Mijn kinderen zijn moeilijke eters - tips?

09-05-2026 21:23 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik hebben 3 kinderen.
De oudste (nu 8) heeft de eerste 2 jaar alles gegeten. Ze vond niks vies. Na 2 jaar begon de lastige fase met “hoef ik niet” “bah” “lus ik niet” etc etc.
Ik heb het toen allemaal wat los gelaten, maar er kwam steeds meer bij wat ze niet lust.
En uiteindelijk hoefde ze niks meer van het avondeten. 2 jaar lang geen avondeten gehad, niks geproefd, want dat wilde ze absoluut niet (kon op de kop gaan staan).
Toen ze 4 werd hebben mijn man en ik besloten dat ze 4 happen (hoe oud ze is) MOEST proeven. Dat ging prima, en dat hebben we steeds meer uitgebreid, in kleine stappen. Nu is ze 8, en lust ze gehaktbal, gekookte aardappelen met spinazie, wortel, en bloemkool, kant en klaar noodles, macaroni (met tegen zin, maar eet wel wat happen), Nacho schotel, friet, kipnuggets, aardappelkroketjes, poffertjes&pannnenkoeken, pizza, paprika.
En ze begint nu uit zichzelf wat meer te proeven, en nieuwsgieriger te zijn in ander eten. Dus af en toe proeft ze eens wat, maar daar blijft het dan ook bij.

Middelste dochter (4) eet ook AVG, maar voor de rest lust ze niks.
Geen poffertjes, pannenkoek, pizza, pasta’s. Patatjes en kipnuggets wel.
Zelfde verhaal, ze moet proeven maar ze weigert.

Nu komt het. De jongste (1,5) is begonnen met eten vanaf ze 6 maanden is. Maar weigert al het avondeten al vanaf het begin.
Krijg er geen 1 hap in, en heeft dus in een jaar tijd nog nooit een avondmaal gehad of geproefd. Het is alsof ze er een neus voor heeft, zodra ik haar bordje neer zet kijkt ze er naar en smijt ze het gelijk op de grond. Voeren heeft ze nooit gewild, dus we deden de rapley methode waarbij ze alles zelf met haar handjes heeft mogen ontdekken.
Maar nooit is er een hap avondeten in gegaan.
Als we AVG eten, eet ze alleen het vlees er tussen uit.

Brood en fruit eten ze alle 3 graag. Dat is dan dus ook waar ze op groeien (en ze groeien allemaal bovengemiddeld goed).

Maar ik zou zo graag willen dat ze allemaal wat meer avondeten. Ik eet nu noodgedwongen 4 x per week AVG omdat dat het enige is wat de oudsten eten, terwijl ik zelf veel meer van de rijst, pasta, en oven gerechten ben.
Ik vind het erg lastig, is het iets genetisch? Of kan ik hier zelf nog iets aan doen? Gaat het vanzelf beter worden? Of blijft dit altijd zo’n drama?
We kunnen ook nooit uit eten met ze, of bij iemand anders eten want zodra het anders proeft dan thuis eten ze gewoon niks.
Erg jammer😅. Voor iemand hier herkenbaar misschien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ruzie maken over eten. Schiet je niets mee op.
Si abra la puerta hay lobos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste(4) at eerst ook alles en nu ook opeens moeilijk moeilijk allemaal. We besteden er geen aandacht aan en dan vaak eet kind dan alsnog wat als die ons wel ziet eten. Soms ook niet dan is het jammer zonder eten naar bed.
Jongste (1.5) eet wel alles meestal. Soms doet kind ook wel moeilijk opeens, dan leg ik haar eten op mijn bord en geef het dan aan haar. Vreemd genoeg eet ze dan wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee Assiral
Wat vervelend, van die moeilijke eters! Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Wel fijn dat ze goed groeien, dat is al een zorg minder.
In fruit en brood en vlees en de andere dingen die ze wel lusten zit in elk geval ook wel verschillende voedingsstoffen in.
Lusten ze wel rauwkost en/of smoothie? Dan kun je daar evt nog wat groente in doen. Bij ons gaat in elk geval rauwkost altijd wel goed, en de pastasaus daar blenden we allerlei groenten doorheen.
Ik zou zeggen (makkelijker gezegd dan gedaan!) maak het eten vooral niet te beladen. Maak het gezellig aan tafel, een hapje proeven en regelmatig iets op tafel wat ze wel lusten.
Oh en ik zou juist wel bij anderen eten en uit eten gaan, weer extra ervaringen opdoen rondom eten, verschillende gerechten, eetgewoonten in andere gezinnen etc. Jammer als ze dat missen toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan het zijn dat jullie voor de jongste te laat eten? Heb je wel eens geprobeerd om warm te lunchen en te kijken hoeveel ze dan eten?
You can only succeed when there is room to fail.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogogo schreef:
09-05-2026 21:45
Kan het zijn dat jullie voor de jongste te laat eten? Heb je wel eens geprobeerd om warm te lunchen en te kijken hoeveel ze dan eten?
We eten vrij vroeg, half 6 ongeveer.
En ze slaapt tot 15:00/16:00 in de middag. Dus naar mijn idee niet te laat…
Heb nog niet geprobeerd om warm te lunchen, wellicht wel een goed idee om eens te proberen. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
VR26 schreef:
09-05-2026 21:40
Hee Assiral
Wat vervelend, van die moeilijke eters! Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Wel fijn dat ze goed groeien, dat is al een zorg minder.
In fruit en brood en vlees en de andere dingen die ze wel lusten zit in elk geval ook wel verschillende voedingsstoffen in.
Lusten ze wel rauwkost en/of smoothie? Dan kun je daar evt nog wat groente in doen. Bij ons gaat in elk geval rauwkost altijd wel goed, en de pastasaus daar blenden we allerlei groenten doorheen.
Ik zou zeggen (makkelijker gezegd dan gedaan!) maak het eten vooral niet te beladen. Maak het gezellig aan tafel, een hapje proeven en regelmatig iets op tafel wat ze wel lusten.
Oh en ik zou juist wel bij anderen eten en uit eten gaan, weer extra ervaringen opdoen rondom eten, verschillende gerechten, eetgewoonten in andere gezinnen etc. Jammer als ze dat missen toch?
Rauwkost ook niet helaas, behalve paprika (de oudsten). En smoothies ook niet. Jammer hè? Dat zijn inderdaad dingen waar je dan nog wat extra van zou kunnen geven op een dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
09-05-2026 21:23
Toen ze 4 werd hebben mijn man en ik besloten dat ze 4 happen (hoe oud ze is) MOEST proeven.

Middelste dochter (4) [...] Zelfde verhaal, ze moet proeven maar ze weigert.

Dat vond ik toch altijd zo naar, die stomme dwingelandij dat ik per sé x hapjes moest proeven. Alsof ik die gore bruine bonen deze week ineens wél lekker (of enigszins te eten) zou vinden, wat denk je nou zelf? Naar gedrag vond en vind ik het.

Na mijn 18de is het vanzelf 'goedgekomen' en ging ik zelf meer smaken en texturen proberen en waarderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen zorgen maken, het ziet er helemaal zo hopeloos niet uit. Mijn jongste at geen warm eten als kleuter en verder lustte hij ook niet zoveel. Wel dronk hij liters Bonomel. En hij at kaas, brood, bananen en peren. Vanaf zijn achtste waagde hij zich aan de witte macaroni en tot zijn vijftiende moest elke hap avondeten overgoten worden met appelmoes. Groenten kreeg ik er helemaal niet in. Nu eet hij alles. Zomaar, vanaf zijn zestiende. En hij is altijd kerngezond gebleven.
Wel gaf ik hem SuperTed Kindervitaminen. Geen idee of dat nog bestaat.
lieneke wijzigde dit bericht op 09-05-2026 22:11
1.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kinderen zijn geen moeilijke eters, het zijn fijnproevers.

Waarom moeten kinderen toch alles (leren) eten?

Ik ben ook een fijnproever, ik lust daardoor heel veel niet. Is weinig aan te doen.

Focus op wat wel lukt en probeer dat zo gezond mogelijk te houden.

En ja, voor mij heel herkenbaar. Mijn frustraties uit mijn jeugd barsten meteen los bij het lezen van de OP.

Het kan heel goed aangeboren zijn. Interessant stukje over hoe goed iemand bitter kan proeven: http://www.levedna.nl/dna/mijn%20dna/12 ... oeven.html

Maar ook bijv de bereidheid om nieuwe dingen te proberen is aangeboren.

Een mens kan prima gezond groot worden op brood en fruit.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind eet hier ook weinig. Proeft vrijwel niet. Ik maak elke dag vrijwel hetzelfde (grotendeels uit de oven) AVG’tje voor haar. Wij eten lekker waar we zin in hebben. Ze is nu 4. Ik ga ervan uit dat ze ooit wel een keer nieuwsgierig wordt naar iets anders. Moet er wel bij zeggen dat ze goed rauwkost en fruit eet. Dus zorgen over vitamines oid heb ik niet echt. Ik zou zeggen: laat het los. En maak er vooral geen strijd van.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
09-05-2026 22:07
Dat vond ik toch altijd zo naar, die stomme dwingelandij dat ik per sé x hapjes moest proeven. Alsof ik die gore bruine bonen deze week ineens wél lekker (of enigszins te eten) zou vinden, wat denk je nou zelf? Naar gedrag vond en vind ik het.

Na mijn 18de is het vanzelf 'goedgekomen' en ging ik zelf meer smaken en texturen proberen en waarderen.
Bij de behandeling van bijv Arfid wordt er wel vanuit gegaan dat je een nieuwe smaak een x aantal keren moet proberen om em te leren waarderen.
Sowieso lees ik dat wel vaker. Maar ik heb al die gore dingen echt tientallen keren moeten eten en ik vind ze nog steeds goor.
O nee, niet zo lekker. :roll:
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
09-05-2026 22:07
Dat vond ik toch altijd zo naar, die stomme dwingelandij dat ik per sé x hapjes moest proeven. Alsof ik die gore bruine bonen deze week ineens wél lekker (of enigszins te eten) zou vinden, wat denk je nou zelf? Naar gedrag vond en vind ik het.

Na mijn 18de is het vanzelf 'goedgekomen' en ging ik zelf meer smaken en texturen proberen en waarderen.
Dat ligt aan je kind denk ik. Die van mij lust het meestal gewoon alleen heeft op school gehoord dat groenten niet lekker zijn dus zegt soms bij voorbaat al dat het vies is. Als we dan zeggen dat ze het eerst moet proeven dan blijkt dat ze het toch lekker vindt. Ze moet het dus van ons wel eerst proeven. Vindt ze het echt niet lekker dan hoeft ze het niet te eten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft toch niet hetzelfde te eten als je kinderen? Zij 4x per week bloemkool en jij rijst.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ow, en proeven bestaat voor het grootste deel uit ruiken, dus je kunt meestal gewoon ruiken dat je iets niet lust.
Die 4 hapjes voegen dan weinig toe.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd geleerd eten en slapen kun je niet dwingen. Maar dat is misschien ook achterhaald?
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
09-05-2026 21:57
Rauwkost ook niet helaas, behalve paprika (de oudsten). En smoothies ook niet. Jammer hè? Dat zijn inderdaad dingen waar je dan nog wat extra van zou kunnen geven op een dag.
Waarom jammer? Ze groeien bovengemiddeld goed en zijn gezond.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-05-2026 22:27
Ow, en proeven bestaat voor het grootste deel uit ruiken, dus je kunt meestal gewoon ruiken dat je iets niet lust.
Die 4 hapjes voegen dan weinig toe.
Sowieso vind ik dwingen iets te eten niet oké.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
09-05-2026 22:28
Sowieso vind ik dwingen iets te eten niet oké.
Tja, ik snap dat mensen willen dat hun kinderen gezond eten.

Maar af en toe een vitaminepil is ook prima.

Maar over het algemeen is dit een probleem van de ouders, wat ze projecteren op hun kind.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-05-2026 22:30
Tja, ik snap dat mensen willen dat hun kinderen gezond eten.

Maar af en toe een vitaminepil is ook prima.

Maar over het algemeen is dit een probleem van de ouders, wat ze projecteren op hun kind.
Dat snap ik ook. Maar als ze goed groeien en weinig ziek zijn is er niet zo’n groot probleem.
Veel aanbieden, eigen keuze wat te eten. Er in wat er wel goed in gaat en idd eventueel een vitaminepil.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
09-05-2026 22:33
Dat snap ik ook. Maar als ze goed groeien en weinig ziek zijn is er niet zo’n groot probleem.
Veel aanbieden, eigen keuze wat te eten. Er in wat er wel goed in gaat en idd eventueel een vitaminepil.
Ja hoor, mee eens.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
09-05-2026 22:21
Bij de behandeling van bijv Arfid wordt er wel vanuit gegaan dat je een nieuwe smaak een x aantal keren moet proberen om em te leren waarderen.
Sowieso lees ik dat wel vaker. Maar ik heb al die gore dingen echt tientallen keren moeten eten en ik vind ze nog steeds goor.
O nee, niet zo lekker. :roll:
Solomio schreef:
09-05-2026 22:27
Ow, en proeven bestaat voor het grootste deel uit ruiken, dus je kunt meestal gewoon ruiken dat je iets niet lust.
Die 4 hapjes voegen dan weinig toe.
Dat is op zich ook helemaal geen gekke gedachte en als je het over arfid hebt ook nog wel van enig belang, maar dan nog, hoeveel is x? Niet ruim 15 jaar lang (bijna) elke week vermoed ik zo.

Plus, aanhakend op je volgende post: proberen is inderdaad ook ruiken, eventueel een muizenhapje van het boontje afbijten en verder niet opeten. Niet dwingen om die 4 happen (en elk jaar eentje erbij uiteraard) te nemen.

Dwingen omtrent eten vind ik sowieso gewoon altijd een slecht plan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier accepteer ik geen dit lust ik niet bij onbekende nieuwe dingen. 3 hapjes en daarna mag je zeggen dat je t niet lekker vind.

Maar dan zet ik t ook niet nog n keer op tafel voor haar. iig een half jaar.

Nu heb ik weinig klagen maar mijn dochter lustte als kind dingen als meloen, en dan vooral watermeloen echt niet.

Nu komt ze in pubertijd en merk ik dat haar smaak weer veranderd.

Ik zou zeker niet dwingen maar wel proberen voort te borduren op zaken die ze wel lusten en op die manier uitbreiden.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Apatura2 schreef:
10-05-2026 00:23
Hier accepteer ik geen dit lust ik niet bij onbekende nieuwe dingen. 3 hapjes en daarna mag je zeggen dat je t niet lekker vind.

Maar dan zet ik t ook niet nog n keer op tafel voor haar. iig een half jaar.

Nu heb ik weinig klagen maar mijn dochter lustte als kind dingen als meloen, en dan vooral watermeloen echt niet.

Nu komt ze in pubertijd en merk ik dat haar smaak weer veranderd.

Ik zou zeker niet dwingen maar wel proberen voort te borduren op zaken die ze wel lusten en op die manier uitbreiden.
Waarom niet 4 happen?
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
09-05-2026 22:26
Je hoeft toch niet hetzelfde te eten als je kinderen? Zij 4x per week bloemkool en jij rijst.
Dit. Ik weet dat er veel mensen zijn die vinden dat je niet apart moet gaan koken. Maar hier ook 3 kinderen, twee pubers en een kleuter. Met ook zo allemaal hun eigen voorkeuren en afkeren. Heel lastig. Maar ze houden allemaal van broccoli, dus dat krijgen ze vaak. En als ik bijvoorbeeld nasi maak, dan houd ik witte rijst voor een paar apart, kip of welk vlees dan ook apart en dan krijgen ze er broccoli bij. maar 1 houdt eigenlijk niet zo van rijst, dus die eet dat dan bijna niet. Zeggen dat als ze niet eten wat de pot schaft ze maar met een lege maag naar bed moeten heb ik nooit gedaan. Sowieso gaan ze dan gewoon zelf nog yoghurt/boterhammen of wat dan ook maken.
Wij deden trouwens ook Rapley en ja het is vervelend als je baby/dreumes/ peuter die altijd zelfstandig het ene na het andere fruit of groente en dergelijke met smaak weg zat te smikkelen ineens niet meer wil. Maar volgens mij is het echt heel veel voorkomend.

En ik hou me eraan vast dat ik zelf als kind -en veel kinderen die ik kende- weinig lustte. En als mijn vader dan iets nieuws had gemaakt dat ik lekker vond, dan maakte hij het zo vaak dat het ook weer mijn neus uitkwam.
Maar tegenwoordig lust ik heel erg veel. Dus ik maak me uiteindelijk niet zoveel zorgen om die kinderen. En als ze later heel weinig lusten dan lijkt me dat heel lastig voor hen, ook omdat er weinig begrip voor is. Maar zover is het nog helemaal niet.

En als ik lees wat jij schrijft vind ik dat ze best nog wel wat lusten. Paprika is hartstikke gezond. :yes:
What would Patsy do?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven