uur want kon niet meer wegens ziekte. Na de scheiding kon ze ineens wel prima 40 uur werken en haar eigen broek ophouden.

En als je gewoon geen zin hebt, of vindt dat je niet fulltime 'kunt' werken, dan ga je part-time werken. En neem je genoegen met minder salaris. Dan ga je geen fulltime baan nemen en dan elke maand je een dag ziek melden, omdat het zo veel is allemaal.
En dus leer je je kind ook niet dat het OK is om 'zomaar' te spijbelen. Dat is mijn mening.

Bovendien, als je kind een fulltime baan aan school heeft en daar ook nog eens in het weekend kei druk mee is, moet je misschien een niveautje lager gaan kijken. Daar wordt geen een kind gelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Zolang afval netjes scheiden thuis nog een brug te ver is vanwege gemakzucht en bij dreigende regendruppels al gaat piepen over ‘halen en brengen met de auto’ ga je ook niet een dagje rondhangen in de lokale junkfoodtent (want Malieveld is wel heul ver weg en dus te duur).

Wil je spijbelen/balen, voor eigen risico. Ik ga niet voor je liegen of een zeikerig excuusbriefje schrijven.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
31-01-2019 15:08

En als je gewoon geen zin hebt, of vindt dat je niet fulltime 'kunt' werken, dan ga je part-time werken. En neem je genoegen met minder salaris. Dan ga je geen fulltime baan nemen en dan elke maand je een dag ziek melden, omdat het zo veel is allemaal.
En dus leer je je kind ook niet dat het OK is om 'zomaar' te spijbelen. Dat is mijn mening.

Bovendien, als je kind een fulltime baan aan school heeft en daar ook nog eens in het weekend kei druk mee is, moet je misschien een niveautje lager gaan kijken. Daar wordt geen een kind gelukkig van.
Part-time werken is fijn. Man en ik kunnen het iedereen aanraden.

Zoon hoeft van ons geen Havo te doen, hij mag ook naar het Mbo. Niveau 4 Human Technology is maar drie jaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
31-01-2019 08:20
Enig idee wat het kost om vanuit Noordgroningen naar het Malieveld te komen? Heel duur met de trein en met de auto is slecht voor het klimaat.

Daar slaan de kindjes hun spaarvarken vast niet voor stuk.
De mijne dus wel. Ze hebben goedkope treintickets gekocht en gaan met spandoek en hele grote groep die kant op. Ze zijn ook echt serieus betrokken! Sommige pubers do care!

Hier een heel milieubewuste en alleen maar eerlijke kleding dragende 16 jarige die echt heel bewust die kant op gaat en niet voor het vrij-zijn want dat boeit haar totaal niet. Desnoods gingen ze met een grote groep liften.

Het zal je nog meer verbazen misschien dat zij school echt leuk vindt en vanwege honors sowieso al heel gemakkelijk vrij kan nemen/krijgen, en ze ook nog vegetarisch eet.

Van mij mag elk kind af en toe een atv'tje zonder reden. Als de cijfers goed zijn mag van mij een heleboel hoor. Ik ben de beroerdste niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven