Mijn kinderen zijn moeilijke eters - tips?

09-05-2026 21:23 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik hebben 3 kinderen.
De oudste (nu 8) heeft de eerste 2 jaar alles gegeten. Ze vond niks vies. Na 2 jaar begon de lastige fase met “hoef ik niet” “bah” “lus ik niet” etc etc.
Ik heb het toen allemaal wat los gelaten, maar er kwam steeds meer bij wat ze niet lust.
En uiteindelijk hoefde ze niks meer van het avondeten. 2 jaar lang geen avondeten gehad, niks geproefd, want dat wilde ze absoluut niet (kon op de kop gaan staan).
Toen ze 4 werd hebben mijn man en ik besloten dat ze 4 happen (hoe oud ze is) MOEST proeven. Dat ging prima, en dat hebben we steeds meer uitgebreid, in kleine stappen. Nu is ze 8, en lust ze gehaktbal, gekookte aardappelen met spinazie, wortel, en bloemkool, kant en klaar noodles, macaroni (met tegen zin, maar eet wel wat happen), Nacho schotel, friet, kipnuggets, aardappelkroketjes, poffertjes&pannnenkoeken, pizza, paprika.
En ze begint nu uit zichzelf wat meer te proeven, en nieuwsgieriger te zijn in ander eten. Dus af en toe proeft ze eens wat, maar daar blijft het dan ook bij.

Middelste dochter (4) eet ook AVG, maar voor de rest lust ze niks.
Geen poffertjes, pannenkoek, pizza, pasta’s. Patatjes en kipnuggets wel.
Zelfde verhaal, ze moet proeven maar ze weigert.

Nu komt het. De jongste (1,5) is begonnen met eten vanaf ze 6 maanden is. Maar weigert al het avondeten al vanaf het begin.
Krijg er geen 1 hap in, en heeft dus in een jaar tijd nog nooit een avondmaal gehad of geproefd. Het is alsof ze er een neus voor heeft, zodra ik haar bordje neer zet kijkt ze er naar en smijt ze het gelijk op de grond. Voeren heeft ze nooit gewild, dus we deden de rapley methode waarbij ze alles zelf met haar handjes heeft mogen ontdekken.
Maar nooit is er een hap avondeten in gegaan.
Als we AVG eten, eet ze alleen het vlees er tussen uit.

Brood en fruit eten ze alle 3 graag. Dat is dan dus ook waar ze op groeien (en ze groeien allemaal bovengemiddeld goed).

Maar ik zou zo graag willen dat ze allemaal wat meer avondeten. Ik eet nu noodgedwongen 4 x per week AVG omdat dat het enige is wat de oudsten eten, terwijl ik zelf veel meer van de rijst, pasta, en oven gerechten ben.
Ik vind het erg lastig, is het iets genetisch? Of kan ik hier zelf nog iets aan doen? Gaat het vanzelf beter worden? Of blijft dit altijd zo’n drama?
We kunnen ook nooit uit eten met ze, of bij iemand anders eten want zodra het anders proeft dan thuis eten ze gewoon niks.
Erg jammer😅. Voor iemand hier herkenbaar misschien?
Onze derde weigerde alle groenten vanaf de eerste hapjes, dus dat herken ik wel. Dat heeft ook lang geduurd.. hij is nu 4 en moet bij ons dus ook proeven, hij lust er nu een paar. Is nog steeds wel een fijnproever (zo noemen wij het ook inderdaad!), haalt overal ministukjes ui uit bijvoorbeeld. Hij gaat wel altijd gewoon mee overal eten. Samen eten is ook een sociale gebeurtenis, dat aspect vindt hij wel heel gezellig!

Ik was zelf ook een slechte eter als kind en lustte pas echt meer toen ik voorbij de puberteit was. Alle strijd daarover hielp niet ;)
Ik doe niet veel op een bord leggen maar wel veel keus. Dus geen grote berg van iets maar een beetje van eten dat ze veilig vinden en een heel klein beetje verschillende dingen van iets dat nog niet favoriet is. Hebben ze het veilige eten op en is de bui juist dat zeg ik, wie een broccoli eet krijgt zo meer noodles. Anders inderdaad geen strijd maar gewoon meer safe food. Hakken in het zand heeft nog nooit iemand vooruit geholpen.
Verder, stel dat dit een controle issue is zou je kunnen kijken of meer controle op andere gebieden helpt bij het eten 'losser' te laten verlopen. Dus ze door de dag heen meer keuzes bieden mbt wat ze aantrekken, of ze eerst dit of eerst dat willen etc. Dan hoeven ze misschien minder hun gram te halen in de avond.
Vinden je kinderen het leuk om te helpen koken? Hier eten ze vaak meer van de maaltijden die ze zelf hebben helpen maken. Ook groente die ze zelf hebben verbouwd, willen ze vaak graag proeven. Mijn oudste wilde nooit tomaat eten, tot we zelf tomaatjes gingen kweken.

Hebben ze vriendjes die wel goede eters zijn? Soms kan een beetje peer pressure aan tafel ook wel helpen om in ieder geval wat te proeven.

Overigens heb ik nooit apart gekookt voor mijn kinderen. Daar heb ik echt de tijd niet voor en ik wilde ze leren dat iets misschien niet je smaak kan zijn, maar dat vers gekookt eten nooit ‘vies’ is. Als er geen sprake is van arfid of autisme, kan een kind prima iets leren eten. En als je het echt niet wil, dan eet je maar niet.

Inmiddels eten mijn kinderen vrijwel alles, terwijl bij vrienden die wel apart gingen koken er nog steeds elke avond gezeur is aan tafel.
Mijn jongste lust ook veel dingen niet. Ze heeft eindeloos paprika's gegeten tijdens avondeten, dat lustte ze wel, soms met wat losse rijst of pasta als we dat toevallig aten. We kookten meestal niet apart voor haar, maar ze at soms wel nog brood na het eten, sowieso fruit.
Sinds een half jaar eet ze veel meer, ze vindt het nog steeds niet lekker, maar het lijkt of ze de knop heeft omgezet dat je iets echt lekker moet vinden om het te kunnen eten.
En daarbij, als ze vroeger proefde, deed ze dat pas na een lange tijd, dan was het vaak koud. Ze zegt nu af en toe, ik vind het nog steeds niet lekker, maar warm smaakt het wel beter. Als we dat eerder beseft hadden hadden we misschien wel zo'n warmhoud bord genomen, of wat vaker tussendoor nog opgewarmd. Maar goed, had in die tijd waarschijnlijk ook niet geholpen, want het kwam natuurlijk wel warm op tafel.
En ik zou gerust ergens anders gaan eten, kondig van tevoren aan dat de kinderen waarschijnlijk niet zo veel eten en neem iets van brood, paprika's en fruit mee. Restaurant evt van te voren even vragen wat de mogelijkheden zijn.
Klytaimnestra schreef:
10-05-2026 08:20
Vinden je kinderen het leuk om te helpen koken? Hier eten ze vaak meer van de maaltijden die ze zelf hebben helpen maken. Ook groente die ze zelf hebben verbouwd, willen ze vaak graag proeven. Mijn oudste wilde nooit tomaat eten, tot we zelf tomaatjes gingen kweken.

Hebben ze vriendjes die wel goede eters zijn? Soms kan een beetje peer pressure aan tafel ook wel helpen om in ieder geval wat te proeven.

Overigens heb ik nooit apart gekookt voor mijn kinderen. Daar heb ik echt de tijd niet voor en ik wilde ze leren dat iets misschien niet je smaak kan zijn, maar dat vers gekookt eten nooit ‘vies’ is. Als er geen sprake is van arfid of autisme, kan een kind prima iets leren eten. En als je het echt niet wil, dan eet je maar niet.

Inmiddels eten mijn kinderen vrijwel alles, terwijl bij vrienden die wel apart gingen koken er nog steeds elke avond gezeur is aan tafel.
:facepalm:
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Klytaimnestra schreef:
10-05-2026 08:20

Dan heb je mazzel, want met opvoeding heeft het weinig te maken.
Ik eet nu noodgedwongen 4 x per week AVG omdat dat het enige is wat de oudsten eten, terwijl ik zelf veel meer van de rijst, pasta, en oven gerechten ben.
Ik eet nog steeds voornamelijk avg.
Als ik 2 keer per jaar pasta eet (en dan ook nog een rijkelijk gevulde restaurant lasagne) is het veel.
Zou ik me niet te druk om maken. De één lust en proeft nou eenmaal liever en makkelijker veel dingen dan de ander. Heb je weinig invloed op. Ik lust veel, mijn vrouw weinig, de kinderen gemiddeld (ik heb een grote eter en een kleine eter). Avondeten is hier gelukkig meestal nooit zo'n issue. Fruit, zuivel en brood zijn juist weer een grotere uitdaging (geweest) hier. We koken dan gewoon vaker wat ze wel graag en goed eten, ook als dat elke week een broodje hamburger is. De oudste vindt het wel heel leuk om zelf te koken, dat vind ik heel leuk
Ik was zelf een moeilijke eter en mijn kinderen zullen tot op zekere hoogte ook zo gedefinieerd worden, hoewel ik het zelf altijd mee vond vallen.

Het verschil zie ik zelf tussen dat ik als kind altijd angst voelde om te proeven en mijn kinderen niet perse. Hoewel ik vroeger ook altijd alles moest proeven, kan ik nog steeds heel veel moeite hebben met dingen proeven (maakte dus geen verschil). Ik kann nog steeds niet zo goed bedenken waarom ik het eng vind iets te proeven wat ik niet lekker vind smaken, zelfs wetende dat ik het uit mag spugen, maar toch is het zo.

Via snuggles en dreams zag ik een kinderdiëtiste die een soort piramide heeft gemaakt hiervoor, kijken-ruiken-tegen mond houden-etc., om iets te doen met die angst en ik heb altijd gedacht dat ik hier goed op was gegaan als kind.

Ik ben redelijk makkelijk geweest hierin richting mijn kinderen omdat ik weet dat het niet helpt om streng te zijn. We eten altijd hetzelfde, maar vroeger haalde ik tijdens het koken alle losse ingrediënten voor de kinderen eruit en legde deze op het bord (m.i zit hier het verschil ook met AVG, geen ingrediënten door elkaar), dus pasta zonder saus, beetje saus, beetje losse ingrediënten van de saus (paprika, etc) en losse kaas. Bijna monkey-platter achtig. We eten vroeg, uiterlijk 17.30, en samen is het vooral gezellig.

Inmiddels gaat het echt god, ik merk rond 5 jaar echt wel een soort overgang naar bereidheid te proeven en zaken ook lekker vinden. Ineens is broccoli lekker etc, wat ik noooit gedacht had!
Solomio schreef:
10-05-2026 08:31
Tja, dat vind jij.
Klytaimnestra schreef:
10-05-2026 09:42
Tja, dat vind jij.
Dat vind ik niet alleen, dat is zo.

Ik kom nog uit de tijd van 'eten wat de pot schaft'. In jouw idee zou ik dan inmiddels alles gewoon moeten eten, want qua opvoeding is het prima geweest.
Alleen eet ik nog steeds heel veel niet en ben ik blij dat ik sinds ik voor mijn eigen eten zorg ik geen vieze dingen meer hoef te eten.

Mijn eigen kinderen, allebei dezelfde opvoeding. Oudste is een makkelijke eter die veel lust en graag nieuwe dingen probeert. Jongste eet alleen chips en broodjes knakworst.

https://www.oudersvannu.nl/voor-ouders/ ... ch~e85a4c3
Klytaimnestra schreef:
10-05-2026 09:42
Tja, dat vind jij.
Ik vind dat ook hoor. Ik zie soms wel dat kinderen hierin kunnen lijken op hun ouder(s) maar dat kan ook genetisch zijn ipv een opvoedingskwestie. Bij mijn kinderen (vooral jongste) herken ik wel een gevoeligheid die ik bij mijn partner ook zie, voor smaak, geur, structuur etc. En als ik niet als opvoeder in het gezin geweest was was de kans kleiner geweest dat er überhaupt ooit mosselen of garnalen op tafel hadden gestaan, dus in die zin speelt "opvoeding" ook wel een rol omdat de ouders vaak wel bepalen welke voedingsmiddelen wel of niet komen, maar ik denk dat een kind vaak zelf degene is die bepaalt wat het wel of niet wil of durft te proeven (een cherrytomaat vond mijn oudste veel griezeliger dan een mossel, hij vond het een raar rond glad balletje, durfde dat niet door te bijten) en dat het weinig zin heeft om te pushen van: je móet dit proeven.

Ik vind mijn kinderen overigens helemaal niet per se moeilijke eters, maar omdat hele gangbare dingen zoals boterhammen, kaas, yoghurt en eigenlijk koud voedsel in het algemeen etc. niet gewaardeerd worden zijn ze dat voor veel anderen wel.
Solomio schreef:
10-05-2026 09:47
Dat vind ik niet alleen, dat is zo.

Ik kom nog uit de tijd van 'eten wat de pot schaft'. In jouw idee zou ik dan inmiddels alles gewoon moeten eten, want qua opvoeding is het prima geweest.
Alleen eet ik nog steeds heel veel niet en ben ik blij dat ik sinds ik voor mijn eigen eten zorg ik geen vieze dingen meer hoef te eten.

Mijn eigen kinderen, allebei dezelfde opvoeding. Oudste is een makkelijke eter die veel lust en graag nieuwe dingen probeert. Jongste eet alleen chips en broodjes knakworst.

https://www.oudersvannu.nl/voor-ouders/ ... ch~e85a4c3
In dat artikel staat ook dat, naast genen, omgevingsfactoren wel degelijk een rol spelen. Daar heb je als ouder zeker invloed op.

Smaak is deels ook aangeleerd: https://kro-ncrv.nl/programmas/best-bi ... leren-eten
Klytaimnestra schreef:
10-05-2026 10:03
In dat artikel staat ook dat, naast genen, omgevingsfactoren wel degelijk een rol spelen. Daar heb je als ouder zeker invloed op.

Smaak is deels ook aangeleerd: https://kro-ncrv.nl/programmas/best-bi ... leren-eten
Hmm, dat gaat meer over "het leren opeten" (omdat het gezond is of je je voedingsstoffen binnen moet krijgen) dan over hoe je van een kritische eter die weinig lust verandert in iemand die alleen al bij het zien van eten denkt: ja leuk, iets nieuws, ik wil dit heel graag proeven! En dat je dan ook nog alles lekker blijkt te vinden.
Bij oven- en eenpansgerechten krijgt alles de smaak van het meest overheersende ingredient. Als je de ingredienten naast elkaar opdient en opties jus/sausjes erbij aanbiedt is de kans aanwezig dat er meer op gaat omdat het aan de persoonlijke smaak aangepast kan worden.
Solomio schreef:
10-05-2026 08:31
Denk ik ook. Niets genetisch aan, en ik betwijfel ook of opvoeding veel verschil maakt. Ik hou het ook op mazzel.
Mijn man en ik komen allebei uit een AVG gezin, geen avontuurlijke maaltijden. Zes keer per week aardappelen, vlees, groenten, en één keer per week iets anders, zijnde afhaalchinees of frietjes. Heel soms macaroni.
Man en ik zijn allebei mensen die veel lekker vinden. We hebben een variatie aan zussen en broers die heel veel of juist heel weinig lekker vinden.
Ons kind was een moeilijke eter. Vooral avondeten kon ook eindeloos duren. Uiteindelijk uiteraard begrepen dat je er niet zo veel aan kan doen, dus geaccepteerd. Nu is kind 19 en vindt behoorlijk veel lekker.
Freddy Tratlehner (Vjeze Fur van de Jeugd van Tegenwoordig, en bovengemiddeld goede hobbykok) zei ooit: als mensen moeilijke eters zijn dan kook je niet lekker genoeg....

Of het klopt weet ik niet. Maar het is een leuke uitspraak om een discussie op gang te krijgen.
cognac schreef:
10-05-2026 10:08
Hmm, dat gaat meer over "het leren opeten" (omdat het gezond is of je je voedingsstoffen binnen moet krijgen) dan over hoe je van een kritische eter die weinig lust verandert in iemand die alleen al bij het zien van eten denkt: ja leuk, iets nieuws, ik wil dit heel graag proeven! En dat je dan ook nog alles lekker blijkt te vinden.
Is dat ook niet een totaal onrealistische verwachting? Een kind dat niets lust, zal waarschijnlijk niet snel een superenthousiaste alleseter worden.

Maar de houding ‘smaak is 100% genen, 0% opvoeding, dus stop maar met proberen’ vind ik nogal fatalistisch. Door variatie te bieden, je kind te betrekken bij het bereiden van eten, en eten te blijven aanbieden, kun je de smaak van je kind in veel gevallen wel degelijk verbreden.

Je hoeft zeker niet alles heerlijk te vinden, maar van ‘ik ga al over mn nek als ik spinazie zie’ gaan naar ‘het is niet m’n favoriete groente, maar als het op m’n bord ligt, kan ik best een paar happen eten’ is al winst, toch?
Appletje schreef:
10-05-2026 10:28
Freddy Tratlehner (Vjeze Fur van de Jeugd van Tegenwoordig, en bovengemiddeld goede hobbykok) zei ooit: als mensen moeilijke eters zijn dan kook je niet lekker genoeg....

Of het klopt weet ik niet. Maar het is een leuke uitspraak om een discussie op gang te krijgen.
Leuk? Het is vooral een kwetsende uitspraak voor ouders die soms enorm worstelen omdat hun kind niets wil eten.
Klytaimnestra schreef:
10-05-2026 10:30
Is dat ook niet een totaal onrealistische verwachting? Een kind dat niets lust, zal waarschijnlijk niet snel een superenthousiaste alleseter worden.

Maar de houding ‘smaak is 100% genen, 0% opvoeding, dus stop maar met proberen’ vind ik nogal fatalistisch. Door variatie te bieden, je kind te betrekken bij het bereiden van eten, en eten te blijven aanbieden, kun je de smaak van je kind in veel gevallen wel degelijk verbreden.

Je hoeft zeker niet alles heerlijk te vinden, maar van ‘ik ga al over mn nek als ik spinazie zie’ gaan naar ‘het is niet m’n favoriete groente, maar als het op m’n bord ligt, kan ik best een paar happen eten’ is al winst, toch?
Maar wat jij doet is het tegenovergestelde, stellen dat je kinderen goed eten door jouw fantastische opvoeding en dat de kinderen van jouw vrienden niets eten omdat zij het zo verkeerd gedaan hebt.

Het is goed om dingen te proberen, aan te bieden, en te onderzoeken wat voor jouw kinderen werkt. Maar wees gewoon blij als jij een aanpak hebt die werkt, ipv neer te kijken op anderen.
Appletje schreef:
10-05-2026 10:28

Volgens mij klopt dat wel. Mijn moeder bakte vlees vroeger tot schoenzolen en kookte groente met weeige sausjes. In restaurants was vlees mals en zaten er heerlijke sausjes bij. En de standaard bijgerechten als frietjes en gebakken aardappeltjes konden ook geen kwaad.
Overigens is smaak maar een factor. Of een kind graag nieuwe dingen probeert of snel bang is en hoe gevoelig het is voor structuur maakt ook uit.
Grotendeels herkenbaar. Soms kunnen we het prima loslaten, soms zorgt voor frustratie.

Je zou voor je oudsten nog kunnen kijken naar het ‘leren lusten plan’ van het Voedingscentrum.
En hebben ze genoeg trek voor het avondeten? Als je jongste om 16 uur wakker wordt, krijgt ze dan nog een snack? Want misschien zit ze dan te vol voor de maaltijd.
Sterkte!
Klytaimnestra schreef:
10-05-2026 10:03

Dat ontken ik ook niet. Maar beweren dat jouw kinderen alles eten omdat jij nooit apart gekookt heb is iets te borstklopperig.

Iemand die vindt dat koriander naar zeep smaakt gaat dat echt niet anders ervaren door vaker koriander te eten.

Idem wat betreft de smaak bitter.
solomio wijzigde dit bericht op 10-05-2026 10:42
14.26% gewijzigd
Ik heb eens een onderzoek gelezen waarbij kinderen veel meer gevarieerd gingen eten als ze:
- zelf controle hadden op wanneer ze het aten
- zelf controle hadden op wat ze aten
- zelf controle hadden op hoeveel ze aten.

Het was getest met verschillende soorten groentes de hele dag op tafel te laten staan, ipv één soort groente op een bord en alleen tijdens etenstijd.

De kinderen van de eerste groep aten significant meer.

Dat is misschien nog iets om uit te proberen. Succes!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven