Mijn kind weigert te gaan slapen.

19-01-2021 22:05 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik ben inmiddels de wanhoop aardig nabij.

Hij blijft uit bed komen. Wil niet slapen. Hij is 6.

Heeft lekker gedoucht, heb hem ingesmeerd met lavendel olie. Verhaaltje gelezen.


Ik geloof niet dat hij niet moe is. We stond vanmorgen om 7 uur naast ons bed. Hij is de hele dag naar school en de bso geweest. Volop buiten gespeeld en uitgedaagd.

Hij zegt dat hij bang is voor weerwolven. Uitgelegd dat die niet bestaan en dat mensen soms enge dingen bedenken omdat ze het spannend vinden om spannende verhalen te lezen.

Al het speelgoed laatst al uit zn slaapkamer gehaald.
In de avond geen tv meer.
Extra uitgebreid de dag doorspreken en knuffelen.
Hem dingen ontnemen...
Niks lijkt te werken. Het is 10 uur en ik hoor hem weer uit z’n bed komen.

Voel me ook met vlagen echt een waardeloze moeder. Dat ik mijn kind niet optijd in slaap krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ow, zo herkenbaar, kind hier is al 8.
Bang, onrustig, te koud te warm.

Kind heeft een iPad bij het bed om verhalen te kunnen luisteren nadat wij alle rituelen hebben gehad.

Wat hier op dit moment goed helpt is een slaapsteen.
Je neemt een kiezel die goed in de hand van je kind past. Je legt hem ‘s avonds onder de hete kraan om hem op te warmen, mag best een beetje heet zijn.

Vertel je kind plechtig dat deze slaapsteen hem gaat helpen. Jij hebt hem van je vader/moeder gehad toen jij zo oud was, en zij weer van hun moeder of vader bladiebla. Maak er een mooi verhaal van.
Hij werkt alleen als je je ogen dicht hebt. Kind moet de steen goed vast houden en warm houden, want anders verliest hij zijn kracht.

Hier slaapt kind na jaren gedoe, binnen 10 minuten met die steen in de hand....
Alle reacties Link kopieren
Een wolvenspray zoals eerder gezegd is hier een succes geweest.

En soms helpt het verplaatsen van het bed. Vraag me niet waarom 🤷🏻‍♀️
Alle reacties Link kopieren
Wolvenspray, slaapsteen, bed verplaatsen (met een goed verhaal).
Kinderen zijn op die leeftijd nog vatbaar voor suggestie en daar kan je als ouder gebruik van maken en op inspelen als het gaat om angsten van je kind.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
20-01-2021 00:21
Wolvenspray, slaapsteen, bed verplaatsen (met een goed verhaal).
Kinderen zijn op die leeftijd nog vatbaar voor suggestie en daar kan je als ouder gebruik van maken en op inspelen als het gaat om angsten van je kind.
( ik ben dan weer niet echt voor wolvenspray, want dan bevestig je dat er wolven zijn)
Alle reacties Link kopieren
Wat misschien ook werkt is morgen ochtend het met hem bespreken.
En misschien heeft hij zelf een idee. Hoe het komt,maakt hij zich zorgen ergens om of is hij bang voor. Heeft ergens een probleem. Of iets wat er gebeurt op school/ bso. Kunnen hele kleine dingen soms zijn.
Ook kan je denken aan een beloning systeem.
En mocht het niet werken is een vast ritueel erg belangrijk, elke avond hetzelfde. Je moet even volhouden.succes.
Alle reacties Link kopieren
Als hij wel is gaan slapen met alle lampen aan: zou dat niet werken? Een lamp(je) aanlaten op zijn kamer? Helpt misschien tegen zijn angst.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
20-01-2021 00:23
( ik ben dan weer niet echt voor wolvenspray, want dan bevestig je dat er wolven zijn)
Ik heb mij jaren geleden door een kinderpsycholoog laten vertellen dat wij wel kunnen zeggen dat ze er niet zijn of niet bestaan, maar dat ze er in de ogen van een kind wel zijn.

Mijn zoon zag de kreukels in zijn laken als spinnen. Dus zijn we op haar advies spinnen gaan vangen en hebben we ze uit het dakraam gegooid met de woorden dat ze niet meer terug hoeven te komen. Daarna nooit meer last gehad van een kind dat wakker werd door enge spinnen. Werkte perfect. Het was achteraf zo simpel...
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
20-01-2021 00:23
( ik ben dan weer niet echt voor wolvenspray, want dan bevestig je dat er wolven zijn)
Ik heb mij jaren geleden door een kinderpsycholoog laten vertellen dat wij wel kunnen zeggen dat ze er niet zijn of niet bestaan, maar dat ze er in de ogen van een kind wel zijn.

Mijn zoon zag de kreukels in zijn laken als spinnen. Dus zijn we op haar advies spinnen gaan vangen en hebben we ze uit het dakraam gegooid met de woorden dat ze niet meer terug hoeven te komen. Daarna nooit meer last gehad van een kind dat wakker werd door enge spinnen. Werkte perfect. Het was achteraf zo simpel...
Alle reacties Link kopieren
Hier is dat met tijden zo. Dochter mag dan lezen/ spelen in bed. Ik heb zelf ooit slaapproblemen gehad en kreeg het advies om na een bepaalde tijd juist even uit bed te komen en even iets simpels te doen en daarna weer
naar bed te gaan. Wanneer dochter lang wakker ligt passen wij dit ook wel eens toe. Sinds helpt bij haar een andere ruimte ook. Dan gaat ze op ons bed liggen en slaapt binnen een paar minuten. Wij leggen haar dan weer terug (Ze wordt wel zwaar om dit te doen).
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
20-01-2021 00:11
Ow, zo herkenbaar, kind hier is al 8.
Bang, onrustig, te koud te warm.

Kind heeft een iPad bij het bed om verhalen te kunnen luisteren nadat wij alle rituelen hebben gehad.

Wat hier op dit moment goed helpt is een slaapsteen.
Je neemt een kiezel die goed in de hand van je kind past. Je legt hem ‘s avonds onder de hete kraan om hem op te warmen, mag best een beetje heet zijn.

Vertel je kind plechtig dat deze slaapsteen hem gaat helpen. Jij hebt hem van je vader/moeder gehad toen jij zo oud was, en zij weer van hun moeder of vader bladiebla. Maak er een mooi verhaal van.
Hij werkt alleen als je je ogen dicht hebt. Kind moet de steen goed vast houden en warm houden, want anders verliest hij zijn kracht.

Hier slaapt kind na jaren gedoe, binnen 10 minuten met die steen in de hand....
Oh wat een goeie zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het ontkennen of eigenlijk ontkrachten van wat je kind in zijn hoofd heeft is bij sommigen behulpzaam, bij de meesten helaas niet.

Vergeet niet dat ondanks dat jouw kind zijn dagritme gelukkig nog wel heeft er enorm veel verandert is het laatste jaar en zeker sinds de nieuwe lockdown.

Angst, verdriet en neerslachtigheid komt ook bij kinderen voor. Bespreek het straks als jullie weer wakker zijn...kijk en prik door naar wat de behoeften van je kind zijn op dit moment.
De extra knuffel, geborgenheid, het lampje, afleiding...etc.

Succes :heart: , je bent nooit alleen in dit.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
20-01-2021 00:23
( ik ben dan weer niet echt voor wolvenspray, want dan bevestig je dat er wolven zijn)
Met die spray neem je de angsten van je kind serieus. Weerwolven bestaan niet, maar de angst is er nu eenmaal. Ontkennen/ontkrachten heeft geen zin. Ik ben zelf bijvoorbeeld doodsbang voor spinnen, terwijl ik heus wel weet dat ze mij niet aanvallen of wat dan ook.

Heb je je zoon al eens gevraagd wat hij nodig heeft? Bij ons werkt het als ze bij ons in bed beginnen. We leggen ze dan terug als wij gaan slapen. Dit was voor mijzelf vroeger ook de beste methode. Het bed van m’n ouders was sneller warm, was mijn beleving.

Of benader het vanuit een “dilemma” (ala Marcel van Herpen, Google maar eens).

Lieverd, ik heb een dilemma. Ik vind dat je moet gaan slapen, want kinderen hebben hun slaap nodig en ik moet nog werken (of wil een film kijken/ whatever je wilt s avonds). Bij jou lukt het slapen niet. Als ik boos word, word jij verdrietig en dat wil ik niet. Verder heb ik alles al geprobeerd en ik weet het niet meer. Zeg jij het maar, hoe moeten we dit oplossen? Hoe zorgen we ervoor dat jij en ik voldoende rust krijgen in de avond?
(Uiteraard aangepast aan de taal van je kind)
Zo neem je hem serieus, laat je zien dat je het beste met hem voor hebt en laat je hem nadenken over een oplossing.
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Alle reacties Link kopieren
Harderwijk2021 schreef:
19-01-2021 23:57
Maak een flesje anti monster spray. Laat het hem zelf even z'n kamer rond sprayen. En verder, geduld...elk kind heeft wel eens een periode dat ze minder goed slapen.

Dit moet je juist niet doen, dan erken je dat monsters dus echt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Is het je al duidelijk of hij echt bang is, of dat hij 'gewoon' niet kan slapen? De benadering verschilt bij deze beide dingen natuurlijk.

Mijn broertje was echt een avondmens. Vanaf peuter al. Sliep meestal niet voor 10 uur. De afspraak was dan ook dat hij mocht spelen in zijn bed, maar zachtjes. Dus die viel altijd bovenop zijn speelgoed in slaap. Viel echt niet af te dwingen dat hij eerder ging slapen. Soms lastig, omdat het wakker worden ook wel eens moeilijk ging op schooldagen. Maar vervroegen is nooit gelukt. Maar de strijd was wel over toen mijn ouders hem toestonden in bed nog wat te spelen, en hij viel uur rustig en ontspannen in slaap.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik een rot moeder ben maar mijne had een traphekje voor zijn kamerdeur.
Speelgoed opgeborgen naar bed was naar bed. Troosten kom evt bij het hekje en dan gezegd ga er weer in.
Maar mijn kind was niet bang gewoon wakker steeds.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat toch helemaal niet om monsters, het gaat om stress in een tijd waarin iedereen zich in meer of mindere mate gestresst voelt. Heel begrijpelijk dat kinderen er bang van worden. Mijn kinderen slapen bij ons als ze niet kunnen slapen. Een matras op de grond voor de grootste zodat ze overgeheveld kan worden als wij later gaan slapen, de kleinste past er wel bij. Nee, geen privacy, maar dat vind ik in deze tijd wat minder belangrijk. Als we deze lockdown maar mentaal gezond doorkomen met zijn allen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 23:32
Is boos worden uit mode of zo?

Had ik vroeger niet moeten proberen.
Wat een vreemde opmerking.
Daar los je toch niets mee op.
Heb je zelf kinderen?
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
20-01-2021 06:16
Dit moet je juist niet doen, dan erken je dat monsters dus echt zijn.
In het hoofd van een kind ZIJN ze ook echt.

Mijn moeder heeft bij mijn broertje ook monsters uit het raam gestuurd en wolven buiten gehouden met een beetje zout op de vensterbank. Hij ging met een gerust hart slapen en is er niets slechter van geworden hoor. Nu is hij groot en werkt met echte monsters.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 23:32
Is boos worden uit mode of zo?

Had ik vroeger niet moeten proberen.
Nou idd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een poos gedacht dat mijn huis in brand stond na een film gezien te hebben van Jane Eyre.

Mijn moeder zei dan dat ik terug naar bed moest. Ik weet niet of haar opvoedtechnieken erg geavanceerd waren maar zij moest er ook op tijd uit de volgende dag. Had ik doorgezeurd dan was ze zeker uit haar slof geschoten dat ik het gezinsbelang niet in het oog hield maar vasthield aan mijn eigen kleine belangetjes. Er was geen krankzinnige vrouw in de toren dus nu slapen.

We hadden trouwens geen toren dus dat kon helemaal niet. Kijk maar; geen toren. En er stond dus ook niks in brand. Ze was echt wel meelevend maar ze had ook iets van: niet terugkomen daarmee.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 11 heeft er ook 'last' van. We merken dat het erger is als er veel in omgeving gebeurd, zoals nu alle gedoe met lockdown en thuisscholen. Hij slaapt dat uiteindelijk laat in en oan er s'morgens moeilijk uit komen en is dan ook nog erm moe en huilt dat ie nog eeeven wil slapen.

Tot er een punt kwam dat ik dacht dit is nu klaar. Ik heb melatonine gehaald, hem verteld dat dokter had gezegd dat dit echt zou helpen... klinkt misschien fout maar ik hoopte op zn minst een beetje een placebo effect te kweken.

Na het avondeten neemt hij 1 pilletje, en het werkt. Hij slaapt beter in.
stokske schreef:
20-01-2021 06:16
Dit moet je juist niet doen, dan erken je dat monsters dus echt zijn.
En wat er daar dan erg aan?
Alle reacties Link kopieren
shala91 schreef:
20-01-2021 07:08
In het hoofd van een kind ZIJN ze ook echt.

Mijn moeder heeft bij mijn broertje ook monsters uit het raam gestuurd en wolven buiten gehouden met een beetje zout op de vensterbank. Hij ging met een gerust hart slapen en is er niets slechter van geworden hoor. Nu is hij groot en werkt met echte monsters.
Ik denk niet dat iemand van twintig nog steeds denkt dat er monsters onder zijn bed liggen dus het komt hoe dan ook goed tenslotte.

Mij zou het wel verward hebben dat ik het kennelijk bij het goede eind had als ik dacht dat er monsters waren en dat het dus geen droom was.

Bij twijfel: altijd kijken, dan ben je er gauw vanaf. Of een van onderen gesloten bed nemen natuurlijk. ;-D
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn 7-jarige slaapt nooit voor 22 uur eigenlijk. Tot ca. 21.30 uur mag hij lezen en dan ligt hij altijd nog even wakker. Hij lijkt ook niet zo heel veel slaap nodig te hebben en nu met thuisonderwijs al helemaal niet.

In angsten voor monsters ben ik altijd gewoon mee gegaan, al waren mijn kinderen toen wat jonger. Samen monsters uit het raam smijten. Vonden de kinderen ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 4,5 en komt ook met periodes vaak uit bed savonds. Meestal helpt het inderdaad om hem terug te brengen zonder iets te zeggen, maar na een verhuizing vorig jaar werkte dat niet. Hij was bang en had onze nabijheid nodig.

We spraken met hem af dat we na 2 minuten even zouden komen kijken. En dan na 4-6-8-10. Net zo lang tot hij sliep. En de avond er na begonnen we dan met 4 minuten. Dit werkte toen super goed en na een paar avonden was het klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven