Mijn kinderen zijn te dik

21-05-2020 12:39 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd zielsveel van mijn kinderen. Ze zijn heel lief en zachtaardig en gevoelig. En dat zijn eigenschappen waar ik trots op ben.
Maar er is iets aan ze wat me stoort en waar ik me heel eerlijk gezegd een beetje voor schaam. Ze zijn namelijk allebei te dik. Mijn dochter kampt al met overgewicht sinds groep 3 a 4 (nu groep 8) en heeft anderhalf jaar een kinderdieet gehad dat weinig tot niets hielp. Ze eet meestal fruit als tussendoortje en drinkt water en is geen grote eter. Maar ze blijft te dik.
Mijn zoon van 9 jaar is sinds een jaar ongeveer te dik. Hij heeft al een eet probleem sinds hij 2 jaar is. Hij eet dus niet veel gezond maar is ook geen grote eter. Nu in de corona crisis loopt het helemaal uit de hand.
Het grote probleem met mijn kinderen is dat ze niet beweeglijk zijn en ik vermoed dat ze emoties ook opslaan in hun lijf.
Ik heb in de crisis anderhalf uur bewegen per dag op het rooster gezet maar zodra we gaan wandelen slenteren ze achter me aan.
Het zijn mijn liefste schatten op aarde maar er zit gewoon niet zoveel pit in mijn kinderen. Sporten geven ze snel op. Mijn zoon is wat zijn coach noemt 'a strong willed child' wat zich uit in 'wat ik niet wil krijg jij echt niet van me gedaan'. Met sporten gaat hij dus op een gegeven moment aan de kant zitten en komt met geen 10 paarden meer in beweging. Het enige dat hij wil doen is gamen.
Mijn dochter sport wel 2x per week.

Ik heb het gevoel enorm gefaald te hebben als moeder. Als je met 2 dikke kinderen over straat gaat wordt de moeder er toch op aangekeken.
Ik wil zo graag op alles van mijn kinderen trots zijn. Maar heel eerlijk gezegd ben ik op dit dingetje echt niet trots.
Nu ook, ze hangen maar wat. Ik probeer mijn zoon al een tijdje in beweging te krijgen maar hij weigert. Alleen maar een beetje hangen en piepen dat hij zich verveelt.

Is er iemand die het herkent. Oplossingen? Boze opmerkingen over wat een rotmoeder ik ben en mijn kinderen onvoorwaardelijk moet accepteren zoals ze zijn?
Hebben kinderen gewoon een eigen karakter waar ik als ouder soms geen invloed op heb? Of is het allemaal mijn schuld als moeder zijnde?
We gaan trouwens wel met zijn drieën weer de sportschool in zodra dat kan. Lijkt me ook erg leuk met zijn drieën.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
21-05-2020 12:59
Mijn zoontje (12) is ook wat te zwaar. Net als zijn moeder, die is ook te zwaar (zelfde soort lijf). Hij maakt nu een groeispurt en vaak is dat een kans om van overgewicht af te komen. Hij moet volgend jaar ook een flink stuk naar school fietsen iedere dag en ik hoop dat dat ook een positief effect zal hebben. Ik heb er wel zorgen over maar ik ga toch niet krampachtig tegenover hem met voeding om. Dat kan ook weer averechts werken. Ik let er natuurlijk wel goed op. Zijn oudere zus heeft dezelfde opvoeding gehad en is echt een sprietje.
Mijn dochter moet volgend jaar 32km op een dag fietsen. Ik hoop dat dat wel verschil gaat maken.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-05-2020 12:53
Ja klinkt heel leuk voor die kinderen... :roll:

TO omwille voor jouw kinderen hoop ik dat dit nep is. En zo niet, dan zegt dit wel iets.
Mijn zoon wilde heel graag mee naar de sportschool hoor, maar dat mag natuurlijk nog niet. Hij is ook wel eens met me meegeweest naar bokstraining

Jaren geleden kwam er in de sportschool altijd een stel wat met hun kinderen (al wat ouder) trainde, ik vond dat juist leuk om te zien. Ze moeten het natuurlijk wel leuk vinden, urenlang met je kinders op een crosstrainer staan is ook niks natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
21-05-2020 13:02
Doorverwijzing naar de kinderarts vragen.

Hoe dik hebben we het trouwens over? Overgewicht of obesitas? In het laatste geval is er een speciale obesitas poli voor kinderen. Maar het zou natuurlijk het mooiste zijn als het niet zo ver komt.

Komen ze trouwens ook nog aan? Of nouja, het zijn groeiende kinderen. Wat ik bedoel is: Worden ze niet alleen zwaarder maar ook nog steeds dikker?
Kinderarts ook al geweest. Die zegt dat er niets aan de hand is.
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:07
Kinderarts ook al geweest. Die zegt dat er niets aan de hand is.

Dus die vind ze niet te dik?
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:06
Mijn dochter moet volgend jaar 32km op een dag fietsen. Ik hoop dat dat wel verschil gaat maken.
Van wie moet ze dat?
*2020* schreef:
21-05-2020 13:09
Van wie moet ze dat?

Wat denk je zelf?
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-05-2020 13:09
Van wie moet ze dat?
Vast omdat ze naar het VO gaat :)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:07
Kinderarts ook al geweest. Die zegt dat er niets aan de hand is.
Ik herhaal de rest van mn post waarop je antwoordt even, want het is mijns inziens belangrijke info:

Hoe dik hebben we het trouwens over? Overgewicht of obesitas? In het laatste geval is er een speciale obesitas poli voor kinderen. Maar het zou natuurlijk het mooiste zijn als het niet zo ver komt.

Komen ze trouwens ook nog aan? Of nouja, het zijn groeiende kinderen. Wat ik bedoel is: Worden ze niet alleen zwaarder maar ook nog steeds dikker?
suzyqfive schreef:
21-05-2020 13:12
Vast omdat ze naar het VO gaat :)
:idee:
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
21-05-2020 13:08
Dus die vind ze niet te dik?
Zeker wel, maar er zijn geen gezondheids redenen te vinden.
De beste kans om blijvend overgewicht kwijt te raken is denk ik toch de groeispurt in de pubertijd. Daar zou ik op mikken. En geen zooi in huis maar dat doe je volgens mij al niet.
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:14
Zeker wel, maar er zijn geen gezondheids redenen te vinden.
Ok helder. En hij/zij heeft geen ander plan opgepakt dan de kinderdietist? En toen dat niet werkte, wat zei de dietist toen? En wat zei de KA toen de dietist je (vanwege het niet werken) terugverwees?

Heb je wel eens heel precies bijgehouden wat je kinderen binnen krijgen op een dag? Kun je bijv. hier eens een eetlijstje voor zoon en dochter delen zodat we mee kunnen denken? Niet ter vervanging van professioneel advies, dat krijg je hier namelijk niet, maar wellicht zitten er nog wat denkfoutjes in waar ruimte is voor verbetering.


Er bekruipt me al met al een beetje het gevoel dat je je eraan ergert, maar er ook van overtuigd bent dat er geen enkele oplossing is. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
21-05-2020 13:13
Ik herhaal de rest van mn post waarop je antwoordt even, want het is mijns inziens belangrijke info:

Hoe dik hebben we het trouwens over? Overgewicht of obesitas? In het laatste geval is er een speciale obesitas poli voor kinderen. Maar het zou natuurlijk het mooiste zijn als het niet zo ver komt.

Komen ze trouwens ook nog aan? Of nouja, het zijn groeiende kinderen. Wat ik bedoel is: Worden ze niet alleen zwaarder maar ook nog steeds dikker?
Mijn dochter zit al een tijdje op ongeveer hetzelfde postuur. Wegen doe ik al een tijdje niet meer. Maar ze heeft dames maat m (een kind van 12 jaar!).
Mijn zoon is nu in de corona tijd echt wel flink dikker geworden. Niets past meer. Maar geen obesitas, gewoon een vetrand bij zijn buik.

Nu probeer ik mijn kinderen mee te krijgen om te gaan wandelen naar een natuur gebied hier vlakbij. Daar kunnen ze met water spelen en klimmen en klauteren. Het is bij allebei brullen. Hoe ik het in me hoofd haal om zo een eind te gaan lopen. Dan zijn ze kapot! (2km).

Ik word er gewoon een beetje moedeloos van.
Goh arme kinderen...
En een moeder die zich schaamt.
constant maar over diëten hebben en andere mee laten kijken of ze te dik zijn en nu een topic op het viva forum waar je weet dat hier ook "diëtisten" zitten die graag meer willen weten en ook een mening hebben over de etenslijstjes.
Arme kinderen.
*2020* schreef:
21-05-2020 13:19
Goh arme kinderen...
En een moeder die zich schaamt.
constant maar over diëten hebben en andere mee laten kijken of ze te dik zijn en nu een topic op het viva forum waar je weet dat hier ook "diëtisten" zitten die graag meer willen weten en ook een mening hebben over de etenslijstjes.
Arme kinderen.
Wat is dit nou weer voor debiele reactie?
Alle reacties Link kopieren
Ow wat vervelend. Ik kan me voorstellen dat je een oplossing wil vinden die bij de kinderen past... eerlijk gezegd denk ik dat ze wandelen een beetje saai vinden.. is t een idee om naar (de site van) een speelgoedwinkel/sportwinkel te gaan en daar wat leuke dingen uit te laten zoeken? En dan de aandacht meer op actief spelen te leggen dan op sporten. Of (indien mogelijk) een zwembad in de tuin op zetten waar ze dus heel de zomer in actief kunnen zijn??
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 13:02
Zíjn je kinderen ook te dik, of vind jij dat?

Ik vind het wel goed dat je in wil grijpen als ze inderdaad te dik zijn, maar ik zou er ook geen te groot ding van maken. Ik ken een kindje uit groep 8 die al zeker 80 kg weegt, dat vind ik echt heftig!!

Hoe ga je zelf om met eten en beweging? Zijn er afspraken van max 1 snoepje per dag, fris en chips alleen in het weekend?
Wat krijgen ze mee als tussendoortje op school normaal gesproken? Veel zogenaamd “gezonde” producten zitten vol suiker, denk aan liga, vruchtensap enz.

De dietist is inderdaad ook een goeie.

Zijn er sporten die ze wel leuk vinden? Teamsport is niet ieders ding, misschien iets minder competitiefs? Pokemons zoeken (bestaat dat nog?), geocachen oid?

Wat zouden ze wel leuk vinden om te doen? Mijn zoon was altijd heel beweeglijk en is nu sinds corona ook wel een luie donder. Maar hij wil wel graag tennissen met mij, dus dat doe ik dan maar een half uurtje per dag. Meteen goed voor mijn eigen beweging.
Tegelijk merk ik dat hij wil eten echt puur uit verveling, want als hij zegt ‘ik heb zin in iets te eten’ en ik zeg ‘pak maar een boterham’ hoeft hij niet meer zo nodig.
Ik vertel hem dan ook dat hij alleen wil eten uit verveling, en dat dat geen slim idee is.
Ik wil graag met je meedenken, kun je nog eens maar mijn reactie kijken?

M.n. Hoe ga jij zelf om met beweging en voeding? Wat vind jij verantwoorde voeding? Zijn er dingen die ze wellicht wel leuk kunnen vinden qua beweging?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
21-05-2020 13:16
Ok helder. En hij/zij heeft geen ander plan opgepakt dan de kinderdietist? En toen dat niet werkte, wat zei de dietist toen? En wat zei de KA toen de dietist je (vanwege het niet werken) terugverwees?

Heb je wel eens heel precies bijgehouden wat je kinderen binnen krijgen op een dag? Kun je bijv. hier eens een eetlijstje voor zoon en dochter delen zodat we mee kunnen denken? Niet ter vervanging van professioneel advies, dat krijg je hier namelijk niet, maar wellicht zitten er nog wat denkfoutjes in waar ruimte is voor verbetering.


Er bekruipt me al met al een beetje het gevoel dat je je eraan ergert, maar er ook van overtuigd bent dat er geen enkele oplossing is. Klopt dat?
Weet je, ik heb ooit eerder iets op een forum geplaatst en kreeg toen van de ene persoon te horen dat ik een ontaarde moeder was mijn kind brood te geven (3 boterhammen per dag) en de ander vond het weer veel te weinig want het was een kind in de groei.
Mijn dochter krijgt vaak shakes mee naar school met gezond fruit en groente op aanraden van de osteopaat. Dan ben ik weer volgens mensen een ontaarde moeder omdat ik geen koolhydraten geef (die er wel in zitten in de vorm van zaden of haver).

Ik vind het wel fijn te lezen dat het soms goed komt in de puberteit.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden ze WEL leuk? Je doet nu dingen die ze geen bal aan vinden. Daar krijg je alleen maar weerstand mee. Ik was ook geen bewegelijk kind, maar deed theatersport en vond dat weer te gek. Er moet toch wel iets zijn dat hun interesse heeft?
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het emotioneel met ze?
Zijn ze gelukkig? Uiten ze zich? Voelen ze zich veilig en geliefd? Waar halen ze plezier uit?

Je zegt dat je je schaamt. Waarom is dat? Omdat 'men' vindt dat het de schuld van de moeder is? Ben je het daarmee eens, ook dat er überhaupt iets aan de hand is waar een schuldvraag speelt?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-05-2020 13:19
Goh arme kinderen...
En een moeder die zich schaamt.
constant maar over diëten hebben en andere mee laten kijken of ze te dik zijn en nu een topic op het viva forum waar je weet dat hier ook "diëtisten" zitten die graag meer willen weten en ook een mening hebben over de etenslijstjes.
Arme kinderen.
Wat een maffe reactie.
Een moeder die zich geen zorgen maakt om te dikke kinderen is zielig voor die kinderen.
Natuurlijk maakt ze zich zorgen en baalt ze ervan, vrij logisch.
Antoon69 schreef:
21-05-2020 13:21
Wat is dit nou weer voor debiele reactie?
Je snapt het echt niet?
Ik wel en ik begrijp die kinderen heel goed.
Zolang je nooit van jongs af aan met dit probleem bent opgezadeld dan weet je niet waar over het gaat.
want je moet slank zijn en keurige maat hebben wil je in deze maatschappij mee kunnen komen.
koko67 schreef:
21-05-2020 13:26
Wat een maffe reactie.
Een moeder die zich geen zorgen maakt om te dikke kinderen is zielig voor die kinderen.
Natuurlijk maakt ze zich zorgen en baalt ze ervan, vrij logisch.
Yep deze maatschappij moet je maatje s hebben gezien het aantal afvaltopics hier op de viva.
Alle reacties Link kopieren
Die shakes zou ik trouwens stoppen. Kauwen is extreem belangrijk, dat doe je met shakes niet.
Ballenbak888 schreef:
21-05-2020 13:25
Weet je, ik heb ooit eerder iets op een forum geplaatst en kreeg toen van de ene persoon te horen dat ik een ontaarde moeder was mijn kind brood te geven (3 boterhammen per dag) en de ander vond het weer veel te weinig want het was een kind in de groei.
Mijn dochter krijgt vaak shakes mee naar school met gezond fruit en groente op aanraden van de osteopaat. Dan ben ik weer volgens mensen een ontaarde moeder omdat ik geen koolhydraten geef (die er wel in zitten in de vorm van zaden of haver).

Ik vind het wel fijn te lezen dat het soms goed komt in de puberteit.
Okay, dus die ervaring was onprettig en dat herhaal je hier liever niet. Dat snap ik. Dan kom ik terug bij de rest van de vragen in die reactie: Wat was het plan van de kinderarts om het overgewicht op te lossen? Wat zei de kinderdietist toen niets leek te werken? Wat zei de kinderarts toen de kinderdietist jullie terugverwees naar de KA? Als je om hulp vraagt voor kinderen met overgewicht, behoor je niet tussen wal en schip te vallen. Als plan A niet lukt, terug naar de planmaker en op naar plan B. Of is het anders gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven