Mijn kind is altijd moe, en nu?

15-10-2018 11:28 81 berichten
Ons kind is ruim 5 jaar en sinds een jaar eigenlijk bijna altijd moe. De dagen dat ze niet zegt 'ik ben zo moe' en een normaal energielevel heeft komen wel voor, maar zijn zeldzaam. Soms leeft ze op van een leuke activiteit, om vervolgens weer in te storten. In de weekenden is ze eigenlijk te moe om iets te ondernemen. In de vakantie trok het helaas ook niet bij, er veranderde niets. Ze is vaak heel bleek met flinke kringen onder de ogen. Ze slaapt heel goed (12u per nacht) en valt overdag nooit in slaap. Het lijkt dus geen slaaptekort vermoeidheid te zijn. Ze heeft een rustig, overzichtelijk leventje, ze gaat niet naar de opvang, is veel buiten en zit op een fijne school waar ze graag heengaat. Kortom: ze zit verder goed in haar vel. Bloed laten prikken en daar kwam niets uit. In de familie komen geen voedselallergieen voor. Wat kunnen we nog doen? Iemand hier ervaring mee? Kan het normaal zijn dat een kind zo veel moe is? Ze heeft overigens een levendig karakter en is van nature niet perse een stil en rustig kind...
Alle reacties Link kopieren
Wellicht als jullie een activiteit doen dan ineens een te grote?

Als je dan wat onderneemt, ga dan een uurtje naar de speeltuin en daarna weer naar huis.

Is ze wellicht hsp?
Ik zou toch maar teruggaan naar de huisarts. Dat er niets uit het bloed kwam (wanneer heb je dit laten doen?) betekent niet dat er niets is, je ziet aan haar dat ze weinig energie heeft, bleek is en kringen onder haar ogen heeft. Ze is superjong en dit hoort niet.

Wellicht is het zinvol om een tijd een dagboek bij te houden waarin je opschrijft welke activiteiten daar zijn geweest, wat je aan haar gemerkt hebt, wat ze zelf heeft aangegeven, hoe ze gegeten heeft, hoe ze geslapen heeft.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 11:32
0.10% gewijzigd
Mijn oudste had dat ook als kleuter. Werd erger (net als haar gedrag) en ze bleek ADHD te hebben.

Ik zou in jouw geval school erbij betrekken en terug naar de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
en gewoon toch eens een uurtje eerder naar bed al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond school ook vermoeiend en was regelmatig op aan het einde van de week.

Eigenlijk is het nooit veranderd. Ik heb het met werk. Ik doe zaterdag wat dingen, sociale afspraak en huishouden maar ik ben op zondag regelmatig kapot e n eigenlijk op zaterdag al te moe maar dan zou ik nooit wat kunnen doen.

Ik heb migraine is begonnen toen ik 11 was. Ik ben regelmatig 1/2 dagen KO. Ik bouw nu wel rust in maar mijn omgeving lijkt er nooit aan te wennen. Men probeert er altijd meer afspraken in te schuiven dan ik aan kan. Wanneer ik dinsdagavond naar het theater ga dan kan ik niet zondag of maandagavond ook nog iets doen en moet ik de woensdagochtend vrijhouden.

Ik raak anders totaal overprikkeld en vermoeid. Terwijl ik van nature een spring in het veld ben. Ik ga graag mee met uitjes en ik kan vol energie zitten. Het is net een ballon die te snel leeg loopt en leeg is dan ook voor 1 á 2 dagen echt leeg.

Is overprikkeling iets wat je bij haar herkent?
viva-amber wijzigde dit bericht op 15-10-2018 11:36
4.81% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bestaat de moeheid sinds ze naar school gaat? Als er uit het bloedprikken niets komt (is er ook naar coeliakie gekeken?) mijn volgende stap school zijn. Merken ze op school ook dat ze zo moe is?
anoniem_44917 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 11:36
0.26% gewijzigd
Gele_Suikerspin schreef:
15-10-2018 11:31
Wellicht als jullie een activiteit doen dan ineens een te grote?

Als je dan wat onderneemt, ga dan een uurtje naar de speeltuin en daarna weer naar huis.

Is ze wellicht hsp?


Er zijn wel HB vermoedens, en ze is idd wel gevoelig. Een kind wat veel nadenkt en alles wil weten. Dat kost uiteraard energie. Maar zoveel dat je er non-stop een vaatdoekje van wordt als kind?
tu1nhek schreef:
15-10-2018 11:32
Ik zou toch maar teruggaan naar de huisarts. Dat er niets uit het bloed kwam (wanneer heb je dit laten doen?) betekent niet dat er niets is, je ziet aan haar dat ze weinig energie heeft, bleek is en kringen onder haar ogen heeft. Ze is superjong en dit hoort niet.

Wellicht is het zinvol om een tijd een dagboek bij te houden waarin je opschrijft welke activiteiten daar zijn geweest, wat je aan haar gemerkt hebt, wat ze zelf heeft aangegeven, hoe ze gegeten heeft, hoe ze geslapen heeft.
Dank, dit vind ik een goede, ik ga daar eens naar kijken. Bloed is zeer recent nagekeken. Ik ben er niet gerust op dus ga met de huisarts in gesprek over hoe nu verder. Maar wilde ook graag eens horen of mensen hier ervaring mee hebben.
lilalinda schreef:
15-10-2018 11:34
en gewoon toch eens een uurtje eerder naar bed al geprobeerd?
Gaan we vanaf vandaag ook proberen. Je weet maar nooit.
DeKenau schreef:
15-10-2018 11:36
Er zijn wel HB vermoedens, en ze is idd wel gevoelig. Een kind wat veel nadenkt en alles wil weten. Dat kost uiteraard energie. Maar zoveel dat je er non-stop een vaatdoekje van wordt als kind?
Het moe zijn herken ik niet, maar ik heb hier ook een vlotte 5-jarige rondlopen en weliswaar is hij niet moe, maar hij eet ontzettend veel (denk aan 8 tot 10 boterhammen per dag en ‘s avonds 2-3 borden vol). Ik heb weleens gelezen dat er bij 4-5 jarigen relatief gezien meer energie naar de hersenen gaat dan op welke leeftijd. Dus ja, ik geloof direct dat dit alles energie kost.
Is ze een goede eter?
viva-amber schreef:
15-10-2018 11:34
Ik vond school ook vermoeiend en was regelmatig op aan het einde van de week.

Eigenlijk is het nooit veranderd. Ik heb het met werk. Ik doe zaterdag wat dingen, sociale afspraak en huishouden maar ik ben op zondag regelmatig kapot e n eigenlijk op zaterdag al te moe maar dan zou ik nooit wat kunnen doen.

Ik heb migraine is begonnen toen ik 11 was. Ik ben regelmatig 1/2 dagen KO. Ik bouw nu wel rust in maar mijn omgeving lijkt er nooit aan te wennen. Men probeert er altijd meer afspraken in te schuiven dan ik aan kan. Wanneer ik dinsdagavond naar het theater ga dan kan ik niet zondag of maandagavond ook nog iets doen en moet ik de woensdagochtend vrijhouden.

Ik raak anders totaal overprikkeld en vermoeid. Terwijl ik van nature een spring in het veld ben. Ik ga graag mee met uitjes en ik kan vol energie zitten. Het is net een ballon die te snel leeg loopt en leeg is dan ook voor 1 á 2 dagen echt leeg.

Is overprikkeling iets wat je bij haar herkent?
Overprikkeling is zeker een thema. Juf vind haar niet extreem moe, maar ziet wel dat ze snel overprikkeld is en veel last heeft van drukke kinderen of onoverzichtelijke situaties. Ik heb dat zelf ook in forse mate, maar mijn vermoeidheidsklachten begonnen pas als tiener.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel terug naar de huisarts gaan. Dit klinkt niet normaal voor een kleuter.

Daarnaast heeft een 5 jarige nog geen volledige leerplicht. Je mag haar nu nog 5 uur per week thuishouden en met een extra vrijstelling 10 uur. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aar-school)
Zeker als overbrugging totdat jullie uitgezocht hebben of er medisch wat aan de hand is, kan dit haar misschien ook al wat meer rust geven.

Heeft ze verder ook nog buitenschoolse activiteiten, zoals zwemles, sport, hobby?
maritte schreef:
15-10-2018 11:40
Het moe zijn herken ik niet, maar ik heb hier ook een vlotte 5-jarige rondlopen en weliswaar is hij niet moe, maar hij eet ontzettend veel (denk aan 8 tot 10 boterhammen per dag en ‘s avonds 2-3 borden vol). Ik heb weleens gelezen dat er bij 4-5 jarigen relatief gezien meer energie naar de hersenen gaat dan op welke leeftijd. Dus ja, ik geloof direct dat dit alles energie kost.
Is ze een goede eter?
Geen hele goede eter, maar ook geen slechte eter. Gemiddeld, denk ik.
maritte schreef:
15-10-2018 11:36
Bestaat de moeheid sinds ze naar school gaat? Als er uit het bloedprikken niets komt (is er ook naar coeliakie gekeken?) mijn volgende stap school zijn. Merken ze op school ook dat ze zo moe is?
Het gekke is dat ze het eerste half jaar op school helemaal niet moe was, ze wilde graag na school nog lekker buiten spelen etc. Daarna begon de vermoeidheid pas, die nu dus al een jaar speelt.
DeKenau schreef:
15-10-2018 11:42
Overprikkeling is zeker een thema. Juf vind haar niet extreem moe, maar ziet wel dat ze snel overprikkeld is en veel last heeft van drukke kinderen of onoverzichtelijke situaties. Ik heb dat zelf ook in forse mate, maar mijn vermoeidheidsklachten begonnen pas als tiener.
Kunnen ze op school wat aan die overprikkeling doen? De meeste scholen hebben hier wel ervaring mee en mogelijkheden om kinderen zich even terug te laten trekken indien nodig.
MamaBritta schreef:
15-10-2018 11:43
Ik zou wel terug naar de huisarts gaan. Dit klinkt niet normaal voor een kleuter.

Daarnaast heeft een 5 jarige nog geen volledige leerplicht. Je mag haar nu nog 5 uur per week thuishouden en met een extra vrijstelling 10 uur. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aar-school)
Zeker als overbrugging totdat jullie uitgezocht hebben of er medisch wat aan de hand is, kan dit haar misschien ook al wat meer rust geven.

Heeft ze verder ook nog buitenschoolse activiteiten, zoals zwemles, sport, hobby?
Klopt, dit doen we ook regelmatig. School is daar ook heel relaxed in. Ze zit op zwemles, heeft daar veel plezier in. Verder geen activiteiten, want te moe.
maritte schreef:
15-10-2018 11:47
Kunnen ze op school wat aan die overprikkeling doen? De meeste scholen hebben hier wel ervaring mee en mogelijkheden om kinderen zich even terug te laten trekken indien nodig.
Ze zit niet op regulier onderwijs, ik durf wel te zeggen dat het heel veilig en relaxed is bij haar op school. Een juf die haar goed aanvoelt en rekening met haar houdt. Geen druk, veel spelen, veel buiten zijn. Ze gaat met veel plezier en in de 6 weken zomervakantie bleef ze moe. Ik denk dus dat school hier geen rol in speelt.
anoniem_650f5b32baa0a wijzigde dit bericht op 15-10-2018 11:51
5.38% gewijzigd
DeKenau schreef:
15-10-2018 11:45
Het gekke is dat ze het eerste half jaar op school helemaal niet moe was, ze wilde graag na school nog lekker buiten spelen etc. Daarna begon de vermoeidheid pas, die nu dus al een jaar speelt.
Lastig hoor, ik snap je twijfels. Kan verveling een rol spelen? Mijn 5-jarige is net van school verwisseld wegens remigratie en is ineens helemaal opgeleefd. Nieuwe school, andere taal, andere bezigheden. Op zijn oude school was hij ook wat hangeriger.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
15-10-2018 11:47
Klopt, dit doen we ook regelmatig. School is daar ook heel relaxed in. Ze zit op zwemles, heeft daar veel plezier in. Verder geen activiteiten, want te moe.
is ze echt moe? of is dat het enige woord dat ze kent voor bepaalde gemoedstoestanden?
Als ze niet heel veel slaapt, is het wellicht geen vermoeidheid, wat ze bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Neus en keel amandelen laten nakijken? Mijn zoontje van 5 is ook zo moe en snurkt heel erg. De kno arts geweest en nu worden zijn amandelen verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
15-10-2018 11:42
Overprikkeling is zeker een thema. Juf vind haar niet extreem moe, maar ziet wel dat ze snel overprikkeld is en veel last heeft van drukke kinderen of onoverzichtelijke situaties. Ik heb dat zelf ook in forse mate, maar mijn vermoeidheidsklachten begonnen pas als tiener.
Ik was ook zo een waarom kind...hoe groot is het heelal? Waarom zijn bananen krom? waarom bestaat de dood? Waarom heet echte chocomel echte chocomel...is de rest dan nep?
....ik was echt een ster in malen en ik vond het enorm raar dat mijn ouders niet alles wisten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is ze op B12 getest?
Vaak doen ze standaard testjes en niet op alles.
BloemplantjeBoompje schreef:
15-10-2018 11:52
Neus en keel amandelen laten nakijken? Mijn zoontje van 5 is ook zo moe en snurkt heel erg. De kno arts geweest en nu worden zijn amandelen verwijderd.
Dank, ik ga dit nog even na laten kijken. Was al verbaasd dat ze dit niet meer standaard checken bij kinderen.
Tiana_76 schreef:
15-10-2018 11:32
Mijn oudste had dat ook als kleuter. Werd erger (net als haar gedrag) en ze bleek ADHD te hebben.

Ik zou in jouw geval school erbij betrekken en terug naar de huisarts gaan.
Ze was dus veel moe en niet het 'standaard' drukke adhd kind?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven