Mijn kind weigert te gaan slapen.

19-01-2021 22:05 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik ben inmiddels de wanhoop aardig nabij.

Hij blijft uit bed komen. Wil niet slapen. Hij is 6.

Heeft lekker gedoucht, heb hem ingesmeerd met lavendel olie. Verhaaltje gelezen.


Ik geloof niet dat hij niet moe is. We stond vanmorgen om 7 uur naast ons bed. Hij is de hele dag naar school en de bso geweest. Volop buiten gespeeld en uitgedaagd.

Hij zegt dat hij bang is voor weerwolven. Uitgelegd dat die niet bestaan en dat mensen soms enge dingen bedenken omdat ze het spannend vinden om spannende verhalen te lezen.

Al het speelgoed laatst al uit zn slaapkamer gehaald.
In de avond geen tv meer.
Extra uitgebreid de dag doorspreken en knuffelen.
Hem dingen ontnemen...
Niks lijkt te werken. Het is 10 uur en ik hoor hem weer uit z’n bed komen.

Voel me ook met vlagen echt een waardeloze moeder. Dat ik mijn kind niet optijd in slaap krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, de mijne kwam net weer beneden "even een knuffel geven" en ik weet dat ie vlak hiervoor nog met zijn chromebook in bed lag. Ik heb een paar zinnen van dit topic hardop gelezen, krijg ik een "Sorry mam".

Probleem is, zoon (9) is overdag vaak huilerig en niet zijn bed uit te krijgen s ochtends. Zijn zus blijf ook lang wakker maar luistert beter naar haar lichaam en slaapt dus soms al om 20h00. Zoon gaat maar door, mijn opissimgbis tegenwoordig weleens: op de bank met een deken, verplicht mond houden, ogen dicht en naar de eftelingradio of radio 4 luisteren. Soms ga ik ernaast zitten, aaien, warm houden, soms doe ik gewoon mijn werk. Duurt alsnog lang, maar hij krijgt dan meer rust dan wanneer hij op zijn kamer ligt te lezen of te gamen.

Jeetje, wat een hoop herkenning hier, opgelucht dat ik niet de enige ben (voel me ook echt een lausy moeder soms)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee! We hebben hier een soortgelijk probleem. Ook bang voor vanalles... en ik weet het ook even niet.
Ik hoop dat er iets is wat werkt...

Ik heb vanavond een luistercd aangezet zodat hij naar het verhaaltje kon luisteren en minder hoefde te denken over waar hij allemaal bang voor is... dat leek te helpen. Maar goed.. eerst maar eens zien hoe de nacht gaat!
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
19-01-2021 22:23
Oh hij slaapt 😴

Alle lichten stonden weer aan. Maar hij slaapt 🥳
Haha, fijn!

Maar wat iemand anders al zei: probeer je niet op te winden omdat zijn slaap niet overeen komt met wat jij in je hoofd hebt. Mijn oude baas sliep serieus 4/5 uur per nacht, meer niet. En daar deed die man het al zijn hele leven prima op, naar eigen zeggen ook als kind. Kun je nagaan hoe ongelofelijk frustrerend het dan als als iedereen je blijft vertellen dat je móet slapen.

En vergeet inderdaad niet dat kinderen niet achterlijk zijn, en heus doorhebben dat de wereld nogal op zijn kop staat. Dat veroorzaakt een hoop onrust in die koppies. Ik kon als kind mijn hoofd ook veel beter ‘uit zetten’ als ik gewoon mocht lezen. En nu eigenlijk nog.
Alle reacties Link kopieren
Enne, zolang mijn zoon functioneert is het mij prima, zolang hij maar in zijn kamer blijft. Alleen zag ik vanavond diepe, donkere kringen onder zijn ogen, dus toch maar wat meer dwang (ernaast blijven liggen tot hij slaapt werkt soms ook)
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens of je naast hem kunt blijven zitten tot hij slaapt. Met een ereader of wat dan ook. Het is een spannende tijd zo, met de scholen dicht. Het is een rare tijd en het zou helemaal niet gek zijn dat ie zich even wat minder veilig en ontspannen voelt. En dan is het lastig om de rust te vinden om in slaap te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Neem een spuitbus deo of zo iets plak er een sticker op weer wolf weg spuit het even duidelijk rond op z’n kamer.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van 6 is ook nog wakker, heeft gewoon minder slaap nodig dan leeftijdsgenootjes. Wat wel helpt is boven blijven tot zij slaapt, doe ik dat niet dan kan ik bezig blijven. Dus ik lig nu op mijn bed te forummen en tv te kijken en ga straks even kijken of ik naar beneden kan.
Alle reacties Link kopieren
NM1717 schreef:
19-01-2021 22:25
Luister verhaal aanzetten? Of koptelefoon met muziek die je af zet als hij slaapt?
Ik kon vroeger altijd slecht in slaap vallen en ik werd altijd veel rustiger door dat soort dingen en viel dan wel in slaap. (Kan me niet herinneren dat ik uit bed ging hoor)
Ja dat heeft 3 avonden gewerkt. Heb zelfs een abonnement afgesloten bij storytel. Wel erg leuk. En een mooie draadloze koptelefoon.
Alle reacties Link kopieren
Wat misschien al geprobeerd is, maar meld mijn tip toch even.

Laat hem tot de conclusie komen dat weerwolven niet bestaan. Dus niet voor hem invullen maar hem zelf laten beredeneren waarom ze eigenlijk niet kunnen bestaan bijvoorbeeld.
Dochter hier was bang voor grote honden die de trap op kwamen. We hebben zelf twee hele grote honden die onder aan de trap slapen. Dus haar zelf tot de conclusie laten komen door vragen te stellen over hoe die honden dan langs die van ons zouden komen. En hoe ze dan binnen kwamen als de deur op slot was. Dat hielp.

En anders even meegaan in de fantasie en hem vertellen dat weerwolven alleen tevoorschijn komen met volle maan. Dat is maar 1 dag per maand en niet vandaag. (Ook gewoon als het volle maan is niet). Lees een boek over weerwolven, dolfje weerwolfje of zo (geen idee of dat een geschikt boek is in dit geval), maar laat hem merken dat je hem serieus neemt. De angsten van een kind zijn echt. Ook al zegt moeders dat het echt niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
19-01-2021 22:43
Wat misschien al geprobeerd is, maar meld mijn tip toch even.

Laat hem tot de conclusie komen dat weerwolven niet bestaan. Dus niet voor hem invullen maar hem zelf laten beredeneren waarom ze eigenlijk niet kunnen bestaan bijvoorbeeld.
Dochter hier was bang voor grote honden die de trap op kwamen. We hebben zelf twee hele grote honden die onder aan de trap slapen. Dus haar zelf tot de conclusie laten komen door vragen te stellen over hoe die honden dan langs die van ons zouden komen. En hoe ze dan binnen kwamen als de deur op slot was. Dat hielp.

En anders even meegaan in de fantasie en hem vertellen dat weerwolven alleen tevoorschijn komen met volle maan. Dat is maar 1 dag per maand en niet vandaag. (Ook gewoon als het volle maan is niet). Lees een boek over weerwolven, dolfje weerwolfje of zo (geen idee of dat een geschikt boek is in dit geval), maar laat hem merken dat je hem serieus neemt. De angsten van een kind zijn echt. Ook al zegt moeders dat het echt niet kan.
Dat vind ik wel een hele goede.

Haha alleen dat met volle maan voor de gek gaan houden werkt niet echt. Hij is bijzonder gefascineerd door alles wat er aan de sterrenhemel gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren maar je grens aan geven
Dat is in je bed of kamer blijven

Dus kan je niet slapen, prima, dan ga je lekker lezen of boekjes kijken maar je blijft wel in ie bed


En als hij bang is voor weerwolven dan die wegjagen en daarna gaat hij weer jn zijn bed liggen



Maak je niet druk dat hij niet snel in slaap valt, want straks maakt hii zich ook druk dat hij niet snel in slaap valt. Is hij moe maar kan niet slapen zeg je; gewoon stilliggen met je ogen dicht, als slaap je niet dan rust je toch (in taal voor een 6 jarige)


Nooit druk leggen op MOETEN slapen, heb je als mens levenslang profijt van
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2-jarige ligt regelmatig tot 10 uur ‘s avonds te kletsen. Echt doodmoe, maar ze gaat gewoon niet slapen. Prima. Ze mag 1 boekje kiezen wat ze ‘s avonds in bed mag houden en heeft een lading knuffels. Meestal horen we haar de hele avond dat boekje ‘voorlezen’ en hele verhalen vertellen en liedjes zingen met haar knuffels. Soms gaat ze ook uit bed, maar ze weet dat ze niet haar kamer uit mag, behalve om te plassen (1x!)

Dwingen om te slapen werkt toch niet. Dus we laten haar lekker begaan en uiteindelijk valt ze echt wel een keer in slaap. Mijn man en ik gaan beiden evt nog 1 keer naar boven voor een knuffel oid, daarna is het klaar en dat weet ze ook. Het is echt een kwestie van grenzen stellen. Maar dwingen om te slapen is echt volledig kansloos.

Lijkt me voor een 6-jarige niet heel anders werken dan voor een 2-jarige.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind wat lang wakker blijft. Lezen mag, uit bed komen niet. Toen ze dat nog niet kon was het meer donald duckjes bladeren, maar ook prima.

En misschien hangt het in de lucht ofzo. Wij hebben nu al dagen dat zowel de net 7 als de 3 jarige niet voor 22u slapen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Mijn 7 jarige mag ook lezen/spelen op haar kamer. Soms helpt het ook als ik beloof na een uur of als ik zelf naar bed ga bij haar te kijken. Dan slaapt ze altijd al eigenlijk.
Is boos worden uit mode of zo?

Had ik vroeger niet moeten proberen.
Alle reacties Link kopieren
Als je bloedchagerijnig wordt als je kind langer opblijft, dan hoop ik maar dat je kind altijd om 19 uur naar bed blijft gaan..
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 23:32
Is boos worden uit mode of zo?

Had ik vroeger niet moeten proberen.
Haha geloof me, boos worden al geprobeerd. Wordt hij vreselijk recalcitrant van.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 23:32
Is boos worden uit mode of zo?

Had ik vroeger niet moeten proberen.
Ging je daar sneller van slapen dan?

Mijn vader kwam naar boven gestormd om aan mijn gauw uitgezette schemerlamp te voelen. Dan brandde hij zijn vingers en werd boos omdat ik nog niet sliep.

Maar mijn moeder was gelukkig meer van "je kan een hoop dwingen, behalve eten en slapen”
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 23:32
Is boos worden uit mode of zo?

Had ik vroeger niet moeten proberen.
Boos worden resulteert hier in een mega drama met heel veel huilen en overstuur kind wat èn niet slaapt, èn mijn avond naar de knoppen.

Ik mocht zelf honderd jaar geleden ook gewoon lezen tot ik in slaap viel. Ik slaap nog steeds heel weinig.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat hij nu lekker slaapt! Als ze hier niet kunnen slapen dan gaat 1 van ons erbij liggen tot ze slapen. Gewoon alleen erbij liggen en niet kletsen. Alleen het gevoel van veiligheid geven en voor ons gelijk een echt rust moment. Zo is het een win win.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-01-2021 22:32
Haha, fijn!

Maar wat iemand anders al zei: probeer je niet op te winden omdat zijn slaap niet overeen komt met wat jij in je hoofd hebt. Mijn oude baas sliep serieus 4/5 uur per nacht, meer niet. En daar deed die man het al zijn hele leven prima op, naar eigen zeggen ook als kind. Kun je nagaan hoe ongelofelijk frustrerend het dan als als iedereen je blijft vertellen dat je móet slapen.

En vergeet inderdaad niet dat kinderen niet achterlijk zijn, en heus doorhebben dat de wereld nogal op zijn kop staat. Dat veroorzaakt een hoop onrust in die koppies. Ik kon als kind mijn hoofd ook veel beter ‘uit zetten’ als ik gewoon mocht lezen. En nu eigenlijk nog.
Werk(te) je in het AMC?

Er zijn al veel tips gegeven :) ik zou ook inzetten op verminderen van angst. Lampje aan, muziekje of luistercd op en dat mag tot zo laat als hij wil, maar niet meer uit bed komen. En toch uit bed is zonder woorden weer terug naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Maak een flesje anti monster spray. Laat het hem zelf even z'n kamer rond sprayen. En verder, geduld...elk kind heeft wel eens een periode dat ze minder goed slapen.
Trien30 schreef:
19-01-2021 22:09
Hij is 6. Dan is het toch onverantwoord dat hij om 10 uur nog steeds speelt.
Mijn oudste (6 jr) doet het ook soms en slaapt dan ‘s ochtends het liefst uit. Is denk ik een beetje een avonddienst. Van mij mag ze spelen in bed met knuffels en boekjes lezen. Maar gisteravond is ze uit haar bed gekomen en op haar kamer gaan spelen omdat ze niet kon slapen (kwam er achteraf pas achter omdat er ineens allemaal speelgoed door haar kamer lag). Ik doe er eigenlijk niet zoveel aan.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 00:01
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij onze 5-jarige werkt een luisterboek, via Kobo (1ct per boek) en dan met timer op een uur. Scheelt een heleboel strijd. Kind blijft op de kamer, maakt jongere broer niet wakker. Nu de strijd weg is lijkt hij ook eerder te slapen. Het gaat ook beter als we veel in de buitenlucht zijn (nu winter-thuis-lockdown is dat best lastig)
elein schreef:
19-01-2021 23:39
Boos worden resulteert hier in een mega drama met heel veel huilen en overstuur kind wat èn niet slaapt, èn mijn avond naar de knoppen.

Ik mocht zelf honderd jaar geleden ook gewoon lezen tot ik in slaap viel. Ik slaap nog steeds heel weinig.
Ja ik ook en ging vroeger ook al vrij laat naar bed. Daarom maak ik me er ook niet zoveel zorgen over. En nu met de scholen gesloten is het ook gewoon lastig voor ze volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven